Bekymring
Fra : Anette

Dato : 12-04-07 22:02

Hejsa NG

Lidt foranlediget af Jens's efterlysning af indlæg, vil jeg lige dele lidt
af min hundebekymring med Jer.
Vi skal til dyrlægen i morgen tidlig med både Philana og Dagmar.
Philana har i hele sit knap 3årige liv, af og til humpet en smule på sit
højre forben. Nærmest som hun bare havde trådt forkert og så lige skulle
løbe 5-10 minutter, så var det væk igen. Det er tidligere blevet tjekket hos
dyrlægen, men blev slået hen med tja, vokseværk, trådt forkert ...der var
ikke noget at mærke på hendes led eller bevægelighed.
Nu er den så helt gal. I påsken har hun humpet næste hele tiden, trukket
poten op under sig når hun står stille. Hun reagerer ikke når jeg bevæger
hendes poter eller led...Hun plejer ellers nok at sige fra, bare børsten
hænger en smule fast i hendes pels f.eks eller jeg får taget for hårdt fat i
hendes ører når der plukkes hår. Der er ingen hævelse, ingen rødme, ingen
synlige tegn nogen steder.
Hun er ellers 100% som hun plejer - fuld fart fremad og det er mig der
bestemmer
Philana HADER dyrlægen. Han er bare et af de mennesker hun har besluttet sig
for at han skal bare ikke røre ved hende Så undersøgelsen i morgen
bliver med mundkurv og hele pivmøjet ...træls, men jeg gruer for hvad han
finder ud af med hende.
Endnu mere gruer jeg for Dagmar. Efter hun er kommet på råfoder har hun tabt
sig - helt efter bogen, stille og fredeligt 2-300 g pr måned, og ih hvor det
klæder hende, ikke mindst har det øget hendes lyst til motion og leg..
Skærtorsdag blegnede den sol lidt, vi fandt en knude under huden bag hendes
venstre forben. På størrelse med en 2-krone, skarpt afgrænset, kan flyttes
en smule og tilsyneladende ikke øm. Det var nok "bare " en fedtknude, blev
vi enige om....indtil vores hundetræner i går, så Dagmar for første gang i 6
uger: " Hold da op hvor har hun tabt sig!"
Man ser det jo ikke rigtig når man går op ad hunden hver dag.....hjem på
vægten. Hun har tabt knap et kilo på 2 uger...det er for hurtigt. Hun spiser
glad og lykkeligt og helst hele tiden som altid og vi har lige haft ferie
hvor alle andre end hun har taget på, og knuden er vokset på den
uge.........hmmm så er det jeg begynder at male Fanden på væggen, pylre og
spekulere...*PIV*

Nå, vi må se hvad dyrlægen siger i morgen.....

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 12-04-07 22:36

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> spekulere...*PIV*
>
> Nå, vi må se hvad dyrlægen siger i morgen.....

hej Anette

Når nu Philana er så ked af at blive undersøgt, tror du så ikke, det ville
være en god idé, hvis dyrlægen før undersøgelsen gav hende noget beroligende
? Det er ikke så let at undersøge et dyr, der er meget anspændt. Hvis benet
skal røntgenfotograferes, hvad det vel skal, kan lidt beroligende også
sikre, at billedet bliver korrekt taget.
Har du overvejet at skifte fra almindelig Hokamix til Hokamix Gelenk, der er
specielt beregnet til smerter og nedsat funktion af leddene?

Hvad angår Dagmars knude: min 5 årige lab. Sally fik i december fjernet en
knude i lysken, som heldigvis viste sig at være en fedtknude. I marts måned
fandt jeg så endnu en knude i en af hendes bageste mælkekirtler, og havde
som du mange bange forudanelser, hvorfor den fjernede knude blev sendt til
undersøgelse. Heldigvis var der også dennegang tale om en fedtknude, og
dermed ingen fare på færde.

Jeg håber, det vil vise sig også at være tilfældet med Dagmar.

Pøj pøj med undersøgelserne.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 12-04-07 22:56

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
> meget anspændt. Hvis benet skal røntgenfotograferes, hvad det vel
> skal, kan lidt beroligende også sikre, at billedet bliver korrekt

Hej Anelise

Vi forsøger denne gang med Serene-um - inden vi tager derned. Det har en god
effekt anti-stress effekt på Philana. Om hun så skal have yderligere
beroligende det vil så vise sig.
Det er ikke fordi hun er bange for ham, hun har som sagt bare besluttet at
ham kan hun ikke lide. Basta. Hun er bare en PON og jeg hører fra andre
PON ejere at deres hunde har det ligesom Philana, at der ER bare nogle
mennesker som de beslutter at de ikke vil have med at gøre.

> Har du overvejet at skifte fra almindelig Hokamix til Hokamix Gelenk,
> der er specielt beregnet til smerter og nedsat funktion af leddene?

Det er absolut med i overvejelserne - alt afhængig af hvad dyrlægen finder
ud af.

Jeg håber inderligt at Dagmar, ligesom din Sally, bare har en fedtknude -.
men Iiih hvor kan jeg dog få mig selv pylret helt ude på grådens
rand.....tsk tsk .....men sådan er det vist bare at have hund

> Pøj pøj med undersøgelserne.

Tak

kh / Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 13-04-07 06:25

Anette, skrev:

> [...]
> 2-krone, skarpt afgrænset, kan flyttes en smule og tilsyneladende
> ikke øm. Det var nok "bare " en fedtknude, blev vi enige om..

Sådan en "knold" fik Angel også pludselig for ca 1 år siden,
den blev undersøgt hos dyrelægen med røngten og det hele.
Deres konklusion var at den var uskadelig.

> [...]
> dag.....hjem
> på vægten. Hun har tabt knap et kilo på 2 uger...det er for hurtigt.

Rolig nu, der er altså også alm variation i hundens vægt,
alt efter om de lige har skidt af, drukket meget osv osv.

> [...]
> lige haft ferie hvor alle andre end hun har taget på, og knuden er
> vokset på den uge.........hmmm så er det jeg begynder at male Fanden

Det skal da self udersøges.

> Nå, vi må se hvad dyrlægen siger i morgen.....

Lad os hører.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-04-07 07:02

On Thu, 12 Apr 2007 23:01:37 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>hmmm så er det jeg begynder at male Fanden på væggen, pylre og
>spekulere...*PIV*

Uhhh, hvor jeg dog kender det, og jeg krydser fingre for jer.

Selv bliver jeg frygtelig bekymret for Oy, for han har fundet ud af at
vores hegn ikke er hvalpesikret, og bryder derfor ofte ud. Han plejer
dog at komme når jeg kalder eller fløjter.
Torsdag aften var jeg på vej i seng, og så skulle han lige i haven for
at tisse af først... men så var han stukket af igen. ARRRGGGHHHHHH!
Nå ud at fløjte, kalde og spejde efter det lille kræ. Ingen i sigte.
Som sagt var jeg på vej i seng, så jeg var ikke lige påklædt til at gå
ud, men jeg måtte så i tøjet igen. Da jeg havde fået sko og frakke på
og udstyret med lommelygten åbnede hoveddøren, hvem kom så luntende
ind, som om intet var sket?
Hvor var jeg lettet, for jeg havde allerede "set" alverdens ulykker
han kunne være kommet ud for. Sådan et lille møgdyr!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 14-04-07 00:16

Leyna wrote:
> Uhhh, hvor jeg dog kender det, og jeg krydser fingre for jer.

tak, bliv endelig ved

> Hvor var jeg lettet, for jeg havde allerede "set" alverdens ulykker
> han kunne være kommet ud for. Sådan et lille møgdyr!

Kender det. Heldigvis er det jo tit sådan, ikk?
Man bekymrer sig helt vildt......og så er det heldigvis ingenting.

Og der er ingen som hunde der kan stille op med det mest uskyldige udtryk i
verden " Hvem? Mig? Jeg har da ikke gjort noget galt", som hunde )
Da Philana var 6-7-8mdr var hendes store nummer at fise ud af hoveddøren og
ud på vejen. Stå midt på vejen med et " Ha ha kom og fang mig"-udtryk i
hovedet. Der kommer ikke mange biler på vejen her, men nogle kommer der da,
så det var med at komme ud og få stoppet biler, og forsøge at få den lille
tumpe til at forstå at det er ikke her vi leger. Jeg har stået i yndige
joggingbukser, nattrøje og morgenhår klokken meget tidligt og stoppet tyske
turister i fin Mercedes, mens jeg forsøgte at få møghunden til at gå med
mig. Hunden hoppede bare rundt i små cirkler, turisterne morede sig herligt,
mens jeg blev mere og mere desperat over ikke at kunne kalde hende til mig.
Jeg opgav og løb væk fra hende og hun kom ræsende med det der uskyldige mine
" jeg er da lige her"...grumpff!!!!

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 14-04-07 19:50

On Sat, 14 Apr 2007 01:16:05 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>turister i fin Mercedes, mens jeg forsøgte at få møghunden til at gå med

*Fniiiis* Så føler jeg mig ikke så alene. Jeg har stået i t-shirt og
sutsko kl. bæ om morgenen eller sent om aftenen for at få Vaks ind, og
det er altid lige dér der kommer en bil forbi. De har sikkert fået sig
et billigt grin!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 08:56

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:461e9e2e$0$6754

> Nå, vi må se hvad dyrlægen siger i morgen.....

Håber, at dyrlægen havde lidt positivt, at sige ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anette

Dato : 13-04-07 20:42

Hejsa NG

Tak fordi I er med, for trøst og beroligelse

Philana blev undersøgt, bedøvet og røntgenfotograferet - uden at bide
dyrlægen
Men der var intet at se eller mærke......så vi blev ikke klogere på hvorfor
hun halter..øv!
Nu får hun smertestillende i 14 dage, og så må vi se hvordan det så går.
Hun fik, som skrevet, Serene-um inden vi tog derned - og jeg er imponeret af
hvor meget et sådan naturmiddel kunne dæmpe hende. Hun plejer at knurre at
dyrlægen, bare han kigger på hende på afstand, men i dag måtte han røre ved
hende, mokke rundt med hendes ben o.s.v uden hun knurrede....utilfreds, ja -
men hun knurrede ikke.
Hun er stadig groggy efter bedøvelsen. Hun har spist, men gider ikke gø ad
hundene der går forbi på vejen, sammen med de andre.

Dagmar blev vi ikke klogere på heller - kun lidt. Den knude jeg havde
fundet, mente han var en fedtknude, men han fandt en anden, meget mindre
knude, ved siden af en dievorte, som han absolut ikke var sikker på.
Så på mandag skal vi til det igen med bedøvelse, biopsi ( vævsprøve) og evt
fjernelse af begge knuder.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-04-07 22:37

> [...]
> knude, ved siden af en dievorte, som han absolut ikke var sikker på.
> Så på mandag skal vi til det igen med bedøvelse, biopsi ( vævsprøve) og

hej Anette
så krydser vi fingre for Dagmar igen på mandag.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 17-04-07 18:05

A. S. Nielsen wrote:
> så krydser vi fingre for Dagmar igen på mandag.

Tak

Dagmar fik så taget de biopsier igår ( klarede hun flot uden bedøvelse, uden
et kny) og vi fik svaret idag.
Den knude jeg havde fundet, er bare en fedtknude, men de to små knuder,
dyrlægerne fandt, er der celleforandringer i, så de skal fjernes.
Dagmar skal steriliseres samtidig, så det bliver først om 2-3 uger når hun
er ude af sin falsk drægtigheds-periode, så vi ikke parkerer hende i det
lidt indadvendte humør hun er i nu.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-04-07 19:53

> [...]
> er ude af sin falsk drægtigheds-periode, så vi ikke parkerer hende i det

hej Anette

det var da vist held i uheld, at du fandt den knude, for når de knuder, som
dyrlægen fandt, er så små, må der da være en meget høj sandsynlighed for, at
hun er helbredt, når de er blevet fjernet.

God bedring med hende, når den tid kommer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 17-04-07 21:52

A. S. Nielsen wrote:
> det var da vist held i uheld, at du fandt den knude, for når de
> knuder, som dyrlægen fandt, er så små, må der da være en meget høj
> sandsynlighed for, at hun er helbredt, når de er blevet fjernet.

Ja, det var vist et held at den fedtknude var der til at "råbe op" i tide

> God bedring med hende, når den tid kommer.

Tak, Anelise - vi håber hun kommer nemt igennem det.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 17-04-07 19:56

Anette, skrev:

> [...]
> når hun er ude af sin falsk drægtigheds-periode, så vi ikke parkerer
> hende i det lidt indadvendte humør hun er i nu.

Lyder beroligene
Men det bekræftiger mig også i at det er en god ide at få steriliseret
sin tæve i god tid hvis man alligevel ikke har planer om hvalpe.
Det er og bliver det sundeste for dem, så vil jeg sk... på hvad der
er naturligt, og ikke er naturligt.

Kastrering af hanhunde er jeg så til gengæld blevet mere skeptisk overfor,
der er mig bekendt ingen helbredsmæssige fordele ved det,
og der kan værer flere negative effekter af indgrebet.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-04-07 20:25

> [...]
> der er mig bekendt ingen helbredsmæssige fordele ved det,
> og der kan værer flere negative effekter af indgrebet.

jeg kan kun være enig mht. tæverne..
mht. hanhundene er der jo testikelkræft, selv om jeg ikke ved hvor udbredt
det er.
men negative effekter af kastrationen kender jeg nu ikke noget til. nu har
jeg pt. en af hver, og har tidligere haft flere af "begge slags" hanhunde,
uden at kunne komme i tanker om nogen negativ følge.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 17-04-07 20:58

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> jeg kan kun være enig mht. tæverne..
> mht. hanhundene er der jo testikelkræft, selv om jeg ikke ved hvor
> udbredt det er.

Det er vist mere hvis hunden ikke kan få begge sten ned,
"hedder noget med kryptony....." som vist ofte plager Boxere.

> men negative effekter af kastrationen kender jeg nu ikke noget til.
> nu har jeg pt. en af hver, og har tidligere haft flere af "begge
> slags" hanhunde, uden at kunne komme i tanker om nogen negativ følge.

Det negative som jeg ser det mht Tyson (og har hørt fra andre) er
1) De mister færten af hanhund, så andre hunde ikke kan kønsplacerer dem.
2) De tager lettere på i vægt.
3) De (Tyson gjorde) mister den naturlige respekt for tæver.
4) De (Tyson gør) skal bruger energien på "noget andet" for Tyson er det blevet boldleg.

Det korte af det lange er at det ud fra min erfaring, og hvad jeg har hørt ændrer
en hel del ved hanhundens psyke at blive kastreret.
Jeg tror ikke jeg ville have en katreret hanhund igen, enten skal den værer som den er,
ellers vil jeg vælge mig en tæve, jeg holder mig nok til tæver hvis jeg må for Angel

/Jens (som også mener at hanhunde er for vattede generelt)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 05:21

> Det er vist mere hvis hunden ikke kan få begge sten ned,
> "hedder noget med kryptony....." som vist ofte plager Boxere.

kryptorchisme, tænker du på?, det er når den ene sten ikke kommer ned, eller
begge, og der derved ikke kan avles, det er et arveligt fænomen, men det er
ikke kun boxerne der får det, det er hos alle racer at det kan forekomme.

> Det negative som jeg ser det mht Tyson (og har hørt fra andre) er
> 1) De mister færten af hanhund, så andre hunde ikke kan kønsplacerer dem.

hmm.. den kan jeg så ikke kende til, feks. har begge mine to sidste "små"
hunde, gravhund og cairn, været absolutte 1. mænd blandt flokken, alfa hunde
i første klasse (-; og de har begge været og er kastrerede, intet at bemærke
der. Heller ikke i forhold til fremmede hunde.

> 2) De tager lettere på i vægt.

njarhhh, godt nok har min nuværende taget på det sidste år, men han er også
blevet voksen 5år, men det styrer man jo selv?

> 3) De (Tyson gjorde) mister den naturlige respekt for tæver.

slet ikke hos dem jeg har og har haft.

> 4) De (Tyson gør) skal bruger energien på "noget andet" for Tyson er det
> blevet boldleg.

hvad mener du her?, i stedet for at rende rundt og vise boller frem ligesom
John gør? (-;

> /Jens (som også mener at hanhunde er for vattede generelt)
HEHE.. Tæver kan være nogle modbydelige bæster til tider..(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 07:52

> [...]
> flokken, alfa hunde i første klasse (-; og de har begge været og er
> kastrerede, intet at bemærke der. Heller ikke i forhold til fremmede

Det er altså ikke noget jeg griber ud af den blå luft Marie,
min dyrelæge bekreftigede da også min opfattelse da jeg undrede
mig over hvorfor mange hund (specielt unge hanner) var begyndt
at snuse Tyson så kraftigt i rø...

> njarhhh, godt nok har min nuværende taget på det sidste år, men han
> er også blevet voksen 5år, men det styrer man jo selv?

Ja det siger man jo altid så flot
Men det er faktisk blevet en balancegang for mig mellem
overvægt og udsultning med Tyson føler jeg.
Før han blev kastreret (som 2 årig) kunne han simpelthen ikke
komme over 40-41 kg, nu skal jeg kæmpe for at holde hans
vægt bare på 45 kg, lod jeg stå til tror jeg han ville veje +50 kg.

> hvad mener du her?, i stedet for at rende rundt og vise boller frem
> ligesom John gør? (-;

Tyson brugte meget energi på at jagte tæver før i tiden,
det kunne da godt værer irrerterende, men stadig mere naturligt
end den besættelse han har af gummibolde og mig nu.

> HEHE.. Tæver kan være nogle modbydelige bæster til tider..(-;

Tæver rules

/Jens

Fra : JB

Dato : 18-04-07 08:11

> [...]
> det kunne da godt værer irrerterende, men stadig mere naturligt
> end den besættelse han har af gummibolde og mig nu.

