Renlighed ???
Fra : Brian S Jensen

Dato : 30-03-07 16:57

Hej

Vi har en Golden Retriever på 13 uger som bestemt ikke er renlig endnu

Hvornår kan man forvente at den "lærer" det (eller at vi får lært den det
?

Den kommer ud udenfor når den har sovet, spist og leget og når det ellers
"er tiden", men den kan sagtens finde på at tisse selvom vi lige har været
udenfor

Det er dog "kun" tisseriet det kniber med - kagerne lægger den udenfor

Nogle gode råd ? (den bliver selvfølgelig rost når den gør det udenfor)

Det er vores første hund, så vi ved ikke om vi forventer for meget, det
ligner bare ikke rigtigt at den endnu har forstået at den ikke må tisse
indenfor ?

Bortset fra det, så er hun ellers gevaldig sød

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : jopa

Dato : 01-04-07 17:19

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Vi har en Golden Retriever på 13 uger som bestemt ikke er renlig endnu
>
> Hvornår kan man forvente at den "lærer" det (eller at vi får lært den det
> ?

Det er individuelt.
Min var renlig efter 2-3 uger.
Kommer an på hvor konsekvent i er med indlæringen.
Husk den skal tisse efter:
Sove-spise-leg så vær over den så kommer det som regel hurtigt.
Golden er en rimelig lærevillig hund .

ps stil lige uret i din pc

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 01-04-07 18:01

jopa, skrev:
> [...]
> Husk den skal tisse efter:
> Sove-spise-leg så vær over den så kommer det som regel hurtigt.

Det kan jeg tilslutte mig,
min egen Lab/Schæfer han var renlig da han var 11uger.
Min tæve Angel (Lab/Rotte) var ca 4 mdr gammel for hun var helt renlig.

/Jens

Fra : Brian S Jensen

Dato : 03-04-07 07:00

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Husk den skal tisse efter:
> Sove-spise-leg så vær over den så kommer det som regel hurtigt.

Hej John

Jamen, det er som jeg skriver jo netop også det vi husker, sove-spise-leg =
ud og tisse,
men som jeg også skriver, så kan hun sagtens finde på at tisse lige efter
hun er kommet
ind.

Rimelig iriterende efterhånden

Mvh.
Brian

Fra : Bodil

Dato : 03-04-07 07:27

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> = ud og tisse,
> men som jeg også skriver, så kan hun sagtens finde på at tisse lige efter

Det er godtnok for tidligt at lade sig irretere når hvalpen kun er 13 uger,
ud når den har spist, sovet og leget og ellers ca.. 1 gang pr. time.
Rolig ros når den tisser udendørs, ingen lange ture men blot ud på samme
sted hver gang.
Det handler tit om tryghed for den lille hvalp, når man er så lille er det
ikke smart at lægge sit visitkort for langt væk fra "hulen", det handler
simpelthen om at gøre hvalpen tryk, så kommer det.
Bodil

Fra : Leyna

Dato : 03-04-07 11:19

On Tue, 3 Apr 2007 07:59:39 +0200, "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ud og tisse,
>men som jeg også skriver, så kan hun sagtens finde på at tisse lige efter

"Efterhånden"? 13 uger er da ingen alder. Min Oy er lige blevet 6 mdr.
og han er først lige blevet renlig... med spredte uheld ind imellem,
men de er heldigvis blevet sjældne. Så der er ikke andet at gøre end
at væbne sig med tålmodighed og blive ved og ved og ved. Det skal nok
komme, men nogle hunde er så hurtigere end andre. Oy høre så til de
mere langsomme.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 03-04-07 18:59

Leyna, skrev:

> [...]
> at væbne sig med tålmodighed og blive ved og ved og ved. Det skal nok
> komme, men nogle hunde er så hurtigere end andre. Oy høre så til de

Leyna for helvede...
Nu snakker vi andre vist også hunde, dig og John roder rundt
i en grise/hund & en hyæne/kamel blanding.
Det har vel dydest set intet at gører med vores rigtige hunde at gører

/Jens (som har gemt sig under sengen)

Fra : C.H

Dato : 04-04-07 09:04

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rimelig iriterende efterhånden

Jeg tror, det bedste du kan gøre er et pakke irritationen væk, for mærker
hunden den, så bliver den bare usikker og så trækker det mere ud...

Nogen hunden er lang tid om det, andre gør det hurtigt. Vores gamle hund var
renlig efter 3 uger i vores hjem - vores nuværende var, som Leynas, 6
måneder. Til gengæld sidder den vist også helt i skabet nu!

Ja, det er irriterende at tørre søer og klatter op, men jo mere ro, der er
omkring det, jo lettere går det.
Selvom du skriver, at I gør som man skal, så er jeg bange for, at
urenlighedsproblemer altid kommer lige tilbage til os selv. Det er os
mennesker, der ikke er gode nok til at kommunikere budskabet.
Måske trænger hunden til noget mere ros - godbid/leg, når den har gjort det
rigtigt?
Måske noget mere konsekvens i intervallerne, den kommer ud? (Hvor I
selvfølgelig bør gå med den, når den ikke er ældre, end den er).

Til sidst et råd på vejen - når I nu står ved siden af hunden, når den
tisser på steder, det er tilladt, så sig "tisse". Der går ikke lang tid, så
kan hunden tisse på kommando - det er en gave, det vil jeg gerne skrive
under på!

Held og lykke - og på med tålmodigheden

Connie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-04-07 11:01

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan hunden tisse på kommando - det er en gave, det vil jeg gerne skrive

Min lab.hvalp på 14 uger har allerede lært "kommandoen" tis-tis (selv om den
nogle gange skal siges mange gange, før hun giver sig tid til at lytte
efter, først er der lige en masse visne blade, der skal fanges) - til
gengæld har hun ikke fattet, hvorfor jeg bliver _lidt_ træt i ansigtet, når
hun - efter at vi har været ude i haven ½ times tid - alligevel sætter sig
til at tisse i stuen, så snart vi er gået ind ad terrassedøren.
Så det med tålmodigheden, kan jeg godt skrive under på - men om den holder
et halvt år, håber jeg ikke bliver nødvendigt.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : qfha

Dato : 01-04-07 18:09

Det er som nævnt meget inidividuelt. Men du kan rose den med en godbid
udendørs når der lykkes. Godbidden trapper du bare ned når det går som
det skal. Hvis du har gulv uden tæpper indendørs kan du lægge en avis
ved den dør, som den skal ud af når du lufter den, så vænner du den
til selv at sige til når den er trængende. En hvalp vil altid søge en
avis, hvis der ikke er tæpper på gulvene. De kan ikke lide, at det
"pjasker".
Tillykke med goldenpigen.
mvh
qfha

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 05-04-07 19:29

Sally nåede vist kun at tisse inde nogle enkelte gange (når man ser bort fra
en senere periode med blære-betændelse), og det på trods af, at vi boede på
3. etage.
(Rotter er naturligvis også ekstraordinære - så ta' det ikke som et
personligt nederlag, at jeres hund ikke kan følge med!)

Vi satte ægge-uret og gik i begyndelsen ned med hende hver time. Masser af
ros når hun tisser - og med risiko for at jeg bliver upopulær i min gamle
ejerforening, så vil jeg indskyde, at det er fremmende at tisse samtidig med
hvalpen, så den ser, at vi ikke er på fremmed grund.
/K