Tilskud til drægtig hund?
Fra : nana sørensen

Dato : 19-04-07 19:06

Hej alle...

Det er jo lidt for tidligt at vide helt sikkert endnu, men der er klart gode
chancer for hvalpe om en 60 dages tid.
Baby har altid været lidt en af vandrende pind, og hun har altid været meget
spinkelt bygget. Da hun havde født sidste gang var hun meget tynd, og denne
gang ville jeg gerne have en del mere flæsk på hende, så hun har lidt at
give af. Alle hundene kan sagtens klare at tage lidt på, da de altid er lidt
tyndere om vinteren. Jeg har tænkt mig at give hende kalktilskud, men hvor
meget skal der til?
Hvad kan i foreslå af tilskud til en drægtig chihuahua? Vitaminer? Kalk?
Hvad for noget fedt kan jeg give hende, så hun tager lidt på? Jeg læste at
nogen foreslog madolie, men jeg syntes også at have hørt at de har svært ved
at fordøje/optage det.
Det skal lige siges at jeghar tænkt mig at give hende hvalpefoder, men hvor
længe inden skal hun startes op på det? Skal jeg bare gøre det med det samme
eller?

Mvh. Nana

Fra : pwh

Dato : 19-04-07 20:11

nana sørensen, skrev:
> Hej alle...

Hvad med Barf Nana ?????
Først vil du, og så vil du ikke.

/Jens (som barfer100%)

Fra : nana sørensen

Dato : 19-04-07 22:16

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:4aPVh.41$Ao3.27@news.get2net.dk...

> Hvad med Barf Nana ?????
> Først vil du, og så vil du ikke.
>
> /Jens (som barfer100%)

Jeg overvejer heftigt at barfe, men det bliver ikke nu, hvor Baby måske er
gravid. Jeg er nødt til at have mere tid til at undersøge og planlægge, da
jeg ikke tør starte et større foderskift mens der måske er små hvalpe inde i
hendes krop, der måske kan komme til skade hvis jeg fucker noget op. Jeg
er absolut ikke gået væk fra ideén.
Hvad giver du dine barfede kæmper, når de skal tage lidt på? Hvis de er
fede, så hopper du vel bare på lidt mere grøntmix, men hvis de nu trænger
til lidt sul?
Kan du måske forklare mig hvad kallun er, og hvad det kan/gør godt for? Er
det fedt?

Mvh. Nana

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-04-07 05:21

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du måske forklare mig hvad kallun er, og hvad det kan/gør godt for? Er
> det fedt?

Kallun er ko-mave, god kødkilde! noget kallun kan godt være fedt, andet
ikke, det kommer nok an på hvor du køber.
du kan få kallun løsfrosset flere steder, jeg henter den frisk fra ko.. ((-;
(hakker den selv til mine)

mvh. marie

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 15:32

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:46283f4c$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> ikke, det kommer nok an på hvor du køber.
> du kan få kallun løsfrosset flere steder, jeg henter den frisk fra ko..

Giver kallun noget, i form af "godt" fedt? jeg tænker om det ville være et
godt tilskud for at flæske dem lidt op?
"Frisk fra ko"... Brrrr... LOL Jeg kan dælme godt mærke at jeg er opvokset
i byen. Her hedder det "frisk fra døgnkiosk"

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-04-07 15:46

> [...]
> "Frisk fra ko"... Brrrr... LOL Jeg kan dælme godt mærke at jeg er
> opvokset i byen. Her hedder det "frisk fra døgnkiosk"

jeg synes at du skal holde dig til et godt hvalpefoder til hende, så kan du
altid give barf en chance på et senere tidspunkt.
du kan jo give et skvæt lakseolie i hendes hvalpefoder eller alm. kost.

mvh .marie

Fra : pwh

Dato : 20-04-07 16:11

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> [...]
> kan du altid give barf en chance på et senere tidspunkt.
> du kan jo give et skvæt lakseolie i hendes hvalpefoder eller alm.

Det vil også værer mit råd, dårligt tidspunkt at eksperimenter på.
Skal hvalpene evnt barfes skal du sætte dig meget grundigt ind i det først,
en hvalp kan man let ødelægge ved forkert fodring.
Jeg ville personligt vente til jeg havde øvet mig på de voksne.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 21:41

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:9L4Wh.24$5Z.21@news.get2net.dk...

> [...]
> en hvalp kan man let ødelægge ved forkert fodring.
> Jeg ville personligt vente til jeg havde øvet mig på de voksne.