Jeg er nu heller ikke så meget for kastrerede hanner. Jeg synes, de mister
deres hanhundepræg, og det er jo netop charmen ved hanhunde. Sterilliserede
tæver er jo som tæver normalt er, når de ikke er i løbetid.
Men det er umuligt at have fertile hanner og tæver sammen i et almindeligt
hus. Dengang vi havde kennel og boede i et stort hus langt ude på landet,
havde vi selvfølgelig både hanner og tæver, men da havde vi mulighed for at
holde dem hver for sig. Det kan vi ikke nu. Men jeg vil vælge at
sterillisere tæverne fremfor at kastrere hanner.
En følge for kastrerede både hanner og tæver er, at langhårede hunde
udvikler meget underuld, og de bliver matte og kedelige i pelsen. Det ses
ikke hos korthårede hunde. En anden ulempe er at sterilliserede tæver kan
blive inkontinente, især hvis de bliver sterilliserede før første løbetid.
Men helt klart hvis tæver ikke skal bruges i avl (og det skal de kun efter
min mening, hvis de af prima kvalitet og kan tilføre racen noget godt, der
er i forvejen alt for mange hunde), er det en stor fordel at få tæver
sterilliseret.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 09:16

..

> [...]
> min dyrelæge bekreftigede da også min opfattelse da jeg undrede
> mig over hvorfor mange hund (specielt unge hanner) var begyndt

det tror jeg såmænd heller ikke at du gør, Jens, jeg skriver bare, at det
ikke er noget som jeg har oplevet med mine egne kastrater.
Så det er ikke noget man kan sige som hovedregel.

> [...]
> komme over 40-41 kg, nu skal jeg kæmpe for at holde hans
> vægt bare på 45 kg, lod jeg stå til tror jeg han ville veje +50 kg.

jojo, emma tager på bare ved at lugte til foderet..GG.. men hun bliver
aldrig fed i min varetægt. jeg synes ikke at det er så svært at justere, og
da slet ikke med barfen.
Ebbe som blev kastreret som ca. 13mdr. er har kun taget på fordi han har
lagt ungdommens hyperaktivitet på hylden, for det er kun kommet efter hans
4. år, så jeg tvivler på at det har noget med kastrationen at gøre.
så jeg tror også at det er individuelt hvor "slemt" det er.

> Tyson brugte meget energi på at jagte tæver før i tiden,
> det kunne da godt værer irrerterende, men stadig mere naturligt
> end den besættelse han har af gummibolde og mig nu.

Det var præsic den årsag der fik mig til at lade ebbe kastrere.. han var som
besat hele tiden, døgnet rundt.
men han kan da stadig mægtigt godt lide tæver, men han har ikke stukket af
og strejfet siden. ellers er han den samme som før.

> Tæver rules

det gør de, men jeg vil til hver en tid foretrække hanner, de har altså
noget ekstra pondus som jeg godt kan lide.

forresten; de griseben du får til dine vovser, hvor store er de?

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 10:24

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> det gør de, men jeg vil til hver en tid foretrække hanner, de har
> altså noget ekstra pondus som jeg godt kan lide.

Det ligger måske også i det køn vi selv er, altså at du foretrækker
hanner og jeg foretrækker tæver

> forresten; de griseben du får til dine vovser, hvor store er de?

Det er for/bagbenene de får, det er grisetæerne og ca 30-40 cm
af selve benet de får, sådan et koster 10 kr hos Maxsøe.
De fik faktisk et hvert igår, de var så også alt hvad de fik at spise.
Det tager ca 30 min for dem at komme igennem, og jeg synes der
er en rigtig fin balance mellem kød og knogle i sådan et griseben.

/Jens (som straks skal i Netto og købe kylling til vufferne)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 10:47

> Det ligger måske også i det køn vi selv er, altså at du foretrækker
> hanner og jeg foretrækker tæver

muligvis, synes at hannerne har mere personlighed, men det kan godt være at
du har ret.

> [...]
> Det tager ca 30 min for dem at komme igennem, og jeg synes der
> er en rigtig fin balance mellem kød og knogle i sådan et griseben.

det er samme størrelse som dem jeg får fra slagteren, men de er nu ikke det
helt vilde hit her, de gumler da på dem i et par dage, men jeg ender som
regel med at jeg hyler resterne af dem ud efterhånden som de bliver mindre
appetitlige at se på (-;
så er de mere til halerne, eller til kylling, det er vist det ultimative hit
her.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 11:29

> [...]
> jeg ender som regel med at jeg hyler resterne af dem ud efterhånden
> som de bliver mindre appetitlige at se på (-;

De bliver spist op med det samme her, og intet bliver levnet

> så er de mere til halerne, eller til kylling, det er vist det
> ultimative hit her.

Grisehaler og kylling tror jeg såmænd også at mine kunne leve af
Men jeg prøver efter bedste evne at følge Billinghurst filosofi,
og satse meget på kødfulde knogler der bliver spist op.
På en kylling synes jeg stadig at der er for meget kød i forhold til knogle,
de skrog jeg fik fra Allergården var til gengæld gode i kød/knogle forholdet.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 11:51

> [...]
> knogle,
> de skrog jeg fik fra Allergården var til gengæld gode i kød/knogle

jeg har ofte kikket på allergårdens hp, men jeg bor jo desværre lidt i et
uland hvad sådan noget angår, desværre, nu har jeg så vores lille lokale
luksusslagteri, hvor jeg får meget af hundenes kød og ben. lammeben får de
mange af, og de er også super i forholdet kød/ben, og de bliver til gengæld
spist op.
Men sådan noget som kylling havde været super at få på den måde.
men sådan noget som kanin, and osv, kunne jeg da godt tænke mig at have ind
i mellem til hundene.

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 08:21

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:RG9Vh.79

> Det negative som jeg ser det mht Tyson (og har hørt fra andre) er
> 1) De mister færten af hanhund, så andre hunde ikke kan kønsplacerer dem.

Hmm, synes nu stadig, at andre hunde er hurtige til, at placere Coco, som en
hanhund. Han blev kastereret i februar.

> 2) De tager lettere på i vægt.

Coco virker ikke mere madglad, men han har vist taget en smule på, hvilket
jeg synes klæder ham, men selvfølgelig skal det ikke tage overhånd, så må
han på light foder.

> 4) De (Tyson gør) skal bruger energien på "noget andet" for Tyson er det
> blevet boldleg.

Coco var enormt klistrende før, men det er blevet endnu værre. Han vil gerne
lege ens halstørklæde hele tiden, hvis han fik lov. Bolde og bamser har også
indtaget en større plads i hans liv.

> Det korte af det lange er at det ud fra min erfaring, og hvad jeg har hørt
> ændrer
> en hel del ved hanhundens psyke at blive kastreret.

Det synes jeg så ikke, at jeg har oplevet. Han strejfer ikke mere, klistre
lidt mere, men er den samme hund som før, overfor andre hunde. Han har også
lige hoppet på en af vores tæver, der er i løbetid, men det er ikke det, der
fylder mest i hans liv mere.
Mon ikke, at adfærdsændringen ændres mere, desto yngre hunden er, når
indgrebet foretages ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 09:02

Buffy, skrev:

> Hmm, synes nu stadig, at andre hunde er hurtige til, at placere Coco,
> som en hanhund. Han blev kastereret i februar.

Vær obs på om specielt unge hanhunde ikke begynder at opfatte Coco
som en tæve, det er der problemet har været for Tyson.
Så sent som igår skulle en bøvet ung hanhund prøve at hoppe på
Tyson som om han var en tæve (og det var ikke dominans).
Det fortrød den nu bitterligt efter at den fik sig en tur hen af græsset
mens Tyson sagde en hel masse uvenligt til den

> Coco virker ikke mere madglad, men han har vist taget en smule på,
> hvilket jeg synes klæder ham, men selvfølgelig skal det ikke tage
> overhånd, så må han på light foder.

Det kom først efter ½ år hos Tyson, der begyndte han pludselig at
tage "voldsomt" på (4-5 kg), og det var på den samme fodermængde.
Faktisk skal han have mindre at spise end Angel nu.

> Coco var enormt klistrende før, men det er blevet endnu værre. Han
> vil gerne lege ens halstørklæde hele tiden, hvis han fik lov. Bolde
> og bamser har også indtaget en større plads i hans liv.

Nemlig, energien skal jo kanaliseres ud i et eller andet

> Mon ikke, at adfærdsændringen ændres mere, desto yngre hunden er, når
> indgrebet foretages ?

Det er da hvad jeg har hørt at de professionelle siger.
Men det er jo for at ændrer hundens psyke at man får den kastreret,
hvis vi ser bor fra de få tilfælde af kastraktioner der bliver udført pgr sygdom.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 17-04-07 21:50

pwh wrote:

> Lyder beroligene

Håber jeg

> [...]
> sin tæve i god tid hvis man alligevel ikke har planer om hvalpe.
> Det er og bliver det sundeste for dem, så vil jeg sk... på hvad der

Som skrevet i svar til Marie, så har det hele tiden været meningen at Dagmar
skulle steriliseres.
Hun er jo en halvgammel tøs 7½ år og for gammel til flere hvalpe. Hun fik et
kuld på 10 stk i 2004, året før hun kom til os.
Men du har sikkert ret at det er det sundeste for tæverne - for Dagmar har
der i hvert fald fulgt en masse bøvl og problemer med at beholde
fertiliteten.

> Kastrering af hanhunde er jeg så til gengæld blevet mere skeptisk
> overfor, der er mig bekendt ingen helbredsmæssige fordele ved det,
> og der kan værer flere negative effekter af indgrebet.

Enig, men der kan jo være andre årsager end de rent helbredsmæssige, F.eks
vil jeg ikke ret gerne have en fertil hanhund her, sammen med to fertile
tæver Hold fast sikke et cirkus det må være.......*LOL*
Vores Andy synes vist det er slemt nok, når tøserne er i løb og forsøger at
forføre ham for 117. gang samme dag, selvom han er kastreret.
Andy blev kastreret før han flyttede ind her, fordi hans tidligere familie
sagde han var aggressiv ( det er han ikke, han havde bare ondt over det
hele) - og i de tilfælde anbefaler dyrlægen kastraktion, bare for en
sikkerheds skyld.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-04-07 20:22

> [...]
> er ude af sin falsk drægtigheds-periode, så vi ikke parkerer hende i det

Det var godt at du fik det set efter, og smart at få det taget samtidigt med
sterilisationen, det kan være noget lumsk noget med de knuder.
Jeg fik også nogle stykker fjernet hos min gamle boxer, de er jo noget
disponible for knuder, både ondartede og fedtknuder, og hellere få en for
meget fjernet, end en for lidt.

Hvordan går det med philana?

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 17-04-07 21:39

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Det var godt at du fik det set efter, og smart at få det taget
> samtidigt med sterilisationen, det kan være noget lumsk noget med de
> knuder.

Det har hele tiden været planen at Dagmar skulle steriliseres til maj, fordi
hun ofte får hotspots når hun har været i løbetid - og også fordi det
mildest talt laver uro i flokken når hun er i løb. Philana mener jo ikke at
Dagmar bør have "ret til" at komme i løb, og gør alt hvad hun kan for at
stresse Dagmar....det lykkes nu aldrig - men sikken en larm og et bøvl
at holde de to madammer adskilt.

Men jo, det var lidt held i uheld at vi opdagede fedtknuden, så de andre
blev fundet, forhåbentlig inden de udvikler sig til noget væmmeligt.

> Hvordan går det med philana?

Philana er jo på smertestillende pille hver dag, har fået dem siden i
fredags, men jeg synes ikke umiddelbart at de piller hjælper hende noget
særligt.
Det går fint nok herhjemme, men så snart vi går tur eller hun har løbet
hurtigt, så humper hun igen på forbenet i nogle minutter. Men vi får se når
de to uger er gået om der er nogen forandring.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 05:15

> [...]
> hurtigt, så humper hun igen på forbenet i nogle minutter. Men vi får se
> når de to uger er gået om der er nogen forandring.

Det er synd for hende, og dybt frustrerende når man ikke kan finde den
direkte årsag til smerterne.
Loui blev jo overfaldet i sidste uge, og har fået ondt et eller andet sted,
han har svært ved trapperne og kan ikke komme op bag i bilen, og jeg kan
ikke finde ud af hvorfor, han har hylet op nogle gange i disse forsøg og
det er første gang jeg har hørt den hund give sig i smerte.
han halter ikke og er ellers sådan rimelig normal, går og løber normalt, men
har bare svært ved at komme op.
jeg går ud fra at han har fået trykket et eller andet, og det kan jo gøre
ondt nok i sig selv.

du gav philana noget tilskud til leddene ikke?, Emma her får flydende
astroflex, som virkelig har fået hende som forvandlet i bevægelser og
smidighed, helt vildt faktisk!.

mvh.. marie

Fra : pwh

Dato : 18-04-07 07:57

> [...]

> normalt, men har bare svært ved at komme op.
> jeg går ud fra at han har fået trykket et eller andet, og det kan jo

Ikke for at menneskeligører Loui, men jeg kan da huske da
jeg fik bukket et par ribben selv. Det er nok det mest smertefulde
jeg i mit liv har oplevet, og det tog ca 2 mdr før det var helt ok igen.
Kuren jeg fik anbefalet af min læge den gang, var at bevæge mig
så meget jeg kunne udholde det i forhold til smerter.
Det værste jeg kunne gører var at holde mig i ro sagde han,
så det er da sansynligt at Loui har fået trykke et par ribben også.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 09:07

> [...]
> Det værste jeg kunne gører var at holde mig i ro sagde han,
> så det er da sansynligt at Loui har fået trykke et par ribben også.

jeg tror også at det er noget i den dur, jeg har mærket ham overalt på
kroppen, trykket og trukket her og der, men han siger jo ikke et kny, så er
det sgu svært at finde ud af hvor præcist det er.
bare det at træde lidt forkert på en fod, kan gøre ondt i lange tider.
han bliver heller ikke skånet mere end der hvor han selv siger fra, jeg
presser ham ikke til noget.
vi skal også til træning igen i aften, jeg er spændt på hvordan det forløber
mht. berner sennen hunden.

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 18-04-07 10:27

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4625d152$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> presser ham ikke til noget.
> vi skal også til træning igen i aften, jeg er spændt på hvordan det

Stakkels Loui du kan godt være forberedt på, at han synes den berner sennen
skal have tæsk som tak for sidst.
Min collie Gustav kunne med alle hunde også hanhunde, indtil en beagle røg i
hovedet på ham til træning, så blev han virkelig gal. Heldigvis var de i
line begge to, så der skete ikke noget. Men siden dengang, det er et par år
siden, tolererer Gusta ikke andre hanner, kun vores egen Dark, der er lidt
yngre end Gustav. Men Gustav fortæller ham jævnligt at det er ham, der
bestemmer. Det accepterer Dark så uden vrøvl.

God bedring til Loui, vi håber, han snart er på toppen igen.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 10:51

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt yngre end Gustav. Men Gustav fortæller ham jævnligt at det er ham,
> der bestemmer. Det accepterer Dark så uden vrøvl.

Det er præcis det jeg frygter!, jeg er så glad for at have en hanboxer der
er så venlig og imødekommende over for alle hunde, store som små, det vil
være meget ærgerligt hvis det ender sådan.
Han har aldrig været i slagsmål, og har aldrig pustet sig op overfor nogen,
indordner sig hvis der er meget dominerende hanner blandt dem han har været
i bland, og været en engel overfor svagere hunde osv.
vi må se hvordan det spænder af i aften.

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 18-04-07 11:07

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4625e9dc$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> har været i bland, og været en engel overfor svagere hunde osv.
> vi må se hvordan det spænder af i aften.

Ak Marie det bliver nok ikke ved. Min erfaring med hanhunde er, at som
unghunde er der ingen problemer, men så bliver de voksne og tror, de er
noget. Hvis der så også er tæver i familien, vil de holde andre hanhunde
væk. Gustav har heller aldrig været i slagsmål, jeg tror heller ikke, han
virkelig vil angribe en anden hund, men han truer, så jeg tager ingen
chancer. Heldigvis er han temmelig lydig og kommer, når jeg kalder.

Du må fortælle, hvordan det går i aften.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 11:16

> [...]

> virkelig vil angribe en anden hund, men han truer, så jeg tager ingen
> chancer. Heldigvis er han temmelig lydig og kommer, når jeg kalder.

nu er Loui jo tæt på at være 3 år (12.maj), så helt unghund er han trods alt
ikke, jeg vil tro at han ville have vist sig fra "den anden side" noget før,
hvis det var tilfældet at det var pga. hans unge alder at han er "god til
andre hunde".
Jeg tror selv, at det er fordi at han er blevet godt socialiseret på andre
hunde siden hvalpeben, og aldrig har haft nogen negative oplevelser sammen
med andre hunde, og så det at han har fået lov, til at lege med alle typer
af hunde. Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed.

> Du må fortælle, hvordan det går i aften.

skal jeg gøre (-;

du, jytte.. hvor meget tid bruger du på dine colliers pels?, er det meget
omfangsrigt?

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 18-04-07 11:48

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4625efb0$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>>
> skal jeg gøre (-;
>
> du, jytte.. hvor meget tid bruger du på dine colliers pels?, er det meget

Hej Marie.

Hunde er ikke ens, de har hver deres "sjæl", vi håber, Loui bliver ved med
at være fredelig.

Det er ikke så slemt, som man tror.

Ca en gang om måneden kommer de på bordet og bliver børstet igennem og få
klippet hårene mellem tæerne og i ørerne. De bliver vasket 3 - 4 gange om
året. sommetider er det kun nødvendigt med en "undervognsvask", da det især
er på maven, de bliver snavsede. De er altid i flot pels og bliver meget
beundrede. Folk tror, vi bruger masser af tid på pelspleje, men det må man
faktisk slet ikke. Hvis man børster dem for meget, ødelægger man pelsen.

Nu udstiller vi dem ikke mere, men en collie skal selvfølgelig vaskes og
ordnes til udstilling. D.v.s. man vasker hele hunden ca 10 dage før, og så
lige en "undervognsbehandling" dagen før. Hvis man børster en gang om
måneden, er der kun lidt børstning inden udstilling.

Med en collie har man heller ikke hundehår over det hele. De løse hår bliver
hængende i pelsen, og voksne hanner fælder ikke ret meget. Vi har en
turbotørrer, og den er uundværlig. Den blæser alle løse hår af samtidig med
at den tørrer pelsen, og den er mere skånsom end en børste. hvis man tørrer
udenfor, slipper man for hårene indendørs.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 12:06

> [...]

> med at den tørrer pelsen, og den er mere skånsom end en børste. hvis man
> tørrer udenfor, slipper man for hårene indendørs.

ok, jeg troede også at det var meget omfangsrigt at holde sådan en smuk
pels..
grunden er at vi i den seneste tid har talt meget om "næste hunderace", det
gør vi jo ind i mellem om ikke andet så bare for sjov.
jeg er ikke for god i led og muskler, og det bliver ikke bedre med årende
desværre, kronisk tilstand.
og jeg må jo se i øjnene, at på et eller andet tidspunkt, kan jeg ikke
forsvare, at have boxere mere, for selv om de er rimelige lydige, er de
altså stærke som okser. Så vores næste hund skal ikke være en boxer, for min
egen skyld.
Jeg har luret på collien som et godt emne, men pelsen har skræmt mig noget.
Beardet collien har jeg i mange år været temmelig vild med, men de er jo
næsten lige så fjogede som boxeren og en noget anderledes pels end collien
har.
så derfor spørgsmålet! (-:

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 18-04-07 12:23

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4625fb42$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> næsten lige så fjogede som boxeren og en noget anderledes pels end collien

En collie er dejlig hund, men vores er også egenrådige. Men de er nemme på
deres måde, de bliver altid i nærheden af os og går også pænt i snor. Men
jeg tror, Gustav ikke er helt typisk i temperamentet, han er en bandit, og
kan også finde på at svare igen. Heldigvis er vi jo hundevante, så vi kan
klare ham, men han er ingen begynderhund. Dark er nemmere, men om det er
fordi Gustav holder ham nede, eller han er nemmere af natur, er jo ikke til
at vide.

Vi valgt collier fordi vi er blevet ældre og ville have nemme hunde og ikke
gider de store træningsprogrammer.

Vi snakker også for sjov om næste hunderace. Min mand siger, han ikke vil
have flere dværgpinschere (de slås og larmer), men det bliver det nu nok
alligevel. Mænd siger så meget.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 12:35

> [...]
> En collie er dejlig hund, men vores er også egenrådige. Men de er nemme på
> deres måde, de bliver altid i nærheden af os og går også pænt i snor.

Det har så også været mit indtryk efter nærmere læsning om racen, jeg kender
jo desværre ikke nogen herovrefra der har collier.

> [...]
> er fordi Gustav holder ham nede, eller han er nemmere af natur, er jo ikke

der er jo også nuancer indenfor racerne mht. temperement osv. man kan nok
aldrig helt gardere sig meget mere end i store træk.

> Vi valgt collier fordi vi er blevet ældre og ville have nemme hunde og
> ikke gider de store træningsprogrammer.

hvad har I da haft tidligere?

> Vi snakker også for sjov om næste hunderace. Min mand siger, han ikke vil
> have flere dværgpinschere (de slås og larmer), men det bliver det nu nok
> alligevel. Mænd siger så meget.

ja de gør (-;
min vil have mastif eller GD.. men sålænge det er mig der står for
hovedansvaret, så bliver det ihvertfald ikke mastiffer, selvom jeg da rigtig
godt kan lide flere af disse racer, men de er for store og stærke. GD`en kan
jeg bedre gå med til, og dem finder jeg da også ret herlige, men her er det
den ret korte levetid, og deres enorme vækst og dertilhørende problemer og
mavedrejninger der skræmmer mig noget. for selve racen er jo ret fredelige,
ihvertfald dem jeg kender. Loui har leget med en flok ind i mellem ,3 tæver
og en han. men de er altså også uforskammet velopdragne at man kan blive
helt flov ved sin egen spilopmager GG.
Det der har fænget mig ved collien, er det rolige og venlige gemyt, og så er
det mit indtryk at de har noget mellem ørene.
det at de har en stærk personlighed og der skal arbejdes med dem gør mig
absolut intet, det er jo det jeg godt kan lide. men det er mere styrken i
dem.

tak for du gider..

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 18-04-07 13:07

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46260218$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> absolut intet, det er jo det jeg godt kan lide. men det er mere styrken i

Hej igen.

Vi har haft schæferhunde i 20 år, det er de nemmeste hunde, vi har haft. Så
har vi haft tysk pinscher i 10 år, østrigsk pinscher i 20 år og
dværgpinscher i 25 år. De to collier er vores første collier, vi (jeg)
havde lyst til at prøve en helt anden race.

Vi har opdrættet de tre pinscherracer og har ialt haft 54 kuld hvalpe. Nu er
vi pensionister og nyder livet med kun 4 hunde. Min mand er nu meget til
dværgpinschere, det var især ham der udstillede dem, hvor jeg tog mig af de
østrigske.

Ja collier har noget mellem ørerne, de ved hvordan de skal snyde os, så de
får deres vilje. Sådan er dværgpinschere nu også. Schæferhunde og østrigske
pinschere er mere samarbejdsvillige og gør hvad der bliver sagt.

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-04-07 17:27

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du må fortælle, hvordan det går i aften.
>
> hilsen
> Jytte

jamen så er vi tilbage..
Loui var meget anspændt og havde "nerverne uden på tøjet", men absolut intet
aggressivitet fra hans side.
Berneren var høj i hatten som altid.
Der gik et kvarters tid, før jeg fik Loui så meget ned at jeg kunne få
ordentlig kontakt med ham og få ro på..
men en pludselig lyd der kom bagfra, så for han jo sammen.
men sidste halvdel af træningen gik fint nok.
mvh marie

Fra : Anette

Dato : 18-04-07 20:39

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Det er synd for hende, og dybt frustrerende når man ikke kan finde den
> direkte årsag til smerterne.

Ja..jeg tager mig selv i at stirre på den hund hele tiden....

> [...]
> og jeg kan ikke finde ud af hvorfor, han har hylet op nogle gange i
> disse forsøg og det er første gang jeg har hørt den hund give sig i

Stakkels Loui.

> han halter ikke og er ellers sådan rimelig normal, går og løber
> normalt, men har bare svært ved at komme op.
> jeg går ud fra at han har fået trykket et eller andet, og det kan jo
> gøre ondt nok i sig selv.

Det lyder sådan, ja.

> du gav philana noget tilskud til leddene ikke?, Emma her får flydende
> astroflex, som virkelig har fået hende som forvandlet i bevægelser og
> smidighed, helt vildt faktisk!.

De får alle tre Hokamix - det hjalp utroligt på Dagmars "sove-stivhed" i
bagbenene; men det gør formentlikg ikke den store forskel på Philana. Hun
har fået det længe, siden sidste sommer hvor Philana første gang havde nogle
få minutters humpen efter en lang spænetur, og jeg har ikke prøvet at tage
det fra hende, for at se om det gør en forskel.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-04-07 20:53

> [...]

> nogle få minutters humpen efter en lang spænetur, og jeg har ikke prøvet
> at tage det fra hende, for at se om det gør en forskel.

hej Anette
jeg ved ikke, om du kender VitalAnimin, det er et præparat, der indeholder
spormineraler, der har en god effekt på hunde med gener fra HD, og som brugt
profylaktisk skulle nedsætte risikoen for udvikling af HD.
Jeg har brugt det på alle mine labber (5 stk. ialt) siden 1979. Den
allerførste lab, jeg havde, fik konstateret HD i lettere grad i den ene
hofte, men blev 12½ år uden væsentlige gener, hvilket jeg altid har
tilskrevet VitalAnimin.

Bare et forslag til den plagede Philana.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 18-04-07 21:20

A. S. Nielsen wrote:

> [...]
> ene hofte, men blev 12½ år uden væsentlige gener, hvilket jeg altid
> har tilskrevet VitalAnimin.
> Bare et forslag til den plagede Philana.

Ja, det er lidt synd for at hende at det åbenbart er svært at finde ud af
hvad der er galt.
Jo, jeg kender VitalAnimin. Det brugte vi for år tilbage, til vores gamle
lab/schæfer, som var temmelig plaget af dårlige hofter hans sidste år. Det
hjalp ham rigtig godt.

Jeg har tænkt på at skifte til noget andet end Hokamix til hende, men venter
lige og ser om de her 14 dage med smertestillende kan hjælpe hendes muskler
til at slappe af. Røngtenbilleder af hendes forben var jo super, der var
intet galt at se...så det må jo være noget muskel/sene halløj....måske.

PON'erne har ikke tendens til hverken dårlige hofter eller led..eller andre
dårligdomme for den sags skyld...så vi krydser fingre en uges tid endnu og
ser hvordan det går. Hun skal starte træning i morgen aften, første gang i 3
måneder, så må vi se hvad hendes ben siger til den belastning.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-04-07 21:51

On 17 Apr., 21:58, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det er vist mere hvis hunden ikke kan få begge sten ned,
> "hedder noget med kryptony....." som vist ofte plager Boxere.

Testikelkræft er en mulighed, men risikoen for det kan ikke
retfærdiggøre en kastration. Min gamle hund måtte kastreres for et års
tid siden, i en alder af 10 år netop på grund af testikelkræft. Jeg
har dog en mistanke om at der har været noget galt med hans testikler
fra starten, da de nærmere føltes som skærver end noget andet.

> Det negative som jeg ser det mht Tyson (og har hørt fra andre) er
> 1) De mister færten af hanhund, så andre hunde ikke kan kønsplacerer dem.
Enig
> 2) De tager lettere på i vægt.
Ja, nu stjæler han mad, og er ved at æde fingrene med når man giver
ham noget.
> 3) De (Tyson gjorde) mister den naturlige respekt for tæver.
Det har jeg så ikke observeret.
> 4) De (Tyson gør) skal bruger energien på "noget andet" for Tyson er det blevet boldleg.
Og for min gamle dreng er det mad.

Dertil kommer at han er mindre interesseret i noget der ikke har med
mad at gøre. Det får mig til at tænke lidt på Stephen King's
Kæledyrenes Kirkegård.

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 17-04-07 22:06

Kim Christensen, skrev:

> Det har jeg så ikke observeret.

Det har Tyson heller ikke umiddelbart, han trækker sig som "regel"
hvis en tæve puster sig op.
Men efter han er blevet katreret har jeg oplevet 2-3 slåskampe med tæver,
hvor jeg før i tiden ville have forsvoret at han ville have givet efter fra start af.

> Og for min gamle dreng er det mad.

Det ville det nok også gører for Tyson hvis han fik lov,
han er blevet umættelig

> Dertil kommer at han er mindre interesseret i noget der ikke har med
> mad at gøre. Det får mig til at tænke lidt på Stephen King's
> Kæledyrenes Kirkegård.

Tyson har ca 3 primære interesser her i tilværelsen.
1) MAD
2) Leg med sit menneskeske (altså mig, suk)
3) Nuflen med sit menneske (altså mig, helt ok)
Derefter kommer Angel, Katten, og hvad der ellers sker.
Men han kunne fint leve med kødsovsemad og boldleg i haven,
størrer krav sætter han ikke mere til tilværlesen.

/Jens