Rødme ved endetarm.
Fra : Kokken

Dato : 07-04-07 10:30

Hej

Benzo har kræftig rødme ved endetarmen og "såret" væsker. Men han slikker
det ikke, vi har smurt noget kopattesalve på og det er godt for ham kan man
se.

Er der nogle der har et hindt om hvad det kan være ? Vi fodre med Olivers
adult.

Han kommer ihvertfald til dyrlægen Tirsdag.

Michael

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Hm

Dato : 07-04-07 11:53

"Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adult.
>
> Han kommer ihvertfald til dyrlægen Tirsdag.

Hej
Et gæt ville være at det er anal kirtlen, mener det kan være ret smertefuldt
for hunden at gå med, og vist heller ikke helt ufarligt hvis der ikke bliver
gjort noget, men min viden omkring dette er som sagt begrænset, da ingen af
mine hunde har haft dette problem.
Hanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-07 12:06

In news:d881c$46177805$55183737$32448@news.arrownet.dk,
Hm <mishama@hongnet.dk> typed:
> [...]
> hvis der ikke bliver gjort noget, men min viden omkring dette er
> som sagt begrænset, da ingen af mine hunde har haft dette problem.

Det var faktisk også min første tanke. Analkirtler kan jo godt blive
betændte hvis de ikke bliver tømt, og dette må man iflg. de "kloge
hoveder" ikke gøre selv , men overlade til en dyrlæge. Det er en
rigtig god idé at komme pattesalve på for at lindre, det skader i
hvert fald ikke. Under alle omstændigheder er et dyrlægebesøg tirsdag
en rigtig god idé. Håber det bedste for Benzo, der er nok ingen tvivl
om, at det er noget der generer ham meget.

En rigtig god påske til Benzo og dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 07-04-07 14:34

> [...]
> ikke. Under alle omstændigheder er et dyrlægebesøg tirsdag en rigtig god
> idé. Håber det bedste for Benzo, der er nok ingen tvivl om, at det er

Hvis det er betændelse, eller det i øvrigt muligvis er smertefuldt, ville
jeg gå til dyrlægen idag. Så meget dyrere er det altså heller ikke udenfor
åbningstiden. Og hvis du har forsikring, mener jeg den betaler tillæget.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 15:34

Søren LH, skrev:

> Hvis det er betændelse, eller det i øvrigt muligvis er smertefuldt,
> ville jeg gå til dyrlægen idag. Så meget dyrere er det altså heller
> ikke udenfor åbningstiden.

2 * normal takst har jeg betalt udenfor normal tid hos Dyrehospitalet,
men det er vel også fair nok

Og hvis du har forsikring, mener jeg den
> betaler tillæget.

Det mener jeg da bestemt at min gør.
Ellers må man bare sige at det er den udgift der er
ved at have dyr.

Stoppede analkirtler skulle forøvrigt værer en skavank
som kost udelukkende bestående af tørkost kan frembringe.
Lortene bliver simpelthen ikke hårde nok til at kirtlerne
bliver trykket ud på normal vis, så kødben skal der til

Mine får feks i aften en "grisepote" hver, det er næsten rent ben
som bliver spist helt op, det giver nogle seriøst hårde lorte

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-04-07 16:02

> 2 * normal takst har jeg betalt udenfor normal tid hos Dyrehospitalet,
> men det er vel også fair nok

Nemlig, men altså ikke to gange regningen, kun selve konsultationen. Altså
370 kr. eller hvad det måtte koste hos pågældende dyrlæge. Det bør man ikke
spare, hvis hunden har smerter.

> [...]
> Lortene bliver simpelthen ikke hårde nok til at kirtlerne
> bliver trykket ud på normal vis, så kødben skal der til

Selvom hunden er på tørkost bør man give et kødben i ny og næ, for at holde
tænderne rene, og altså også for at tømme analkirtlerne forstår jeg. Det er
sikkert rigtigt, for jeg havde faktisk Vizla til dyrlægecheck igår (i
påsken, da hun havde øregangsbetændelse, og så tog jeg eftersyn og vacc. ved
samme lejlighed, med i prisen), og dyrlægen sagde hun havde praktisk tomme
analkirtler, og hun får også ofte et kødben.

> Mine får feks i aften en "grisepote" hver, det er næsten rent ben
> som bliver spist helt op, det giver nogle seriøst hårde lorte

De kan nu også blive for hårde, så det faktisk gør ondt på hunden.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 18:34

Søren LH, skrev:

> Nemlig, men altså ikke to gange regningen, kun selve konsultationen.
> Altså 370 kr. eller hvad det måtte koste hos pågældende dyrlæge. Det
> bør man ikke spare, hvis hunden har smerter.

Prøv med 2 * 600 her i Kbh, så passer det bedre
Medicinen koster self ikke ekstra.

> Selvom hunden er på tørkost bør man give et kødben i ny og næ, for at
> holde tænderne rene, og altså også for at tømme analkirtlerne forstår
> jeg.

Helt sikkert.
Mit problem inden jeg gik over til Barf var bare at Tyson fik tynd mave
hvis han åd kødben han kunne/ville spise op.
Efter han er kommet på Barf tror jeg han kan fordøje en brosten

> [...]
> tog jeg eftersyn og vacc. ved samme lejlighed, med i prisen), og
> dyrlægen sagde hun havde praktisk tomme analkirtler, og hun får også

Det er vel logisk nok, i naturen rendte der vel ikke dyrlæger rundt
og tømte analkirtler, det er "prisen" for at fodrer med et kompromisfoder.

> De kan nu også blive for hårde, så det faktisk gør ondt på hunden.

De skal self ikke have hård mave.
Men min erfaring indtil videre på Barf (5 mdr) er at mine hunde kan
fordøje det mest utrolige. Self skal der til tider "arbejdes" for at komme
af med affaldet, men det regulerer den kloge Barfer jo også med kallun
og godt med fiskeolie og en gang faste

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-04-07 19:40

> Prøv med 2 * 600 her i Kbh, så passer det bedre
> Medicinen koster self ikke ekstra.

Jeg gav 2*370 kr på Greve Dyrehospital i går. Jeg plejer at give 332 kr på
Hovedvejens Dyreklinik i Glostrup, som er min faste dyrlæge. Men det er da
rart at høre at jeg ikke betaler for meget .

> [...]
> fordøje det mest utrolige. Self skal der til tider "arbejdes" for at komme
> af med affaldet, men det regulerer den kloge Barfer jo også med kallun

Holly havde tit så hård afføring at hun havde problemer med at få det ud, og
peb fordi det gjorde ondt. Det var sørme synd. Det var klart når hun havde
fået for meget ben.

Jeg kan da også se at Vizla kan have lidt svært ved at presse det ud, når
hun har fået et kødben. Idag var afføringen så tør at det mindede om støv.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 19:54

Søren LH, skrev:

> Holly havde tit så hård afføring at hun havde problemer med at få det
> ud, og peb fordi det gjorde ondt. Det var sørme synd. Det var klart
> når hun havde fået for meget ben.

Ok, det har jeg så ikke oplevet, som du selv siger,
du må have givet uforholdsmæssigt med ben i forhold til kød/grøntsager.

> Jeg kan da også se at Vizla kan have lidt svært ved at presse det ud,
> når hun har fået et kødben. Idag var afføringen så tør at det mindede
> om støv.

Er det ikke herligt
Et passende tidspuknt at lade hende faste lidt, så hun får
renset systemt igennem.
Tænk på alle du store klamme kager af hundelorte du ser,
det tyder ikke ligefrem på optimal fordøjning.

/Jens (som synes Søren skulle Barfe igen)

Fra : Søren LH

Dato : 08-04-07 07:26

Apropos dyrlæger og barf: Hvad mener din dyrlæge om barf?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 08-04-07 07:55

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Apropos dyrlæger og barf: Hvad mener din dyrlæge om barf?

Nu har jeg ikke direkte spurgt dem om deres mening.
Men nu hvor Angel lige har været i behandling for maveinfektion
hos dem, har jeg da fortalt 2 forskellige læger i huset (Centrum Dyreklinik)
at jeg Barfer dem. Det kommenterede de slet ikke, så jeg vil da
tro at de ikke har en politik i huset der direkte er imod,
på trods af at de sikkert tjener godt på at sælge tørkost

Pudsigt at se hvordan Angel er glad for at komme tilbage
på normal Barf igen, efter 2 uger på skånekost.
Og det har ellers været lækkerier som kogt kylling/fisk
i tynd havregrød (tak for opskrift Winnie) hun har fået.
Der er åbenbart ikke noget som mad man skal knuse, kværne og flå.
Grisepoten i går aftes var en ren lækkerbisken for hende,
speciel når forretten var et lækkert kyllingelår

/Jens (hvis hunde skal faste i dag)

Fra : Søren LH

Dato : 09-04-07 05:39

> [...]
> tro at de ikke har en politik i huset der direkte er imod,
> på trods af at de sikkert tjener godt på at sælge tørkost

Samme her, dyrlægen kommenterede det slet ikke da jeg i sin tid nævte at
Holly fik barf. Mit indtryk er at hun dårlig nok ved hvad det er.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 08-04-07 21:32

Søren LH wrote:

> Apropos dyrlæger og barf: Hvad mener din dyrlæge om barf?

Jeg blander mig lige i jeres uden-for-tråden- snak
Vores dyrlæger har heller ikke kommenteret vores råfodring af hundene
tidligere med så meget som et ord, men sidste gang, da tæverne skulle
tjekkes, vaccineres o.s.v, var dyrlægen meget imponeret over at ingen af
hundene har skyggen af tandsten eller belægning på tænderne. Han sagde at
det formenligt skyldtes deres fodring, ligesom han roste foderingen som har
givet Dagmar et absolut nødvendige vægttab.
Dagmar ( 7½ år) har ellers hele sit liv vejet 4-5kg for meget, men er nu
nede på knap et kilo fra sin idealvægt på 22 kg.
Det er ikke mit indtryk at vores dyrlæger ved ret meget om råfodring/barf, -
og at det derfor nærmest bliver tiet ihjel. Eller også er det fordi det er
hundenørder der barfer, og nørder skal man jo som bekendt ikke diskutere
"religion" med ))))))))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 08:53

Anette, skrev:

> Jeg blander mig lige i jeres uden-for-tråden- snak

John kommer nok snart og stopper os,
OT og Barf i samme tråd, han sidder og koger nu

> [...]
> Dagmar ( 7½ år) har ellers hele sit liv vejet 4-5kg for meget, men er
> nu nede på knap et kilo fra sin idealvægt på 22 kg.

Jeg er også spændt på næste gang mine skal til check.
Tyson blev sidst truet med at han måske skulle have en seriøs
tandrensning pgr tandsten, og hans bisser er næsten helt rene nu
Vægten er så et lidt mere kildent område, Tyson vejer ca 4 kg for meget,
og det sidder helt tydeligt på vommen og hans brede hofter
Angel vejer også ca 2 kg for meget, men da jeg spurgte dyrelægen
for 2 uger siden om han syntes hun så for tyk ud, mente han at
hun var meget flot slank at se på. Han blev dog overrasket over
at hører at hun vejede 41kg, og mente også at 38-39kg var bedre.

> [...]
> også er det fordi det er hundenørder der barfer, og nørder skal man
> jo som bekendt ikke diskutere "religion" med ))))))))

De ved sikkert at de ikke kan bilde en Barfer hvad som helst ind,
det ville jo stille dem i et dårligt lys at tabe en diskussion med en kunde

/Jens

Fra : Anette

Dato : 09-04-07 12:48

pwh wrote:
> Jeg er også spændt på næste gang mine skal til check.
> Tyson blev sidst truet med at han måske skulle have en seriøs
> tandrensning pgr tandsten, og hans bisser er næsten helt rene nu

En tandrensning burde så ikke være nødvendigt, selvom han er en doven hund
der ikke gider okseben Hvad siger han forresten til f.eks lammeben?
Gider han dem?
Vi har lige været på ferie med hundene i Spanien - der er hele kaniner
billige og hundene synes sådan en kvart kanin er fantastisk

> [...]
> hun var meget flot slank at se på. Han blev dog overrasket over
> at hører at hun vejede 41kg, og mente også at 38-39kg var bedre.

Hvis Angel er muskuløs, så vil hun jo veje mere uden at se tyk ud. Muskler
vejer mere end fedt.
Ser hun "rigtig" ud med 41 kg muskler, så skal hun jo ikke veje mindre.

