Vores hunde stækker sig meget..
Fra : Ellen01

Dato : 23-04-07 07:54

Hej alle..
Er der nogen der ved noget om hvorfor at hunde strækker sig så
meget... Jeg er godt klar over at de gør det hver gang de rejser sig
op..næsten..Men jeg syntes at vores gør det meget...og næsten hvergang
at vi hilser på dem,,,, så rejser de sig og strækker sig... før de går
hen til os.. Er det for at vise underdanighed..? eller gør de bare
sådan... ?
Mvh Ellen

Fra : Ellen01

Dato : 23-04-07 07:56

On 23 Apr., 08:53, Ellen01 <e...@e-and-l.com> wrote:
> [...]
> at vi hilser på dem,,,, så rejser de sig og strækker sig... før de går
> hen til os.. Er det for at vise underdanighed..? eller gør de bare

Ja de STRÆKKER SIG..ikke stækker sig...undskyld det gik lidt
stærkt..skal ud af døren..
Ellen

Fra : Tibbe

Dato : 26-04-07 16:25

Min hund strækker sig altid når jeg beder den komme og få snor på...
Så skal den lige strække sig 30 cm fra mig, inden den gider komme...
I skal man altid tigge og be ham om at komme... når vi skal ud.
Underligt. Når først han har fået snoren på er der ikke noget i vejen.
Men vi skal som regel selv fange ham først. Gad vide hvorfor

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-04-07 16:38

"Tibbe" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det er en overspringhandling, på samme måde som man kan opleve at den gaber,
kikker konsekvent den anden vej, begynder at klø sig m.m, når der bliver sat
en form for krav til den.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 26-04-07 21:01

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Det er en overspringhandling, på samme måde som man kan opleve at den
> gaber, kikker konsekvent den anden vej, begynder at klø sig m.m, når
> der bliver sat en form for krav til den.

Min hanhund, Andy strækker sig også og gaber, når vi skal ud - min oplevelse
er at han gør det for at berolige sig selv og et dæmpende signal til min
anden hund, Philana ( som stresser, gør og farer rundt når vi skal ud)

Adfærdsforskeren Jann Fennel fortæller i sine bøger at hunde meget bruger
dæmpende signaler både for at berolige andre, men også sig selv, når der
skal ske noget spændende. Og det mest spændende/ophidsende for en hund er at
gå en tur. For hunden er det som at skulle på jagt og så pumper den, pr
instinkt, adrenalin ( = stresshormon) rundt i kroppen.
Tamhunden har så bare lært at det nytter ikke at kører helt op i en tot, så
den dæmper sig selv ved at gabe, strække sig, lade som om den ikke hører
hvad der sker, vender hovedet væk, slikker sig om munden , smasker, lukker
øjnene langsomt o.s.v

Bare et bud

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-04-07 05:12

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> så den dæmper sig selv ved at gabe, strække sig, lade som om den ikke
> hører hvad der sker, vender hovedet væk, slikker sig om munden , smasker,

Er det ikke også det samme som en overspringshandling?, altså en adfærd der
bliver brugt når der er noget hunden har svært ved at "rumme", adfærden
udføres for at få lidt luft ud af ventilen/berolige/nedtone/dæmpe.

mvh. marie -hvis hanhund har det med at begynde at kravle, når han ikke kan
rumme mere i sit hoved..

Fra : Anette

Dato : 27-04-07 21:09

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Er det ikke også det samme som en overspringshandling?,

Aner det ikke. For mig er en overspringshandling en handling man foretager
for at undgå at gøre noget man ikke gider. F.eks man sætter sig til at læse
mails, fordi man ikke gider støvsuge som man burde
Jeg har kun hørt udtrykket overspringshandling brugt om hunde, når hunden
ikke forstår hvad man kræver af den, og derfor gør noget andet, noget den
har lært og som den ved man plejer at rose den for. Eller når man presser
den til at gøre noget den ikke tør eller ikke har lyst til.

> altså en
> adfærd der bliver brugt når der er noget hunden har svært ved at
> "rumme", adfærden udføres for at få lidt luft ud af
> ventilen/berolige/nedtone/dæmpe.

Dæmpende signaler eller overspringshandling - der er vist kun en my forskel
tror jeg...i hvert fald i mit hovede Dæmpende signaler er - for mig -
når hunden søger at berolige sig selv eller andre. Overspringshandlinger når
den søger at undgå noget den ikke har lyst til/forstår.

> mvh. marie -hvis hanhund har det med at begynde at kravle, når han
> ikke kan rumme mere i sit hoved..

Mine 3 bliver bare "åndelig fraværende" når batteriet er løbet tørt, sammen
med udprægede anfald af selektiv hørelse. "Værs'go ta' den" hører de med
forbavsende sikkerhed hver gang, mens alle andre kommandoer ignoreres med et
søvnigt udtryk " Sagde du noget?" .....tsk tsk )

Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 28-04-07 00:51

On Fri, 27 Apr 2007 22:09:18 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>forbavsende sikkerhed hver gang, mens alle andre kommandoer ignoreres med et
>søvnigt udtryk " Sagde du noget?" .....tsk tsk )

*LOL*
Den kan jeg godt genkende en variant af. Ikke det søvnige udtryk, men
at der kigges den anden vej, og signaleres et "Jeg kan altså ikke høre
dig når ikke jeg ser på dig samtidig". Det er naturligvis grisehunden
Oy der opfører sig på denne måde. Vaks og Hans er jo begge
"velopdragne"
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk