Hvad er dette?
Fra : Allan

Dato : 16-04-07 18:28

Da jeg legede med min hund her til aften opdagede jeg en underlig grå
"ting" på dens ene øre. Jeg synes ikke det ligner en tæge/flåt; men
snare en blære eller vorte.

Jeg har taget et billede af den som i kan se her:

http://www.yellowhand.dk/tjalfe.jpg

(Beklager at billedet er lidt uskarpt)

Håber der er en der kan sige mig hvad det, for ellers ryger han til
dyredoktoren i morgen.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Allan & Tjalfe

Fra : JB

Dato : 16-04-07 18:36

"Allan" <ahhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det ligner en flåt. Tag fat med to fingre og træk den af.

Hilsen
Jytte

Fra : lh

Dato : 16-04-07 19:06

[...]

Jeg er ret sikker på det er en flåt! De er grå når de har siddet og suget
blod lidt. Har tilfældigvis pillet mange af en kat i disse dage, så jeg er
ret sikker i min sag!
Som en anden siger, tag godt fat så langt ned omkring med to negle og træk
den af.

lh

Fra : gitte

Dato : 16-04-07 19:11

"Allan" <ahhansen@gmail.com> wrote in message
[...]

Ja det er en tæge fyldt med blod, jeg vil foreslå du lige vrider den en par
gange rundt inden du hiver den af.
--
En venlig hilsen fra
gitte

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-04-07 20:28

In news:HsadnUSJh-QpIb7bnZ2dnUVZ8sOonZ2d@giganews.com,
gitte <gitte@gotoheaven.dk> typed:
> [...]
>
> Ja det er en tæge fyldt med blod, jeg vil foreslå du lige vrider
> den en par gange rundt inden du hiver den af.

Til det brug har jeg købt en tæge/flåt "tang" hos dyrlægen. Den
kostede kun ca. 20 kr., den er af plastic og meget effektiv. Du skal
ikke købe den på apoteket, da den er meget dyrere der.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan

Dato : 16-04-07 19:56

Nu har jeg taget den lille sat** af og den spjættede noget med dens
følehorn/ben/arme hvad det var, da den kom fri. Tjalfe har nu ligesom
en "byld" der hvor den sad, jeg formoder det er pga. den gift den har
sprøjtet ind.

Tusind tak for hjælpen til jer alle. Der sparede jeg lige en
dyrlægeregning...

God aften..

Hilsen

Allan og en rask Tjalfe

Fra : Winnie

Dato : 17-04-07 15:44

[...]

Hej Allan,
Når du skriver byld, bliver jeg da lidt urolig. Hvis der der hvor tægen har
siddet, er mere end forventet irritation, skal dyrlægen se på det. Og hvis
der ligefrem er betændelse, skal du afgjort af sted med det samme.
Tæger kan bære livstruende infektioner med sig - bl.a. borelia, så vær
opmærksom på stedet og hunden.
Da tægesæsonen er i fuld gang, vil jeg anbefale, at du sætte dig ind i
sagerne. Kig eventuelt på www.netdyredoktor.dk

- Winnie