Strøm halsbånd - lovligt?
Fra : OZ3BTO

Dato : 02-04-07 16:42

En gut i billund som har en butik (ingen navne nævnt) har en hund der
render løs ved butikken.
Hunden har et af de der elhalsbånd på + der er gravet ledning ned rundt om
grunden,

Det er da ikke lovligt mere at bruge disse eller ?

Hvem skal "svinet" anmeldes til ?

Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er ulovligt
eller ej

Erik

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-04-07 17:54

In news:4611244b$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
OZ3BTO <no@spam.dk> typed:
> [...]
>
> Hvem skal "svinet" anmeldes til ?
>
> Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er

Man skulle da umiddelbart tro at det er en politisag. El-halsbånd er i
hvert fald ikke lovlige.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-04-07 19:03

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem skal "svinet" anmeldes til ?
>
> Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er ulovligt

Han er måske mere interesseret i, at hunden ikke render ud og bliver kørt
over ...

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-04-07 19:08

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Han er måske mere interesseret i, at hunden ikke render ud og bliver kørt
> [...]

Den holde rikke .. mig bekendt er det i DK forbudt at have løsgående hunde
... ihvetfald inden for bebygget området ... Og der ligger butikken
Vil man holde sin hunde inde hedder det hegn eller lænke

Tove <--- politiet høre fra mig imorgen

Erik

Fra : JBH

Dato : 02-04-07 19:42

> [...]
> .. ihvetfald inden for bebygget området ... Og der ligger butikken
> Vil man holde sin hunde inde hedder det hegn eller lænke

Du mener måske hunden vil have det bedre som lænkehund ?

Kunne du ikke bruge tiden på at notere nummerplader på de biler som kører
for stærkt istedt for at genere hundeejere som vil deres hunde det bedste.

/JBH

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-04-07 20:50

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for stærkt istedt for at genere hundeejere som vil deres hunde det bedste.

Det er TYDELIGT at du ikke selv har mærket strøm styrken der stødes med ..
det er direkte DYREPLAGERI at have hunde gående med sådanne.

Nej den burde heller ikke være i en lænke men derhjemme .. En hund i en
forretning der ikke lige er en dyreforretning høre bare ikke til der

Erik

Fra : JBH

Dato : 02-04-07 21:28

> [...]
>>

> Det er TYDELIGT at du ikke selv har mærket strøm styrken der stødes med ..
> det er direkte DYREPLAGERI at have hunde gående med sådanne.

Hvad med dyrene på markerne ?. Sådan et el-halsbånd er vand ved siden af det
skrald nogle el-hegn kan give en fugtig mule.
Hvis det er et af de anerkendte el-halsbånd kan strømstyrken indstilles og
hunden bliver advaret med en lyd når den nærmer sig "den forbudte zone"
Bliver dyrene på marken det ?
Her i Danmark har vi en underlig holdning til dyr. Ræve og mink putter vi
gladeligt i små bure og opdrætter for at bruge pelsen. Hvorfor ikke også
hunde og katte. Det er da en underlig dobbeltmoral at nogle dyr må holdes
under sådanne forhold og andre ikke må.

At det er ulovligt at bruge et " dog fence" ser jeg blot som en af de
tåbelige love som kriminaliserer almindelige mennesker , ligesom forbuddet
mod at have en peberspray med som forsvar mod overfaldsmænd.

> Nej den burde heller ikke være i en lænke men derhjemme .. En hund i en
> forretning der ikke lige er en dyreforretning høre bare ikke til der

Nåh, jeg har da set flere eksempler på hunde som nærmest var "fast inventar
i butikken" og hundene elsker det .
Så længe det ikke er fødevarebutikker, ser jeg ikke noget problem i det.

/JBH

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-04-07 07:54

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Det er TYDELIGT at du ikke selv har mærket strøm styrken der stødes med ..
> det er direkte DYREPLAGERI at have hunde gående med sådanne.

Skal jeg vælge mellem at min hund bliver kørt over eller lærer at blive inde
vha. ete strømhalsbånd, så er jeg så glad for min hund, at jeg vælger et
stødhalsbånd. Men sådan er vi jo så forskellige ...

> Nej den burde heller ikke være i en lænke men derhjemme .. En hund i en
> forretning der ikke lige er en dyreforretning høre bare ikke til der

Hvorfor ikke ..?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 18:48

On Mon, 2 Apr 2007 21:50:28 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

>Det er TYDELIGT at du ikke selv har mærket strøm styrken der stødes med ..
>det er direkte DYREPLAGERI at have hunde gående med sådanne.

Så det er også DYREPLAGERGI når jeg har el-hegn til mine heste som
vovse render i en enkelt gang eller to før den så lærer at det skal
man altså ikke. Og hvordan skulle man dog undgå det?

Hunde er da smarte - de lærer lynhurtigt hvor grænsen er og så bliver
de inden for grænsen med mindre man inviterer dem udenfor. Det er der
ikke meget dyreplageri over syntes jeg.

** Lars

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-04-07 20:52

> [...]
>
> Hvem skal "svinet" anmeldes til ?
>
> Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er ulovligt

dyrenes beskyttelse, politiet?

mvh. marie -der også havde meldt det.

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-04-07 21:12

On 2 Apr., 20:02, ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Han er måske mere interesseret i, at hunden ikke render ud og bliver kørt
> over ...

Hvis hunden kommer ud over ledningen hurtigt nok, så når den ikke at
bremse, og så kan den ikke komme tilbage igen, for så får den også
stød. Det er virkelig genialt. Elektonikfolk tror de kan sælge alt, og
det kan de som regel desværre også.

Hilsen Kim

Fra : JBH

Dato : 02-04-07 21:42

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

bremse, og så kan den ikke komme tilbage igen, for så får den også
stød. Det er virkelig genialt. Elektonikfolk tror de kan sælge alt, og

Måske hvis det er et "made in china " hegn. Ved et anerkendt hegn er der
naturligvis tænkt over det.

"The digital system senses the position of a dog as it nears the signal
field, which means a running dog would have to be running in excess of 200
miles per hour to move through the signal field and escape."

Jeg syntes du (og andre skeptikere) skulle læse lidt om systemet før i
dømmer det .
F.eks her:

http://www.invisiblefence.com/

I øvrigt vinder "Amerikanske tilstande," hvor det ikke er tilladt at have
hegn om sin have, også indpas i Dk. Skal disse mennesker så ikke have hund,
eller skal hundene være i hundegård eller være lænkehunde ?

mvh
JBH

Fra : Kim H.

Dato : 02-04-07 23:26

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske hvis det er et "made in china " hegn. Ved et anerkendt hegn er der
> naturligvis tænkt over det.

Tænkt over hvad?

Hvilken garanti har man for at hunden ikke i panik over at ha' fået stød,
løber videre over den nedgravede/gemte ledning?
De 200mph fortæller jo bare om hastigheden man skal over, for at systemet
ikke når at reagere (gi' stød), det er jo ingen garanti for at hunden, hvis
den får et stød vælger at løbe retur i den retning den kom fra.

> [...]
> miles per hour to move through the signal field and escape."
>
> Jeg syntes du (og andre skeptikere) skulle læse lidt om systemet før i

Skal du overbevise mig om at det virker ordenlig, så skal du komme med noget
andet end et link til producentens hjemmeside.

Kim H.

Fra : JBH

Dato : 03-04-07 06:43

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skal du overbevise mig om at det virker ordenlig, så skal du komme med
> noget andet end et link til producentens hjemmeside.

Det var blot en af de mange producenter af sådanne systemer jeg henviste
til. At systemet bruges i millionvis og har været solgt i 30 år, er
naturligvis ikke ensbetydende med at det dur.

I bl.a. Norge er "Tele-takt" træning tilladt, dvs. et el-halsbånd som kan
fjernstyres til at støde hvis ikke hunden gør det man vil have den til.
Sådan et system bryder jeg mig ikke om, i alt fald ikke brugt af
"almindelige mennesker" til almen træning. Det er alt for nemt at misbruge
hvis man bliver frustreret over at hunden ikke gør det man vil have den til.

/JBH

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-04-07 08:02

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Skal du overbevise mig om at det virker ordenlig, så skal du komme med
> noget andet end et link til producentens hjemmeside.

Mine forældre har brugt det til deres hund - og var meget glade for det.
Hunden var ikke mere påvirket af det, end af et alm. hegn. Den blev altid
inde på grunden - også selvom katten hurtigt fandt ud af, hvor langt hunden
kunne løbe, katten smed sig på græsset 2 meter fra det usynlige hegn, og så
kunne de ligge der og kigge på hinanden

Det var en historie fra det virkelige liv - selvfølgelig er mennesker
forskellige, og derfor handler vi også forskelligt. Langt de fleste af os
overtræder love på jævnlig basis - hvordan dømmes hvilken lov der er værst
at overtræde (når vi nu snakker mindre forseelser, som ikke udløser
fængselsstraf)?

Fra : Winnie

Dato : 03-04-07 09:05

> [...]
>
> Hvem skal "svinet" anmeldes til ?
>
> Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er ulovligt

Man kunne jo også i stedet bruge lidt tid på hunden, og via ganske simpel
træning, lære den at blive inde på grunden, eller i nærheden af sin ejer.
Det kræver selvfølgelig tid, engagement og interesse for hunden...

- Winnie

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-04-07 11:55

On 3 Apr., 10:05, "Winnie" <win...@schildknecht.123dk> wrote:

> [...]
> træning, lære den at blive inde på grunden, eller i nærheden af sin ejer.
> Det kræver selvfølgelig tid, engagement og interesse for hunden...

Nemlig.

Mine hunde bliver på den rigtige side af havelågen, også selv om den
står åben. Hvis de skal passere den usynlige skillelinje, stager de
øjenkontakt, og jeg siger 'kom så'.
Der er ikke gravet nogen ledninger ned på det sted, og det virker
alligevel., helt uden elektronik. Det virker endda på ham den gamle
hvor hjernen stadig er i restordre. Utroligt!

Hilsen Kim

Fra : Winnie

Dato : 03-04-07 12:18

"Kim Christensen" skrev i en meddelelse
On 3 Apr., 10:05, "Winnie" wrote:

> [...]

alligevel., helt uden elektronik. Det virker endda på ham den gamle
hvor hjernen stadig er i restordre. Utroligt!

----------------------------------

Ja, det er helt tosset hvad man kan opnå, med god gammeldags fornuft og
tålmodighed!

- Winnie

Fra : kiwi.louise

Dato : 03-04-07 14:19

On 3 Apr., 13:17, "Winnie" <win...@schildknecht.123dk> wrote:

> [...]
>
> ----------------------------------
>
> Ja, det er helt tosset hvad man kan opnå, med god gammeldags fornuft og

Hvor har I ret. Ved at bruge lidt tid, og interessere sig for hunden,
får man en stille og rolig harmonisk hund, som man kan styre med
stemmen, og det er så uanset hvor i verden du er, om du er hjemmme,
ude på tur eller hvad pokker du laver, og det må da være at
foretrække.

Louise

Fra : ST

Dato : 04-04-07 20:10

"kiwi.louise" <kiwi.louise@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

stemmen, og det er så uanset hvor i verden du er, om du er hjemmme,
ude på tur eller hvad pokker du laver, og det må da være at

Hos har vi hegn, godt arbejde med at hegne ind - ca. 2 timer - men 10 års
ro. pris ca. 2000 kr. - hvad koster en hund- og prisen for at miste den?

Diskussionen om lydighed køber jeg ikke, har en 4 års D/S hanhund og vi bor
lige ud til en amtsvej i en sving i provinsen, hvis han lugter en tæve i
løbetid - så løber han bare.

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-04-07 07:52

"kiwi.louise" <kiwi.louise@jubii.dk> wrote in message
> [...]

stemmen, og det er så uanset hvor i verden du er, om du er hjemmme,
ude på tur eller hvad pokker du laver, og det må da være at

---------

Det må være helt forkerte mennesker og hunde, 'jeg' møder ude omkring, - her
taler folk om hunde, som får kroniske hørevanskeligheder, når der er noget
de bliver meget interesseret i. Kun folk som har bestemte (store) racer, og
som træner i timevis dagligt, har en chance for (næsten) altid at kunne
"styre med stemmen".

Min egen hund er nu heldigvis blevet uinteresseret i at løbe ud af haven, og
opfører sig eksemplarisk i parken.
MEN de første 18 - 24 måneder af - ihvertfald - en cainterriers liv, der kan
man ikke *bare* "bruge tid og interessere sig for hunden", og så regne med,
at den/de ikke vil ud og udforske verden uden for haven, den går simpelthen
ikke.

Og de fleste cairnterriere er ikke "bilsikre", de bener lige ud foran biler.
Jeg ville med glæde have haft en elektronisk beskyttelse, hvis det havde
været praktisk muligt, - og måtte i stedet opsætte hegn efter hegn efter
hegn, som de alligevel fandt måder at komme igennem. Èn bil måtte lave
nødopbremsning, lige da jeg ankom på scenen.

Jeg har som barn givet mig selv stød, så armene fløj ud til siden, og mange
gange, - det gjorde vi drenge for sjov. Det dør man altså ikke af, og er dog
langt bedre end at blive kvæstet af en bil.
Og som skrevet her, så er det jo langt mere humant lavet end et elektrisk
hegn for heste og køer, - men de bør måske også bare tales med og hygges om,
så løber de ikke væk

Efter min mening er det en automatreaktion, når folk ved ordet "elektrisk",
straks mener der nærmest er tale om tortur osv.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-04-07 08:53

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Efter min mening er det en automatreaktion, når folk ved ordet
> "elektrisk", straks mener der nærmest er tale om tortur osv.

Nu er jeg også cairnejer, til en på nu 5 år.
Jeg kunne grinene nikke genkendende til din beskrivelse af en cairns første
par år..det er så rammende!
jeg har også lavet hegn, lappet huller, dækket huller til, stoppet trafikken
på vejen, for at få min møghund til at komme hjem osv. osv. jeg har aldrig
haft sådan en udfordring i huset før!. MEN en kombi af kastration og en
sikkert hegn gjorde udslaget for min, og han har ikke siden været ude på
egen pote.
Han er nu så voksen, at han er både rimelig lydig og mere rolig.

Men at benytte omtalte halsbånd, aldrig i livet!.
så hellere et synligt el hegn, det er i det mindste en visuel grænse, og har
dyrene een gang fået stød, så gør de det ikke igen. ved det usynlige, sker
det mange gange.
jeg har både haft heste og andre dyr indenfor el hegn, det bruges jo også
til kattesikring.

Mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-04-07 18:10

On Thu, 5 Apr 2007 09:52:55 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>dyrene een gang fået stød, så gør de det ikke igen. ved det usynlige, sker

Man skal jo blot købe et af de halsbånd der giver lyd fra sig og kun
giver stød hvis hunden fortsætter ud over "hegnet".

>jeg har både haft heste og andre dyr indenfor el hegn, det bruges jo også
>til kattesikring.

Ja... Og de lider vel ingen overlast.

** Lars

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-04-07 19:25

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Man skal jo blot købe et af de halsbånd der giver lyd fra sig og kun
> giver stød hvis hunden fortsætter ud over "hegnet".

> Ja... Og de lider vel ingen overlast.

nej, men de kan netop også se hvor grænsen går!, de behøver ikke at lede
efter den.
en usikker hund kan jeg meget vel forestille mig vil tage skade af den
utryghed det kan give med et elhalsbånd, lydadvarsel eller ej.
de hunde jeg har haft, samtidig med at jeg havde feks. hestene, der var een
gang hvor en af dem gik i hegnet, et hyl, og den gjorde det aldrig mere,
prøvede heller ikke på andre sider af hegnet, for den kunne jo se hvor det
var.
jeg bliver aldrig overbevist om at det er en fed ide med de halsbånd.

mvh. marie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-04-07 19:49

On Thu, 5 Apr 2007 20:24:46 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"

> [...]
>en usikker hund kan jeg meget vel forestille mig vil tage skade af den
>utryghed det kan give med et elhalsbånd, lydadvarsel eller ej.

Ja jeg har aldrig prøvet sådan et, har helt ærligt lidt svært ved at
se behovet hvor vi bor. Men jeg ville da tro at hunden lærte at
reagere på lyden. Men nu har jeg - heldigvis - heller ikke haft
fornøjelsen af en usikker hund.

> [...]
>prøvede heller ikke på andre sider af hegnet, for den kunne jo se hvor det

Ja præcist. Men ville den ikke gøre det samme hvis den lærte at en
bestemt lyd betød at man var nær hegnet? Det tror jeg.

Men specielt vores Grand Danois mener at det hegn er ustyrlig farligt
og kommer ikke nærmere end vel 5-6 m. Men hvis man har slukket
strømmen og selv står og holder i det... Så tør hun godt ;)

Labradoren kan faktisk mave sig under det og hun har udviklet en fin
teknik hvor hun kommer løbende og så nærmest kaster sig under med
benene helt oppe under maven.

>jeg bliver aldrig overbevist om at det er en fed ide med de halsbånd.

Næh, personligt syntes jeg da også det er meget federe at bo så jeg
kan lade vovserne løbe frit uden at skulle hegne noget som helst.

Men jeg må indrømme, at jeg kunne aldrig drømme om at politianmelde en
hundejer for at bruge det hvis det blev gjort "fornuftigt" og hunden i
øvrigt havde det godt.

** Lars

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-04-07 21:11

> [...]
> se behovet hvor vi bor. Men jeg ville da tro at hunden lærte at
> reagere på lyden. Men nu har jeg - heldigvis - heller ikke haft

Jeg har også boet hvor hundenen kunne rende frit, det er skønt!, men her bor
vi ud til en ret trafikeret vej, og jeg ville aldrig turde andet end at have
et fornuftigt hegn, uanset hvor velopdragne de så måtte være.

mht. usikker hunde, så har jeg en af slagsen her, og hun ville med garanti
panikke ved sådan et halsbånd.

> Ja præcist. Men ville den ikke gøre det samme hvis den lærte at en
> bestemt lyd betød at man var nær hegnet? Det tror jeg.

jeg vil tro, at der skal mange "fejltrin" til, før hunden forstår
sammenhængen,og finder grænsen hele vejen rundt når der ikke er noget
visuelt, selvf. afhængig af type hund, nogle er mere "hurtige" end andre..
(-;
og hvad hvis den panikker, og spurter ad H til over hegnet?

mvh. marie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-04-07 17:39

On Thu, 5 Apr 2007 22:10:34 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

>vi ud til en ret trafikeret vej, og jeg ville aldrig turde andet end at have
>et fornuftigt hegn, uanset hvor velopdragne de så måtte være.

Helt sikkert!!! Det ville jeg også køre, jeg ville aldrig turde
overlade den form for sikkerhed til at regne med hundens
velopdragenhed eller en eller anden elektronisk strømindretning for
den sags skyld.

> [...]
>sammenhængen,og finder grænsen hele vejen rundt når der ikke er noget
>visuelt, selvf. afhængig af type hund, nogle er mere "hurtige" end andre..

Ja det kan egentlig godt være. Jeg tænkte bare at umiddelbart burde
det være det samme, og jeg garanterer dig at vores store gule Simba
der én gang har været i hegnet aldrig kommer nær det igen

>og hvad hvis den panikker, og spurter ad H til over hegnet?

Ja så har man problemet! Som med alt muligt andet tror jeg det kræver
at man er med hunden når den lærer hegnet at kende. Altså ikke bare
slipper den løs og lader den spurte rundt til den tilfældigvis får
stød. Hvis man så køber sådan en indretning i den tro at man bare kan
installere den og så glemme om resten - så går det nok galt.

** Lars

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-04-07 09:09

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46153eca$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> en usikker hund kan jeg meget vel forestille mig vil tage skade af den
> utryghed det kan give med et elhalsbånd, lydadvarsel eller ej.

Her er de - for mig - meget vigtige ord i denne debat: "kan jeg meget vel
forestille mig". Jeg kan også forestille mig, at min hund vil have meget
bedre af en elhegn, da den så ikke vil føle sig indespærret af vores høje
hegn. Jeg forestiller mig, at dens psyke vil have meget bedre af åbne
vidder, som ikke begrænses af et synligt hegn. Men jeg ved det ikke ... det
er noget jeg måske forestiller mig ...

Noget jeg dog ikke forestiller mig, men derimod ved, er at mine forældre har
brugt et nedgravet elhegn, mens jeg stadig boede hjemme. Det virkede efter
hensigten, og hunden var på ingen måde nervøs.
Dette er selvfølgelig ikke gældende for alle hunde i Danmark, men det er min
oplevelse med det, og ikke en forestilling.

> [...]
> een gang hvor en af dem gik i hegnet, et hyl, og den gjorde det aldrig
> mere, prøvede heller ikke på andre sider af hegnet, for den kunne jo se

Hvis man køber et hegn, som giver lyd inden det giver stød, så må hunden
være bedre stillet en med et synligt hegn i luften, da hundes hørelse er
bedre end deres syn

> jeg bliver aldrig overbevist om at det er en fed ide med de halsbånd.

Det behøver du heller ikke for min skyld. Jeg kan ikke se noget forkert i at
bruge det, hvis det selvfølgelig bruges fornuftigt - men det betyder jo ikke
at jeg vil have at alle skal bruge det.

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 08:22

> [...]
> vidder, som ikke begrænses af et synligt hegn. Men jeg ved det ikke ...
> det er noget jeg måske forestiller mig ...

Jeg synes du menneskeliggør din hund!
En tamhund har ikke brug for åbne vidder. Har du et fornuftigt forhold til
din hund, så vil den bare helst være, hvor du er... Og så er den i øvrigt
ligeglad med, om det er i en elevator....

> [...]
> Dette er selvfølgelig ikke gældende for alle hunde i Danmark, men det er
> min oplevelse med det, og ikke en forestilling.

Selvfølgelig virker det efter hensigten..... (hvis hunden mentalt kan klare
det)
Det handler ikke om målet, men om midlet.

> Hvis man køber et hegn, som giver lyd inden det giver stød, så må hunden
> være bedre stillet en med et synligt hegn i luften, da hundes hørelse er
> bedre end deres syn

Et rigtigt hegn laver en fysisk forhindring - det gør et elhegn ikke. Du
blander to diskussioner sammen. En, der handler om at hunden i modsætning
til køer på en folk ikke kan se det hegn, der giver den stød, og så en, der
handler om et elhegn virker bedre end et fysisk hegn.

Der skal ikke meget tankevirksomhed til at regne ud, at et fysisk hegn er
bedre til at holde en hund inde end et "mentalt hegn" som et usynligt
strømførende hegn jo er. Hvis min hund ser en hare, så er han så tændt op,
at jeg kan garantere dig for, at han glemmer alt om stød - han spurter over.
Vores forholdsvise lave hegn sætter en fysisk forhindring for ham, der
kræver en hvis omtanke at forcere.
En anden og måske lige så vigtigt ting er omgivelsernes følelse af
sikkerhed.
Jeg finder det noget tryggere at en gøende hund er bag et hegn JEG kan se,
end en, der ikke er....

> Det behøver du heller ikke for min skyld. Jeg kan ikke se noget forkert i
> at bruge det, hvis det selvfølgelig bruges fornuftigt - men det betyder jo
> ikke at jeg vil have at alle skal bruge det.

Giv mig en forklaring på, hvordan det bruges fornuftigt og hvordan det ikke
er fornuftigt?

For mig at se, at det pr. definition en løsning, der kun tager hensyn til
menneskelige behov...
1) hunden skal holdes inde
2) Vi vil ikke have et grimt hegn om vores have
3) Vi vil ikke have et grimt hegn om vores have, og vi synes at opdragelse
er for stort et arbejde

VUPTI - vi køber et stødhegn.... Problemet løst....

Og så snakker du om hundens behov for åbne vidder

Connie - hvis hund kan se lige ret gennem sig hegn ud på markerne... Masser
af vidder til lille Cassius.....

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-04-07 08:53

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> din hund, så vil den bare helst være, hvor du er... Og så er den i øvrigt
> ligeglad med, om det er i en elevator....

Min pasus om at "jeg forestiller mig" er fiktiv (ligesom alt andet "jeg
forestiller mig"). Det jeg prøver at belyse, er at vi alle handler ud fra
det vi tror på - og det gør det ikke mere eller mindre rigtigt. Det er jo
som at opdrage børn (og ja igen er der menneskeliggørelse med inde i
billedet). Der er mange forskellige måder at opdrage børn på - vil du
fortælle mig hvilken der er den rigtige? Jeg kan fortælle mig at min måde er
den rigtige - for mig. Og at din forhåbentlig er den rigtige for dig.

> Selvfølgelig virker det efter hensigten..... (hvis hunden mentalt kan
> klare det)
> Det handler ikke om målet, men om midlet.

Det er min påstand, at langt størstedelen af hunde kan klare det, hvis det
introduceres ordentligt. Men jeg har kun min fornemmelse at bygge det på.

> [...]
> til køer på en folk ikke kan se det hegn, der giver den stød, og så en,
> der handler om et elhegn virker bedre end et fysisk hegn.

Bemærkede du min smiley ..?

> En anden og måske lige så vigtigt ting er omgivelsernes følelse af
> sikkerhed.
> Jeg finder det noget tryggere at en gøende hund er bag et hegn JEG kan se,
> end en, der ikke er....

Helt enig - af samme grund går jeg altid med min hund i snor, da folk så kan
se, at han ikke kan overfalde dem, hvis de er bange for at han kan finde på
det. En løs hund kan sagtens være fint opdraget og kan gå uden snor, men det
kan andre fodgængere og cyklister ikke se.

> Giv mig en forklaring på, hvordan det bruges fornuftigt og hvordan det
> ikke er fornuftigt?

Fornuftigt:
Hegnet installeres, og man lærer hunden hvor hegnet er ved at gå rundt på
området med den, og så sige nej (eller hvad man nu bruger i ens opdragelse),
når den er tæt på hegnet og lærer hunden, at når lyden fra halsbåndet
kommer, så er det bestemt nej

Ufornuftigt:
Hegnet installeres, og hunden må selv gøre sine egne erfaringer.

> [...]
> er for stort et arbejde
>
> VUPTI - vi køber et stødhegn.... Problemet løst....

For dig at se en definition - for mig at se en holdning. To vidt forskellige
ting.

> Og så snakker du om hundens behov for åbne vidder

Og edvard Grieg synger om hundens behov for åbne vidder ...

> Connie - hvis hund kan se lige ret gennem sig hegn ud på markerne...
> Masser af vidder til lille Cassius.....

--
MVH Thomas - hvis hund kan se ud på marken gennem hegnet (som er blevet
lappet og forhøjet flere gange

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-04-07 13:52

> [...]
>
> Og så snakker du om hundens behov for åbne vidder
>
> Connie - hvis hund kan se lige ret gennem sig hegn ud på markerne...

TAK for at du gad, Connie!...GGG..jeg orkede ikke at argumentere mere.. men
hvor har du ret!

mvh. marie

Fra : Xenon

Dato : 07-04-07 16:40

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er modstanderer af
elhalsbånd og usynligt hegn, har i virkligheden set det i brug. ?

Claus

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 18:20

Xenon, skrev:
> Hej.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er modstanderer af elhalsbånd og
> [...]

Godt argument, jeg har heller aldrig set nogen mennesker
blive tortureret, så jeg vil da straks pakke min antipati
imod tortur sammen

/Jens (som hverken er for/imod el-hundehegn generelt)

Fra : Xenon

Dato : 07-04-07 20:49

> Godt argument, jeg har heller aldrig set nogen mennesker
> blive tortureret, så jeg vil da straks pakke min antipati
> imod tortur sammen

Jeg er oxo mod tortur men hvad er tortur. ? Nogen mener det er at blive
nægtet et glas vand andre at det er at blive sat i en ubekvem stilling osv
osv

Det vi snakker om her er noget alle har en mening om men de færeste har set
i brug.

Claus

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 21:16

Xenon, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er oxo mod tortur men hvad er tortur. ? Nogen mener det er at
> blive nægtet et glas vand andre at det er at blive sat i en ubekvem
> stilling osv osv

Det jeg mener er at vi nok taler grundlæggende principper
mht hundehold, ligesom med grundlæggende ved tortur.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 19:04

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er modstanderer
> af elhalsbånd og usynligt hegn, har i virkligheden set det i brug. ?
>
> Claus

Næ, det har jeg ikke...
Heldigvis da.

Det behøver jeg heller ikke. Jeg er af den holdning af al opdragelse af børn
og dyr (i de gode gamle dage også af kvinder og tyende) skal foregå uden
brug af fysisk afstraffelse og smerte.
Eftersom ingen kan komme uden om, at selv det mindste elektriske stød
medfører en grad af smerte, så er sagen helt klar for mig.

Connie....

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 19:45

C.H, skrev:
> [...]
> af børn og dyr (i de gode gamle dage også af kvinder og tyende) skal
> foregå uden brug af fysisk afstraffelse og smerte.

Jeg blander mig lige lidt mere Connie
Min klare fornemmelse er også at du er imod enhver form
for (bevidst) fysisk irettesættelse af en hund.
Det ved du godt i mine øjne er for slapt, fysisk magt skal
self ikke værer det drivende i opdragelsen,
men da bestemt en del af den.
Jeg tror til min død ikke på at du får "overtaget"
over din hanhund unden at du sætter dig fysisk i respekt,
tror ikke på at du kan "købe" dig til respekt med hundekiks.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 20:01

> [...]
> over din hanhund unden at du sætter dig fysisk i respekt,
> tror ikke på at du kan "købe" dig til respekt med hundekiks.

Ja, man kunne måske godt konkludere det du gør ud fra hvad jeg siger - men
der er nogle nuanceforskelle.

Jeg har i allerhøjeste grad brugt fysik for at få styr på den lille dreng
her i huset.
Også temmelig konsekvent. Det har så ikke handlet om smerte, men om en
tydelig tilkendegivelse af, at jeg bestemmer.
Den ultimative dominans-demonstration. Opfører hunden sig utidigt og stopper
han ikke når jeg siger det, så ryger han ned på siden, mig henover og der
ligger vi så til han giver tegn på underkastelse.
Jeg bruger såmænd også nøk i linen - men det er nøk, der er så små og
tydelige, at det ikke handler om smerte, men bare er et - "Hallo, det er
her, det foregår"...

Så jo, jeg bruger skam fysik - både når det handler om positiv indlæring og
når det handler om irrettesættelse. Jeg bruger bare ingenting, der medfører
smerte - overhovedet...

Og eftersom jeg har haft en dominant hanhund, som blev en fantastisk hund på
denne måde, så tror jeg nok, jeg klarer den igen - Vi er djævlens godt på
vej

Connie.....

Fra : Xenon

Dato : 07-04-07 21:13

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

..

> [...]
> på denne måde, så tror jeg nok, jeg klarer den igen - Vi er djævlens godt

Hej.

Du bruger da oxo fysisk straf, så det er altså kun arten af straf der er
afgørende for, om det er i orden. ? Du har en schæfer han af brugslinier,
vent til han bliver et par år gammel og i træner bidearbejde, så glæder jeg
mig til at høre hvad straf du så bruger.

Claus

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 21:53

> [...]
>>
> .

> Hej.
>
> Du bruger da oxo fysisk straf, så det er altså kun arten af straf der er

Ja - det er nemlig rigtigt. Jeg har aldrig og vil heller ikke benytte mig af
noget, der medfører smerte. Det gælder for hunde og det gælder for
mennesker.
Når jeg bruger fysik er det ganske enkelt fordi jeg ikke har bedre
redskaber.... Måske en dag, jeg bliver klogere - måske jeg en dag får nye og
bedre redskaber.... Indtil da må jeg og min hund lade os nøje...

? Du har en schæfer han af brugslinier,
> vent til han bliver et par år gammel og i træner bidearbejde, så glæder
> jeg mig til at høre hvad straf du så bruger.

Hvad hulen har det med sagen at gøre?
Hvad forestiller du dig, at jeg vil gøre ved min hund i forbindelse med
bidearbejde?
I det sekund det ikke længere er sjovt for hunden, for min mand eller for
mig - så stopper træningen....
Jeg kommer ikke til - og det gør min mand heller ikke - at bruge fysisk
irettesættelse, der overgår nøk i linen. Og det er også selvom det koster
diverse prøver. Vi har INTET investeret i brugshundesport andet end sjov og
ballade. Og holder det op med at være det - så er der ikke noget
brugshundearbejde mere...

Connie

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 21:26

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, man kunne måske godt konkludere det du gør ud fra hvad jeg siger
> - men der er nogle nuanceforskelle.

Jeg konkludere jo ud fra mange gode debatter vi har haft sammen

> [...]
> stopper han ikke når jeg siger det, så ryger han ned på siden, mig
> henover og der ligger vi så til han giver tegn på underkastelse.

Ok, psykisk overmagt.
Er det så bedre en fysisk i dine øjne.

> Jeg bruger såmænd også nøk i linen - men det er nøk, der er så små og
> tydelige, at det ikke handler om smerte, men bare er et - "Hallo, det
> er her, det foregår"...

Fint nok, men bliver du ikke træt af at gentage dig selv ???

> Så jo, jeg bruger skam fysik - både når det handler om positiv
> indlæring og når det handler om irrettesættelse. Jeg bruger bare
> ingenting, der medfører smerte - overhovedet...

Psykisk smerte medfører det vel når han skal uderkaste sig.

> Og eftersom jeg har haft en dominant hanhund, som blev en fantastisk
> hund på denne måde, så tror jeg nok, jeg klarer den igen - Vi er
> djævlens godt på vej

Tror jeg også på at du er Connie, du vil bare ikke kalde en
spade for en spade

/Jens (som tæsker sine hunde med en spade)

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 22:01

> Jeg konkludere jo ud fra mange gode debatter vi har haft sammen

Det er klart

> Ok, psykisk overmagt.
> Er det så bedre en fysisk i dine øjne.

Njaaa - sandsynligvis ikke. Det kommer lidt an på.... Hvis jeg var klogere,
og hvis jeg kunne overskue det, så ville jeg gerne undgå at bruge den slags
psykisk overmagt, som jeg benytter mig af.
Desværre er jeg ikke det - men jeg håber, jeg bliver det en dag.
Lige nu ved jeg, at jeg kan undgå at påføre min hund smerte (med forsæt), og
så synes jeg, at jeg er nået et stykke.

> Fint nok, men bliver du ikke træt af at gentage dig selv ???

Næææ, ikke hvad angår nøk. Den lille dreng er heldigvis lærenem, så der skal
ikke så mange gentagelser til....

> Psykisk smerte medfører det vel når han skal uderkaste sig.

Ja - måske... Jeg må indrømme, at jeg ikke vil gøre mig klog på, hvad
psykisk smerte er for en hund. (Fysisk smerte er i den forbindelse mere
håndgribeligt)
Jeg ved, hvordan en hund, der er belastet af dominans ser ud, og der er vi
langt fra. Og havde han været belastet, så havde jeg sandsynligvis ikke brug
for at gøre, som jeg gør.

> Tror jeg også på at du er Connie, du vil bare ikke kalde en
> spade for en spade

Det kan jo være, at min spade ser en anelse anderledes ud end din spade -
men fælles for dem er, at de er rigtig gode til at grave huller

> /Jens (som tæsker sine hunde med en spade)

Connie - som nok efterhånden foretrækker en minigraver til det lille
djævelskab af en hormonbefængt superteenager

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 22:33

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Det er klart

Jamen vi lære jo hinanden at kende efterhånden,
på godt og ondt

> [...]
> Lige nu ved jeg, at jeg kan undgå at påføre min hund smerte (med
> forsæt), og så synes jeg, at jeg er nået et stykke.

Helt enig.
Jeg fik også det "dårlige råd" da jeg fik Tyson at værer rimeligt fysisk markant.
Det har virket 2 veje med ham, han er eksteremt lydig og førerfikseret som posetivt.
Som negativt er der måske at sige at han er mere uselvstændig end hvad der
passer til mig.
Angel har jeg så været blødre overfor, men så til gengæld fået en hund
jeg konstsant skal sige "rolig nu" til.
Nemt er ikke, jeg har ikke fundet universavlmetoden endnu

Snor er for amatører

> Næææ, ikke hvad angår nøk. Den lille dreng er heldigvis lærenem, så
> der skal ikke så mange gentagelser til....

Skulle der med Tyson, ca 100.0000 .
Angel gik fint i snor da hun var 5-6 mdr, derefter blev hun sluppet.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-07 20:34

In news:ev8me4$4cv$1@newsbin.cybercity.dk,
C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:
> [...]
> Eftersom ingen kan komme uden om, at selv det mindste elektriske
> stød medfører en grad af smerte, så er sagen helt klar for mig.

*DITTO*

Fra : Xenon

Dato : 07-04-07 21:08

> [...]
> Eftersom ingen kan komme uden om, at selv det mindste elektriske stød
> medfører en grad af smerte, så er sagen helt klar for mig.

det må være rart at være så sikker i sin sag. :o9

Claus

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-04-07 21:44

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er modstanderer
> af elhalsbånd og usynligt hegn, har i virkligheden set det i brug. ?

Jeg har som tidligere skrevet set det i brug, hvor det har fungeret fint -
det gør ikke at jeg anbefaler det, jeg er ej heller modstander af det. Om
folk vælger at bruge det eller ej er op til dem. Men da det ikke er lovligt
at anvende til hunde i Danmark, er der vel i sagens natur ikke så mange der
har oplevet det.

Fra : Xenon

Dato : 08-04-07 08:22

> [...]
> folk vælger at bruge det eller ej er op til dem. Men da det ikke er
> lovligt at anvende til hunde i Danmark, er der vel i sagens natur ikke så

Det der undre mig når snakken falder på disse ting er, mange hyler op som om
det var verdens undergang. Nogle siger om usynligt hegn " tænk hvis hunden
bliver så bange at den løber ud og ikke kan kommme ind igen " men de ved
ikke om det er sket. Elhalsbånd til træning , der skulle man tro at folk
troede at der kom brandsår på hundene eller det var den elektriske stol men
der er ingen der har set det i brug. Alle har en mening men dybest set er
der meget få der ved hvad de taler om
jer er så gammel i gårde at da jeg startede var det almindeligt at bruge
elhalsbånd til mange slags træning, så jeg har set det mange gange og jeg
mener, at der er mange andre måder folk straffer deres hunde på der er værre
end det.
Hvad vi mener der er straf for en hund er meger forskelligt. Hunde træning
har oxo rykket sig over en årrække til blødere metoder , i dag er det vel
næsten sådan at hvis du ikke bruger en klikker så er du næsten udråbt til
vaneforbryder. Du må dårligt give et ryk i halsbåndet eller tale hårdt
til din hund.

Straf kan være nødvendigt ind i mellem I en anden tråd om apportering var
der en der fortalte om en schæfer der ikke ville slippe apporten, træneren
kunne godt få den til det men hf, kunne ikke, så hf, opgav dvs. fordi
træneren ikke ville bruge staft til at løse et problem, så er der måske en
person der mister lysten til træning. Det lille problem kunne være løst
ganske let, ved at straffe den for ikke at slippe og derefter belønne den
for at slippe, derefter vil hunden se sin fordel i at slippe apporten og
komme glad ind og aflevere. Det skete åbenbart ikke, måske fordi man har en
stor ulyst til at bruge fysisk straf.

Claus

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-04-07 09:15

> [...]
> om det var verdens undergang. Nogle siger om usynligt hegn " tænk hvis
> hunden bliver så bange at den løber ud og ikke kan kommme ind igen " men

du efterlyste egne erfaringer, og der kan jeg ikke være med, men "jeg kender
nogen der har prøvet det"(ret godt), og netop her blev hunden så skræmt, at
den strøg væk og turde ikke komme tilbage til "indhegningen" igen. Det tog
meget lang tid før hunden var tryg ved området, og det var ellers en ret
nervefast hund..

mvh. marie

Fra : Kim

Dato : 08-04-07 10:24

> [...]

> apporten og komme glad ind og aflevere. Det skete åbenbart ikke, måske
> fordi man har en stor ulyst til at bruge fysisk straf.

Hej Claus
Kan kun gi dig ret der er nok ikke ret mange der ved hvad det egentlig er,
men udfra gamle gyserhistorier må det absolut være forfærdeligt, og et under
at hundende kan overleve det.
Det er så lidt underligt at det bruges over det meste af verden, med stor
succes af både jægere og andre der træner hunde.

Jeg har osse set det anvendt (i tyskland) overfor en problemhund, det
resulterede i en afbalanceret hund som kunne fungere i de rammer den skulle.
Det var da osse meget erfarne hundefolk som brugte det.

Hilsen Kim

Fra : Kim H.

Dato : 09-04-07 19:17

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er modstanderer
> af elhalsbånd og usynligt hegn, har i virkligheden set det i brug. ?

Jeg har set el brugt som redskab under træning, og jeg blev faktisk
"positivt" overrasket over hvordan det kan bruges. Jeg er ikke blevet
tilhænger af at bruge det, og jeg mener stadig ikke, det hører hjemme i
hundetræning, men jeg har oplevet folk bruge metoder der er langt værre end
det jeg så med el.

Kim H.

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-04-07 09:49

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4614aab4$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]

> sker det mange gange.
> jeg har både haft heste og andre dyr indenfor el hegn, det bruges jo også

OK, med den med forskellen på synligt og ikke-synligt hegn, - men hvis
elhegnet kan lægges under fx en hæk, så har man dog også begge dele. Jeg
ville da i givet fald også prøve stødenes kraft på mig selv, - hvis de bare
er en lille snurren som forskrækker, så er det jo ikke så galt.

Jeg fik sidste år en ny lille cairn, og den var meget smartere end den
ældre, intet kunne stoppe dens udbrydning. Til sidst måtte jeg have et tov i
luften på langs i haven, og så en af disse fem-otte meter udtrækkelige snore
på tovet. Så havde den et meget stort areal at rende rundt på, - ulempen var
at den ofte fik viklet sig ind i buske og bænke.

På et tidspunkt forsøgte jeg med at sætte to store plasticflasker i en kort
snor, så den ikke skulle kunne bore sig ud gennem hegnet, eller klatre
over, - og det virkede et par dage. Men så fik jeg en opringning fra en dame
i byen, som spurgte om jeg manglede en hund med to flasker i snor

Fra : Winnie

Dato : 05-04-07 11:56

"Knud Larsen"skrev i en meddelelse

> [...]
> at kunne "styre med stemmen".

> Min egen hund er nu heldigvis blevet uinteresseret i at løbe ud af haven,

Det er helt sikkert ikke kommet af sig selv, så noget rigtigt må du jo have
gjort Jeg tror ganske enkelt ikke på, at du havde fået "eksemplarisk"
adfærd ud af en hund, opdraget med stød!
Men du havde sikkert fået en angst hund, der var ude af stand til handle
rationelt og "tænke selv" - på samme måde som hunde der er opdraget med tæsk
mener jeg, at sådan en hund for det første er farlig, og for det andet ikke
har et skønt hundeliv.

> [...]
> kan man ikke *bare* "bruge tid og interessere sig for hunden", og så regne
> med, at den/de ikke vil ud og udforske verden uden for haven, den går

Jeg har Jack Russell terrrier og det minder jo lidt om en cairn i
temperamentet og påhitsomheden
Den store (snart 4 år) er 99,9% lydig, men det har da været sindsygt hårdt
arbejde, der for alvor viste resultater da hun var omkring 2 år - den lille
(6 mdr) er _meget_ lydig, men der mangler da vildt meget endnu. Den lille
efterligner moderen, så det har været noget nemmere med hende.
Andre ville sikkert mene de begge var smask-ulydige - men de er, som vi vil
have dem.

> [...]
> efter hegn, som de alligevel fandt måder at komme igennem. Èn bil måtte
> lave nødopbremsning, lige da jeg ankom på scenen.

Ingen hunde er pr. natur trafiksikre - ej heller det modsatte.
Vi har da også haft oplevelser, der har fået pulsen i vejret, på trods af,
at vi har taget alle mulige forbehold - men nogle gange tænker vi så ikke
langt nok.
Der var f.eks. den gang, da hvalpe-Berta ville hilse på den sjove figur/mand
i orange tøj - han stod så på den anden side af en gang flydende asfalt og
hun blev heldigvis stoppet inden hun nåede så langt! Det skete da vi var ved
at lære, først at springe ud af bilen, når man har fået lov og så løbe lige
ind i haven. Hvor er kommandoen "bliv" dog egentlig anvendelig
Alle oplevelser - gode som dårlige - er med til, at du lærer din hund at
kende, og omvendt. Hvis den er vant til at få stød derhjemme, hvordan skal
den så lære at færdes andre steder? Hvordan skal den kende _dine_ grænser og
hvad _du_ finder rigtigt og forkert, hvis det er et eller andet udefra
kommende den ikke kan definere, der sætter grænsen?
Afstraffelser hunden ikke forstår, kan den ikke bruge konstruktivt.
At lære en hund, at blive ved sin ejer er, som jeg ser det, fundamentalt i
relationsarbejdet.
Og igen - det er hårdt arbejde, og der findes ingen nemme løsninger.

> Jeg har som barn givet mig selv stød, så armene fløj ud til siden, og
> mange gange, - det gjorde vi drenge for sjov. Det dør man altså ikke af,
> og er dog langt bedre end at blive kvæstet af en bil.

Kan du slet ikke se forskellen? Omend det synes utroligt dumt at give sig
selv stød, må jeg gå ud fra, at I har vidst hvorfor det gjorde ondt!?
Berta er 2 gange gået/løbet ind i et elektrisk hegn ved en mark og fået
stød. Den smerte og de hyl og skrig det udløste, for slet ikke at nævne, den
efterfølgende angst for det område, var ubærlig. Og jeg kunne aldrig drømme
om, at udsætte hende for det bevidst.

> Og som skrevet her, så er det jo langt mere humant lavet end et elektrisk
> hegn for heste og køer, - men de bør måske også bare tales med og hygges
> om, så løber de ikke væk

Okay - hvis der for dig kun er to muligheder - tale/hygge eller stød, så kan
jeg da godt forstå du har haft problemer med at holde vovsen inde!

- Winnie

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-04-07 10:12

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> wrote in message
> [...]
> have gjort Jeg tror ganske enkelt ikke på, at du havde fået
> "eksemplarisk" adfærd ud af en hund, opdraget med stød!

Der er jo ikke tale om "opdrage med stød" - der er tale om at indhegne en
have.

> [...]
> rationelt og "tænke selv" - på samme måde som hunde der er opdraget med
> tæsk mener jeg, at sådan en hund for det første er farlig, og for det

Tæsk? Jeg taler ikke engang hårdt til hunden. Det er utroligt at høre
*nogle* hundeluftere stå og råbe og skrige til deres hunde, og med lange
komplicerede sætninger, som om de tror hunden forstår dansk.

> [...]
> lille efterligner moderen, så det har været noget nemmere med hende.
> Andre ville sikkert mene de begge var smask-ulydige - men de er, som vi

Disse "resultater" kunne jo også tænkes at komme helt af sig selv, svjv er
de fleste hunde opsat på at løbe ud og udforske verden indtil ca to-års
alderen.

> [...]
> at vi har taget alle mulige forbehold - men nogle gange tænker vi så ikke

Men nogle (store) hunderacer kan opdrages til aldrig at gå ud fra fortorvet.

> [...]
> relationsarbejdet.
> Og igen - det er hårdt arbejde, og der findes ingen nemme løsninger.

Min holder sig fint i nærheden, og hvis den tager en tur i parken - det må
den gerne - så holder den øje med hvor jeg går henne, og kommer altid ret
hurtigt tilbage. Ja, ellers var den jo nok forsvundet for længe siden, - den
kan jo ikke få det bedre i en anden familie, så den skal nok holde sig til
flokken her

> Kan du slet ikke se forskellen? Omend det synes utroligt dumt at give sig
> selv stød, må jeg gå ud fra, at I har vidst hvorfor det gjorde ondt!?

Fordi det var sjovt at lave sådanne maskiner, og se hvor meget man kunne
klare, - jeg mener også bare at det jo ikke slår en ihjel, *selv om* det er
langt langt værre, end det man bruger som grænseværn.

> [...]
> den efterfølgende angst for det område, var ubærlig. Og jeg kunne aldrig
> drømme om, at udsætte hende for det bevidst.

Der er sikkert ingen sammenligning mellem disse hegn og så et småstød gennem
et halsbånd, OG med advarsel i form af lyd.

> Okay - hvis der for dig kun er to muligheder - tale/hygge eller stød, så
> kan jeg da godt forstå du har haft problemer med at holde vovsen inde!

Nu er du grov!

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-04-07 19:57

> [...]
> og som træner i timevis dagligt, har en chance for (næsten) altid at kunne

Kan fint styre vores egen med stemmen ... hvis man ikke kan kalde sin hund
til sig uanset hvad så bør den ikke gå rundt uden snor på .........

Vi fik vores egen da den var 4 år (Samojede) og hvis der findes en hund
med selektiv hørelse så er det godtnok en samojede.. Men alligevel kan jeg
altid kalde den til mig selv når den har fået fært af en hare eller kat ..
Det er et spørgsmål om at tale højt/hårdt nok til at hunden ved man mener
det
Og nej han er ikke blevet trænet på daglig basis.. Han ved bare hvem der er
leder her i huset og dermed den der bestemmer

Erik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 18:37

On Mon, 2 Apr 2007 17:42:10 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>grunden,
>
>Det er da ikke lovligt mere at bruge disse eller ?

Det er vel ikke værre end her hvor vi har el-hegn om foldene hvor der
går heste. Vores Grand Danois lærte på et enkelt forsøg at det hegn
gør altså ondt og nærmer sig det ikke længere med mindre man åbner for
hende. Labradoren - til gengæld - har udvilket en teknik med at mave
sig under i høj fart.

Men de lærer da lynhurtigt hvor grænsen er - og så er det det.

** Lars

Fra : C.H

Dato : 04-04-07 20:25

> [...]
> sig under i høj fart.
>
> Men de lærer da lynhurtigt hvor grænsen er - og så er det det.

Der er en væsentlig forskel på hegnet du har om dine folde og på det, som
bruges til hunde. Omridset, som hunden skal blive på er ikke synligt for
hunde, som den er (hvis man ellers overholder lovgivningen) for dyr i fold.
Selve "hegnet" er gravet ned i jorden - hunden har ikke en chance for med
synet at erfare, at her er en grænse. Der er kun en måde, og det er igen og
igen at overskride den....

Jeg synes det er ækelt og at man i den grad spiller fallit som hundejer ved
at bruge sådan et hegn og halsbånd.
Det handler om opdragelse, ikke en pind andet...
Gider man ikke at sætte sig ind det og have arbejdet med det, så skal man
ikke have hund.

Det er noget svineri...

Connie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 20:50

On Wed, 4 Apr 2007 21:25:03 +0200, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>synet at erfare, at her er en grænse. Der er kun en måde, og det er igen og

Bl.a. det "invisiblefence" som en anden linker til, der giver
halsbåndet en lyd fra sig når man nærmer sig grænsen. Det er vel det?

Selvfølgelig skal det da være sådan at hunden har en chance for at
vide hvor grænsen går. Præcist som når du ser en hest stå med mulen 5
cm fra et elhegn for at lure om der er strøm i.

Om den er en lyd eller en synlig snor gør vel ikke nogen forskel. Men
alt andet lige gør det at det vil fungere bedre hvis der kun kommer et
stød og ingen advarsel risikerer man nok relativt let at hunden ender
på den forkerte siden af hegnet.

>Jeg synes det er ækelt og at man i den grad spiller fallit som hundejer ved
>at bruge sådan et hegn og halsbånd.
>Det handler om opdragelse, ikke en pind andet...

Det lyder jo så nemt når du skriver det. En hund som min labrador har
et ufattelig stærkt jagtinstinkt - hun er sædvanligvis meget lydig og
kommer omgående når man kalder på hende. Men to sekunders
uopmærksomhed fra min side, en løs hund, og en fremmed kat i skoven -
så er det afsted. Heldigvis er hun dog så dygtig at insisterer man så
vender hun om.

Men det gør så, at hun ikke kan være udenfor uden opsyn på trods af at
vi har skov som eneste nabo. Det er vel egentlig lidt synd, for hun
ææælsker at ligge på sin græsplæne og skue udover det hele.

>Gider man ikke at sætte sig ind det og have arbejdet med det, så skal man
>ikke have hund.

Jeg har lidt svært ved at se at det er et problem, hvis man ellers gør
det ordentligt og sørger for at hunden ved hvor grænsen går. I min
verden er der mange ting man kan gøre med/ved sin hund der er langt
værre end en el-indhegnet have.

** Lars

Fra : C.H

Dato : 05-04-07 08:30

> [...]
> det ordentligt og sørger for at hunden ved hvor grænsen går. I min
> verden er der mange ting man kan gøre med/ved sin hund der er langt

Her i huset har vi valgt at hegne haven fysisk ind. For mig er det
enten-eller.
Vil man ikke have hegn, må man opdrage sin hund. Uden jeg skal kunne sige
det med sikkerhed (min hund er kun 8 mdr), så tror jeg at min hund er som
din - han har en stærk byttedrift, og jeg er sikker på, at hans instinkter
ville føre ham på afveje, hvis ikke grunden var hegnet ind.
Som minimum kan man vælge at lave en hundegård, som hunden kan være udendørs
i uden opsyn. - Eller gøre som du, at undgå hunden er alene i haven.

I øvrigt giver det ikke mening for mig at argumentere for, at en dyrerace
skal have dårligere forhold fordi andre dyreracer har det.
Jeg synes ikke, vi skal holde dyr efter en moral, der repræsenterer den
laveste fællesnævner.

Jeg er fuldstændig ligeglad med, om det er spidse tilslebede pighalsbånd, om
det er el-hegn, om dyret får bank - det er meget muligt, at hunden indretter
sig, men det er noget svineri.
Det er så nemt at "volde" sig til lydighed hos en hund. Det er en
falliterklæring, synes jeg....

Connie

Fra : Winnie

Dato : 05-04-07 12:02

> [...]
> indretter sig, men det er noget svineri.
> Det er så nemt at "volde" sig til lydighed hos en hund. Det er en

Hvor er jeg dog enig med dig, Connie!

- Winnie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-04-07 18:06

On Thu, 5 Apr 2007 09:29:42 +0200, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skal have dårligere forhold fordi andre dyreracer har det.
>Jeg synes ikke, vi skal holde dyr efter en moral, der repræsenterer den

Nej okay, vi må blot konstatere at vi nok ikke bliver enige. Jeg
syntes blot ikke at det er et problem med et el-hegn som dyret har
mulighed for at undgå på en kendt måde. Det være sig med lyd eller
fordi den kan se hegnet - det gør for mig at se ingen forskel.

>Jeg er fuldstændig ligeglad med, om det er spidse tilslebede pighalsbånd, om
>det er el-hegn, om dyret får bank - det er meget muligt, at hunden indretter
>sig, men det er noget svineri.

I min verden er det noget andet. De to andre du nævner forvolder
blivende eller længere varende skade på dyret. Desuden vil det at give
hunden bank nok sjældent medføre det ønskede da det kan være svært at
forstå sammenhængen. Er hunden f.eks. stukket af og får man den kaldt
til sig er det jo netop vigtigt at den føler sig godt tilpas ved at
være kommet "hjem". Der er jo i øvrigt ikke tale om at hunden går og
får stød i tide og utide.

>Det er så nemt at "volde" sig til lydighed hos en hund. Det er en
>falliterklæring, synes jeg....

Så er det vel også en falliterklæring at være nødt til at hegne haven
ind for at undgå at hunden stikker af?

** Lars

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-04-07 09:28

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er så nemt at "volde" sig til lydighed hos en hund. Det er en
> falliterklæring, synes jeg....

Definér vold - hvad er værst: fysisk eller psykisk vold?

Hvad nu, hvis det at være hegnet ind af et synligt hegn virker som psykisk
vold på din hund? Hvad nu hvis den faktisk hellere ville have et usynligt
hegn, som var gravet ned i stedet? Hvad nu hvis din hund ville blive dobbelt
så glad, hvis den ikke havde et synligt hegn som den følte sig indespærret
af?

Ovenstående er sat voldsomt på spidsen og skal ikke tages bogstavligt, men
blot illustrere at vi sætter os i hundens sted, og handler ud fra, hvordan
vi tror det er at være hund - men vi ved ikke hvad vores hunde helst vil
have, hvis de havde et valg. Og ja, jeg gør det samme selv, og vi har
allesammen en meget god idé om, hvad der gør vores hunde glade, og hvad de
ikke er så begejstrede for. Men dybest set, så handler det her - som jeg ser
det - om at vi putter os selv ned i hunden, og så handler ud fra hvad vi
tror, synes og fornemmer. Det er der bestemt ikke noget galt i, for det er
nok det bedste redskab vi har, og jeg har en tro på, at vi hver især gør alt
mod vores hunde i bedste mening. Men der er stadig en del uvished, som gør
at vi aldrig kan være helt sikre.

På den baggrund vil jeg aldrig dømme folk - jeg kan klart have nogle
holdninger til, hvordan jeg selv vil opdrage min egen hund, men det betyder
ikke at det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Der var engang en der
sagde: "for at behandle alle mennesker ens, skal de behandles forskelligt" -
jeg vil mene at den også gælder for hunde

Fra : C.H

Dato : 07-04-07 08:09

> [...]
> engang en der sagde: "for at behandle alle mennesker ens, skal de
> behandles forskelligt" - jeg vil mene at den også gælder for hunde

Selvom jeg godt kan læse, hvad du skriver, så synes jeg alligevel din
argumentation er er temmelig letkøbt.
Det er logik for pedalhøns at forskellige ting virker på forskellige hunde.
Det er jo noget, man som hundeejer med tiden lærer at fornemme ved den
enkelte hund.
Men - jeg tror det er rimeligt langt ude i hampen at tro at en hund
"foretrækker" et elhegn med et tilhørende halsbånd, end et fysisk hegn, der
reelt laver en indespæring for hunden. (Hos os er den vist bare symbolsk,
for hegnet er ikke højere end hunden kan springe over det - han ved det bare
ikke).

Der er grænser for, hvor langt du kan bruge din argumentation.
En sammeligning med børneopdragelse. Ja, man skal behandle børn forskelligt,
men det betyder ikke, at det er hensigtsmæssigt at pryle nogen.... Ligeså
med hunde.

Jeg vil forbeholde mig retten til til enhvertid at fordømme alle mennesker,
der udfører fysisk og psykisk vold mod et andet menneske eller dyr.
Og jo, så er der et definitionproblem, men så er vi jo så heldige
allesammen, at det kun er os selv, der skal leve op til vores egen moral....

Connie

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-04-07 11:01

> [...]
> Og jo, så er der et definitionproblem, men så er vi jo så heldige
> allesammen, at det kun er os selv, der skal leve op til vores egen

Og den ret har du også til hver en tid. Jeg er enig med dig langt hen ad
vejen holdningsmæssigt, men prøver bare at få folk til at se situationen fra
flere vinkler end lige sin egen. Vi har ikke selv elhegn til vores hund, men
et traditionelt trådhegn på 180 cm. for at hunden ikke hopper over. Elhegnet
var med i overvejelserne, men det blev et alm. hegn i stedet.

Mine indlægs formål er at prikke lidt til folk som straks farer i blækhuset
med bål og brand når andre gør noget, de ikke selv ville have gjort - ingen
nævnt, ingen glemt.

Jeg håber at have sat lidt tanker i gang, og at folk stadig beholder deres
egen meninger og holdninger, men samtidig tænker på at det er ikke sikkert
naboen har de samme.

Fra : Bufas

Dato : 06-04-07 16:04

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrøv in

> [...]
>
> Hvem skal "svinet" anmeldes til ?
>
> Efter hans egen udtagelse er han pisse ligeglad med om det er

Hey Erik !

Sjovt at se hva der kan komme ud af et/dit spørgsmål...

Så vidt jeg ved er elhalsbåndet ganske lovligt i DK.

Men det må bare ikke bruges på hunde... Men får, geder m.v. er det ganske
OK...

Vedr. hvem man skal melde det til, så er der jo flere muligheder; Bla.
Politiet og Dyrenes Beskyttelse.

Jeg vil tro, at du får mest ud af at anmelde det til Dyrenes
Beskyttelse...

Mange hilsner

Bufas
-som heldigvis bor langt ude på landet, hvor man "ikke" har brug for hegn
(usynlig, synlig, med/udenstrøm)... Godt man har tålmodige naboer og selv
er tålmodig over for naboernes hunde...

--
www.appenzeller.dk, om Abora vom Höfli, det nye håb hos "Fru Bufas"
www.razco.dk,om Røbi von Razco, hunden der har prøvet lidt af hvert