Nej nej.... Ingen skal barfes nu, som jeg også skrev. Jeg ville bare
have god råde fra barferne, da jeg ikke tror at folk der fodrer med tørkost
har sat sig helt så meget ind i hvordan man kan tilsætte eller fjerne
elementer i maden, for at regulere vægt. Det bliver unægteligt lidt svært at
sortere fedtet fra i en tørkost. LOL

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 08:12

nana sørensen, skrev:

> [...]
> tilsætte eller fjerne elementer i maden, for at regulere vægt. Det
> bliver unægteligt lidt svært at sortere fedtet fra i en tørkost. LOL

På tørkost kan man jo regulerer på mængden,
eller købe diætkost til de fede og kraftfoder til de tynde.
Men olie burde kunne give lidt sul på dine hunde,
og det kan du roligt (og med fordel) tilsætte tørkosten.
Der er nemlig som regel ikke tilsat den helt store mængde olie
i tørkost, da det nedsætter holdbarheden (det harsker).
Tror kun de risikerer lidt tynd mave hvis du overdoserer med olie

/Jens (som altid har tilsat hundenes mad olie)

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 21:40

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4628d1f6$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> du altid give barf en chance på et senere tidspunkt.
> du kan jo give et skvæt lakseolie i hendes hvalpefoder eller alm. kost.

Det var som skrevet højere oppe heller ikke planen at starte barf nu
overhovedet. Hvalpefoder til hende, men jeg tænkte at barferne ville
kunne give nogle råd om hvad man kan give for at fede op, da det lader til
at de er istand til at regulere hundens vægt, ved at ændre på
sammensætningen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-04-07 06:54

> [...]

> kunne give nogle råd om hvad man kan give for at fede op, da det lader til
> at de er istand til at regulere hundens vægt, ved at ændre på

ok, mit indtryk var at du ville begynde at tilsætte fede foderemner i tævens
kost allerede nu, såsom kallun eller andet for at holde sul på hende..
men fint nok!
ja det er nemt at give ekstra fedststof når man barfer, Loui min han er et
magert spektakel som får rigtigt meget og fedt protein, men han tåler det!
når jeg feks. hakker komave, så laver jeg "loui-portioner", hvor jeg har
hakket ekstra fedt i, eller laks, som ofte kan fåes på tilbud i feks. netto,
det er der også godt med fedtstof i, sild også.
så jo, det er ret simpelt at justere op og ned.
Min tæve er så på den modsatte side, og får ret lidt i forhold til hendes
størrelse, og hendes kød er renset for synligt fedt, og er sparsomt i det
daglige.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 20-04-07 05:16

nana sørensen, skrev:
> [...]
> er små hvalpe inde i hendes krop, der måske kan komme til skade hvis
> jeg fucker noget op. Jeg er absolut ikke gået væk fra ideén.

Lyder fornuftigt nok

> Hvad giver du dine barfede kæmper, når de skal tage lidt på? Hvis de
> er fede, så hopper du vel bare på lidt mere grøntmix, men hvis de nu
> trænger til lidt sul?

Hæ, det problem har jeg ikke haft, tværtimod
Men skulle jeg endelig fede en hund op, ville jeg nok give ekstra
med fedt kød, fiskeolie, æggeblommer, og hvad du ellers selv kan
komme i tanke om der giver sul på dine egne sideben

> Kan du måske forklare mig hvad kallun er, og hvad det kan/gør godt
> for? Er det fedt?

Kallun er komave, stinker ganske forfærdeligt, og er så vidt jeg
ved også ret så fedt.
Jeg fodrer ikke med kallun mere end "højst nødvendigt",
forstået på den måde at jeg også må indrette mig på hvad
der er tilgængeligt.
Kylling og grøntmix som primært foder kan anbefales.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 15:30

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:79XVh.2$5e1.1@news.get2net.dk...

> Lyder fornuftigt nok

Ja, ikke? Jeg er dog gået igang med at søge lidt rundt på nettet og har også
fundet et par sider, der ser gode ud. Er der nogen bøger du kan anbefale?
Mit lokale bibliotek er ikke til megen hjælp, desværre. Jeg søgte på deres
computer og fik absolut intet. Spurgte dem så personligt og de lignede nogen
der lige var blevet spurgt om de evt. havde en bog om Bo Warming.

> [...]
> med fedt kød, fiskeolie, æggeblommer, og hvad du ellers selv kan
> komme i tanke om der giver sul på dine egne sideben

Kan de godt tåle æggeblommer rå, nu hvor deres mave er vænnet til tørfoder?
Er der ikke noget med syreforhold, som øges ved barf, som gør at maven kan
klare ting, som ville få en tørfodermave til at gøre knuder? Hvilken
fiskeolie ville du anbefale?
Jeg kunne sagtens fede dem op til tromletykke tøndechihuahuas, men videre
sundt ville det nok ikke være. LOL De er jo så små at selv meget små mængder
fedtguf gør at de ikke æder deres almindelige mad, og så kommer de i
underskud af alt muligt, som jeg først ved noget om når jeg begynder at
barfe. LOL

> [...]
> forstået på den måde at jeg også må indrette mig på hvad
> der er tilgængeligt.
> Kylling og grøntmix som primært foder kan anbefales.

"stank"? Bwadr.... Men kallun er altså ikke det bedste fedt man kan give for
at flæske dem lidt op? Det lyder ubeskriveligt ulækkert... Jeg syntes at
deres tørfoder lugter forfærdeligt. LOL Komave må være endnu værre.

Fra : pwh

Dato : 20-04-07 16:07

nana sørensen, skrev:
> [...]
> Jeg søgte på deres computer og fik absolut intet. Spurgte dem så
> personligt og de lignede nogen der lige var blevet spurgt om de evt.

Jeg har kun læst en, det er Ian Billinghurst "Give Your Dog A Bone"
Den blev anbefalet mig her i gruppen da jeg stillede samme spørgsmål.
Hans hjemmeside kan du se her, han betegnes som Barfens opfinder,
og hans bog bliver kaldt for barfbiblen
http://www.drianbillinghurst.com/

> [...]
> gør at maven kan klare ting, som ville få en tørfodermave til at gøre
> knuder? Hvilken fiskeolie ville du anbefale?

Nu troede jeg du spurgte om tilsætning i forbindelse med barf.
Æggeblommer kan deres maver garanteret godt tåle, men med det høje
indhold af protein der er i æg skal du nok værer forsigtig med i forbindelse
med tørkost, det indeholder jo allerede det protein de skal have.
Fiskeolie eller alm madolie tror jeg næsten ikke man kan give for meget af,
jeg holder lidt igen da det feder meget.
Fiskeolien kan du garanteret købe i litersflasker ho din dyrelæge,
koster ca 100 kr/l, så er det bare for at fede op kan alm madolie sagtens bruges.
Jeg giver fiskeolie pgr Omega 3 indholdet, som der jo nok er i deres tørfoder.

> [...]
> give for at flæske dem lidt op? Det lyder ubeskriveligt ulækkert...
> Jeg syntes at deres tørfoder lugter forfærdeligt. LOL Komave må være

Det varierer hvor meget det stinker, jeg fik en sending på et tidspunkt
der stank så meget at Tyson nægtede at spise det til at starte med
Men igen, du skal ikke fodrer med den slags før du evnt går over til barf.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 21:39

> [...]
> Den blev anbefalet mig her i gruppen da jeg stillede samme spørgsmål.
> Hans hjemmeside kan du se her, han betegnes som Barfens opfinder,

Må jeg prøve at få fat i... Jeg tager en kig på det.

> [...]
> bruges.
> Jeg giver fiskeolie pgr Omega 3 indholdet, som der jo nok er i deres

Ikke så meget mht. barf. mere med hensyn til at det lader til at barferne
kan regulere deres hunds vægt en del mere, ved at regulere på
sammensætningen. Så ville je gbare smide det fede i, og beholde tørkosten.

> [...]
> der stank så meget at Tyson nægtede at spise det til at starte med
> Men igen, du skal ikke fodrer med den slags før du evnt går over til barf.

Hunden ville ikke æde det?? Nooo... Det har været grum så... Brrr...

Fra : Anette

Dato : 20-04-07 22:38

nana sørensen wrote:
> [...]
> barferne kan regulere deres hunds vægt en del mere, ved at regulere på
> sammensætningen. Så ville je gbare smide det fede i, og beholde

Som de andre skriver, ville jeg også nøjes med at give Baby lakseolie i
tørfoderet, nu hvor hun (formentlig) venter sig.
Jeg kender ikke sammensætningen af Royal Canins foder, men måske (?) ville
jeg kaste en rå æggeblomme over tørfoderet et par gange om ugen, hvis
protein indholdet i foderet ikke er vildt højt - MEN
At regulere op og ned på protein og fedtmængder kræver at man er rimeligt
godt inde i råfodringen og ikke mindst inde i hvad hunden kan kapere.
Netop hvad hunden kan kapere, finder du først ud af når du skifter til
råfodring 100%.
( F.eks mine hunde ELSKER lever - men får "pistolski'e" af det - så det er
kun små mængder ( < 100 g pr hund pr portion) de får blandet i blendede
grøntsager.)

M.h.t at regulere deres vægt bedre/mere på barf - det kræver erfaring.
Jeg tror mange som jeg, har "jokket i spinaten" og har fået lidt for meget
sul på hundenes sideben de første måneder, inden erfaringen lærer en hvor
meget hunden kan bruge.
Jeg har to schapendoes som får samme mængde foder og som motionerer næsten
lige meget. Den ene har tabt sig ( det burde hun også - vejede ca 4 kg for
meget) Den anden har taget på ( det burde han også - han vejede 1½-2 kg for
lidt)
Min PON, som er/var samme størrelse, vægt, motionsmængde o.s.v. bliver ved
med at tage på - selvom hun får mindre fodermængde ( d.v.s mindre af både
kød og grønt) end de andre to. Der slås vi stadig...eller rettere nu løber
hun med på cykeltur, så hun kan få brugt den energi hun indtager.
He he...det er ikke svært at råfodre - men det kræver at man tænker sig om
hele tiden

Kallun er ikke et must i råfodring - men billigt og som oftest godt foder.
Ligesom Kyllingeskrog.
Hvor er det ærgerligt at man ikke her i landet kan købe kyllingeskrog i
ethvert supermarked. Det kan man i Spanien, fandt vi ud af i ferien her i
marts. 45 eurocent (= ca 4 kr) for 3-4 hele kyllingeskrog med masser af kød
på - det var herligt, synes vores bankkonto og hundene

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 07:56

Anette, skrev:

> [...]
> rimeligt godt inde i råfodringen og ikke mindst inde i hvad hunden
> kan kapere. Netop hvad hunden kan kapere, finder du først ud af når

Faktisk er det også logisk som Billinghurst skriver, at tørfoder er så fint
afbalanceret at det ikke kan anbefales at ½ barfe, da hunden så let
kan komme i over/underskud med diverse proteiner, mineraler, ect, ect.
Et tørfoder bliver i sagens natur nød til at værer rimeligt precist afbalanceret,
da hunden ikke som på barf får fyldt sine "depoter" op løbende.

> ( F.eks mine hunde ELSKER lever - men får "pistolski'e" af det - så
> det er kun små mængder ( < 100 g pr hund pr portion) de får blandet i
> blendede grøntsager.)

Også min erfaring med lever

> [...]
> Jeg tror mange som jeg, har "jokket i spinaten" og har fået lidt for
> meget sul på hundenes sideben de første måneder, inden erfaringen

Jeg er en af de spinatjokkere
Jeg synes dog generelt at jeg får det indtryk når jeg har surfet på barf,
at folks hunde har taget lidt på.

> He he...det er ikke svært at råfodre - men det kræver at man tænker
> sig om hele tiden

Det er jo også en del af det sjove ved barf, for nogle af os

> Kallun er ikke et must i råfodring - men billigt og som oftest godt
> foder. Ligesom Kyllingeskrog.

Kyllingeskrog vil jeg mene er bedst pgr benene.

> [...]
> her i marts. 45 eurocent (= ca 4 kr) for 3-4 hele kyllingeskrog med
> masser af kød på - det var herligt, synes vores bankkonto og hundene

Den slags vil jeg slet ikke hører om
Så fyldte i vel bilen op med kyllingeskrog da i skulle hjem

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 23-04-07 19:41

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> marts. 45 eurocent (= ca 4 kr) for 3-4 hele kyllingeskrog med masser af
> kød på - det var herligt, synes vores bankkonto og hundene

Mange tak for enormt mange rigtig gode råd. Det var lige sådan noget jeg
skulle bruge. jeg forsøger mig med lakseolie, selvom de godt nok ikke gad
æde det sidst jeg havde købt det. Kan du anbefale et sted hvor det kan
købes? ved du tilfældigvis om Baby ville have gavn af at jeg puttede lidt
kalk i hendes mad, eller om det kan overdoseres? jeg tænker selvfølgelig
ikke at bruge kilovis, men et lille drys hver dag?

Fra : Anette

Dato : 25-04-07 20:10

nana sørensen wrote:
> [...]
> gavn af at jeg puttede lidt kalk i hendes mad, eller om det kan
> overdoseres? jeg tænker selvfølgelig ikke at bruge kilovis, men et

Hov - det tog lige et par dage inden jeg ramte pc'en igen, sorry
Jeg ved ikke ret meget om kalktilskud til drægtige tæver....men jeg tror..
hvis det var min tæve...så ville jeg give hende det ekstra kalk ved at give
hende et mælkeprodukt hun kunne lide, f.eks sødmælksyougurth naturel ( det
helt store hit hos mine hunde) eller en fed creme fraise et par gange om
ugen. Det ville også give Baby lidt ekstra sul på sidebenene.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-04-07 08:32

On Fri, 20 Apr 2007 22:39:01 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>Ikke så meget mht. barf. mere med hensyn til at det lader til at barferne
>kan regulere deres hunds vægt en del mere, ved at regulere på
>sammensætningen. Så ville je gbare smide det fede i, og beholde tørkosten.

Jeg kunne bestemt ikke regulere Hans' vægt på barf. Derfor røg alle
hunde retur på tørfoder. Hans blev vejet i går, og da vejede han 39,7
kg. Forrige vejning viste 42 kg så han har sørme tabt sig.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 08:37

Leyna, skrev:

> Jeg kunne bestemt ikke regulere Hans' vægt på barf. Derfor røg alle
> hunde retur på tørfoder. Hans blev vejet i går, og da vejede han 39,7
> kg. Forrige vejning viste 42 kg så han har sørme tabt sig.