Dagmar var synligt for tyk - hun bulede ud på midten, da hun flyttede ind
her og havde ikke kondi til at løbe mere end 5-10 meter. Nu kan hun sagtens
sprinte og når hun gider spæner hun fra de to andre Hun har det sidste
års tid haft bøvl med "sove-stivhed" i hofterne, så af hensyn til
belastningen på hofterne, skulle hun pinedød ned i vægt. Det passer ikke
Damen, som er et værre madøre, men sådan er det bare )

> De ved sikkert at de ikke kan bilde en Barfer hvad som helst ind,
> det ville jo stille dem i et dårligt lys at tabe en diskussion med en
> kunde

Barfere har nok sat sig lidt grundigere ind i hundeernæring end almindelige
hundejere, og klapper ikke bare hælene sammen og fodrer som dyrlægen siger -
jeg gør ikke i hvertfald. Der skal rigtig gode, overbevisende grunde på
bordet før jeg går tilbage til tørfoder. Hundene nyder råfodringen, og pels,
vægt, trivsel o.s.v er bedre nu, end på tørfoder.....så, nej, jeg tror ikke
vores dyrlæge gider diskutere foder med mig

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 13:18

Anette, skrev:

> En tandrensning burde så ikke være nødvendigt, selvom han er en doven
> hund der ikke gider okseben Hvad siger han forresten til f.eks
> lammeben? Gider han dem?

Nej en tandrensning trænger han ikke mere til, det har han klaret selv
Lammeben og Fåreben er han glad for at ligge og kværne i stykker,
det er mere de der kedelige tykke okseben han ikke gider.

> Vi har lige været på ferie med hundene i Spanien - der er hele kaniner
> billige og hundene synes sådan en kvart kanin er fantastisk

Det kunne jeg også godt tænke mig at prøve at fodrer med,
men Kanin må nok nærmest regnes for en specalitet her i DK.

> Hvis Angel er muskuløs, så vil hun jo veje mere uden at se tyk ud.
> Muskler vejer mere end fedt.
> Ser hun "rigtig" ud med 41 kg muskler, så skal hun jo ikke veje
> mindre.

Hun er meget muskuløs.
Men stadig skal resten af kadaveret jo bærer vægten,
så et par kg sker der intet ved hun taber sig.
Det var helt tydeligt at det var pgr barf hun tog på,
jeg vejede dem lige inden jeg skiftede foder.
Og hun har altid ligget stabilt på 38-40 kg efter hun
blev udvokset, men ligger nu stabilt på 41-42 kg.
Kan bare ikke se hvor de kg har sat sig, det kan jeg på Tyson

> Dagmar var synligt for tyk - hun bulede ud på midten, da hun
> flyttede ind her og havde ikke kondi til at løbe mere end 5-10 meter.

Precis som med Tyson pt, hans kondi kan jeg mærke heller ikke
er helt som den bør værer, Angel kan jeg simpelthen ikke kører træt.

> Barfere har nok sat sig lidt grundigere ind i hundeernæring end
> almindelige hundejere, og klapper ikke bare hælene sammen og fodrer
> som dyrlægen siger - jeg gør ikke i hvertfald.

Nemlig.
Og så vidt jeg kan forstå på flere her i gruppen bygger mange dyrelægers
viden omkring fodring også på de kurser som foderfabrikanterne afholder.

> Der skal rigtig gode,
> overbevisende grunde på bordet før jeg går tilbage til tørfoder.

Også her.

> Hundene nyder råfodringen,

Også mine.
Angel var lykkelig over at komme tilbage på barf efter
2 uger på skånekost, endelig noget der skulle flåes og knuses

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-04-07 21:26

On 7 Apr., 11:29, "Kokken" <michael.tidemand.niel...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> se.
>
> Er der nogle der har et hindt om hvad det kan være ? Vi fodre med Olivers

Det kan være en periodisk hudirritation. Prøv at vaske det med lunkent
vand et par gange, tør det, og brg så pattesalven, eller hvis du har
babysalve (silan, silkosal, mfl.) er det endnu bedre.
Betændelse i analkirtlerne plejer normalt ikke at vise sig udvendigt.
Men hvis man har været inærheden når en hund får tmt analkirtler, så
er det en lgt der ikke er til at tage fejl af, og den lugt vil man
kunne lugte hvis det er analkritlerne der er problemet.

Hilsen Kim

Fra : nana sørensen

Dato : 07-04-07 22:59

wrote:
> [...]

er det en lgt der ikke er til at tage fejl af, og den lugt vil man
kunne lugte hvis det er analkritlerne der er problemet.

Det er altså ikke altid tilfældet! Peanut fik betændelse i en af
analkirtlerne som så udviklede sig til en byld. Det skete to gange på under
to uger og var et helvede. Det var til gengæld TYDELIGT at se uden på begge
gange, da området var rødt, hævet og tydeligt ømt som bare fanden. Første
gang havde vi lige fået ham hjem efter en uges ferie, og vi havde nok
opdaget det før der gik hul på bylden, hvilket der gjorde samme aften, hvis
han altså havde været hjemme. Det var faktisk ret akut, da sådan en
infektion kan sprede sig forfærdeligt. Dyrelægen sagde at det var ultragodt
at vi var kommet samme aften, da det absolut ikke kunne have ventet til om
mandagen. De lagde peanut i narkose, og fjernede bylden og gav ham et par
sting, så helt ukompliceret er det dælme ikke. De tvar et temmeligt stort
sår på sådan en lille hund. Man kunne heller ikke lugte det, så vær ikke
sikker på at lugt ville afsløre det.

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 23:38

nana sørensen, skrev:
> sådan en lille hund. Man kunne heller ikke lugte det, så vær ikke
> sikker på at lugt ville afsløre det.

Nana, jeg husker som en snosk.
Hvordan er det du fodrer dine hunde ???

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 08-04-07 23:36

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:r4VRh.55$JZ1.47@news.get2net.dk...

> Nana, jeg husker som en snosk.
> Hvordan er det du fodrer dine hunde ???
>
> /Jens

Tørfoder fra Royal Canin, giver gode tørre og hårde pøller. (jah, jeg
tjekker.) De får masser af guffeting, tyggepinde, kødben og andet
tandstimulerende, der også giver hårde lorte.
Faktisk er det sært at han fik de to bylder på under to uger. Der har intet
været, hverken før eller siden, altså ingen problemer med analkirtlerne
overhovedet. Jeg er lidt begyndt at tænke over om min sviermor i god mening
kan have givet ham et eller andet, der har gjort en forskel, for det er
dælme underligt.
Synd var det dog. Han havde det pisseskidt i flere uger.

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 08:42

nana sørensen, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Tørfoder fra Royal Canin, giver gode tørre og hårde pøller. (jah, jeg
> tjekker.) De får masser af guffeting, tyggepinde, kødben og andet
> tandstimulerende, der også giver hårde lorte.

Fint nok.
Jeg var bare ikke selv opmærksom på problematikken med for
blød afføring før jeg fik læst lidt om Barf.
Jeg troede bare at det var noget hunde sådan nu engang bare led
af engang imellem uden synderlig grund, jeg har nemlig tit talt med
folk der har fået tømt analkirtlerne på deres hunde.
Og når man ser alle de store bløde kager der ligger allevegne
undrer jeg mig efterhånden ikke mere

> Han havde det pisseskidt i flere uger.

Tsk tsk tsk Nana... sikke dog et sprog du har

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 09:41

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:Z7mSh.9

> Jeg var bare ikke selv opmærksom på problematikken med for
> blød afføring før jeg fik læst lidt om Barf.

En opdrætter fortalte os engang, at et rå ben i ny og næ, skulle forhindre
problemer med analkirtlerne og hundene her i huset, har da heller aldrig
haft problemer.
Gav dog også vores lab Buffy et ben engang og hun fik alt, alt for hård mave
af det, men måske er det et spørgsmål om tilvænning.... ? Forsøgte
forsigtigt igen, da hun blev lidt ældre og der var der ingen problemer.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 10:55

Buffy, skrev:

> [...]
> hård mave af det, men måske er det et spørgsmål om tilvænning.... ?
> Forsøgte forsigtigt igen, da hun blev lidt ældre og der var der ingen

Inden Tyson røg på barf fik han tit tynd mave af at spise "bløde" kødben
som han kunne fortærer, så de fik som regel kun marvben før i tiden.
Tyson har heller aldrig været flink til at ligge og gumle i hårde okseben,
det elsker Angel til gengæld. Tyson skal helst have ben som han ikke
skal arbejde alt for meget med, det dovne dyr
Jeg har fundet frem til at grisepoter og alt fra kylling egner sig til begge mine,
så det er bare med at rage til sig når tilbuddene er der

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 11:43

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:15oSh.21

> Inden Tyson røg på barf fik han tit tynd mave af at spise "bløde" kødben
> som han kunne fortærer, så de fik som regel kun marvben før i tiden.

Har aldrig oplevet, at hundene har fået tynd mave af ben- heller ikke
kyllingeben. De plejer, at få lidt hårdere mave af det.

Kan Tyson godt spise de "bløde" ben nu så ? Hvordan bliver maven så af
okseben ?

Nu hjælper grøntmiksen vel også lidt på det, så vovserne ikke får alt for
hård / tynd mave, af alle de ben de spiser ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 12:07

Buffy, skrev:

> Har aldrig oplevet, at hundene har fået tynd mave af ben- heller ikke
> kyllingeben. De plejer, at få lidt hårdere mave af det.

Angel havde heller ingen probs med at spise ben før barffodring.
Det er mere Tyson der har lidt sart mave, nok pgr hans tynde Schæferblod

> Kan Tyson godt spise de "bløde" ben nu så ? Hvordan bliver maven så af
> okseben ?

Jeg tror han kan fordøje en brosten nu hvis det skal værer,
barf har haft en god indvirkning på hans fordøjelse.
Okseben gider han som sagt ikke at "høvle ned", han piller som regel
bare kødet af den slubbert, så det køber jeg efterhånden sjældent.

> Nu hjælper grøntmiksen vel også lidt på det, så vovserne ikke får alt
> for hård / tynd mave, af alle de ben de spiser ?

Det vil jeg også tro, jeg ½-faster dem også oven på et stort benmåltid.
Kører de kun på grøntmix og kødstykker bliver deres afføring
da også næsten som på tørkost, der skal altså ben til også

/Jens (som dog lige har givet vufferne et okseben hver)

Fra : Leyna

Dato : 10-04-07 06:42

On Mon, 9 Apr 2007 10:41:03 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Gav dog også vores lab Buffy et ben engang og hun fik alt, alt for hård mave
>af det, men måske er det et spørgsmål om tilvænning.... ? Forsøgte
>forsigtigt igen, da hun blev lidt ældre og der var der ingen problemer.

Jeg tror i høj grad at det er et spørgsmål om tilvænning. En af de
første gange jeg købte ben i Farmland var der sørme sat et "advarsels
skilt" på fryseren de lå i. Det handlede netop om, at hunde der ikke
var vant til ben kunne risikere dårlig mave. Jeg har dog aldrig selv
haft nogle problemer i den retning.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 17:49

Leyna, skrev:
> [...]
> skilt" på fryseren de lå i. Det handlede netop om, at hunde der ikke
> var vant til ben kunne risikere dårlig mave. Jeg har dog aldrig selv

Har du aldrig haft dårlig mave Leyna

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-04-07 08:05

On Tue, 10 Apr 2007 18:48:39 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Har du aldrig haft dårlig mave Leyna

Ikke af rå ben i hvert fald!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 09-04-07 15:21

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:Z7mSh.9$bZ6.6@news.get2net.dk...

> [...]
> folk der har fået tømt analkirtlerne på deres hunde.
> Og når man ser alle de store bløde kager der ligger allevegne

Nogle gange er deres pøller heller ikke helt "gode", men lidt for bløde. Det
sker som regel når vi har haft gæster. Nok fordi gæster som regel ikke har
en føling med hvor meget udenomsguf hundene kan tåle. LOL Jeg er dælme nødt
til at stoppe dem, ellers får de sgu for meget.
Dog må jeg indrømme at barf virker genialt. det virker meget mere naturligt,
men også som et ordentligt projekt a tkaste sig ud i. Kan næsten ikke
overskue alt det manskal vide, før man går igang, og med tre hunde virker
det kodylt besværligt.

> Tsk tsk tsk Nana... sikke dog et sprog du har
>
> /Jens

Jah... Men i kan tage det.

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 15:46

nana sørensen, skrev:

> [...]
> naturligt, men også som et ordentligt projekt a tkaste sig ud i. Kan
> næsten ikke overskue alt det manskal vide, før man går igang, og med

Værrer er det altså heller ikke, det er ikke en videnskab at fodrer hund selv.
Det kræver noget fryserkapacitet, og er self lidt besværligere, og måske lidt dyrere.
Jeg vil da også anbefale at du lige læser lidt på lektien først.

Men jeg havde da samme indstilling som dig, Leyna fik så provokeret mig.
Og jeg vil sige at efter 1-2 mdr tænkte jeg ikke meget over det i hverdagen.
Det er ikke meget mere besværligt end tørkost når man kører med færdig
grøntsagsblanding (El-Kama) som jeg gør.
Jeg har så også let adgang til barfkød hos Maxøe, han ligger lige hvor jeg arbejder.
Og ellers får de bare tilbudskød (mest kylling) fra Netto/Aldi, det er såmænd let nok.

Som jeg flere gange har anbefalet folk her i gruppen, giv det en chanche.
Lever barf så af en eller anden grund ikke op til forventningerne,
er det jo blot at skifte tilbage til tørkost, det er ikke en beslutning for livet

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-07 16:17

In news:glsSh.41$8X2.16@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> [...]
> besværligere, og
> måske lidt dyrere. Jeg vil da også anbefale at du lige læser lidt

LOL Det kan nok ikke blive den helt store frysekapacitet der
kræves til Nana's 3 små minivovser. Der går nogle stykker af deres
slags på 1 stk. Angel.

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 17:12

Tove Krieger, skrev:
> [...]
>
> LOL Det kan nok ikke blive den helt store frysekapacitet der
> kræves til Nana's 3 små minivovser. Der går nogle stykker af deres

Det kan der værer noget om
Jeg klarer mig med en på 85 liter + 30-40 liter de kan
råde over i min køleskabsfryser.
Jeg kunne da godt have ønsket mig mere plads, men det går.
Det kommer nok meget an på hvor let adgang man har til kød
til en fornuftig penge, det er ret dyrt i fragt at få hjem fra Barfbutikker.
Så der skal man helst kunne købe en fornuftig portion af gangen.
Jeg køber sådan løbende ind til mine, så jeg har heller ingen precis
ide om hvad det koster mig, tror det er lidt dyrere end tørkost.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 00:06

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> LOL Det kan nok ikke blive den helt store frysekapacitet der kræves til
> Nana's 3 små minivovser. Der går nogle stykker af deres slags på 1 stk.

Skal der nu mobbes igen? Men små er de sgu... De kan i hvertfald klart
ikke æde et helt kyllingelår. Ville man kunne gøre det sådan at de fik
grøntsager den ene dag, og kød den anden, eller ville de bare æde kødet og
faste hver anden dag? Det bliver jo et større parteringsarbejde hver dag
ellers.
Nogen her i gruppen der barfer deres tæppetissere? Syntes mest jeg hører om
jer med de store barfede megadyr.

Fra : Leyna

Dato : 10-04-07 07:01

On Tue, 10 Apr 2007 01:06:20 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

>Skal der nu mobbes igen?

Hehe... Nej vi mobber ikke med hundenes størrelse, men mere med deres
nittehalsbånd!

Men det er nu sandt at dine ikke skal have ret meget. Jeg forlod ideen
om barf igen, fordi specielt Hans bulede voldsomt ud, og han fik endda
kun halvt så meget som han ellers skulle, så jeg ville mene at mængden
ville være det sværeste at tilpasse til dine små vapser.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 15:57

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> Hehe... Nej vi mobber ikke med hundenes størrelse, men mere med deres
> nittehalsbånd!

LOL Nitter... Det er jo efterhånden et par år siden. men nittehalsbåndet
dukker jævnligt op i gemmerne og så morer jeg mig enormt over hvor stor
Peanut er blevet siden. Det passer faktisk Pnåf nu. Pnåf ser heller ikke
ud til at blive ret stor. Jeg tror det er Babys fars gener der er slået
igennem, for han vejede kun 1800gr. (Hendes mor vejede så 4,5 kg, men
sssh...) Måske også fordi jeg har en fornemmelse af at Pnåf er født lidt for
tidligt. Jeg syntes ikke rigtigt at hvalpene så helt "færdige" ud, uden at
de sådan direkte virkede fosteragtige overhovedet.

> [...]
> kun halvt så meget som han ellers skulle, så jeg ville mene at mængden
> ville være det sværeste at tilpasse til dine små vapser.

Det er også det jeg tænker... Til en stor hund gør 50gr for meget af noget
måske ikke den store forskel, men til en lille! Pnåf kunne blive kuglerund
på under en måned af lidt for meget fedt.

Fra : JB

Dato : 10-04-07 07:30

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ellers.
> Nogen her i gruppen der barfer deres tæppetissere? Syntes mest jeg hører

Jeg vil nu ikke kalde mine dværgpinscerer for tæppetissere, de er rigtige
hunde, selv om de kun vejer 5 kg. De har heller ikke tøj på, uanset hvor
koldt det er. Men de får BARF og har fået det i flere år. En lille hunds
forbrug er noget større end de stores. Mine spiser hver om dagen ca 350 til
400g, hvor mine collier på 25 kg, hver spiser ca 800g.
Dværgpinscherne spiser kyllingeskrog fra Allegården, lammeben, svineben, kun
kan de ikke knuse okseben, men de kan gnave store stykker af det.
Jeg laver selv grøntmix i en saftpresser Braun MP 80. Jeg laver det hver
dag, men man kan jo også lave en større portion og fryse det ned. Det man
ikke må selv om det er fristende med små hunde, er at fodre med rent kød. Så
får hundene for meget fosfor i forhold til kalk, det kan gå ud over
knoglerne.
Mine hunde får mad to gange om dagen, og de faster ikke. De får ben om
morgenen og kød og grøntmix om aftenen i forholdet 2/3 grønt og 1/3 kød.
Jeg vil gætte på at dine hunde skal have ca 200g om dagen.
Du kan jo købe kød og ben til dem i almindelige forretninger, det er jo ikke
de store mængder, de skal have.

Man skal ikke undervurdere små hunde.

Hilsen
Jytte

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 16:01

> [...]
> Jeg vil gætte på at dine hunde skal have ca 200g om dagen.
> Du kan jo købe kød og ben til dem i almindelige forretninger, det er jo

Jeg undervurderer dem bestemt heller ikke. (Ville være svært med det
skt. bernards ego de har LOL)
Hvordan kontrollerer du at de ikke bare spiser hinandens mad? Mine er nemlig
slemme til at hapse de andres guf/mad hele tiden, så jeg er bange for at jeg
ville være nødt til at holde øje med dem konstant, mens de spiser, og det
kan vel godt tage lidt tid, hvis de skal tygge ben og sådan? Baby har en
tendens til at æde enormt hurtigt, når hun får gode ting og så kaster hun op
lige efter. Derfor har de mad stående hele tiden og styrer det fint. Det er
mest det med mængde til hver hund der bekymrer mig.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-04-07 10:36

In news:461ac6e8$0$13991$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
nana sørensen <nanatorsk@phobia.dk> typed:

> Skal der nu mobbes igen? Men små er de sgu... De kan i
> hvertfald klart ikke æde et helt kyllingelår.

Nul mobning Nana. Jeg elsker alle slags minidyr. Jeg tror bare
ikke, at Jens havde tænkt på at det er nogle små skabninger du har,
jeg tvivler også på at et kyllingelår hjemme hos dig kan hapses i én
mundfuld som hans 2 vovser præsterer.

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 16:02

> [...]
> også på at et kyllingelår hjemme hos dig kan hapses i én mundfuld som hans

LOL de ville æde til de brækkede sig, og så ville de æde det igen. Og stjæle
hinandens. Det er mest det der bekymrer mig. Altså hvordan jeg sikrer at det
jeg har givet til den ene også bliver spist af den jeg gav det til.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-04-07 11:02

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

De kan i hvertfald klart
> ikke æde et helt kyllingelår.

næ, men vinger og halse ville være glimrende i størrelsen!

halse kan købes i storkøb til rimelige penge (dan dog) og vingerne kan
snildt pilles af hvis i selv laver hel kylling.

Ville man kunne gøre det sådan at de fik
> grøntsager den ene dag, og kød den anden, eller ville de bare æde kødet og
> faste hver anden dag?

smartest er det nok at blande det, for at være på den sikre side. evt blande
hakket kød/indmad ell. lign med grønt så er det ikke sådan lige at fiske..

> Nogen her i gruppen der barfer deres tæppetissere?

jeg har en tæppetisser, godt nok en cairnterrier på ca.10 kg, men
tæppetisser, ja!.
skal vi længere ned må det være husstøvmider..((-;

Men jeg har da et par stykker med små hunde, der henter kød her hos mig, den
mindste er på omkring 5 kg.
han får 100 gr. kød dagligt og 200 gr. grønt, men det er individuelt, nogle
skal have mere eller mindre.
min boxertæve feks. får ikke meget mere end min cairnterrier, hun buler ud
for ingenting, og min boxerhan får faktisk rigtigt meget mad for at holde
sulet på ham.
så en egentlig fastsat mængde er svær at give, kun retningslinier og så er
det om at tilpasse så det passer.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 00:05

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:glsSh.41$8X2.16@news.get2net.dk...

> [...]
> lidt dyrere.
> Jeg vil da også anbefale at du lige læser lidt på lektien først.

Netop, og det emd lektien har jeg sgu lidt svært ved at overskue. Også lidt
fordi de foderskemaer henvender sig til enormt meget større hunde end mine.
jeg kiggede på en forleden, hvor den mindste skala var en hund på 10 kg.
Mine vejer jo max 3,5, så der skal både regnes lidt og kødet skal også
parteres en del før det passer.

> [...]
> arbejder.
> Og ellers får de bare tilbudskød (mest kylling) fra Netto/Aldi, det er

Jeg burde dælme gøre det... især fordi vores hunde faktisk elsker
grøntsager. Jeg har bare stadig den der noia for rå ben, fordi det altid er
blevet prædiket religiøst at de kan perforere maven og sådan.

> [...]
> Lever barf så af en eller anden grund ikke op til forventningerne,
> er det jo blot at skifte tilbage til tørkost, det er ikke en beslutning

Ha! Mine hunde er syyygt hurtige at tilvænne til anden føde. Sidst da Peanut
var på skånekost der blev han sgu kræsen på sit tørfoder. Udkogte ris, det
var sagen. LOL

Fra : Leyna

Dato : 10-04-07 06:54

On Mon, 9 Apr 2007 16:45:40 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men jeg havde da samme indstilling som dig, Leyna fik så provokeret mig.

Det må du undskylde. Det var ikke meningen!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 17:53

Leyna, skrev:

> Det må du undskylde. Det var ikke meningen!

Det skylder jeg (og hundene) dig såmænd kun tak for

/Jens

Fra : Anette

Dato : 09-04-07 18:14

nana sørensen wrote:
> [...]
> naturligt, men også som et ordentligt projekt a tkaste sig ud i. Kan
> næsten ikke overskue alt det manskal vide, før man går igang, og med

Råfodring/Barf er genialt...ikke mindst efter hundene mening.
Jeg råfodrer mine 3, og modsat Jens, køber jeg det hele ind i almindelige
dagligvarer butikker.
Jeg synes barfbutikkerne er dyre, især hvad gælder transport.
Det mest besværlige er at sætte sig ind i hvad hundene har brug for
ernæringsmæssigt; men når det først sidder der, så kører det bare.
Det er ikke mere besværligt at råfodre tre end det er at råfodre en hund
En rigtig god blender og Ekstra Fryserkapacitet, ja vi købte en 125l fryser
og snupper et par skuffer i den gamle skabsfryser når shoppinggenet har fået
lidt for frit løb.
Lidt mere om hvordan vi kom i gang kan du læse på Marie-Louises side
http://www.photopassion.dk/anettes%20side.htm

Som Jens skriver, er det noget du har lyst til at sætte dig ind i, så prøv
det af. Det er jo ikke en livstidsbeslutning. Du kan når som helst køre
hundene tilbage på tørfoder...selvom de vil hade dig for det ( Nej -
pjat...mine hunde er stadig vilde med tørfoder, når de kan komme til at
stjæle sådan noget et eller andet sted...især kattenes

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 09-04-07 19:13

Anette, skrev:

> Råfodring/Barf er genialt...ikke mindst efter hundene mening.
> Jeg råfodrer mine 3, og modsat Jens, køber jeg det hele ind i
> almindelige dagligvarer butikker.

Nu køber jeg altså ikke kød ind i barfbutikker
Jeg køber en del hos maxøe's, men det er ikke en dicideret barfbutik,
det er nærmest en sidebeskæftigelse hos dem, de sælger primært tørkost.
Men de har rimelige priser på kallun og oksekød, 16 kr/kg ved køb at 12 kg,
ellers er det mest i Netto jeg finder tilbuddene, de har feks tit kylling til 10 kr/kg.
Grøntsagsdelen er faktisk 100% El-Kama efterhånden, jeg stod også
og blendede løs til at starte med. Men mine hunde brød sig ikke meget
og det suppedas jeg frembragte, og El-Kama er de blevet glade for.

Jeg tror heller ikke man skal lave mere teknik ud af det end man selv gider,
fint nok at nogen gider stå og snitte grøntsager, putte i frysposer osv.
Jeg indrømmer blankt at jeg er for doven til det, og så længe man sørger
for at varierer hundens kost hen af vejen er jeg sikker på at de er bedre
stillet end med tørknolde

/Jens (hvis hunde iaften har fået grøntmix+kallun og et kyllingelår til dessert)

Fra : sdsf

Dato : 09-04-07 22:38

> /Jens (hvis hunde iaften har fået grøntmix+kallun og et kyllingelår til
> dessert)
Herligt at læse ar landbruget producerer fødevare som I så sørger for at
omdanne til hundelort som bliver snurgt ud på fortovene.
Det er godt for miljøet hele vejen.

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 05:12

sdsf, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Herligt at læse ar landbruget producerer fødevare som I så sørger for
> at omdanne til hundelort som bliver snurgt ud på fortovene.
> Det er godt for miljøet hele vejen.

Jeg har nu opdraget mine hunde til primært at skide i folks
indkørsler og forhaver, men der er da lidt tilbage til fortovene

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 00:10

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> har fået lidt for frit løb.
> Lidt mere om hvordan vi kom i gang kan du læse på Marie-Louises side

Fryserkapacitet... ja, det kræver i hvertfald en fryser mere, så det bliver
ikke lige nu, da vi er mindre rige for tiden. men med tiden... Jeg
syntes bare at det virker som om der er mange faldgruber. Det med grønt/kød
forholdet, hvor tit, faste, vitaminer, osv. Yyyrk, det er omstændigt.
Det jeg mente med besværligt var, at de æder hinandens mad. De er ikke vant
til a tblive fodret på faste tidspunkter, så det ville blive noget med at
fodre dem hver for sig og så holde øje med de andre. Især Pnåf er slem til
at stjæle de andres ting.

> [...]
> pjat...mine hunde er stadig vilde med tørfoder, når de kan komme til at
> stjæle sådan noget et eller andet sted...især kattenes

Men det kræver lige a tman har tid til og er villig til at bruge en masse
tid på at sætte sig ind i det. Jeg har læst lidt, men jeg syntes dælme det
virker besværligt, når jeg ikke bare kan kontakte en hundediætist, der kan
forklare nøjagtigt hvad jeg skal gøre.

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 05:15

nana sørensen, skrev:

> [...]
> syntes dælme det virker besværligt, når jeg ikke bare kan kontakte en
> hundediætist, der kan forklare nøjagtigt hvad jeg skal gøre.

Det er da bestemt også det nemmeste at lade værer
og bare fortsætte med tørkost
Du viste bare selv interesse, og så fortæller Anette og jeg bare
at det altså ikke er særligt besværligt

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 10-04-07 16:05

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:mcESh.4$eY3.0@news.get2net.dk...

> [...]
> og bare fortsætte med tørkost
> Du viste bare selv interesse, og så fortæller Anette og jeg bare

Men så skriver i alt det med fosfor/kalk, grønt/kød forhold, og så bliver
jeg helt forvirret. Jeg ville enormt gerne barfe dem, men je gprøver a
tvære forudseende overfor evt. problemer, da je ghelst ikke bare vil gøre
det og så opdage at der kan ske noget alvorligt skidt.
Jeg er mest bekymret for hvordan jeg sørger for at hver hund æder det den
skal, og ikke hvad den vil. Som sagt stjæler de meget fra hinanden og jeg
har en fornemmelse af at et ben ikke ville blive hos den hund jeg gav det
til.,

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 18:01

nana sørensen, skrev:

> Men så skriver i alt det med fosfor/kalk, grønt/kød forhold, og så
> bliver jeg helt forvirret.

Det har jeg ikke skrevet en meter om

> Jeg ville enormt gerne barfe dem, men
> je gprøver a tvære forudseende overfor evt. problemer, da je ghelst
> ikke bare vil gøre det og så opdage at der kan ske noget alvorligt
> skidt.

Hmmm.. for at værer lidt provokerende nu, hvor der er vilje er der vej
Tror helst du bare vil have en lang hyggelig sludder om hunde og barf,
det er ikke min fornemmelse at du er særligt indstillet på at skifte foder

> [...]
> den skal, og ikke hvad den vil. Som sagt stjæler de meget fra
> hinanden og jeg har en fornemmelse af at et ben ikke ville blive hos

Der er sørme mange problemer her i verden, flere af dem du
nævner løser hundene nok sikkert selv.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 10-04-07 20:41

nana sørensen wrote:
> [...]

Hej Nana

Det tager ikke lang tid og er slet ikke så besværligt at lære. Helt
grundlæggende skal du bare tænke i sund kost.Som hvis du selv var på skrump:
grøntsager,frugt og behersket mængde kød.
Hunde på råfoder, skal have svarende til ca 20% af deres vægt, i fodermængde
hver dag fordelt over det antal måltider deres passer ind i jeres rytme.
Mine hunde vejer 22-23kg så de skal have ca 500g foder, fordelt over 2
måltider. De 100g af de 500g skal være blendet frugt/grønt. De første uger
vejede jeg grundigt alt, men lærte hurtigt at tage det på øjemål, 50g fra
eller til vælter ikke noget .
Hvad hundene kan lide af frugt/grønt finder man hurtigt ud af. Alt hvad der
er sovset ind i en dåse flåede tomater ryger lykkeligt ned her i huset
Ellers noget med ben i hver dag, Rå kylling eller kalkun skåret/ klippet i
passende stykker MED ben, hele fisk, kalveben med kød o.s.v Indmad, som
lever hjerte o.s.v og hele rå æg er sundt med også lidt voldsom
koncentration af protein, så det gives kun i mindre mængder blendet i
grøntblandingen, her i huset max et par gange om ugen.
Igen: hundene skal nok vise dig hvad de kan lide og hvad de kan tåle.
Tager de på i vægt ( og det gør de sikkert i starten), så får de for meget
kød, så skal mængden af kød sættes ned og mængden af grønt sættes op.

> Som sagt stjæler de meget fra
> hinanden og jeg har en fornemmelse af at et ben ikke ville blive hos
> den hund jeg gav det til.,

Du kan ikke undgå at de stjæler fra hinanden - det er en del af
beskæftigelsen
Der går lidt sport i det for dem at snuppe den andens ben lige så snart den
kigger væk.
Mine finder sig troligt i det, lusker bare hen og tager den første hunds
ben, så der bliver byttet lidt rundt uden knurren og uden slagsmål.
I den voksne hunds verden er det meget uhøfligt at tage et ben som en anden
ligger med, men så snart den kigger væk fra benet...så er det tilladt at
tage.
Philanas store nummer, når hun vil have en af de andres ben, er at styrte ud
til hoveddøren og gø helt vildt, når de andre så kommer for at se hvad der
sker, så suser hun ind i stuen og snupper det ben hun vil have. Ingen sure
miner af den grund, bare et "hov!!! hun tog det!...nå, der ligger et andet.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-04-07 20:57

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> sure miner af den grund, bare et "hov!!! hun tog det!...nå, der ligger et

GG.. præcis sådan gør Loui her, og smådumme Emma hopper på den hver gang..
men hun får så ikke noget til gengæld, Loui ligger med begge ben, for han
passer da selvfølgelig på sit eget samtidig med tyvekosterne..
Så kommer Emma rendende og "sladrer" til mig, og så må jeg ud og se streng
ud, og Loui viser med al tydelighed, at han da sandelig ikke ved, hvordan
det er havnet mellem hans forben..(-;
Cairnen`s ben er der ingen der tør vove pelsen på at snuppe, så vanker der
altså også ballade, Han er fredet i klasse A, bossen, sheriffen,
panserbassen, kært barn har mange navne (-:

mvh. marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-04-07 21:16

> [...]
> Mine hunde vejer 22-23kg så de skal have ca 500g foder, fordelt over 2
> måltider. De 100g af de 500g skal være blendet frugt/grønt.

Anette
> www.philana.dk

hej Anette

du har vist lavet en skrivefejl - det er altså kun 2% og ikke 20% af deres
vægt, de skal have pr. dag

venlig hilsen, Anelise med to barfende labber (der som voksne kun får ca. 1%
af vægten, ellers bliver de alt for tykke)

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 21:41

A. S. Nielsen, skrev:

> du har vist lavet en skrivefejl - det er altså kun 2% og ikke 20% af
> deres vægt, de skal have pr. dag

Nu er skaden sket, mine hunde læste med.
Så fra i morgen vil Tyson have 9.2 kg foder pr/dag,
men Angel vil så nøjes med 8.4 kg

/Jens (som håber der er RIGTIGT gode tilbud på kylling i morgen)

Fra : Anette

Dato : 11-04-07 16:43

A. S. Nielsen wrote:
> du har vist lavet en skrivefejl - det er altså kun 2% og ikke 20% af
> deres vægt, de skal have pr. dag

*LOL* mon ikke mine hunde ville elske at få mere )

Tak Anelise

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 10-04-07 21:32

Anette, skrev:

> [...]
> at se hvad der sker, så suser hun ind i stuen og snupper det ben hun
> vil have. Ingen sure miner af den grund, bare et "hov!!! hun tog

Precis også min oplevelse med mine hunde.
Utrolige stunts Angel kan finde på for at franarrer Tyson hans kødben
Sjovt nok ender hun som regel altid op med at have begge kødben,
jeg blander mig så til tider og give ham det ene tilbage, han tør ikke
selv tage det, han begår alligevel ikke selvmord for et kødben

Det er også sjovt at se hvordan Tyson, som altid vælger ben først,
alligevel efter 10 min. midsunder Angel det lækre kødben hun fik.
Det kødben den anden hund har er altid bedre, sådan er det bare

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-04-07 08:01

On Tue, 10 Apr 2007 21:40:56 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>miner af den grund, bare et "hov!!! hun tog det!...nå, der ligger et andet.

Hmmmm.... Dér er du så heldig. Er der ben her, hvor alle tre pænt har
fået et hver, så går der omkring en times tid, så ligger Vaks med 3
ben, som der bliver vogtet nidkært over. (Her snakker jeg om de store
okseben) Han får altid tiltusket sig ALLE ben, og så må jeg gribe ind
for at de to andre osse kan få et ben at gnave i. Der er dog ingen
slagsmål om benene, så jeg går ud fra at han snupper dem når en af de
andre lige skal ha' en tår vand eller af anden grund forlader benet et
øjeblik.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-04-07 07:13

On Tue, 10 Apr 2007 01:09:44 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>fodre dem hver for sig og så holde øje med de andre. Især Pnåf er slem til

Nu ved jeg ikke hvordan du fodrer, men før jeg startede på barf fik
hundene bare fyldt skålen op når den var tom. dvs. der stod altid
tørfoder til dem. Så fik de evt. resten fra aftensmaden og det var så
det.

Da jeg startede på barf fik de mad morgen og aften, og jeg kan love
dig for at der blev vogtet over den portion de hver især fik. De kunne
godt lade lidt grøntmix ligge tilbage, men alt kødet blev ædt af dens
respektive ejer, og det var lige fra starten af. Selv Oy lærte
lynhurtigt, at der ikke var noget med at stjæle fra de to andre, så
det tror jeg altså ikke bliver det store problem. Jeg vil klart
anbefale barf, men har altså selv lidt for store problemer med at
kontrollere deres vægt, og har derfor valgt det fra, men jeg skal da
ikke fornægte at jeg måske kunne finde på at skifte igen. Jeg havde
langt mere aktive hunde dengang, og deres pels og tænder var bare
superflotte altid. Synes godt at tænderne kan blive lidt belagt nu,
men det plejer at hjælpe med ben, som de stadig får ind imellem.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-04-07 06:52

On Mon, 9 Apr 2007 16:20:47 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>men også som et ordentligt projekt a tkaste sig ud i. Kan næsten ikke
>overskue alt det manskal vide, før man går igang, og med tre hunde virker

Så svært er det altså heller ikke, og når du lige kommer ind i rutinen
med det, så er det ikke sværere end tørfoder. Nu brugte jeg så osse
grøntmix, og det er jo lidt snyd, men det virkede god for mig, og
hundene spiste det da osse... for det meste!
Faktisk var det mere besværligt med tørfoderet, for det er da virkelig
dlet op. En hund med allergi OG vægtproblemer... skal den nu ha'
allergivenligt foder eller slankefoder? En hund der ikke havde nogle
problemer... dér kunne vi så bruge helt alm. foder til voksne hunde,
og så den sidste, som heller ikke har nogle problemer, men som stadig
skal på hvalpefoder. 3 forskellige slags foder til 3 hunde... Det
synes jeg faktisk er langt mere besværligt. De to store kører så på
allergivenligt foder, mens den lille får hvalpefoder... og stjæler de
voksnes foder når han kan slippe afsted med det!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 19:12

KLIP KLIP en masse lort
nana skrev:

Jeg er lidt begyndt at tænke over om min sviermor i god mening

Svar:
Kender det godt... min svigermor svier også engang imellem

Hilsen C

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 08-04-07 08:27

> [...]
> adult.
>
> Han kommer ihvertfald til dyrlægen Tirsdag.

I det sidste nummer af Dyrefondets blad Hunde- og kattejournalen er der et
spørgsmål fra en schæferejer, hvis hund har sår omkring endetarmsåbningen,
der generer hunden med kløe og som somme tider bløder. Analkirtlerne er
blevet tømt uden effekt.
Dyrlægen Finn Boserup fortæller, at det kan dreje sig om en immunsygdom, der
giver sår og revner i området omkring endetarmsområdet, de såkaldte
analfistler.
Hvis det er det, der er i vejen, er behandlingen Ciclosporin, alternativt
operation. Han slutter med at skrive: "Men et er sikkert, din hund vil gerne
have tid hos sin dyrlæge".

God bedring til din hund.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : sdsf

Dato : 09-04-07 21:29

"Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Benzo har kræftig rødme ved endetarmen og "såret" væsker. Men han slikker
> det ikke,
Hvis Benzo ikke selv slikker såret, kan DU jo gøre det for ham.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 21:21

"Kokken" <michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Han kommer ihvertfald til dyrlægen Tirsdag.

Hvad sagde dyrlægen ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk