Det er svært at tage afsked...
Fra : Leyna

Dato : 15-04-07 18:45

I dag har jeg sagt farvel til min Hansemand, og det var utroligt
svært. Ikke for ham, men for mig. *SUK*

Og før der nu er nogen der begynder at tude, må jeg hellere sige at
han bestemt ikke er død og borte, men bare er taget på "ferie" hos min
datter. Jeg har igennem længere tid overvejet om Hans virkelig
trivedes her, for han har trukket sig en del tilbage fra Vaks og
senere osse fra Oy. Han har ladet sig kue af Vaks. Altså sådan at
forstå at når man kælede med Hans og Vaks så maste sig imellem, så
trak Hans sig bare, og det var meget svært at få ham til at forstå at
det var hans tur og ikke Vaks'.

Min datter har altid været helt syg med Hans, og har i flere år bare
ønsket at adoptere ham, men da hun boede i en lille lejlighed (hvor
man ikke måtte ha' husdyr), var det aldrig noget jeg overhovedet ville
overveje. Nu er hun så flyttet i hus med have, og efter at have set
hvad hun kan få Hans til (kunster som jeg aldrig har set ham lave, leg
som jeg aldrig har kunne få ham til osv. osv.), så begyndte jeg da at
overveje om han mon ville få det bedre hos hende.

Lige pt. har jeg så osse et andet problem med sladder i nabolaget. En
død kat er involveret og Vaks fik skylden i første omgang. Nu er der
så en af vejens beboere, der skulle have set Hans slagte katten, og
sladderen går på, at Hans er farlig og skal aflives. Jeg har ingen
planer om at aflive Hans, men jeg er urolig for hvad de omkringboende
kan finde på, så af frygt for hans liv har jeg foreløbig sendt ham på
"ferie" i 14 dage. Fra min side er det ment som en prøveperiode, og
hvis alt går godt, så bliver han omplaceret. Det har været en hård
beslutning, men hvis han kan få det bedre hos min datter, så fortjener
han det. Så må mine ønsker komme i anden række...

Min datter ved så ikke at jeg har planer om at omplacere ham, for hvis
ikke det går skal hun ikke sætte sine forhåbninger op. Hun er bare
lykkelig for at få lov til at låne ham.

Hun er lige taget afsted med ham, og han gad ikke engang at sige
farvel til mig. *SUK* Han havde alt for travlt med at komme ind i
bilen... han elsker at køre i bil.Og dér sad han så og tronede på
bagsædet og så vældig glad og tilfreds ud, mens "mor" stod tilbage
uden sin Hansemand.

Jeg tror, at jeg måske har udlevet min rolle i Hans´liv. I hvert flad
skal det afprøves om han kan få et bedre og mere aktivt liv et andet
sted. Her vil Vaks altid få sat ham i andenposition, og han fortjener
bedre. Det gode ved det hele er så at jeg jo til stadighed ville kunne
følge hans videre færden. Men det er stadig svært at skulle sige
farvel, for han er trods alt en stor del af mit liv, men nu gælder det
ikke mig, men Hans' fortsatte trivsel. Jeg krydser fingre for at det
går godt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-04-07 19:03

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen
>I dag har jeg sagt farvel til min Hansemand, og det var utroligt
> svært. Ikke for ham, men for mig. *SUK*

<klip en masse>
Tror det er en god løsning.
Nogen hunde er BARE alenehunde og blomstrer op når de får den fulde
opmærksomhed.
Du vil nok få lidt dårlig samvittighed men det er jo til hundens bedste.
Håber det går godt med den videre
--
Mvh. John

www.jp-web.dk
www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-04-07 19:30

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksomhed.
> Du vil nok få lidt dårlig samvittighed men det er jo til hundens bedste.

Jamen jeg kan kun være enig med John, til en forandring..
Håber det bedste for ham fremover, og at din dårlige samvittighed damper af,
for den behøver du ikke at tynges af.

Mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-04-07 20:16

In news:46226ee4$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> typed:

> Jamen jeg kan kun være enig med John, til en forandring..
> Håber det bedste for ham fremover, og at din dårlige samvittighed
> damper af, for den behøver du ikke at tynges af.
>
> Mvh. marie

Det samme synes jeg. Hans skal bare forkæles, og det er da helt
sikkert at det er din datter selvskreven til. Du vil jo komme til at
se ham en gang imellem, så du mister ham ikke i den forstand, og han
skal nok blive en glad og selvsikker hund, når han er alene om alle
kælene og opmærksomheden, jeg tror at det lige er det han trænger til

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 15-04-07 20:40

On Sun, 15 Apr 2007 21:15:51 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>skal nok blive en glad og selvsikker hund, når han er alene om alle
>kælene og opmærksomheden, jeg tror at det lige er det han trænger til

