Fordomme bekræftet.
Fra : pwh

Dato : 28-03-07 11:20

På vej hjem fra dyrelægen mødte Tyson og jeg
et par 18-20 år tøser, den ene med en Bullterrierhvalp,
og den anden med en AmStaffhvalp.
Det bekræftede til fulde min fordom om at det primært
er unge tøser og knægte der skal "smykke" sig med
den slags smarte hunde.
De ville med garanti aldrig få sig en Lab eller en Schæfer,
de har helt sikkert kun de hunde fordi det ser smart ud,
og det er blevet moderne blandt unge med kamphunde.

Tænk på hvor mange af de stakkels hunde der ender på internater,
for derefter at blive aflivet fordi ingen vil have en brugt kamphund.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 28-03-07 11:41

> [...]
>
> Tænk på hvor mange af de stakkels hunde der ender på internater,
> for derefter at blive aflivet fordi ingen vil have en brugt kamphund.

Jamen jeg giver dig i det store hele ret - der er inflation i den type
hunde, og det er typisk meget unge mennesker - de rå drenge og "gadepigerne"
(eller dem der føler sig sådan), der investerer i sådan en hund.
De tror de kan magte det. De aner ikke, hvad de laver. Og lur mig, om ikke
denne trend den ebber ud i løbet af 5-7 år, når der er rigtig mange der
finder ud af, at det nok ikke lige var denne type hund, de skulle have været
startet med.
Desværre vil det uvægerligt være på bekostning af en masse hunde, der kunne
have haft et godt liv det rette sted, og sikkert også en god portion
menneskelige ofre og besøg på skadestuen....
Lidt kynisk - hvor der handles, der spildes... Desværre...

Angående definitionen Kamphund.
Nu er hverken en amstaff eller en bullterrier en kamphund. Dem findes der to
af, og det er Pitbull'en og Torsoen. (Begge ulovlige i DK)
Resten hører under kategorien muskelhunde, som jo grundlæggende ikke har
noget at gøre med kamphunde.
Hvad der så er fælles for muskelhunde er, at de er nemme at trigge og nemme
at tænde - selvfølgelig med forskel fra race til race.
Man kan bruge de fleste muskelhunde til hundekampe - (det kan man i øvrigt
også med mange andre let-antændelige racer), men det får dem ikke til at
høre ind under kategorien.
Heldigvis er der fokus på problemerne i avlen med muskelhunde, og seriøse og
gode opdrættere prøver i avlen at nedtone den tikkende bombe, som mindre
seriøse - eller fuldstændig gale - opdrættere har fremavlet i et stykke
tid...

Tankevækkende er det, at der i DKK er registreres omkring 6000 af de tre
populæreste racer sammenlagt om året. (Labrador, schæfer og golden
retriver).
Til sammenligning estimeres det, at der hvert år (i disse år) købes omkring
20.000 hunde inden for muskelhunderacerne. (Mange af disse kan ikke
registreres hos DKK, derfor er der ikke noget tal derfra).

Connie - som bare er glad for en lalleglad schæfer....

Fra : pwh

Dato : 28-03-07 12:05

C.H, skrev:

> Angående definitionen Kamphund.
> Nu er hverken en amstaff eller en bullterrier en kamphund. Dem findes
> der to af, og det er Pitbull'en og Torsoen. (Begge ulovlige i DK)

Hvor har du dog de oplysninger fra, altså at en Bullterrier og en AmStaff
ikke bliver regnet for at værer en kamphund.
AmStaff er mig bekendt udstillingsversionen af en kamphund,
så den har måske aldrig fungeret som kamphund.
Men Bullterrier (som der findes flere typer af) er mig bekendt direkte
avlet til hundekamp i tidernes morgen.

> [...]
> seriøse og gode opdrættere prøver i avlen at nedtone den tikkende
> bombe, som mindre seriøse - eller fuldstændig gale - opdrættere har

Kan man regne med at det er seriøse opdrættere der har solgt hvalpe
til et par 18 års tøser, lyder ikke sådan for mig

> [...]
> omkring 20.000 hunde inden for muskelhunderacerne. (Mange af disse kan ikke
> registreres hos DKK, derfor er der ikke noget tal derfra).

Det er lidt skræmmende læsning du disker op med der.

> Connie - som bare er glad for en lalleglad schæfer....

/Jens - som selv er ejer af en led kampkat

Fra : C.H

Dato : 28-03-07 13:28

> [...]
> så den har måske aldrig fungeret som kamphund.
> Men Bullterrier (som der findes flere typer af) er mig bekendt direkte

Det er da fuldstændig korrekt, at det er hunde, der i tidernes morgen blev
brugt til beskyttelse, til brugshundeformål og til hundekampe - men det
betyder jo ikke, at det fortsat er det, der er avlet henimod.
Det er gældende for Pit bull terrieren, men ikke for Amerikansk
Staffordshireterrieren. (Som du selv nævner)

Hvad angår bullterrierene generelt er det samme egentlig gældende. Som
udgangspunkt en kamphund, som senere er blevet avlet i forskellige
retninger.
Her i landet er det kun pitbullen der kategoriseres som kamphund. (og som
farlig hund sammen med tosaen)

En tilføjelse kan være, at schæferen oprindeligt er en hyrdehund, men avl
gennem tiderne har fortyndet denne egenskab og det er vist meget få, der
benyttes til hyrdning i dag.... Bare som eksempel - det er jo sådan for de
fleste racer, de har udviklet sig siden tidernes morgen.

> Kan man regne med at det er seriøse opdrættere der har solgt hvalpe
> til et par 18 års tøser, lyder ikke sådan for mig

Nej - det er jo tydeligevis ikke ordentlige opdrættere... Desværre er der
gået gang i pengemaskinen og tidens trend med at skabe kamphunde ud af
muskelhunde får vist opdrættere til at give køb på seriøsiteten til fordel
for ussel mammon....

> Det er lidt skræmmende læsning du disker op med der.

> /Jens - som selv er ejer af en led kampkat
Jeg har sgu tre - sjovt nok er det kun dame-kattene, der kan blive gode
kampkatte!!!!

Nå - til sidst...
Pointen var, at man ikke kan kalde en hel race for en kamphunderace (med
undtagelse af de to omtalte, som stadig avles alene med det formål).
En kamphund i DK har ikke noget med racen at gøre, men med dens funktion.
Den er trænet til kamp - ergo er det en kamphund.
En amerikansk bulldog, eksempelvis, der er opvokset i en børnefamilie og har
fået en god opdragelse er ikke en kamphund, men en familiehund fra en
muskelhunderace...

Connie...

Fra : pwh

Dato : 28-03-07 13:51

C.H, skrev:

> Jeg har sgu tre - sjovt nok er det kun dame-kattene, der kan blive
> gode kampkatte!!!!

Jeg har også indtrykket af at min hankat modtager flere tæsk
end han deler ud, sådan er det jo også med hunde,
det er tæverne der er de skrappe

> [...]
> formål). En kamphund i DK har ikke noget med racen at gøre, men med dens
> funktion. Den er trænet til kamp - ergo er det en kamphund.

Sjovt som vores diskussioner ender i ordkløveri for tiden
Dvs at du heller ikke kalder en Schæfer for en hyrdehunderace
fordi den ikke hyrder mere.
Der er sikkert på verdensplan flere Bullterrier der stadig kæmper i pitt,
end der er Schæfere der hyrder Får

> En amerikansk bulldog, eksempelvis, der er opvokset i en børnefamilie
> og har fået en god opdragelse er ikke en kamphund, men en familiehund
> fra en muskelhunderace...

Så vidt jeg ved er en AmBull aldrig blevet avlet med kamp for øje,
husker jeg ikke galt er den udviklet til beskyttelse og hyrdning.

/Jens (som nu vil hente sin jagt/hyrde hundeblanding)

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-03-07 16:28

On 28 Mar., 12:20, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> På vej hjem fra dyrelægen mødte Tyson og jeg
> et par 18-20 år tøser, den ene med en Bullterrierhvalp,
> og den anden med en AmStaffhvalp.

Endnu et bidrag til fordommene - her i næreden ligger der nogle
kolonihaver. Der har jeg hørt en hund hyle om natten. Hunden en 9 mdrs
amstaff tæve bor alene i huset, fordi dens ejer, en 17-årig dreng med
indvandrerbaggrund bor et sted hvor der ikek må holdes hund. farmand
må ud ti lkolonihavehuset for at lufte hunden, når drengen ikke lige
har tid, og det sker jo jævnligt for en 17 årig. Men han lufter skam
selv hunden sådan på lørdag-formiddage på gågaden hvoer flest mulgt
kan se at han skam har sådan en tingest.

Ifølge Lov om Hunde §2 erdet ikke tilladt at holde hund i kolonihaver
hvor der ikke er beboelse. Kolonihaverne må beboes hele døgnet rundt i
sommerhalvåret, men jeg ved ikke hvordan de har tænkt sig at den hund
skal overvintre i et kolonihavehus. Det ser vi til den tid, og i
mellemtiden må jeg til at vække "Hr. Død" op, det er den lokale
kredsformand i Dyrenes Beskyttelse, og han bærer sit øgenavn med rette
på flere måder.

Hilsen kim

Fra : pwh

Dato : 28-03-07 16:47

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> amstaff tæve bor alene i huset, fordi dens ejer, en 17-årig dreng med
> indvandrerbaggrund bor et sted hvor der ikek må holdes hund.

Forbavser mig ikke.
Kan i huske den doku-udsendelse hvor man så en indvandrer der
havde sine kamphunde i små bure ude på landet, fandeme ulækkert.

/Jens