Lidt hjælp til en svag killing..
Fra : Claudia Mørk

Dato : 27-03-07 17:10

Hej alle..

Jeg måtte til min store forbavselse opdage, at Bella havde taget sig alt for
lidt af den ene af hendes 3 killinger - man kan tydeligt se at den er
tyndere end de andre to. Den sover meget, har ikke rigtig energi. Så jeg
valgte at holde øje med den i dag. Den har slet ikke spist, men Bella har
heller ikke gjort meget for at hjælpe den på vej - de andre 2 tromler
nærmest henover den, når der er mad. Da jeg kom hjem i eftermiddags, lå den
stakkels killing en halv meter fra Bella og de to andre killinger, den så
livløs ud - men den gav et lille gisp da jeg tog den op. Så måtte jeg fluks
ud og købe noget mælkeerstatning. Nu har jeg tvangsfodret den med 15
minutters mellemrum (jeg får jo maks 2 dråber i den pr. gang), og nu ligger
den i en plastskål i vindueskarmen (der hvor der er varmest i huset), godt
dækket ind, så den stadig har mørke. Jeg holder øje.. det virker ind i
mellem som om at den er lige ved at give op, og så alligevel ikke. Nu -
efter 3 timers asen og masen - sker der lidt med dens krop, en enkelt gang
har den lavet suttelyde, men ellers vrider den sig bare rundt i skålen. Den
åbner ind i mellem munden, og siger nogle meget svage hvæsende lyde - hvad
kan det være? Kryds fingre for at det lille myr overlever, for mit hjerte
kan slet ikke bære at skulle tage afsked med sådan en lille en..

Alle råd bliver taget imod med kyshånd!

Claudia

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 27-03-07 17:27

Hej Claudia

Uha det lyder ikke så godt.. min hunkat fik for 7 uger siden tre
killinger, og det er heldigvis gået uden nogle problemer, og de er blevet
nogle dejlige små tumlinge....men jeg havde taget alle forholds-regler, og
købt erstatningsmækk plus en sutteflaske til killinger hos min dyrlæge...har
du en sådan ? Der er jo nøje beskrevet på bøtten med kmr-mælken (eller
Care-produkts fra apoteket ) hvordan den skal gives, og hvor
ofte....killingen skal jo også nulles på maven så den kommer af med tis og
afføring.
Har du talt med din dyrlæge ? han kan give dig nøjagtige instrukser i hvad
du skal gøre...har du kattebøger kan du læse dig frem...
Skriv hurtigt igen hvis du mangler akut hjælp, det kan hurtigt blive kritisk
med sådan en lille killing (

mange bekymrede hilsner fra Majbritt

ps.hvor bor du ?

Fra : Claudia Mørk

Dato : 27-03-07 17:44

Hej Majbritt!

Jeg bor i Vamdrup, ved Kolding. Jeg tager jævnligt killingen med ned til
Bella, for at se om den evt. vil have noget af hendes mælk, men den søger
ikke (eller har ikke kræfterne til det?!) og Bella rejser sig bare og går
sin vej Jeg har en sutteflaske, men fordi jeg må tvangsfodre, har jeg
måtte klippe et stort hul i sutten - på den måde får jeg tvunget et par
dråber i killingen. Den skal have ca. 21-28 ml om dagen, så det holder jeg
også øje med. Jeg har nulret på maven, og den har også tisset på mig

Den skal bare klare natten igennem, så er jeg sikker på den overlever.. men
jeg er fuldstændig ked af det! Stakkels lille væsen..

Claudia

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-03-07 18:01

> Bella rejser sig bare og går sin vej

I mine kattebøger står der, at man i det tilfælde, skal holde på hunkatten,
så killingen kan die.

Men måske skulle du ringe til din dyrlæge og vende hele situationen?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. husk at killingen _ikke_ må ligge på ryggen når du fodrer og at det er
bedst at bruge flydende mælkeerstatning på dåse og ikke det man blander af
pulver, til helt små killinger.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 27-03-07 18:12

Hej igen Claudia

Okay det lyder jo indtil videre godt nok....ærgeligt at den ikke kan die hos
moderen, men godt den har dig...
jeg krydser alt hvad jeg kan krydse for killingen natten over....
Øv jeg bor i Køge på Sjælland, tænkte at vi måske kunne prøve at ligge
killingen til hos min hunkat....

Skriv hvis du har behov for hjælp, eller bare at snakke...

mange hilsner fra Majbritt

Fra : Claudia Mørk

Dato : 27-03-07 18:17

Jeg fik Bella til at være lidt samarbejdsvillig, og hun lagde sig pænt - men
killingen ville slet ikke åbne munden. Selvfølgelig kan den også have fået
for meget nu, men lige så snart den piver igen, prøver jeg igen. Den er
blevet meget mere livlig, end da jeg kom hjem for 4 timer siden.. den
bevæger sig mere og giver også lyd..

Dyrlægen sagde, at jeg ikke kunne gøre mere end jeg gjorde og at jeg bare
skulle blive ved med at forsøge. Han mente den bare trængte til mad og
varme... Jeg skulle dog - selvom killingen måske dier ved Bella - lige
tjekke den hver/hver anden time i løbet af natten. Og hvis jeg havde det
bedre med at killingen var i nærheden af mig i stedet for Bella, skulle jeg
bare gøre det. Hvis der ikke er nogen tydelig forbedring i morgen, skulle
jeg naturligvis lige komme forbi.

Claudia

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 27-03-07 18:25

Hej Igen

Okay og pøj-pøj....det kan blive en lang nat.

hilsen Majbritt

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-03-07 20:17

In news:46095324$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Majbritt Hågensen <maajer@oncable.dk> typed:
> Hej Igen
>
> Okay og pøj-pøj....det kan blive en lang nat.
>
> hilsen Majbritt

Hej Claudia.

Jeg har ikke forstand på nyfødte killinger, men vil bare yde lidt
moralsk støtte. Krydser alt hvad der kan krydses af fingre, håber det
lykkes.

Kram herfra

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Sabina H.

Dato : 27-03-07 21:02

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> wrote in message
> [...]
> er blevet meget mere livlig, end da jeg kom hjem for 4 timer siden.. den

har du prøvet at duppe lidt af erstatningen på bellas patter? det kan hjælpe
den lidt på vej hvis den er sulten og godt kan finde ud af at patte....

--
Knus,
Sabina

Fra : Claudia Mørk

Dato : 28-03-07 06:13

Men den lille skat døde desværre i nat. Jeg har sovet på sofaen ved siden af
fødekassen i nat, og har ved hvert et lille piv fra den stakkel prøvet alt
for at få den til at ligge ved Bella. Men den havde slet ikke kræfter nok
til at søge, åbne munden eller overhovedet sutte. Jeg blev ved med skiftevis
at tvangsfodre og nulre dens mave indtil kl.2, men den gav faktisk op flere
gange undervejs. Jeg er også bange for, at HVIS den havde overlevet, at den
så ikke var blevet normal, for den opførte og bevægede sig slet ikke som de
andre. Ind i mellem så det ud som om, at den holdt op med at trække vejret i
flere minutter af gangen - og har den gjort det, vil den aldrig være blevet
normal igen. Bella havde flere gange lagt sig på den, og det fik den det jo
ikke bedre af Omkring kl.4 i nat kom der ikke flere lyde fra den, og jeg
blev helt bekymret... men der var det for sent Jeg lod den lille pus
ligge ved Bella indtil her til morgen, også for at hun kunne se at den ikke
overlevede... Jeg er bare så frustreret, ked af det og træt! Håber bare de
to andre får det de skal have, de lader i hvert fald til at have det fint.
Nu er jeg nødt til at koncentrere mig om dem.
Endnu engang mange tak for alle jeres gode råd.

Hilsen
Claudia

Fra : Soliema

Dato : 28-03-07 06:32

> [...]
> om dem.
> Endnu engang mange tak for alle jeres gode råd.

Åh det er jeg ked af at høre, har fulgt med fra sidelinen, men det er måske
for det bedste, har hørt nogen om at missemødre kan opfatte hvis der er
noget i vejen med en killing og kan derfor undgå den fordi det jo kun er de
stærke som skal overleve og føre genet videre, eller noget i den retning.

Men meget sørgeligt alligevel

/Anne Mette

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 28-03-07 09:41

Hej Claudia

Det var en meget sørgelig nyhed, øv-øv....men naturen kan være temmelig
barsk, der må jo have været noget galt med den, og det viste moderen jo også
ved at afvise den. Uhh det har ikke været rart for dig.
Men godt at de to andre spiser og vokser, det går bare stærkt kan jeg godt
love dig..glæd dig, de bliver mere og mere nuttet for hver dag der går ( og
frække ) som omtalt er mine nu syv uger og fire dage, og der er bare knald
på nu...)

Mange varme hilsner fra Majbritt

Fra : Claudia Mørk

Dato : 28-03-07 10:14

Hej med jer..

ja, der må have været noget galt med den, det er også min konklusion. Det er
bare ærgeligt alligevel, for man når jo at knytte sig til de små kræ.. Nu
har jeg tilbragt det meste af formiddagen ved siden af en højt spindende
Bella, for jævnligt at tjekke at de andre to får noget at spise, og det
lader til at de har det fint. De ligner heller ikke nogen der mangler noget,
men det gjorde den der døde jo heller ikke før i går. Nu glæder jeg mig bare
til de er 14 dage gamle (der går lige 9 dage endnu), så de værste
bekymringer er overstået..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-03-07 10:01

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse

> Men den lille skat døde desværre i nat.

Pokkers også!
naturen kan være så barsk til tider, men som andre også har nævnt, så har
der sikkert været noget galt med den, det kan så være en sølle trøst.

håber de to øvrige vokser sig store og sunde.

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-07 12:14

In news:4609f965$0$7235$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Claudia Mørk <trend@failed.dk> typed:
> [...]
> fald til at have det fint. Nu er jeg nødt til at koncentrere mig om
> dem. Endnu engang mange tak for alle jeres gode råd.

Hej Claudia.

Det er jeg virkelig ked af at høre. Jeg håbede med dig at den lille
ville klare det, men den har selvfølgelig været syg og så er det nok
det bedste at det gik som det gik.

Håber alt det bedste for dig, Bella og de to små. :)

Trøstekram herfra.

Fra : Bjarne

Dato : 28-03-07 18:39

Claudia Mørk skrev:
> [...]
> Nu er jeg nødt til at koncentrere mig om dem.
> Endnu engang mange tak for alle jeres gode råd.

Jeg ville ikke skrive det før nu, men jeg har oplevet præcis det samme
sidste år og historien lignede så meget at den fremkaldte alle minderne
fra dengang.
Men det var godt, at du gjorde dit bedste for den lille.

vh
Bjarne

Fra : Claudia Mørk

Dato : 29-03-07 08:23

Godmorgen til jer alle..

Jeg håber bare ikke jeg skal opleve det igen, for det var godt nok hårdt..
jeg bruger meget af min tid ved Bella og killingerne, for at være sikker på
at de spiser som de skal. Det må vel være et godt tegn, at de ikke piver ret
meget? Det betyder vel bare at hun ligger ved dem, lige så snart de vågner?
Jeg håber det. Hun plejer nemlig at hoppe op til døren, lige så snart jeg er
på vej ind - hun ved jo, at jeg kommer og kæler hende Så jeg fanger
hende sjældent i at ligge ved killingerne. Stod det til mig, måtte de første
to uger gerne være overstået nu, så jeg kan slippe mine bekymringer lidt.
Men jeg kan jo bare håbe at de to små er sunde og raske og bliver ved med at
tage på

God dag til jer alle!

Claudia

Fra : lh

Dato : 29-03-07 16:18

> [...]
> måtte de første to uger gerne være overstået nu, så jeg kan slippe mine
> bekymringer lidt. Men jeg kan jo bare håbe at de to små er sunde og raske

Har du ikke en vægt der vejer så "lidt" at du kan veje dem og på den måde se
om de får mad nok? Jeg har engang selv flasket et kuld killinger op og jeg
kan huske jeg dels lagde dem på vægte inden et måltid (den første tid) så
jeg kunne se om de spiste noget og dels vejede dem hver dag så jeg kunne se
om de trivedes. Men du skal have en vægt der går helt ned i "det små"
(brevvægt f.eks).
lh

Fra : Claudia Mørk

Dato : 29-03-07 19:39

Jeg skal ud og købe en i morgen, for det er jo nok ikke sidste gang vi skal
have killinger. Så der bliver holdt bedre øje med de små

Claudia

Fra : Siri

Dato : 30-03-07 00:20

> Claudia Mørk skrev:
> Det må vel være et godt tegn, at de

Hej Claudia
Åh lille pivsere da!
Kære Claudia, tak, fordi du tager dig så grundigt af de små skatter...
Jeg kender fænomenet med en 'stedkilling' fra dengang, jeg 'voksede op i
en boxerkennel' *GG*
Det er tough at stå der og gøre alt, hvad man kan, og ikke ane, om det
er nok, eller det rigtige - og bare ville det bedste for sine
miverdyr.... Whew, det kan tage pippet fra ialtfald mig.
Hold dampen oppe, du - det bliver skønt at se dem vokse op alle efter
din gode kamp. Og så for 117.gang et hurra for gruppen med al viden og
varm vejledning Med venlig hilsen
Siri, og de to ny-sammenbragte... ouh, hver sit gemyt og vane....
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 30-03-07 06:49

Hej Claudia

Skal du selv beholde killingerne ?
Er det en racekat du har ?
Jeg studsede lidt over du skrev at det nok ikke var sidste gang du/ i fik
killinger.....

Hilsen Majbritt

Fra : Claudia Mørk

Dato : 30-03-07 07:12

Hej Majbritt!

Det er en racekat (norsk skovkat/maine coon) og jeg overvejer kraftigt at
købe en Maine Coon hankat senere på året. Denne gang har frk. Bella dog
været i lag med naboens hankat (alm. huskat), men det gør nu ikke
killingerne mindre søde.
Den ene killing er allerede afsat, til min svigerinde. Hun får den af mig,
fordi hendes meget onde nabo slog hendes to elskede katte ihjel ved at
forgifte den (lang historie, som startede med nogle søde katte der tog
solbad på hans bil og som ender i en nabostrid, hvor min svigerinde
simpelthen vælger at sælge sit hus - trist, men sandt). Hver gang hun kommer
herud, er hun næsten ved at bryde helt sammen, fordi hun savner sine katte -
og hun kan se hvordan vores 4 katte trives. Jeg har livet hende at killingen
kommer i plejefamilie hos os, indtil hendes hus er solgt og hun har fundet
et nyt sted.

Den anden er der allerede forespørgsel på, så den skal nok blive solgt til
et rigtig godt hjem
Havde den sidste killing overlevet, havde jeg nok valgt selv at beholde den,
efter alt det den har været igennem.. men sådan skulle det ikke gå.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-03-07 08:39

> Hej Majbritt!
>
> Det er en racekat (norsk skovkat/maine coon)
> Claudia

Hej Claudia

Allerførst tillykke med de to overlevende killinger, ærgerligt, at alle dine
anstrengelser ikke var nok for den 3. lille killing - og så lige for en
ordens skyld:

hvis Bella er en blanding af norsk skovkat og maine coon, er hun pr.
definition ikke en racekat, men en huskat.
En racekat har stamtavle, hvorfor min Lulu, som er en norsk skovkat, pr.
definition er en huskat, fordi jeg ikke har papirer på hende, eftersom jeg
fik hende overladt af min dyrlæge.
Alle katte er dejlige og uimodståelige, med eller uden papirer. Det var bare
lige for at præcisere terminologien.

Venlig hilsen, Anelise, som har 4 hitte-huskatte og to racehunde (labradorer
med stamtavle).

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-07 10:02

A. S. Nielsen skrev:
> [...]
> fik hende overladt af min dyrlæge.
> Alle katte er dejlige og uimodståelige, med eller uden papirer. Det var bare

Men selvom hun ikke er en 'racekat', må hun da være 100 % skovkat, når
hun er blanding af norsk- og amerikansk skovkat.

vh

Bjarne

som har en hel perser (Otto og Hedwig til sammen), ½ norsk skovkat, ½
'appelsin' og så en 100 % huskat (Ravel - selvom Johanne kalder ham sin
hundevalp)
+ de udendørs Alice (100 % kæl), Dobby (rød, nervøs og multikælen), og
nu vist også Dexter (husskovkat+panter+tilflytter)

Fra : Claudia Mørk

Dato : 30-03-07 11:40

Selvfølgelig er hun ikke en "rigtig" racekat, når hun ikke har papirer, men
jeg er ligeglad med stamtavler, så længe jeg får den kat jeg vil ha
Stamtavlen er jo ikke afgørende bevis for - som du også selv siger - om man
får en fantastisk dejlig kat. Min Bella er nemlig udelukkende købt pga af
hendes fantastisk søde øjne og fordi - indrømmet - jeg havde lidt ondt af
hende. Hun virkede nemlig utrolig sky og asocial, men i dag er hun den
største kæle-kat herhjemme Vil også lige sige, at de 3 andre katte jeg
har er ganske alm. huskatte, men de bliver nu ikke behandlet anderledes end
frk. Bella. Jeg ved nemlig godt, at det ikke er mig der ejer kattene, det er
dem der ejer mig - jeg uddeler bare kæl og mad

Men skulle jeg have en Main Coon mere (det er jo planen), skulle den også
være uden stamtavle - men den bliver primært valgt på sind og opførsel,
fremfor farver osv.

Og så vil jeg lige meddele af jeg har fået købt mig en brevvægt, så jeg nu
kan få vejet mine killinger

Claudia, mor til kattene:
Bella (norsk skovkat/maine coon, men mest af alt super kælen)
Fumle (Min egen lille tabby-stribet hippie. Motto: Make love, not war)
Miv (Tabby-stribet kæle-pot og grovæder)
Mus (Alders-præsident, siameser-burmeser+et par andre, sovetryne!)

Og hunden
Outsideren:
Trico -For tricolore - trefarvet- (Cavalier King Charles Spaniel - uden
papirer, altså huskat? )

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-07 12:58

Claudia Mørk skrev:
> Selvfølgelig er hun ikke en "rigtig" racekat, når hun ikke har papirer, men
> jeg er ligeglad med stamtavler, så længe jeg får den kat jeg vil ha

I sidste ende kan stamtavler ikke bruges til andet end at gøre det
nemmere at sælge katten.

Katte er levende væsner med vidt forskelligt udseende og charme og humør
og jeg har aldrig mødt en kat, der ikke var skøn, men der er katte, som
har brug for bestemte slags mennesker for at trives hos dem.

Katte burde have lov at skifte mennesker ud, der ikke har gjort sig
fortjent til dem; ikke omvendt, det er uretfærdigt.

Hvornår får vi en kattehjemmeside til bortformidling af mennesker?

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-07 13:16

In news:460cfb23$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjarne <netmolotow@varmpost.com> typed:

> [...]
> fortjent til dem; ikke omvendt, det er uretfærdigt.
>
> Hvornår får vi en kattehjemmeside til bortformidling af mennesker?

LOL Ja da, det ville være en pragtfuld ide. Er sikker på, at der
ville være mange annoncer. Det er jo desværre ikke alle katteejere der
er ansvarsfulde og elsker deres kat/katte.

Fra : Kate

Dato : 30-03-07 21:52

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> [...]
> ville være mange annoncer. Det er jo desværre ikke alle katteejere
> der er ansvarsfulde og elsker deres kat/katte.

Håber ikke de kan bortformidle en når madskåen ikke er fuld, for så
ville Doughnut stå der som den første. Hun mener bestemt at hun er for
tynd. Hun vejer "kun" 4,8 kg og det synes jeg faktisk er *alt* for
meget til en Aby, der burde vejer ml. 2½ og 3 kg. men frøknen er
bestemt ikke enig i den betragtning.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/