Den kloge hund vil da hellere dø af sult end at æde skodtørkost
Han har nok indledt en sultestrejke for at komme på barf igen

Vil du så gå tilbage til barf hvis Hans flytter permanent,
eller orker du ikke det pjat igen

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-04-07 12:51

On Sat, 21 Apr 2007 09:37:07 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Den kloge hund vil da hellere dø af sult end at æde skodtørkost
>Han har nok indledt en sultestrejke for at komme på barf igen

Naaah, han spiser nu godt nok, men han har vist haft rigtig godt af en
"luftforandring".

>Vil du så gå tilbage til barf hvis Hans flytter permanent,
>eller orker du ikke det pjat igen

Hvis jeg kunne være sikker på at kunne skaffe "råvererne", så ville
det ikke være det store problem, men som det er nu tror jeg de bliver
på tørfoder. Hverken Oy eller Vaks fejler jo noget, så det er ikke et
"must" at barfe dem.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bodil

Dato : 20-04-07 06:21

> [...]
> Det skal lige siges at jeghar tænkt mig at give hende hvalpefoder, men
> hvor længe inden skal hun startes op på det? Skal jeg bare gøre det med

Et rigtig godt hvalpefoder burde kunne gøre det. Du kan udmærket starte nu,
faktisk fik min Silky Terrier hvalpefoder hele tiden, det er fint til
"slanke" hunde.
Bodil

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 15:34

"Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote in message

> [...]
>>
> Et rigtig godt hvalpefoder burde kunne gøre det. Du kan udmærket starte
> nu, faktisk fik min Silky Terrier hvalpefoder hele tiden, det er fint til

Noget hvalpefoder du kan anbefale? Sidste gang fik hun Royal Canin Puppy til
små hunde under 10 kg. jeg syntes ikke rigtigt det gav nok flæsk på hende,
så jeg må nok supplere op. Er Royal Canin helt ærligt noget lortefoder? Jeg
syntes at så mange snakker om alle mulige andre slags foder, som skulle være
bedre, så jeg overvejer lidt at skifte. De er heller ikke specielt kræsne,
så det burde kunne lade sig gøre.
Har du et billede af din silky terrier? jeg har aldrig hørt om sådan en.

Fra : pwh

Dato : 20-04-07 16:13

nana sørensen, skrev:

> Noget hvalpefoder du kan anbefale?

Når det er tørkost anbefaler jeg altid Olivers,
det har jeg kun haft gode erfaringer med, min kat æder det stadig
http://www.olivers.dk/ESOlivers.aspx

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 21:42

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:LN4Wh.25$dK6.16@news.get2net.dk...

> Når det er tørkost anbefaler jeg altid Olivers,
> det har jeg kun haft gode erfaringer med, min kat æder det stadig
> http://www.olivers.dk/ESOlivers.aspx
>
> /Jens

Er det bedre end Royal Canin? Nogen gode måder til at se hvor meget "guf"
der er i et foder i forhold til et andet? Hvad skal man kigge efter, og hvad
er forskellene på tørkosten? Jeg tænker at der findes så mange typer at je
gnæsten ikke kan overskue det.

Fra : Anette

Dato : 20-04-07 22:49

nana sørensen wrote:
> [...]
> efter, og hvad er forskellene på tørkosten? Jeg tænker at der findes
> så mange typer at je gnæsten ikke kan overskue det.

Forbrugerbladet Tænk har testet hundefoder
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550&1177105216

Min egen erfaring fra tidligere med Olivers ( jeg råfodrer nu, siden marts
sidste år) er at Olivers er et rigtig godt foder. Hundene var glade for det.
Pelsen var flot o.s.v. Det er ikke billigt; men det er godt.
Jeg bruger stadig Olivers til mine katte og Olivers "training bites" til
hundene, som "de der helt specielle godbidder man kun får til træning" ( og
til Dagmar når hun bliver børstet - hvilket hun HADER inderligt)
Olivers har super service og det at foderet bliver bragt til døren o.s.v gør
det bare endnu bedre. Ikke mindst kan du på hjemmesiden www.olivers.dk læse
alt om indhold o.s.v.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-04-07 07:34

On Fri, 20 Apr 2007 23:49:20 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Min egen erfaring fra tidligere med Olivers ( jeg råfodrer nu, siden marts
>sidste år) er at Olivers er et rigtig godt foder. Hundene var glade for det.
>Pelsen var flot o.s.v. Det er ikke billigt; men det er godt.

Okay, jeg synes så heller ikke det er så dyrt som andre mærker af
samme kvalitet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 08:25

Leyna, skrev:

> Okay, jeg synes så heller ikke det er så dyrt som andre mærker af
> samme kvalitet.

Næh, synes jeg da heller ikke.
Og køber man 4 sække (som kan værer forskellige)
får man 15% rabat.
Men det er nok lidt rigeligt for Nana
Men mine åd ca 1 sæk hver pr mnd, så det passede
fint med at jeg som regel købte 3 sække hundemad
og en 5kg pose kattemad, rabatten betlate så kattemaden

/Jens

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 08:17

nana sørensen, skrev:

> [...]
> efter, og hvad er forskellene på tørkosten? Jeg tænker at der findes
> så mange typer at je gnæsten ikke kan overskue det.

Prøv at læse lidt her.
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440
Jeg vil helst ikke gører mig til ekspert på tørkost.
Jeg har bare gode erfaringer med Olivers,
og dropper jeg barf bliver det Olivers igen

/Jens

Fra : Bodil

Dato : 20-04-07 18:26

> [...]
> heller ikke specielt kræsne, så det burde kunne lade sig gøre.
> Har du et billede af din silky terrier? jeg har aldrig hørt om sådan en.

Jeg bruger Eaglepack se: http://www.eaglepack.dk/
Det er et af de bedste mærker på markedet lige nu.
Luna kan ses her: http://www.123hjemmeside.dk/bodilshunde/261485?i=313067
Bodil

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-07 18:52

> Luna kan ses her:
> http://www.123hjemmeside.dk/bodilshunde/261485?i=313067

Hvor er hun da bare yndig, med et dejligt lille gavtyve-ansigt. Dine
Tervueren-vovser er også rigtig rigtig smukke.

Din kat Oskar ligner meget min Mivser, som jeg mistede sidste år. Han
har det samme dejlige udtryk Jeg håber ikke at det gør noget, at
jeg har "hugget" nogle af billederne til mit katte/hundealbum. Du
har sikkert opdaget, at jeg har en vis svaghed for billeder.

Jeg kan godt li' billedet med lille Luna og væg-til-væg toiletpapiret.
Hun ser nu også passende uskyldig ud. Det er utroligt hvad der kan
være af papir i en toiletrulle.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bodil

Dato : 20-04-07 21:17

> [...]
>
> Jeg kan godt li' billedet med lille Luna og væg-til-væg toiletpapiret. Hun
> ser nu også passende uskyldig ud. Det er utroligt hvad der kan være af

Hej Tove
Det er da helt i orden, men hvor kan man se din billede samling?
Bodil

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-07 23:07

In news:46291fae$0$52105$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Bodil <bodildc@privat.dk> typed:

> Hej Tove
> Det er da helt i orden, men hvor kan man se din billede samling?
> Bodil

Det bliver nok ikke så nemt Bodil, for så skal du sidde foran min
computer. De ligger på den i to mapper og er * kun* til eget brug. Det
er vist ikke helt tilladt at "stjæle" andres billeder for at lægge dem
på nettet. Jeg har også brændt dem over på en cd, for tænk nu hvis min
harddisk gik i stykker og de var væk allesammen

Jeg holder meget af at sidde og beundre alle de dejlige vovser, og en
anden ting er, at når en af gruppens skribenter skriver om deres hund
eller kat, så ved jeg jo altid hvordan de ser ud, og det er nu
egentlig meget rart

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 15:46

> [...]
> anden ting er, at når en af gruppens skribenter skriver om deres hund
> eller kat, så ved jeg jo altid hvordan de ser ud, og det er nu egentlig

Min hund er altså også dejlig tove - når jeg skriver om hende kan du
forestille dig en odderlignende co-driver

Hilsen Camilla

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-04-07 18:39

In news:462a239d$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
M&M <milla snabela jyde punktum dk> typed:

> Min hund er altså også dejlig tove - når jeg skriver om hende kan du
> forestille dig en odderlignende co-driver
>
> Hilsen Camilla

Jeg vil altså _meget_ hellere eje et billede af hende end at
forestille mig hvordan hun ser ud. Jeg er helt sikker på, at hun er
dejlig. Helt bortset fra det så er Odderen et pragtfuldt og smukt dyr

Du må have gang i fotoapparatet, så vi kan beundre hende

Fra : nana sørensen

Dato : 20-04-07 21:43

> Jeg bruger Eaglepack se: http://www.eaglepack.dk/
> Det er et af de bedste mærker på markedet lige nu.
> Luna kan ses her: http://www.123hjemmeside.dk/bodilshunde/261485?i=313067
> Bodil

eaglepack... Det har jeg aldrig hørt om før? Hvordan er det anderledes end
andre slags foder?
Luna er jo fantastisk... jeg har faktisk set racen før, men anede ikke at
det var en terrier. Hun ser enormt løkkerblød ud.

Fra : Bodil

Dato : 21-04-07 09:58

> [...]
> Luna er jo fantastisk... jeg har faktisk set racen før, men anede ikke at
> det var en terrier. Hun ser enormt løkkerblød ud.

Eaglepack er uden tilsætningsstoffer og affald, prøv at læse deres
hjemmeside.
Når jeg køber foder ser jeg først på indholdet, første ingrediens skal være
kød, ikke korn, mine hunde skal nemlig have deres protein fra kød.
Dernæst skal det korn som er i helst være ris, majs eller havre, kødet skal
være kylling, lam eller fisk, og det skal være kød ikke slagteriaffald,
eller bi produkter som nogle producenter ynder at kalde det.
Der må ikke være soja, farve eller konservering i og heller ikke sukker
eller sukkerstoffer.
Der findes faktisk pænt mange gode mærker, men man skal se sig godt for.
Tænk og test undersøgelsen giver jeg ikke meget for, her ser man kun på hvad
hunden kan leve af, ikke hvad der er sundt for den.
Bodil

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 16:33

Bodil, skrev:

> Eaglepack er uden tilsætningsstoffer og affald, prøv at læse deres
> hjemmeside.

Ikke et ondt ord om det foder.
Det slår mig bare lidt for brystet at de skal sammenligne det med barf,
det er altså ret så selvmodsigende, deres priser er da også lettere pebrede.
Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel på Eaglepack og Olivers,
måske lige bortset fra deres priser

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-04-07 18:14

On Sat, 21 Apr 2007 17:32:58 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel på Eaglepack og Olivers,

Nu måtte jeg lige ind at sammenligne, for jeg syntes osse at det løs
lidt poppet at det skulle være på højde med barf.
Deres nøgletal for indhold er stort set identiske, og måske fører
Olivers endda lidt. Prisforskellen er så 176 kr. pr 15 kg. Tager man
deres "rabatordninger" med i betragtning, så er prisforskellen for
samme mængde 819 kr. Jeg ville føle mig lidt snydt ved at købe andet
end Olivers.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-04-07 18:33

Leyna, skrev:

> Nu måtte jeg lige ind at sammenligne, for jeg syntes osse at det løs
> lidt poppet at det skulle være på højde med barf.

Jeg synes bare det at sammenligne tørforder med barf,
svarer til at sammenligne stegte sild og sushi
Jeg mener, hele grundideen i barf er jo at alt skal værer råt.

/Jens (hvis hunde godt kan lide sushi)

Fra : Bodil

Dato : 22-04-07 07:39

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Det kan i da have meget ret i, men nøgletal siger slet ikke nok i mine øjne,
indholdet er det jeg kikker på, dvs hvad er der i kød eller affald,
forskellen på Oliver og Eaglepack er hvor kødet kommer fra, men hvis man
ikke er lige så pjattet med det som jeg er så er Oliver helt afgjort det
bedste køb til prisen, udmærket foder.
Fodervalg er, når man sammenligner de gode mærker, ofte et spørgsmål om hvad
man tror på, jeg vil gerne give det ekstra for noget som jeg tror på.
Der er såmen ikke altid en fornuftig forklaring på det, men når bare man
vælger et foder man kan stå inde for og har undersøgt hvad det indeholder så
er det vel ok.
Bodil

Fra : pwh

Dato : 22-04-07 13:04

Bodil, skrev:

> [...]
> fra, men hvis man ikke er lige så pjattet med det som jeg er så er
> Oliver helt afgjort det bedste køb til prisen, udmærket foder.

Olivers påstår jo som Eaglepack at deres kød er at spisekvalitet
for mennesker, er der nogen grund til at tro at den ene eller den anden lyver.
Hvad i Eaglepacks deklaration gør det bedre end Olivers, det kan jeg ikke se.

Skal vi stadig forholde os til barfargumentet på deres side, så er ideen
faktisk at hunden æder det hele på byttedyret, fjer fra en høne gider den
nok ikke æde, men fødder og næb burde en hund ikke rynke på snuden af

Det var det jeg også syntes der var lidt poppet på Eaglepacks hjemmeside,
at de skal bruge et modeord som Barf til at sælge tørkost.
De aner tilsyneladene ikke hvad Barf går ud på, så det er lidt bondefangeri

> Fodervalg er, når man sammenligner de gode mærker, ofte et spørgsmål
> om hvad man tror på, jeg vil gerne give det ekstra for noget som jeg
> tror på.

Helt sikkert, det er en ren jungle.
Det bedste er at lave maden til hundene selv

> Der er såmen ikke altid en fornuftig forklaring på det, men når bare
> man vælger et foder man kan stå inde for og har undersøgt hvad det
> indeholder så er det vel ok.

Så godt det nu kan lade sig gører at undersøge det, man bliver vel for
størstedelen nød til at stole på hvad de postulerer foderet indenholder.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-04-07 13:12

On Sun, 22 Apr 2007 08:39:15 +0200, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

> [...]

>forskellen på Oliver og Eaglepack er hvor kødet kommer fra, men hvis man
>ikke er lige så pjattet med det som jeg er så er Oliver helt afgjort det

Jeg er lige nødt til at tilføje at Olivers kun er fremstillet af
fødevarer godkendt til menneskeføde. Altså ikke noget affald.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-04-07 07:22

On Fri, 20 Apr 2007 16:33:47 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>bedre, så jeg overvejer lidt at skifte. De er heller ikke specielt kræsne,

Jeg mener bestemt ikke RC er dårligt foder. Jeg har brugt det til både
hunde og katte en overgang og deres respektive pelse blev bare SÅ
flotte. Jeg bruger så Olivers nu, men det er ikke fordi jeg er
utilfreds med RC, men fordi Olivers er både godt og økonomisk
overkommeligt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 15:44

> [...]
> heller ikke specielt kræsne, så det burde kunne lade sig gøre.
> Har du et billede af din silky terrier? jeg har aldrig hørt om sådan en.

Nana altså... Der skal bestemt ingen "flæsk" på baby. Hun skal være i god
form, med god kondi og ikke en rullepølse!
Hvis hun er i god form, kommer hun sig meget meget bedre efter fødslen. Stol
på hende - hvis bare du starter med hvalpefoderet 3 uger inden hun er sat
til, så skal hun nok tage det på hun skal bruge. Det eneste du "behøver" at
give hende kan være kalk. Du kan købe det i tabeletform til mennesker i
f.eks. matas.
Det er derimod foderet efter fødslen du skal/kan regulere på - her skal hun
fodres optimalt for at komme sig bedst, og gerne mange mange gange om dagen.
Spekulér ikke over hendes vægt lige nu - få hende derimod i god form..

Hilsen Camilla
-med drægtig tæve

Fra : R Ilsøe

Dato : 26-04-07 20:41

> [...]

> Er Royal Canin helt ærligt noget lortefoder? Jeg syntes at så mange
> snakker om alle mulige andre slags foder, som skulle være bedre, så jeg

Langt de fleste engagerede hundemennester vil sige at netop det _de_ bruger
er det bedste på markedet. I følge mig er det et lidt voldsomt postulat!
Hvis det forholder sig sådan, så var der vel kun et produkt på markedet.

Jeg er meget begejstret for det jeg fodrer med, hundene får flot blank pels,
passende afførring, stortrives... Det er det jeg har haft bedst resultater
med! For dig vil det måske være noget andet! Dine hunde er en anden race, er
i et andet miljø, får en anden form for motion, forbrænder på en anden måde
etc.

Det vigtigste du, i færdig-fodder, skal være opmærksom på er forholdene,
primært imellem protein og fedt og så naturligvis det generelle indhold. En
god producent vil oversætte for dig hvad du ikke forstår i
indholdsfortegnelsen, eller du kan google det. Bi-produkter er fy-fy! De
mere "annerkendte" mærker som Olivers, Royal Canin, Hills etc. benytter sig
af samme protein-kilde hver gang og skifter ikke alt efter hvem der nu kan
udbyde det billigste på markedet som de billige gør.

Lidt hysterisk, muligvis, gå jeg efter et foder der er baseret på fisk, nu
dybhavsfisk, da der ikke er tungmetaller i, i samme grad som i
overfladefisk. Andre vil måske foretrække lam eller andet. Før jeg skiftede
over til det produkt nu (som jeg bevidst ikke nævner navn på, da jeg mener
du selv bør prøve dig frem når nu din tæve har født) var jeg nødt til at
supplere op med Vital Animin, ølgærtabletter, olie mm. fra tid til anden for
at få det optimale resultat. Det er jeg heldigvis ovre efter jeg endlig
fandt det der passede mig.

Royal Canin (og andre) er som sådan et fint produkt. Det jeg så ikke er så
vild med ved det er al den reklame de fyrer af og alle de mellemled der er
før din hund får det i sin skål. Jeg er ikke interesseret i at være med til
at betale reklame-kampagner og op til flere mellem-led når jeg kan få et
produkt der er endnu bedre til _min_ hund fra et firma der importerer
direkte og ikke bruger massevis af penge på reklamer, -og så oven i købet et
produkt som flere og flere top-opdrættere også benytter, da de ligeledes har
super erfaring med produktet (så jeg er altså ikke ene mand om min
begejstring!.

Hvis jeg var dig, så ville jeg fortsætte på RC til hvalpe-ræset er overstået
og så begynde at eksperimentere med éen sæk af gangen. Gi' hundene tid til
at vænne sig til det nye produkt, hvis ikke du er tilfreds med resultatet,
så udvælg kritisk et andet produkt. Hundene tager _ikke_ skade af at skifte
et par gange hvis de på lang sigt bliver belønnet med et foder som passer
netop dem!

-Bare min holdning, nogen er måske ikke enige...!

Rinnie