pelspleje
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-03-07 21:27

Hvad skal jeg bruge til sådan en nfo pels?
jeg har rullekam, karte og en strigle til raggierne, er der noget der er
mere bevendt til sådan en skovtroldepels?
Det er en noget mere strid og tyk pels end raggiernes, som er meget nemme at
holde, men de har jo heller ikke denne her underuld.

OG så vil jeg frygteligt gerne have ham i bad..uhhhhh! han mildest talt
hørmer af hankat i pelsen, dyrlægen ville ikke smide ham i bad da han var
derude i går, pga. barberingen og nedkøling forståeligt nok.
jeg har en lukket brusekabine, så at holde ham i badet bliver ikke
problemet, og jeg er ikke bange for at få striber i armene (-;
men kan jeg bruge en mild hundeshampoo?, det burde vel ikke være noget
problem at vaske ham i ,eller er der noget der kan anbefales?

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 22-03-07 22:01

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4602e67c$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> men kan jeg bruge en mild hundeshampoo?, det burde vel ikke være noget
> problem at vaske ham i ,eller er der noget der kan anbefales?

Hej Marie.

Du kan sagtens vaske ham, og en mild hundeshampoe er udmærket. Klip hans
kløer først og få din mand til at hjælpe dig. Men hvis du bliver bidt, kan
det være farligt. Så er det på skadestuen med det samme.

Det er ikke til at vide, hvordan han reagerer, men han lyder jo fredelig.
Hold fast i nakkeskindet på ham, det plejer at berolige katten.

Held og lykke med det.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 08:36

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det er ikke til at vide, hvordan han reagerer, men han lyder jo fredelig.
> Hold fast i nakkeskindet på ham, det plejer at berolige katten.

Jeg har haft ham i bad her til morgen, fyldte en balje kvart op med vand
iblandet mild hundeshampoo, og havde en flaske med en blanding klar ved
hånden.
han er sgi stærk!, men jeg fik ham vasket og skyllet grundigt og slap med en
bedte skramme på håndleddet, imponerende så mange ben sådan en kat har GG..
så nu hørmer han ikke mere, og jeg har vasket hans sovekasse, og buret af i
rodalon, det har gjort underværker.
nu ligger han på min søns værelse, pakket ind i en dyne nær radiatoren. Det
lader ikke til, at han bærer synderligt nag...

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 23-03-07 08:56

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4603834e$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> nu ligger han på min søns værelse, pakket ind i en dyne nær radiatoren.
> Det lader ikke til, at han bærer synderligt nag...

hej Marie.

Det lyder godt, han er jo en fredelig mis. Men det kan gå galt. En jeg
kender blev bidt af sin egen kat netop under en vask. Det kostede hende 14
dage på hospitalet og en pegefinger.
Så kattebid kan være alvorligt. Heldigvis går det ikke altid så galt, jeg er
selv blevet bidt både af hunde og katte, men der er aldrig sket noget
(7-9-13). Sidst jeg blev bidt, var da mine to dværgpinschere var oppe og
slås. Det sker en gang i mellem, jeg plejer at være god til at skille dem
ad, men den gang fik den ene fat i mig, så blodet flød.

Harald lyder til at være rigtig dejlig, du var heldig at han valgte dig.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 09:23

> [...]
> slås. Det sker en gang i mellem, jeg plejer at være god til at skille dem
> ad, men den gang fik den ene fat i mig, så blodet flød.

jeg har også prøvet at blive bidt, både af katte og hunde, og har også
måttet afsted og blive syet en gang, og stivkrampevacc. og efterfølgende
pencilin. så jeg har været meget påpasselig. men det kan gå galt så hurtigt.

jeg skulle flytte en kuld halvstore killinger som holdt til i min stald et
tidligere sted jeg boede, de var født af en vildkat. de var langt fra
håndtamme, men holdt sig alligevel i nærheden.
jeg lånte en kattefælde af dyrlægen og skulle fange dem og få dem
transporteret til det nye sted jeg flyttede hen.
det gik også strygende med at få den første ind i fælden, men ud skulle den
jo også, og ind i en transportkasse..og mig idiot, stikker kløer fem ind for
at tage kræet ud af fælden og haps!, så sidder den i min tommelfinger, der
hvor det fede sidder.. det var dybt og blev ret hurtigt en sjov farve, så
der var det også afsted. men jeg fik da alle fanget og flyttet..

man skal være forsigtig.