Nu bliver han som før nævnt ikke alenehund, men skal dele
opmærksomheden med lille Maggie, som osse er en af Vaks' hvalpe.
Og hvad angår det at være glad og selvsikker, så fik han vist alt det
han havde brug for her. Hans var en kuet og bange hund, da jeg fik
ham, og det er der vist ingen der vil kalde ham mere. Han virkede ikke
ked af at være her, men jeg tror bare at min datter kan give ham
væsentligt mere end jeg kan. Jeg har givet ham modet til at være en
glad hund, men han fortjener lidt mere end jeg nu kan give ham. Hans
er mit hjertebarn. Der skulle arbejdes meget for at få ham til at
turde være den glade og overstadige hund han er i dag, men på daglig
basis manglede han noget, som jeg ikke kunne give ham. Det håber jeg
så at min datter kan.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 15-04-07 20:52

Leyna wrote:

> [...]
> turde være den glade og overstadige hund han er i dag, men på daglig
> basis manglede han noget, som jeg ikke kunne give ham. Det håber jeg

Du har taget ham et stykke af vejen og det er flot. Endnu større er det at
erkende at en anden ( datter eller ej) kan give Hans det lille nøk mere, som
gør Hans' liv super. Det er godt gået af dig synes jeg og jo, jeg tror jeg
forstår at du savner ham nu. Det må være svært at give slip. En ting er jo
hvad fornuften siger, noget helt andet hvad følelser skriger op om bagefter.

Vi krydser fingre for at det går som du håber.

/ Anette
www.phílana.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-04-07 22:02

On Sun, 15 Apr 2007 21:51:30 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Du har taget ham et stykke af vejen og det er flot. Endnu større er det at
>erkende at en anden ( datter eller ej) kan give Hans det lille nøk mere, som
>gør Hans' liv super.

Jeg ville aldrig have overladt ham til helt fremmede. Hans har haft
problemer nok, og faktisk havde jeg lovet ham at han aldrig skulle
flyttes igen... men jeg tror han kan få et langt bedre liv, og så...

Men for den da, hvor han dog mangler her. *SUK*

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-04-07 20:35

On Sun, 15 Apr 2007 20:29:56 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>Håber det bedste for ham fremover, og at din dårlige samvittighed damper af,
>for den behøver du ikke at tynges af.

Jeg har sådan set ikke dårlig samvittighed, men jeg mangler ham jo
nu...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-04-07 20:04

Leyna, skrev:

> Jeg har sådan set ikke dårlig samvittighed, men jeg mangler ham jo
> nu...

Mangler og mangler, nu har du jo plads til en ny
Spøg til side Leyna, stærk og flot beslutning fra din side,
det tror jeg ikke jeg havde haft rygrad til at gører efter

Jeg havde nok sat mig i hovedet at det sandt fordydeme
havde at fungerer, og det kan det altså ikke altid.
Hatten af for at du ser realiteterne i øjnene og handler
ud fra Hans'es tarv, respekt herfra

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-04-07 21:54

On Tue, 17 Apr 2007 21:03:30 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Mangler og mangler, nu har du jo plads til en ny

Nope. Hans kan ikke erstattes.

>Jeg havde nok sat mig i hovedet at det sandt fordydeme
>havde at fungerer, og det kan det altså ikke altid.
>Hatten af for at du ser realiteterne i øjnene og handler
>ud fra Hans'es tarv, respekt herfra

Hans fungerer jo her, men jeg har jo set ham sammen med min datter
(uden de to andre i nærheden), og da var han en helt anden hund.
Legesyg og ivrig. Det skylder jeg ham vel egentlig at få lov til at
være, ikk'? Vaks holder ham alt for meget tilbage, selvom han har
opnået meget sammen med Vaks. Jeg tror at Vaks og undertegnede har
udspillet vores rolle i Hans' liv. Vi har gjort ham tryg og
selvsikker, og lært ham at det er ok at være glad og lidt overstadig.
Nu har han så muligheden for at blive overhund (han har jo indtaget
førerpositionen hos min datter), og at turde være med til at lege.

Hans er i den grad mit hjertebarn, så kuet og underdanig som han var
da jeg fik ham, og jeg svor jo dengang, at han aldrig skulle flytte
igen, men helt ærligt, så tror jeg slet ikke han har lyst til at komme
hjem igen. Min mand var på et kort besøg hos datteren i går, og Hans
gjorde slet ikke tegn til at ville med ham, da han skulle hjem.
Det glæder mig at han i den grad ser ud til at trives, men det har da
ikke været nogen nem beslutning, og her føles rigtig tomt herhjemme.
Men sådan må det så være. Egoisme er en grim ting, og det ville være
for min egen skyld at jeg beholdt ham her. Han trives væsentligt bedre
hos min datter.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-04-07 22:23

Leyna, skrev:

> Nope. Hans kan ikke erstattes.

Hør nu efter for en gangs skyld Leyna
Det du skal have næste gang er en tæve der kan styrer
de 2 tumper du har tilbage (Rottweiler hviskede han)

> Nu har han så muligheden for at blive overhund (han har jo indtaget
> førerpositionen hos min datter), og at turde være med til at lege.

Må vi håbe holder ved, tæven bliver jo også voksen en dag.

> [...]
> hjem igen. Min mand var på et kort besøg hos datteren i går, og Hans
> gjorde slet ikke tegn til at ville med ham, da han skulle hjem.

Hmmmm.... nu vil jeg så tillade mig at værer lidt brutalt generelt.
Men taler alt det ikke imod at man tager genbrugshunde til sig,
og bekræftiger det ikke min påstand om at det optimale (for en selv)
er at starte med en hvalp som man selv præger fra start af.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 17-04-07 23:06

pwh wrote:
> [...]
> og bekræftiger det ikke min påstand om at det optimale (for en selv)
> er at starte med en hvalp som man selv præger fra start af.

Næh, hvorfor kommer du til den konklusion? Jo måske lidt "hjerte-smerte" for
en selv, men for hunden?
Hans fik chancen for et bedre liv hos Leyna, og er så nu ( takket være
Leyna) blevet klar til at tage et skridt mere op ad stigen. Det er da super
for Hans - og stort at Leyna. Hvad ville alternativet have været for Hans
dengang? En sprøjte hos dyrlægen?
Det er/kan være lidt mere bøvlet og giver lidt mere hovedbrud at tage en
genbrugshund til sig og man bruger lang tid på at rette op på de fejl hunden
har været ude for; men det er også fortryllende at se en kuet hund vokse
mentalt til at turde være en rigtig hund.

Uanset om Leyna havde haft Hans fra hvalp eller ej, føler jeg mig ret
overbevist om at Leyna ville have taget samme skridt, når det nu viser sig
at Hans ser ud til at få det bedre et andet sted.
Jeg håber jeg ville/kunne gøre det samme, hvis det var en af mine hunde, der
ikke trivedes optimalt i vores flok...uanset om det så var en genbrugshund
eller en jeg havde haft fra hvalp.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 00:05

On Wed, 18 Apr 2007 00:06:18 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>har været ude for; men det er også fortryllende at se en kuet hund vokse
>mentalt til at turde være en rigtig hund.

Lige præcis. Det er bare SÅ stort!

>Uanset om Leyna havde haft Hans fra hvalp eller ej, føler jeg mig ret
>overbevist om at Leyna ville have taget samme skridt, når det nu viser sig
>at Hans ser ud til at få det bedre et andet sted.

Jamen hvorfor har vi hunde (eller dyr i det hele taget) ? Er det kun
for vores egen skyld, eller er det fordi vi tror på at vi kan give
dyrene et godt liv? Og hvis vi så kan give slip fordi de kan få det
bedre et andet sted, så burde det vel ikke være så svært... vel?

hehe... men jeg savner ham sg* da alligevel. Her mangler godt nok
"noget".

Jeg har selv overtaget en kat, som trivedes meget dårligt i sit
tidligere hjem, og hun har simpelthen fået det kanongodt her. Veninden
som jeg har fået katten af, er lykkelig over at se den trives så godt,
og så kom jeg til at tænke på, at måske ville det osse være lykken for
Hans. Jeg glæder mig dagligt over at se katten stortrives, såeh...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 08:38

Leyna, skrev:

> [...]
> dyrene et godt liv? Og hvis vi så kan give slip fordi de kan få det
> bedre et andet sted, så burde det vel ikke være så svært... vel?

For mit eget vedkommende har jeg da kun fået mine dyr for
min egen skyld. Men samtidigt er jeg da forpligtiget til at give
dem et godt liv, jeg trives da også bedst når mine dyr har det godt.
Men de er da ene og alene anskaffet for min egen skyld.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 09:59

On Wed, 18 Apr 2007 09:37:30 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>dem et godt liv, jeg trives da også bedst når mine dyr har det godt.
>Men de er da ene og alene anskaffet for min egen skyld.

Men de ville ikke være blevet anskaffet hvis ikke du kunne give dem et
godt liv, vel?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 10:26

Leyna, skrev:

> Men de ville ikke være blevet anskaffet hvis ikke du kunne give dem et
> godt liv, vel?

Nej, men det var ikke formålet med at få dem,
men en forpligtigelse

/Jens

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 08:34

Anette, skrev:

> Næh, hvorfor kommer du til den konklusion? Jo måske lidt
> "hjerte-smerte" for en selv, men for hunden?

Det var for en selv, som jeg også skrev i parantes
Mig bekendt får de fleste af os vist hunde for vores egen skyld,
jeg har da ikke fået mine hunde for deres skyld.

> [...]
> super for Hans - og stort at Leyna. Hvad ville alternativet have
> været for Hans dengang? En sprøjte hos dyrlægen?

Nu taler jeg stadig generelt, og ikke om Hans.
Men jeg er ikke overbevist om at der i sidste ende bliver
reddet nogen hunde ved omplaceringer.
Set ud fra hvis vi antager at Dk kan rumme X-antal hunde ialt,
så vil den omplacerede hund måske optage en plads som en
hvalp kunne have fået.
Jeg ved ikke om det hænger sådan sammen, det er bare en tanke
jeg har fået, stillet sådan lidt matematisk op

> [...]
> fejl hunden har været ude for; men det er også fortryllende at se en
> kuet hund vokse mentalt til at turde være en rigtig hund.

Tja formålet for mig selv med at få en hund, er nu bare at få en hund
Det er ikke for at få en tilfredsstilles ved at se at jeg har lavet et
stykke "veludført arbejde" når den er voksen.

> Uanset om Leyna havde haft Hans fra hvalp eller ej, føler jeg mig ret
> overbevist om at Leyna ville have taget samme skridt, når det nu
> viser sig at Hans ser ud til at få det bedre et andet sted.

Men det er for mig tvivlsomt at en hund som Leyna har haft fra
hvalp ikke ville værer vokset op og blevet stærk og selvstændig.
Tror ikke på at Leyna evner at fremavle en usikker og bange hund

> Jeg håber jeg ville/kunne gøre det samme, hvis det var en af mine
> hunde, der ikke trivedes optimalt i vores flok...uanset om det så var
> en genbrugshund eller en jeg havde haft fra hvalp.

Jeg tager da også hatten af for hvad Leyna har gjort, tror ikke
jeg selv ville kunne gører det, ud fra ren egoisme

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 09:57

On Wed, 18 Apr 2007 09:33:57 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>hvalp kunne have fået.
>Jeg ved ikke om det hænger sådan sammen, det er bare en tanke
>jeg har fået, stillet sådan lidt matematisk op

Sådan tror jeg ikke du kan sætte det op, for hvor der er hjerterum er
der husrum. Og prøv lige at dreje den lidt... På den ene side har du
et stort brød af en fuldvoksen hund, som ikke ejer det mindste strejf
af hvalpenuttethed. På den anden side står der så en lille-bitte,
supernuttet 8 ugers hvalp. Hvem tror du der er størst sandsynlighed
for at komme af med?

Mit hjerte har altid blødt for "affaldshundene". Hvalpene skal såmænd
nok få nye hjem, men de gamle hunde er der ikke ret mange der vil ha',
og de fortjener sg* osse en chance. Min forrige hund (som osse var min
første egen hund) var 9 år da jeg arvede hende, og jeg havde hende da
i 6 gode år. Hun var, lige som mine nuværende hunde, hele mit liv.

>Tja formålet for mig selv med at få en hund, er nu bare at få en hund
>Det er ikke for at få en tilfredsstilles ved at se at jeg har lavet et
>stykke "veludført arbejde" når den er voksen.

Det er ellers en rigtig god følelse.

>Men det er for mig tvivlsomt at en hund som Leyna har haft fra
>hvalp ikke ville værer vokset op og blevet stærk og selvstændig.
>Tror ikke på at Leyna evner at fremavle en usikker og bange hund

Tak. Det var sødt sagt. *rødmer klædeligt*
Men du har nok ret. Og jeg er specielt god til de hunde der allerede
har været under tøflen. Jeg kan ikke sige hvad jeg gør, men dér kan
jeg et eller andet.

>Jeg tager da også hatten af for hvad Leyna har gjort, tror ikke
>jeg selv ville kunne gører det, ud fra ren egoisme

Jo du ville. Så nu har jeg altså en ledig plads til Tyson her... *GGG*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 10:44

Leyna, skrev:

> [...]
> af hvalpenuttethed. På den anden side står der så en lille-bitte,
> supernuttet 8 ugers hvalp. Hvem tror du der er størst sandsynlighed

Jeg kan bare huske fra den tid hvor jeg ledte efter hund hos dyreinternatet
at der var flerer af dem der var blevet omplaceret mange gange.
Er det fair overfor hunden ?

> Det er ellers en rigtig god følelse.

Det synes folk der vinder præmier med deres hunde sikkert også.
Det er så bare ikke formålet for mig med at få hund, det er ene og
alene for at få behageligt og kærligt selvskab i hverdagen
Jeg opfatter ikke mine hunde som en "opgave" på nogen måde,
jeg opfatter dem som følgeskab i mit liv.

> Tak. Det var sødt sagt. *rødmer klædeligt*

Jeg mener det, ud fra hvad jeg kender til dig her fra gruppen.
Rent hypotetisk ville jeg godt selv kunne evne at "spolerer" en hund,
jeg har ingen probs med at værer hård ved dem. Jeg undgår det så
bare helst, da det intet formål tjener normalt, tværtimod

> Men du har nok ret. Og jeg er specielt god til de hunde der allerede
> har været under tøflen. Jeg kan ikke sige hvad jeg gør, men dér kan
> jeg et eller andet.

Jeg aner ikke om jeg selv har evner i den retning. Jeg har meget hundetække,
og har let ved at få fremmede hunde til at lystrer mig. Men derfra til at genopbygge
en spoleret hund er der jo stadig et stykke vej, jeg tror aldrig jeg gad prøve det

> Jo du ville. Så nu har jeg altså en ledig plads til Tyson her... *GGG*

Tyson har jeg lært at leve med på godt og ondt, han skal dø af alderdom
her i sit trygge hjem

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 14:46

On Wed, 18 Apr 2007 11:43:49 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg kan bare huske fra den tid hvor jeg ledte efter hund hos dyreinternatet
>at der var flerer af dem der var blevet omplaceret mange gange.
>Er det fair overfor hunden ?

Selvfølgelig er det ikke det, men det er jo en helt anden snak.
Folk der sender deres hund på internat (og her snakker jeg kun min
personlige overbevisning) skaffer sig af med hunden. De omplacerer den
ikke imo, fordi de ved at sende på internat ikke aner hvor hunden
ender. Den kan lige så godt risikere at blive aflivet, eller komme et
sted hen hvor den bliver mishandlet. Disse mennesker har brug for at
komme af med hunden. Jeg har ikke brug for at komme af med Hans, for
han er ikke noget problem for mig. Det er mere for hans skyld end for
min. Håber du kan se forskellen.

>Det synes folk der vinder præmier med deres hunde sikkert også.

Forskellen ligger måske i, at dem der går på udstillinger har haft
prima råmateriale at arbejde med fra starten. Med en utryg og
underkuet hund starter man nærmest på minus siden, og "sejren" ved at
se sådan en hund smide kuetheden og turde være glad er bare
ubeskrivelig.

> [...]
>Jeg opfatter ikke mine hunde som en "opgave" på nogen måde,
>jeg opfatter dem som følgeskab i mit liv.

Jeg skal da heller ikke ha' en hund for at vinde nogle sejre, men jeg
tror så på at give en genbrugshund en chance, og jeg elsker da bestemt
Hans lige så meget som Vaks og Oy, men de er allesammen "kun"
selskabshunde. Hans har så krævet lidt mere arbejde for at nå dertil.

> [...]
>en spoleret hund er der jo stadig et stykke vej, jeg tror aldrig jeg gad prøve det

Og så er det heller ikke sikkert at du kunne, for for ville du sikkert
se det som alt for bøvlet.

>Tyson har jeg lært at leve med på godt og ondt, han skal dø af alderdom
>her i sit trygge hjem

EGOIST!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 16:30

Leyna, skrev:

> [...]
> komme af med hunden. Jeg har ikke brug for at komme af med Hans, for
> han er ikke noget problem for mig. Det er mere for hans skyld end for

En hel klar forskel.
Skulle jeg af en eller anden grund af med mine hunde og jeg ikke selv kunne
finde et egnet hjem, så ville de blive aflivet, de skal aldrig ende i et bur
på et internat. Den aftale har jeg også med min familie hvis jeg evnt
skulle blive kørt over af en HT-bus, så skal de i givent tilfælde få dem aflivet.
Jeg tror det i mange tilfælde er en meget bedre skæbne for hunden,
når den er død er den helt sikkert ligeglad.

> Og så er det heller ikke sikkert at du kunne, for for ville du sikkert
> se det som alt for bøvlet.

Tror heller ikke jeg har temperament til det,
man skal kende sine begrænsninger

> EGOIST!

Sådan er jeg bare, selv om Tyson plager om at blive omplaceret
Næh den tumpehund hænger så meget ved mig at jeg ikke engang
tror jeg ville kunne få ham passet af andre uden at knuse hans hjerte.
Han nægtede engang at gå tur med min Far da jeg lå med influenza,
han ville hellere klarer sig med haven i 3 dage

/Jens

Fra : Anette

Dato : 18-04-07 17:06

pwh wrote:
> Jeg kan bare huske fra den tid hvor jeg ledte efter hund hos
> dyreinternatet at der var flerer af dem der var blevet omplaceret mange
> gange.
> Er det fair overfor hunden ?

Nej - det er ikke fair; men det er jo ikke hundens skyld.
Min erfaring - nu efter 5 omplaceringshunde - er at man som potentiel ny
ejer ALDRIG får hele hundens historie. Jeg har aldrig fået hund fra
internat, men har haft kontakt til tidligere ejer, men jeg kan forestille
mig at når folk afleverer hunden på internat, så fortæller de ikke nok om de
dårlige sider af hundens adfærd.
For eksempel: Havde jeg været førstegangshundeejer da vi købte Philana,
villle jeg havde afleveret hende tilbage, p.g.a. manglende
oplysninger.Hendes tidligere familie sagde at hun var voldsom overfor deres
børnebørn og at ungerne var bange for hvalpen, derfor ville de af med hende.
Nå, okay - der er ingen små børn her, så...
Philana er utryg ved små børn, ja men hun var knagme også så overstresset at
hun flejnede totalt ud hver eneste aften, ødelagde alt, bed, gøede, hylede
og opførte sig som om hun havde knald i låget.
Se det havde de jo ikke sagt en lyd om overhovedet. De sagde hun var
supergodt socialiseret på mennesker - gu er hun ej! De sagde hun elskede at
køre i bil - det gjorde hun absolut heller ikke...o.s.v.

De manglende oplysninger går ud over hundene, tror jeg - og det er synd og
ufatteligt brutalt af tidligere ejere at dømme deres hunde til at svinge ud
og ind af døren i internatet, bare fordi det er pinligt at indrømme at man
ikke har styr på at opdrage en hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 17:17

Anette, skrev:

> [...]
> til at svinge ud og ind af døren i internatet, bare fordi det er
> pinligt at indrømme at man ikke har styr på at opdrage en hund.

Det er det jeg mener med at det i mange tilfælde vil værer bedre for
hunden at blive aflivet.
At de mennesker der har fejlet så aldrig skulle have haft hund fra start af,
har de så forhåbentligt fundet ud af.

Kender man ikke meget til hunde og så får sig en må det da sikkert også
værer noget af en overraskelse/omvæltning, det dumme dyr stiller jo store
krav til sit menneske
Ligegyldigt hvor mange bøger man læser om emnet inden giver det
ikke en det sande billede af at have en hund i virkligheden.
Det var da en stor omvæltning for mig at få Tyson, og jeg har hele
mit liv været vant til at omgåes og passe hunde.
Det er bare noget helt andet pludselig selv at stå med ansvaret
24 timer i døgnet, det er nok næsten umuligt at gører sig klart
unden at have prøvet det. Mon ikke man kan formode at de
fleste internatshunde kommer fra førstegangsejere,
der self meget uheldigt har udviklet "allergi" efter 8 mdr.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 17:22

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud og ind af døren i internatet, bare fordi det er pinligt at indrømme at
> man ikke har styr på at opdrage en hund.

uhhh hvor har du dog ret!! og hvor er det synd for hunden, hvis ejerne vil
omplacere hunden i stedet for at aflive den, så er det mindste de kan gøre
at oplyse om så meget så muligt relevant, jeg ved iøvrigt ikke hvor meget
internaterne gør ud af at "krydsforhøre" ejerne når de aflevere en hund?.
Jeg kan også nikke til det, mht. Emma her, der har været mange mange ting at
arbejde på ved hende.

mvh. marie

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-07 13:56

> [...]
> af hvalpenuttethed. På den anden side står der så en lille-bitte,
> supernuttet 8 ugers hvalp. Hvem tror du der er størst sandsynlighed

Det kommer meget an på hvem der kigger.
Er det en der ikke på nogen måde vil have en hvalp, hvad så?
Der er en del der ikke ønsker at opdrage på en hvalp,
de vil hellere prøve at opdrage på en voksen hund.
Så valget afhænger af hvem der kigger.

--
mvh Uffe

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 16:33

Uffe Bærentsen, skrev:
> [...]
> Der er en del der ikke ønsker at opdrage på en hvalp,
> de vil hellere prøve at opdrage på en voksen hund.

Og den "genvej" har jeg flere gange set eksempler på giver skuffelser,
bla derfor anbefaler jeg altid folk at få hvalpe.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-04-07 23:54

On Tue, 17 Apr 2007 23:23:24 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hør nu efter for en gangs skyld Leyna
>Det du skal have næste gang er en tæve der kan styrer
>de 2 tumper du har tilbage (Rottweiler hviskede han)

Sådan en har jeg jo (næsten). Han er godt nok lidt af en fejlfarve,
men man kan jo ikke få det hele.

>Men taler alt det ikke imod at man tager genbrugshunde til sig,
>og bekræftiger det ikke min påstand om at det optimale (for en selv)
>er at starte med en hvalp som man selv præger fra start af.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du hentyder til her, men går ud fra,
at det er at han ser ud til at være faldet helt til et andet sted. Det
kan jo osse ske med en hvalp... hvis man får en der overhovedet ikke
passer til ens temperament... og det kan jo ske.

Jeg er ikke bleg for at få mig en genbrugshund igen engang, for jeg er
bedst til at rette op på de underkuede og utrygge hunde. Væsentlig
bedre end jeg er til at opfostre en hvalp.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 08:44

Leyna, skrev:

> Sådan en har jeg jo (næsten). Han er godt nok lidt af en fejlfarve,
> men man kan jo ikke få det hele.

Jeg sagde hør nu efter Leyna
Grisehunden er vel for helvede ikke en tæve

> [...]
> kan jo osse ske med en hvalp... hvis man får en der overhovedet ikke
> passer til ens temperament... og det kan jo ske.

Næh, det var min generelle indstilling til at tage genbrugshunde jeg luftede.

> Jeg er ikke bleg for at få mig en genbrugshund igen engang, for jeg er
> bedst til at rette op på de underkuede og utrygge hunde. Væsentlig
> bedre end jeg er til at opfostre en hvalp.

Hvad har du af probs med at opfostre hvalpe,
går det ikke fint nok med grisehunden ???

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 10:05

On Wed, 18 Apr 2007 09:44:05 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg sagde hør nu efter Leyna
>Grisehunden er vel for helvede ikke en tæve

Naaaah, ikke helt, men han sidder stadig ned og tisser, og når vi
ellers får penge til det, så bliver han til en "den", såeh...

>Næh, det var min generelle indstilling til at tage genbrugshunde jeg luftede.

Jeg kan selv godt lide at få rettet op på de hunde som andre har
fejlet med, så dér er vi meget forskellige.

>Hvad har du af probs med at opfostre hvalpe,
>går det ikke fint nok med grisehunden ???

Grisehunden var omkring ½ år gammel før han blev renlig. Han har
gnavet i store dele af indboet, og han skal jo lære alting fra bunden.
Jeg synes det er enormt træls med renlighedstræningen, og så kan jeg
bedre lide en hund jeg kan tumle med end sådan et bette skravl som man
falder over. Ikke sådan at forstå at jeg ikke osse kan lide små hunde,
men de må gerne ha' udviklet lidt personlighed først. Hvalpe er
nuttede at se på, men jeg kan altså bedst lide de store (voksne)
hunde, der som regel har lært de helt basale ting. Jeg er ikke god til
hvalpe.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 10:54

Leyna, skrev:

> Naaaah, ikke helt, men han sidder stadig ned og tisser,

Man kan åbenbart ikke forvente at grisehunde og hyænekameler
tisser som rigtige hunde
Begge mine letter da fint ben,
det ser godt nok lidt akavet ud når Angel gør det

> Grisehunden var omkring ½ år gammel før han blev renlig. Han har
> gnavet i store dele af indboet, og han skal jo lære alting fra bunden.

Sådan er det bare, men jeg synes det går så hurtigt fremad med hvalpe
at selv et utålmodigt menneske som jeg kan holde det ud

> [...]
> nuttede at se på, men jeg kan altså bedst lide de store (voksne)
> hunde, der som regel har lært de helt basale ting. Jeg er ikke god til

Sådan her jeg det også, det der hvalpenuttede kommer jeg mig også hurtigt over.
Det ville da også værer forfærdeligt andet, det er trods alt kun kort tid de er hvalpe,
det er den voksne udgave man skal "trækkes" med i alle de resterende år.
Jeg synes nu bare det har knyttet mig meget til mine hunde at jeg selv har opflasket dem,
der kan jeg godt med min kat feks savne at jeg ikke havde den fra killing af,
der mangler i min verden ligesom noget som jeg er blevet snydt for, på godt og ondt

/Jens (som også har haft sig selv fra hvalp af)

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 14:07

On Wed, 18 Apr 2007 11:54:08 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Man kan åbenbart ikke forvente at grisehunde og hyænekameler
>tisser som rigtige hunde
>Begge mine letter da fint ben,
>det ser godt nok lidt akavet ud når Angel gør det

Begge dine er jo osse lidt ældre end Oy.
Hans var over et år før han lettede ben første gang, såeh...

>Sådan er det bare, men jeg synes det går så hurtigt fremad med hvalpe
>at selv et utålmodigt menneske som jeg kan holde det ud

Så skulle du prøve en hvalp der stadig ikke er renlig efter 5 mdr. Det
er godt nok træls.

> [...]
>der mangler i min verden ligesom noget som jeg er blevet snydt for, på godt og ondt

Det gør ikke den store forskel for mig, men nu har jeg så heller ikke
haft hverken hunde elelr katte der vantrivedes i den grad at de bare
MÅTTE omplaceres. Det er jo slet ikke det, der er tale om her. Det er
kun Hans' chance for måske at få noget mere ud af sit liv. Jeg ville
ha' gjort det samme for Vaks, hvis han havde vist tegn på ikke at få
nok ud af sit liv her... hvilket han gudskelov ikke har.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-04-07 11:55

> [...]
> nuttede at se på, men jeg kan altså bedst lide de store (voksne)
> hunde, der som regel har lært de helt basale ting. Jeg er ikke god til

hej Leyna

det er jeg heller ikke !

Sia, labhvalpen, fylder 16 uger på fredag, altså næsten 4 mdr., og har
overhovedet ingen fornemmelse for, at man skal gøre sig ren udenfor.

Vi er lige kommet hjem fra en tur i skoven, hvor hun fik klaret både det ene
og det andet, og fik stor ros for det. Hun drak straks en masse vand, og jeg
tog hende derfor ud i haven, satte mig i en stol og opfordrede hende til at
tisse.
Hun gnavede i et stykke træ og lagde sig under min stol. Så gik vi ind,
hvorpå hun straks satte sig og tissede midt på stuegulvet. Og det var 3.
gang siden i morges.

Mit forbrug af køkkenruller og rodalon har nået uanede højder i de snart 8
uger, hun har været her. Jeg beskylder hende for at være
"renlighedsretarderet", for ellers er hun kvik nok, kan sitte, dække og
næsten også "stå" på kommando, men urenligheden er ved at være for meget. Og
jeg trænger også snart til at få en ubrudt nattesøvn, for vi er ude i haven
1-2 gange om natten, når hun begynder at give lyd og rumstere rundt i det
bur, hun sover i.

Så jeg ser hen til, at hun bliver voksen og forhåbentlig (?) renlig.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Leyna

Dato : 18-04-07 14:22

On Wed, 18 Apr 2007 12:54:38 +0200, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

>Sia, labhvalpen, fylder 16 uger på fredag, altså næsten 4 mdr., og har
>overhovedet ingen fornemmelse for, at man skal gøre sig ren udenfor.

Det kommer. Det kommer. Bare bliv ved.

> [...]
>Hun gnavede i et stykke træ og lagde sig under min stol. Så gik vi ind,
>hvorpå hun straks satte sig og tissede midt på stuegulvet. Og det var 3.

Uhhh, hvor kan jeg dog nikke genkendende til det... eller dvs. næsten.
Oy gjorde slet ikke stort på fremmed grund. Han kunne godt finde ud af
at bruge haven til dette formål, så det sidste problem var at han
tissede indendørs, og det holdt hårdt at komme over det stadie.
Jeg begyndte at tage hundekiks med i lommen når vi gik ture, og når
han lavede noget, så fik han meget ros og en kiks. Det hjalp en del og
da han så fandt ud af at jeg godt kunne skælde ud, når han tissede
indendørs (hvis jeg fangede ham i det naturligvis) så faldt ti-øren
endelig, men da var vi altså osse meget tæt på de 6 mdr.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-04-07 20:34

On Sun, 15 Apr 2007 20:02:58 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>Nogen hunde er BARE alenehunde og blomstrer op når de får den fulde
>opmærksomhed.

Hans bliver ikke alenehund, for min datter har jo osse en af Vaks'
hvalpe, men et helt andet temperament end både Vaks og Oy.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ellen01

Dato : 16-04-07 12:52

On 15 Apr., 23:02, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Leynahttp://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hej
Lyder som en god ide... Vi fik engang en meget sød hund... som dog var
ret så ødelagt af at vokse op sammen med 3 små børn....så den var ret
så sky... Men den trivedes ikke sammen med vores andre hunde... De
huggede dens mad og var efter den hele tiden... Den var også en stor
undskyldning for sig selv...
Men til alt held vor Freja som hun hedder,,, fandt vi en dame som var
blevet alene, og gerne ville ha hund igen... så vi tog Freja med til
Danmark og nu har de begge fået et bedre liv... Og freja er blevet
lidt tyk... nu er der ingen der hugger hendes mad ... og sådan.... Så
det kan være godt for alle engang imellem... Freja var også en rigtig
ener hund... hun havde tydeligt ikke brug for de andre...
Mvh Ellen

Fra : Leyna

Dato : 16-04-07 14:31

On 16 Apr 2007 04:51:42 -0700, "Ellen01" <ellen@e-and-l.com> wrote:

> [...]
>så sky... Men den trivedes ikke sammen med vores andre hunde... De
>huggede dens mad og var efter den hele tiden... Den var også en stor

Hans er ikke en undskyldning for sig selv mere. Det har jeg da evnet
at pille af ham.

Jeg har lige snakket med min datter i dag, og Hans har det rigtig
godt. Han er jo ikke blevet ene-hund, men bor sammen med en af Vaks'
hvalpe, og Hans har nu indtaget førertrøjen! Det havde jeg godt nok
aldrig troet, så noget er der da sket med ham.
Mit barnebarn elsker Hans, for ham kan man ligge i arm med eller bruge
som pude når man ser tv. Det har han ikke været vant til med hvalpen,
som jo meget hellere vil lege vilde lege, og det er barnebarnet stadig
lidt for lille til at værdsætte. Barnebarnet er 4 år, og god til dyr,
så det hele ordener sig sikekrt til det bedste. Her er dog ret stille
og tomt her i dag.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-04-07 15:07

In news:acu623t914kuqrt230gnfvbp9a6jo90ads@4ax.com,
Leyna <leyna@leyna.dk> typed:

> [...]
> 4 år, og god til dyr, så det hele ordener sig sikekrt til det
> bedste. Her er dog ret stille og tomt her i dag.

Dejligt at høre, at Hans har det godt, og at dit barnebarn elsker ham.
Det er sikkert lige noget han kan bruge den søde hund Det er
også flot af dig, at du først og fremmest prioriterer Hans' behov.
Selvfølgelig er der da blevet noget tomt, det ville være underligt
andet, men det må på den anden side være godt for dig at vide, at du
kan se ham når du har lyst. Det er jo ikke alle omplaceringer hvor man
fortsat kan følge sin hund, så i den henseende har du været heldig.
Kan du mærke på Vaks og Oy om de savner ham ?

Fra : Leyna

Dato : 16-04-07 16:35

On Mon, 16 Apr 2007 16:06:34 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Kan du mærke på Vaks og Oy om de savner ham ?

De virker noget stille i dag, men ellers ikke.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk