Hundetræning
Fra : Thomsen

Dato : 18-04-07 21:37

Hej

Jeg ville lige høre om nogen har et godt råd til lineføring og fri ved fod,
da jeg ikke kan få min hund til at gå tæt nok på mit venstre ben og han
følger meget langsomt med, kun hvis jeg går med en godbid i hånden, kan han
det hele (labrador). Det er en lidt følsom hund, så det skal være på en
opmuntrende måde.Når det er lineføring går det OK men for langt fra mig, men
så snart linen kommer af, går han meget langsomt.

Fra : Is

Dato : 18-04-07 22:06

"Thomsen" <gitano@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mig, men
> så snart linen kommer af, går han meget langsomt.

Hej Thomsen

Jeg er tilhænger af legetøj & bolde o.l.

Derfor ville jeg gøre ham rigtig glad for en af ovennævnte ting, ved
at lege med det.

Her efter ville jeg så holde "legetingen" foran mit bryst, gi hunden
kommandoen plads. og når han så er hvor du ønsker det, dropper du
"legetingen" ned i munden på ham, og roser. Så vil han finde ud af at
rigtig placering, udløser belønningen. Her efter må du stille og
roligt trække tiden lidt med belønningen.

En helt anden ting, varier din måde at gå på, alm. gang, hurtig gang,
og drej højer & venstre, og går hellere med små skridt end lange.

Hvad sker der hvis du istedet for at tage linen af, så bare slip den,
og lad den slæbe hen af jorden??

Erik Isager

Fra : Thomsen

Dato : 19-04-07 11:27

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og drej højer & venstre, og går hellere med små skridt end lange.
>
> Hvad sker der hvis du istedet for at tage linen af, så bare slip den,

Hej Erik
Mange tak for tipsene.
Ja jeg har ikke prøvet det med linen, men det vil jeg gøre i morgen og ser
hvad der så sker.
Legeting og bolde leger vi også med og bruger i træningen, men lige så snart
han ikke kan se dem mere syntes han ikke det er så sjovt mere og til
konkurrencer må man jo ikke have det med. Jeg prøver også at variere med
hurtig og langsom gang - løb, højre og venstre og omkringvendinger, men jeg
er nok ikke aktiv nok for ham, når jeg går.

mvh.
Lisbeth

Fra : Is

Dato : 19-04-07 19:38

> [...]

men jeg
> er nok ikke aktiv nok for ham, når jeg går.

Hej Lisbeth

Fidusen med at lade hunden slæbe linen, er at den tror du stadig har
fadt i den anden ende af linen.

Lege ting: det drejer sig jo om hver gang at nå bare lidt længere, men
også kun lidt, det er vigtigt at det er en succes hver gang.

Lidt senere kan du vise hunden, at du putter legetingen i lommen, og
så samtidig med at du gir en kommando, lader som om du skal til at
stikke hånden i lommen for at tage legetingen. Kræv lidt af den, inden
du tager legetingen op for at gi den til hunden.

Hvis du går for hurtigt frem, kan du risikere at skulle begynde
forfra.

Konkurrence: hvilken type ?

Det er altid et problem at få HF til at være "spændende" at holde øje
med.

Erik Isager

Fra : C.H

Dato : 20-04-07 09:46

> [...]
> på en opmuntrende måde.Når det er lineføring går det OK men for langt fra
> mig, men så snart linen kommer af, går han meget langsomt.

Jeg tror, du er gået lidt for hurtig frem med en hund, der ikke er drift nok
på endnu.
Godbiden skulle jo meget gerne køre lidt spænding på hunden - og den skal så
siden erstattes med en bold, som der er kørt en masse drift på i forvejen.
Jeg tror ganske enkelt det er for kedeligt for din hund - der er ikke grund
nok for den til at gøre som du ønsker.

Jeg ville gå tilbage og bruge godbid igen - og gøre det noget tid uden at
forsøge uden. Samtidig vil jeg anbefale dig at putte en masse krop og stemme
på. Vær lidt sjovere. Beløn lidt oftere.
Kan du få mere drift på hunden ved at bruge bold, så brug den i stedet for
godbiden.
Beløn hver gang hunden kigger på dig i en periode.
Og så leg lidt mere, ros lidt mere.

Hjemme kan du eventuelt belønne hunden for øjenkontakt ligeså. Den skal
fornemme, at øjenkontakt virkelig kan betale sig. Har den først fanget den
pointe, så vil den forsøge at opnå din øjenkontakt mens I går lineføring og
fri ved fod - og så kan den jo ikke så godt gå hverken hurtigere eller
langsommere end dig.

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 20-04-07 19:18

> [...]
> på en opmuntrende måde.Når det er lineføring går det OK men for langt fra
> mig, men så snart linen kommer af, går han meget langsomt.

Hej,

En lab burde have masser af byttedrift. Jeg synes det lyder som om du skal
over i byttedrift med din hund. Du skal have en bold med snor i. Du går
igang med at lege en masse med hunden med bolden. Holder i snoren og fører
den væk fra hunden, så hunden begynder at forfølge den. Ind imellem får
hunden lov at bide i bolden, og I har en lille ruskeleg, som hunden vinder,
idet du følger med, når hunden rusker og til sidst får hunden bolden og får
lov at løbe med den. Hvis den løber væk, har du fat i snoren. Når hunden
slipper har du en anden bold klar. Legen stopper inden den begynder at kede
hunden.

Når det kører, bruger du bolden til at lokke hunden om på din venstre side,
medens du går. Du skjuler bolden i venstre hånd, så hunden ikke kan få den,
og inden du ser dig om går hunden på venstre. side medens den kigger op på
bolden i din hånd. Medens hunden endnu har interesse i bolden, får den
bolden. Evt. kaster du bolden (bagud), så hunden også får en lille jagtleg.
Hen ad vejen kan hunden gå længere og længere uden at få bolden. Indimellem
kommer bolden ned i venstre lomme (du har en jakke på med store lommer).
Hunden går nu fint plads medens den venter på at få bolden. Inden den bliver
træt kommer bolden op lommen og kastes (bagud) - hunden belønnes.

Hen ad vejen kan du styre hunden ind på plads med bolden, og du kobler
kommando "plads" på. Hen ad vejen kommer hunden ind på plads og går på
plads, bare ved kommando, hvor bolden er i lommen (venstre).

Det var hvad jeg ville gøre, håber det var forståeligt. Måske du kan bruge
det

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 20-04-07 19:45

> [...]
den bliver
> træt kommer bolden op lommen og kastes (bagud) - hunden belønnes.

Gansk udemærket ! men hvorfor kaste bolden bagud ????

Mit indtryk er at Lisbeth har lidt problemer med at "trække" hunden
med ! var det så ikke bedre at kaste bolden fremad ??

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 20-04-07 20:20

> [...]
>
> Mit indtryk er at Lisbeth har lidt problemer med at "trække" hunden
> med ! var det så ikke bedre at kaste bolden fremad ??

Absolut, hvis det fortsat er sådan når den er kørt op på bold.

Men normalt, når man træner hunden op på den måde, får den tendens til at
presse ind foran føreren. Det forhindres ved at kaste bolden bagud.

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 20-04-07 22:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til at
> presse ind foran føreren. Det forhindres ved at kaste bolden bagud.

Lisbeth startede:
[...]

Så fremad og tæt på er et ønske fra Lisbeth.

Erik Isager