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-07 22:01

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
> men kan jeg bruge en mild hundeshampoo?, det burde vel ikke være
> noget problem at vaske ham i ,eller er der noget der kan anbefales?

Du husker sikkert Hanne Engermann (Natravnen), som hidtil har været
vores allesammens rådgiver når der er noget galt. Hun har ikke skrevet
i gruppen meget længe (håber hun er rask).

Hun har jo opdrættet MCO'er siden 1987 og er en kapacitet på det
område. Her er et link til hendes hjemmeside, og jeg ved også at alle
er velkomne til at ringe til hende (det skriver hun selv på
hjemmesiden), hvis de har problemer med misserne. Hvad hun ikke ved om
Maine Coon katte er ikke værd at vide.

http://www.mega-mco.dk/Rammedk.htm

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-07 22:27

Tove Krieger wrote:

> [...]
> hjemmesiden), hvis de har problemer med misserne. Hvad hun ikke ved
> om Maine Coon katte er ikke værd at vide.

Glemte lige at skrive, at du skal klikke på "vejledning", der står
faktisk alt hvad man har brug for, også pelspleje (meget udførligt
endda).

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 06:16

> Glemte lige at skrive, at du skal klikke på "vejledning", der står faktisk
> alt hvad man har brug for, også pelspleje (meget udførligt endda).

øv jeg kan heller ikke se siden!
ja, hende har der ikke været meget fra i lange tider, håber da at hun er
ok!.

mvh. marie

Fra : Siri

Dato : 23-03-07 11:22

> Tove Krieger skrev:

> Glemte lige at skrive, at du skal klikke på
> [...]

Jeps, vi mangler vores allesammens Hanne - men dels havde hun problemer
med server og alt det ligesom mig, og dels har hun haft meget med
kattene, både MCO og vilde plus artikler for kattevelfærd (mod
katte-netauktioner bl a) - så vidt ialtfald sidst, jeg mailede hende og
spurgte.
Men mail hende, hvis det er, hun er jo en total redder og svarer gerne.
Og så må vi håbe, at hun dukker op igen, Natravnen - jeg opfordrede
hende til at bruge hjemmesiden, som jeg selv gør.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-03-07 22:34

> Du husker sikkert Hanne Engermann (Natravnen), som hidtil har været vores
> allesammens rådgiver når der er noget galt.

Ja, hun har altid et godt og fornuftigt råd.

>Hun har ikke skrevet i gruppen meget længe (håber hun er rask).

Jeg har også undret mig over, at der ikke har været nogen indlæg fra hende
længe... :-/

> http://www.mega-mco.dk/Rammedk.htm

Det ser heller ikke ud som om hendes hjemmeside er oppe??

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-07 22:45

Gainsbourg wrote:

> Ja, hun har altid et godt og fornuftigt råd.

*Altid*, det er helt sikkert.

> Jeg har også undret mig over, at der ikke har været nogen indlæg
> fra hende længe... :-/

Jeg tror at det var Siri der fortalte for noget siden, at Hanne har
det godt men har haft så meget at lave med killingefødsler o.s.v.
Håber da at det bare er på grund af travlhed vi intet hører fra hende.

> Det ser heller ikke ud som om hendes hjemmeside er oppe??

Jo da, jeg kommer ind på den uden besvær. Prøv at lade være med at
bruge det link jeg har skrevet, men skriv selv www.mega-mco.dk i
adresselinien i stedet for, det kan være at det er bedre.

Fra : Ragna

Dato : 23-03-07 10:11

Jeg har set Hanne skrive lidt i andre kattegrupper i den senere tid, så jeg
tror bare, at hun har begrænset sine indlæg til nogle få steder lige for
tiden.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Siri

Dato : 23-03-07 10:41

> [...]
> men kan jeg bruge en mild hundeshampoo?, det burde vel ikke være noget
> problem at vaske ham i ,eller er der noget der kan anbefales?

Ov, jeg foregreb vist og skrev i en anden tråd, men her kommer Sabinas
gode 'opskrift' igen - tricket, som de andre nævner, med at holde katten
i nakkeskindet, så slapper den af, blev også nævnt af Belles tidl ejer
her er linket
http://www.dkshadowfax.dk/?p=118#more-118
Det er den mest forståelige og tilgængelige beskrivelse, jeg har set, da
jeg kastede mig over 'alt om persere og deres pelspleje'. Har heldigvis
ikke selv haft brug for den - endnu da (gys...)
Held og lykke med det! Måske skal du indkalde børnene som 'bagstoppere'
for ham Kong Harald....
Wow, modig kvind'

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 10:45

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke selv haft brug for den - endnu da (gys...)
> Held og lykke med det! Måske skal du indkalde børnene som 'bagstoppere'

jamen ak..jeg har da haft ham i bad, se længere oppe her i tråden ((-;
tænk dig, han kan kravle op ad en glasskydedør kun ved hjælp af negle og
gummilister..GG.
men det gik overraskende godt, og han bærer slet ikke nag.

mvh. Marie

Fra : Kari Eiffert

Dato : 23-03-07 14:23

> [...]
> gummilister..GG.
> men det gik overraskende godt, og han bærer slet ikke nag.

Godt det lykkedes. Her havde vi samlebåndsvask af to tsk nfo og et stk maine
coon. Og de er stærke! Vores blev dog bare ynkelige i stedet for sure. Så de
sad helt slukørede drivvåde og sæbet ind, mens de klagede noget så ynkeligt
*fnis* godt vi ikke bor i lejlighed, for så var vi nok blevet meldt for
dyremishandling.

Mvh Kari

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 16:19

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sure. Så de sad helt slukørede drivvåde og sæbet ind, mens de klagede
> noget så ynkeligt *fnis* godt vi ikke bor i lejlighed, for så var vi nok

samlebåndsvask..GG..
Harald her har også en spøjs stemme, eller også er jeg bare vandt til
raggiernes spæde stemme. Harald kan også lyde som om han bliver pint og
plaget..GG, og Anthon den lede stodder, sad på den anden side af glasdøren
ind til brusenichen og grinede smørret,mens Harald blev vasket..
Jeg skal dog have fat i hans hale igen, han har en led fedthale som
shampooen ikke har kunnet tage, jeg har læst noget om at alm opvaskemiddel
kan klare den sag?

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-03-07 16:42

In news:4603eff7$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> typed:

> [...]
> en led fedthale som
> shampooen ikke har kunnet tage, jeg har læst noget om at alm

Det er rigtigt nok med opvaskesæben, men det skal jo nok gøres ofte,
da det er en overproduktion i talgkirtlerne. Jeg har noget der hedder
"Aloe First" på sprayflaske. Det er eminent godt til alle hudproblemer
på hunde og katte. Et mindre sår i Mini's nakke var helet på et par
dage. Jeg køber det gennem min datter der er forhandler af "Forever
Living Products", de har mange fantastiske produkter med Aloe Vera.
Sådan en omgang spraying et par gange om dagen er en mirakelkur. Prøv
at se i annoncerne om der ikke er en forhandler i dit område.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 23-03-07 18:41

> [...]
> Jeg skal dog have fat i hans hale igen, han har en led fedthale som
> shampooen ikke har kunnet tage, jeg har læst noget om at alm opvaskemiddel

Lad for guds skyld være med at prøve at affedte halen. Det bliver det bare
værre af. Det er nogen kirtler der overproducerer fedt, og hvis du fjerner
det, ja så kan du risikere det bliver meget værre. Hvis du vil af med det
skal det smøres godt ind i olie. Da vi ikke vidste bedre brugte vi madolie.
Ja det hjalp, men hold da op det var fedtet længe! Kan dog bruges hvis man
ikke vil bruge en formue på jean peaus Crystal Oil. Det er bare kanon godt
og vi har brugt det fortyndet til at spraye i vores hankats pels, når den
klumpede allermest. Det har virkelig gjort børstningen bedre efter nogen
behadlinger med det.

Mvh Kari

PS. Har vist ikke fået sagt hvor skøn han er? Men det er han! Hoooold da op
eeeelsker bare de NFO'er.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-03-07 20:55

> [...]
> kanon godt og vi har brugt det fortyndet til at spraye i vores hankats
> pels, når den klumpede allermest. Det har virkelig gjort børstningen bedre

Ok, det var ellers planen at jeg ville affedte halen i morgen, det har
ellers været det eneste "råd" at jeg har kunne finde frem til på nettet, og
så at pudre efterfølgende med babypudder.
min kastrat Anthon havde også en fedthale på et tidspunkt, men den forsvandt
i løbet af et par måneder, og jeg har ikke se det siden.

mon ikke det aftager så?, halve af området hvor det er mest tilsnasket er
alligevel barberet af, da huden ligefrem væskede under, tror da pokker at
han har hørmet..
Jeg har brugt et par timer med en børste i den ene hånd, og guffer og kæl
med den anden, til at vænne ham til at blive redt, for det er han ikke vildt
begejstret for, virker noget utryg ved det. jeg fik da lov til sidst, men
kun lidt af gangen, så det skal der arbejdes på.
der er jeg jo super privilligeret med raggierne, de vender bare bugen opad
og spinder så det er en fryd, og så kan jeg bare rede og børste alt det jeg
vil.. men sådan er de generelt synes jeg.

mvh. marie

Fra : Kari Eiffert

Dato : 23-03-07 22:28

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46043094$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> min kastrat Anthon havde også en fedthale på et tidspunkt, men den
> forsvandt i løbet af et par måneder, og jeg har ikke se det siden.

Jeg ved ikke om det aftager af sig selv. Måske hvis du er heldig. Du kan
godt affedte det, men du kan være uheldig at skulle bøvle med det meget
meget længe. Jeg går nu ind for at behandle det i stedet.

> [...]
> og spinder så det er en fryd, og så kan jeg bare rede og børste alt det
> jeg vil.. men sådan er de generelt synes jeg.

Han skal nok blive bedre til det Det kræver bare masser af tålmodighed.
Vi har været hele turen igennem med vores mco. Han var også en stor knude da
vi fik ham.

> mvh. marie

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 24-03-07 00:58

> [...]
> og spinder så det er en fryd, og så kan jeg bare rede og børste alt det jeg
> vil.. men sådan er de generelt synes jeg.

Jeg iler med at citere Dorthe (dpl) for hendes fedthale-taktik:
fedthale, da han havde det sidst, smurte jeg hele haleroden ind i olie
nogle dage i træk, og lod det så ellers sidde. Det så herrens ud i over
14 dage, men derefter blev den god som ny, det krævede bare lidt
børstning'
Så så vidt vildkat.dk-kvinden, og hun har jo styr på det der.
Stakkels Harald....
Det tog også tid, kæl og godbidder at vænne Gia til, at pelspleje ikke
gør ondt, men ligefrem kan være rart. Hun bryder sig dog stadig ikke om
at få redt sine 'vinterbukser' - dér tror jeg også, at naboerne tænker
deres.... (ma-oooovvvv....)
Lille B er dog heller ikke så helt meget for at få redt bukser, men hun
var også fyldt med knotter lige der, arme misse.... Det skal nok komme.
Hygge, nus og kæl virker
Nyd du at hygge om ham Harald - din heldiggris

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-03-07 10:03

In news:ko-dnZysrrTm9JnbnZ2dnUVZ8tOmnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:

> Nyd du at hygge om ham Harald - din heldiggris

Ja, det må du nok sige Er Marie ikke bare heldig ? Han er da
bare noget af det skønneste. , og så har hun jo også de to smukke
Raggier ved siden af, så hun er en heldiggris.

I ville dø af grin hvis I var her sammen med mig på mit kontor. Jeg
har jo Harald (i uvasket og fertil stand ) som baggrund på min
skærm, så når jeg tænder skærmen og Harald toner frem siger jeg: "Hej
Harald" og når jeg om aftenen slukker for computeren siger jeg også
pænt: " Go'nat Harald". Min mand griner og ryster på hovedet, men jeg
er da ligeglad. Lidt sjov er man da nødt til at ha'.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-03-07 10:24

> [...]
> Min mand griner og ryster på hovedet, men jeg er da ligeglad. Lidt sjov er

GGG.. hvor er du sød Tove!
Harald øver sig i armbøjninger her til formiddag, hopper op i vindueskarmen
og hænger sig i de øverste vinduer (dannebrogsvinduer) der kan han så hænge
og dingle i et stykke tid, så dumper han ned, og starter forfra..
og hans kamp med at øve sig i at dække stort og småt til i kattebakken.. han
laver hvad han skal, og stiller sig så med forbenene udenfor bakken, og
skraber ihærdigt i gulvbrædderne (-;

Jeg skal lave et super skærmbillede til dig når jeg får overskud til det..
(-;

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-03-07 10:46

In news:4604ee0f$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]
> kattebakken.. han laver hvad han skal, og stiller sig så med
> forbenene udenfor bakken, og skraber ihærdigt i gulvbrædderne (-;

Jamen det er jo det jeg siger. Harald *er* en supermis Alene
det, at han besørger på bakken er jo rigtig godt. Det med
"overdækningen" skal såmænd nok komme.

> Jeg skal lave et super skærmbillede til dig når jeg får overskud
> til det.. (-;

Årh vil du ? - tusind tak. Hans manglende hårpragt skal jo nok også
lige vokse ud først. Jeg er helt overbevist om, at han i den grad
nyder din omsorg. Den slags har han tilsyneladende ikke prøvet før. Er
der mon noget bedre end at kunne gøre noget godt for et stakkels dyr i
nød ?

Det med overskud kan jeg sandelig godt forstå. 3 børn, 3 hunde, og 3
katte - DET kræver sin "mand", godt gået Marie

Fra : Siri

Dato : 24-03-07 17:34

> [...]
> skraber ihærdigt i gulvbrædderne (-;
>
> Jeg skal lave et super skærmbillede til dig når jeg får overskud til det..

Åh ja, skærmbillede!
Er det nemt at lave selv - jeg ville gerne skifte mellem flere dejlige
katte-fotos, men slås med at de har et format, der ser helt tosset ud,
når det bliver forstørret op, eller man vil ha' det til at fylde hele
skærmen...
Kræver det teknisk snilde/indlæring, eller er det bare noget med at
vælge format?
Ov ov, nu burde jeg vist spørge i en anden gruppe....
Evt kan du maile mig svaret, Marie....
Eih, Herlige Harald.....

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-03-07 19:11

In news:UqydnW1wUP2OzpjbnZ2dnUVZ8tijnZ2d@giganews.com,
> [...]
> at fylde hele skærmen...
> Kræver det teknisk snilde/indlæring, eller er det bare noget med at

Hvis din computer har XP ligesom min, er det meget nemt. Jeg
højreklikker bare på det billede jeg gerne vil have som baggrund og
klikker på "vælg som baggrund på skrivebordet" og så er billedet
overført til skærmen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-03-07 21:27

> [...]
> bare på det billede jeg gerne vil have som baggrund og klikker på "vælg
> som baggrund på skrivebordet" og så er billedet overført til skærmen.

jeg tror at det som siri mener, er at hvis billedet i sig selv er gjort
lille, og det ikke er beregnet til at forstørres op, altså lav
billedopløsning/pixels, evt. et som er "saved for web", så bliver det grimt,
og/eller forkert format.
når vi gemmer billeder som skal bruges på nettet, skærmbillede ell. lign, så
gemmer vi det i de antal pixels som det skal fylde, og altså ikke i 72 dpi,
som er de gængse for webbilleder.
vi laver dem på max 1000x500 px (fylder pænt på en skærm). men der er altså
kun til webbrug og de egner sig ikke til udprint

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-03-07 22:10

In news:460589a5$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> [...]
> vi laver dem på max 1000x500 px (fylder pænt på en skærm). men der
> er altså kun til webbrug og de egner sig ikke til udprint

Ja det har du selvfølgelig ret i. Jeg resizer selv de billeder jeg
tager så de fylder f.eks. 810x595 som er størrelsen på det billede jeg
har af Mini som jeg har brugt som wallpaper. Siri kan under alle
omstændigheder prøve sig frem, det kunne jo være at billederne hun kan
li' passer i størrelsen.

Fra : .:M:.

Dato : 23-03-07 17:19

> tænk dig, han kan kravle op ad en glasskydedør kun ved hjælp af negle
> og gummilister..GG.
> men det gik overraskende godt, og han bærer slet ikke nag.
> mvh. Marie

Hehe. Dét ville jeg godt have set! - du skulle have taget et billede!,
he..
Jeg er glad for at jeg kun har (hysteriske) korthårskatte, der ikke skal i
bad. Ingen af os ville overleve et bad herhjemme!
Og han lyder bestemt som kat med et rigtig lækkert temperament

NB: Tjek evt. med din dyrlæge hvornår han er smittefri for utøj/orm osv..

/M