Min hund er agresiv over for fremmede hund~
Fra : Ellen01

Dato : 23-03-07 18:33

Hej Dette er min første gang på en web grupppe...
Er der nogen der har et godt forslag til hvordan man kan få en hund
til, IKKE ...at vise agressiv opførelser over for andre hunde, som den
ikke kender... Jeg har 3 hunde ialt, men Emma (2 år )som er en halv
Dogo Argentino og Halv Rotweiler.. Gør og skaber sig når den møder
andre hunde. Hun angriber dem dog ikke.... Hun kan heller ikke lide
mennesker andre end dem hun møder et par gange.. Jeg fik hende, da hun
kun var en måned gammel, Alt for ung... Men jeg bor ikke i Danmark og
hernede forærer man store hunde væk, meget tidligt så de ikke når at
blive alt for store..
Hun er godheden selv når hun er herhjemme, også over for de børn som
er på besøg..
Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd ?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-03-07 19:33

"Ellen01" <ellen@e-and-l.com> skrev i en meddelelse
Hej Dette er min første gang på en web grupppe...

jamen hej da

[...]

Puhh det kan min sgu heller ikke , men det bliver bedre med alderen - min
mor havde lidt det samme problem men så gik hun til hund træning og det
gjorde faktisk mirakler , så hvis du gider så kunne det være vejen frem -
der er sikkert nogen i gruppen der ved bedre ind jeg hvad for kursus du skal
gå på.

Mv.
BMM

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 19:47

Ellen01, skrev:
> Hej Dette er min første gang på en web grupppe...

Velkommen til DK's bedste og nok ældste gruppe

> Jeg har 3 hunde ialt, men Emma (2 år )som er en halv
> Dogo Argentino og Halv Rotweiler..

Hidsig blanding.

> Gør og skaber sig når den møder
> andre hunde. Hun angriber dem dog ikke.... Hun kan heller ikke lide
> mennesker andre end dem hun møder et par gange..

Dogo har ikke en stor plads i mit hjerte, en tæve bed engang
et stort hul i min Tyson, skodrace i mine øjne.

Men nu hvor du har hende er det nok den gode gamle med lederskab
der skal til, specielt med sådan en blanding, og så en tæve.
Så hun skal simpelthen adlyde dig 100%, ingen slinger i valsen der.
Det vil uden tvivl kræve at du sætter dig fysisk i respekt,
helst ikke tæv, men et drag over nakken eller et klask i røven
er der endnu ingen hund der er død af.
Du har valgt at få en dynamitstang af en hund,
så må du også leve op til ansvaret.

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 21:40

--
men et drag over nakken eller et klask i røven
er der endnu ingen hund der er død af
--
Måske ikke - men mon ikke faren for en mere agresiv hund er til stede
her ???

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 21:55

Is, skrev:
> [...]

> er der endnu ingen hund der er død af
> --
> Måske ikke - men mon ikke faren for en mere agresiv hund er til stede

Nu er den jo ikke agrassiv i forhold til ejeren, så tror det ikke.
Men kom da endelig med alternativer til at styrer sådan
en blanding, det vil Ellen sikkert kun sætte pris på.
Jeg siger bare hvordan jeg ville takle sådan en størrelse,
det er ikke legetøj for ukyndige.
Nok af en anden kaliber end du er vant til,
det skal man ikke gå igang med uden at ville
tage konsekvensen.

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 22:14

> Nu er den jo ikke agrassiv i forhold til ejeren, så tror det ikke.
--

Det håber jeg heller ikke den bliver, for så går det galt

--
> [...]
> det er ikke legetøj for ukyndige.
> Nok af en anden kaliber end du er vant til,
> det skal man ikke gå igang med uden at ville

Jeg synes bare at du lægger op til at det er fysisk styrke det klare
sagerne med sådan en ??
Man skal selvfølgelig have fysisk styrke til at kunne holde sådan en,
med derudover skal man blive "leder" af flokken. Det er så noget med
at bestemme hvad hunden må og ikke må i hverdagen på en venlig, men
bestemt måde.
I det hele taget "ros for rigtig adfærd"

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 22:30

Is, skrev:

> Jeg synes bare at du lægger op til at det er fysisk styrke det klare
> sagerne med sådan en ??

Nej slet ikke, så er slaget nok tabt for Ellen, for hunden er uden
tvivl stærkere end hende rent fysisk.
Men sætte sig i respekt rent fysisk tror jeg stadig på,
og magter man ikke det i forhold til den hund man har,
så har man i mine øjne valgt en forkert race.

> [...]
> at bestemme hvad hunden må og ikke må i hverdagen på en venlig, men
> bestemt måde.
> I det hele taget "ros for rigtig adfærd"

Ros er rigtigt godt, bruger jeg selv meget med held.
Men igen skal hunden altså vide hvem der sætter dagsordenen.
En hund der vedblivende er agrassiv i et møde med en anden hund
når den har fået besked på det modsatte, den har ikke fatte det.
Og altså, du har fejlet i det lederskab som jeg ser det.

Du bestemmmer alt, hunden bestemmer intet, så let er det faktisk

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 22:49

> [...]

> En hund der vedblivende er agrassiv i et møde med en anden hund
> når den har fået besked på det modsatte, den har ikke fatte det.

Jeg mener stadig at lokke den til at fjerne opmærksomheden fra den
anden hund, og så belønne den for det, er måden at gøre det på.

Der er større chance for at hunden forstår hvad du vil,
hvis du ber den om at gøre noget, og så roser/belønner den når den gør
det,
end
hvis den gør noget forkert, og du skælder den ud.

(men ellers er vi jo næsten enige denne gang

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:11

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener stadig at lokke den til at fjerne opmærksomheden fra den
> anden hund, og så belønne den for det, er måden at gøre det på.

Jamen bestemt et forsøg værd.
Ellen skal bare huske at give hver nu "metode" en chache på
et par mdr, og da altid bedst med de blide metoder

> [...]
> det,
> end
> hvis den gør noget forkert, og du skælder den ud.

Det var lederskabet jeg ville have på plads,
tror ikke til min død på at man kan købe sig til det med godbidder.
Du får højst en "dresseret abe" der lystrer dig for betaling,
og ikke af respekt for at du er den ultimative leder af dens univers.

> (men ellers er vi jo næsten enige denne gang

Du ser det jo også ud fra "bløde" hunde tror jeg,
det er Ellens ikke af natur, og skal behandles derefter.
Ikke ondt og hårdt, men konskvendt, og til tider lidt hårdt.

Jeg kunne godt finde på at binde an med den slags "racer",
men jeg ville også værer afklaret om hvad det indebar.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-03-07 22:33

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er der endnu ingen hund der er død af
> --
> Måske ikke - men mon ikke faren for en mere agresiv hund er til stede

Jeg er enig her.

Hunden er agressiv fordi den ser andre hunde som noget
dårligt/truende/farligt. Hvis den så får klø hver gang den ser en anden
hund, gør man efter min mening ondt værre.

Måske man kan komme igennem med det, men jeg vil tro det også kan have den
modsatte effekt. Måske den bliver ok, når ejeren er i nærheden, men hvad så
den dag den møder en anden hund, og ejeren er tilstrækkelig langt væk?

Jeg mener det er at lege med ilden.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 22-03-07 22:46

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> Hunden er agressiv fordi den ser andre hunde som noget
> dårligt/truende/farligt. Hvis den så får klø hver gang den ser en anden
> hund, gør man efter min mening ondt værre.

Min er ultra dominerende, og jeg afdækker den når der kommer andre hunde
forbi.
Kommer de for tæt på og min føler sig truet da den ligger ned giver jeg den
"fri" dog stadig med snor på

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:12

jopa, skrev:

> Min er ultra dominerende, og jeg afdækker den når der kommer andre
> hunde forbi.
> Kommer de for tæt på og min føler sig truet da den ligger ned giver
> jeg den "fri" dog stadig med snor på

Og ????

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-03-07 23:19

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Og ????

Jeg beskriver hvorledes jeg vil gribe situationen an med en agressiv hund.
Er det ikke det der bliver spurgt om ?
Subjekt Min hund er agressiv overfor fremmede hunde

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:29

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg beskriver hvorledes jeg vil gribe situationen an med en agressiv
> hund. Er det ikke det der bliver spurgt om ?
> Subjekt Min hund er agressiv overfor fremmede hunde

Men det er vel mere symptombehandling,
Milo er jo ikke blevet mere social af den grund.
Tror det var Ellens ønske at hendes hund skulle blive
mere social end den er nu.
Eller kunne jeg da have foreslået en mundkurv, problem løst

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-03-07 23:57

> [...]
> mere social end den er nu.
> Eller kunne jeg da have foreslået en mundkurv, problem løst

Et klask i røven er vel også symtombehandling eller ?
Jeg selv er udemærket tilfreds med mins dominans som forøvrigt er en smule i
aftagende.
Kan jeg undgå at Milo æder andre hunde ved at afdække den er det vel
perfekt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 01:02

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Et klask i røven er vel også symtombehandling eller ?

Skulle da gerne virke opdragende.

> Jeg selv er udemærket tilfreds med mins dominans som forøvrigt er en
> smule i aftagende.
> Kan jeg undgå at Milo æder andre hunde ved at afdække den er det vel
> perfekt.

Ja for dig, men ikke for så mange af os andre.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 22:56

Søren LH, skrev:
> [...]
> dårligt/truende/farligt. Hvis den så får klø hver gang den ser en
> anden hund, gør man efter min mening ondt værre.

Nu har jeg jo heller ikke foreslået at tæve den.
Men du mener måske at blandingen som den i tråden
ikke bør have en klar overbevisning om hvem der er den fysisk stærke
i forholdet, om det så er bluf eller ej.

Jeg sørger da for at mine hunde via leg ved at jeg er fysisk stærkere
end dem, men samtidigt giver jeg dem (specielt Angel) lov til at vinde
nogle slåskampe, for at give hende selvtillid.
Med sådan en Dogo blanding ville jeg nok "kanøfle" den i slagsmålene
så den havde en klar ide om at jeg var lederen.
Muligvis foreskriver"hundehviskeren" andre fremgangsmåder,
men husk på at det ikke er en alm standart Schæfer vi taler om.

> [...]
> have den modsatte effekt. Måske den bliver ok, når ejeren er i
> nærheden, men hvad så den dag den møder en anden hund, og ejeren er

Sådan holder man da heller ikke hund.
Den skal da altid værer inden for rækkevidde.

> Jeg mener det er at lege med ilden.

Enig.
Det var det allerede da Ellen tog sådan en blanding til sig.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-07 06:13

> [...]

> Med sådan en Dogo blanding ville jeg nok "kanøfle" den i slagsmålene
> så den havde en klar ide om at jeg var lederen.

Jeg har aldrig tænkt på lederskab som et spørgsmål om hvem der er fysisk
stærkest. Men nu har jeg heller ikke prøvet at have en hund der var fysisk
stærkere end mig selv, så jeg er nok ikke særlig kyndig på det område, det
erkender jeg.

> Muligvis foreskriver"hundehviskeren" andre fremgangsmåder,
> men husk på at det ikke er en alm standart Schæfer vi taler om.

Jeg tror mekanismerne i agression er de samme uanset race.

Nåda, hvad kalder du rækkevidde?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 08:10

Søren LH, skrev:
> [...]
> fysisk stærkest. Men nu har jeg heller ikke prøvet at have en hund
> der var fysisk stærkere end mig selv, så jeg er nok ikke særlig

Fysisk stærkere kan, som jeg ser det, værer en vigtig del af lederskabet.
Jeg føler mig aldrig helt tryg sammen med feks små damer med
for store hunde, de bestemmer nemlig i sidste ende ikke mere end
hvad der passer deres køter.
Så jeg ser ingen probs i forholdet til en hund at den ved at
lederen er den stærkeste, det er den da sikkert kun glad for

> Jeg tror mekanismerne i agression er de samme uanset race.

Sikkert, men der er forskel på hvordan "racerne" skal takles.

> Nåda, hvad kalder du rækkevidde?

Mine egne kan jeg da altid kalde til mig på 5 sekunder,
de løber ikke ret langt væk fra mig.
Det er faktisk et valg fra deres side,
ikke noget jeg specielt har tvunget dem til.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-07 08:21

> [...]
> lederen er den stærkeste, det er den da sikkert kun glad for

> Sikkert, men der er forskel på hvordan "racerne" skal takles.

Måske, du har ret i at jeg ikke har erfaring med dogo'er og lignende.

> Mine egne kan jeg da altid kalde til mig på 5 sekunder,

Jeg tvivler på situationen er den at Ellen kan det. Og så holder man ikke
hund siger du, men situationen er jo som regel at først anskaffer man
hunden, derefter prøver man at få lederskab, indkald m.v. på plads. Og hvis
det så ikke lykkes, ja så har man jo altså stadig hunden.

> de løber ikke ret langt væk fra mig.
> Det er faktisk et valg fra deres side,
> ikke noget jeg specielt har tvunget dem til.

Det er til dels også racebestemt. Labber og schæfere er samarbejdende racer,
i modsætning til selvstændige racer, som er ligeglad med om de er i nærheden
af føreren (mere eller mindre).

Dit lederskab er uden tvivl også ok, men det er det jo netop ikke hos Ellen.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 08:47

> Jeg tvivler på situationen er den at Ellen kan det. Og så holder man
> ikke hund siger du,

Nu skriver Ellen jo selv at hendes hund er yderst velopdragen,
så må jeg formode at indkald er på plads.
Og ja, jeg mener det er uansvarligt at lade sin hund fise rundt
som det passer den, ubehageligt at møde en hund hvor man
ikke kan se hvem der skal have styr over den.

> men situationen er jo som regel at først
> anskaffer man hunden, derefter prøver man at få lederskab, indkald
> m.v. på plads. Og hvis det så ikke lykkes, ja så har man jo altså
> stadig hunden.

Og så må resten af verden bare indrette sig efter det ?

> Det er til dels også racebestemt. Labber og schæfere er samarbejdende
> racer, i modsætning til selvstændige racer, som er ligeglad med om de
> er i nærheden af føreren (mere eller mindre).

Mine hunde er da også "racemæssigt" valgt ud fra at de nok ville
værer forholdsvis nemme at opdrage.
Det valg har alle hundeejere vel, ingen har vel tvunget Ellen til at
tage den DogoRotte til sig, hendes valg, hendes ansvar.

> Dit lederskab er uden tvivl også ok, men det er det jo netop ikke hos
> Ellen.

Det er jo det jeg hele tiden har skrevet.
Vi to har så forskellige metoder til at få det på plads.
Men den agrassivitet (det værste jeg ved) som Ellens hund udviser
skal der tages fat i med fast hånd som jeg ser det.
Det er en adfærd der skal stoppes hurtigst muligt inden nogen
kommer alvorligt til skade.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 26-03-07 14:42

> [...]
> skal der tages fat i med fast hånd som jeg ser det.
> Det er en adfærd der skal stoppes hurtigst muligt inden nogen

Nu har jeg fulgt med i jeres debat....
Og jeg må sige, at jeg tilslutter mig Sørens holdning.

Uden nogensinde at have ejet en af de mere krævende hunderacer, så er jeg
ikke i tvivl om, at grundsubstansen er den samme.

I forbindelse med træningen, som min mand og Cassius går til, så er der
mange ting omkring hunde og deres drifter, der falder på plads.
Og det er netop dem, som jeg kan se det, er hovedomdrejningspunktet her.

For når en hund er aggressiv overfor andre hunde, så er det dens
forsvarsdrift, der er blevet trigget.
Og som man meget hurtigt lærer, når man træner bidearbejde med sin hund, så
er forsvarsdriften noget der bliver stimuleret af fysisk dominans og truende
adfærd (efter hundens opfattelse) fra menneskets side.
Forsvarsdriften ligger og lurer lige under overfladen hos de typer af hunde,
som Ellens er. Der skal ingenting til at stimulere den, og den er
fuldstændig umulig at opdrage ud af hunden igen.

For mig at se er enhver handling, der kan trigge forsvarsdriften hos en hund
af denne kaliber fuldstændig hovedløs.
Disse hunde skal NETOP opdrages med motivation, og positiv forstærkning. De
kan ikke tåle så stor belastning, så derfor mener jeg, at man som leder og
fører skal afholde sig fuldstændig fra at gøre ting, der kan belaste den og
dermed trigge dens forsvarsdrift.

Jeg ville ALDRIG slå en hund af denne type (og heller ingen andre, men man
slipper lidt heldigere fra det med mange andre hunde).
Jeg ville ALDRIG bruge dask eller klask systematisk til opdragelse.
At Cassius har modtaget en lussing på et tidspunkt - ja, det er hvad der
sker. En reflektorisk reaktion er noget hunden forstår, for det er det, den
får fra sine artsfæller. Den får ikke overvejet straf.

At lederskab har noget med fysik at gøre er en menneske-ting. Det er ikke
noget, der eksisterer i hundeflokke....

Og så for en god ordens skyld, vil jeg lige sige, at når der trænes
bidearbejde er det ikke forsvarsdriften, der stimuleres, men
byttedriften.... (Og så er der ingen regler uden undtagelser - jeg har også
hørt om klubber, der er fuldstændig skrupelløse og førere, der ikke er blege
for at smadre deres hundes væsen til fordel for gode point til prøverne -
men det er heldigvis ikke normen)

Connie

Fra : C.H

Dato : 26-03-07 14:56

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

"Og som man meget hurtigt lærer, når man træner bidearbejde med sin hund, så
er forsvarsdriften noget der bliver stimuleret af fysisk dominans og truende
adfærd (efter hundens opfattelse) fra menneskets side."

Jeg falder lige over denne helt gale formulering, og bliver nødt til at
rette på mig selv, for at der ikke skal opstår nogen misforståelser...

Forsvarsdriften bliver IKKE stimuleret ved bidearbejde.....
Der skulle nok have stået at HVIS man vil stimulere forsvarsdriften, så er
det sådan, det gøres.

Hunden ved ikke, at det den laver hedder forsvarsarbejde. Den er ikke truet,
den leger. Der er ikke forskel på bidearbejde i byttedrift og
hive-trækkelege med et reb hjemme i haven.....

SÅ! NU tror jeg jeg har sagt det tydeligt

Connie

Fra : pwh

Dato : 26-03-07 17:40

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu har jeg fulgt med i jeres debat....
> Og jeg må sige, at jeg tilslutter mig Sørens holdning.

Det gør jeg da også, i en del af det.

> Uden nogensinde at have ejet en af de mere krævende hunderacer, så er
> jeg ikke i tvivl om, at grundsubstansen er den samme.

Sikkert, men stadig med store variationer inden for racerne.

> Forsvarsdriften ligger og lurer lige under overfladen hos de typer af
> hunde, som Ellens er. Der skal ingenting til at stimulere den, og den
> er fuldstændig umulig at opdrage ud af hunden igen.

Ikke min erfaring med mine egne. Jeg er ikke helt ved målet med
Angel endnu, men det skal nok nåes.

> For mig at se er enhver handling, der kan trigge forsvarsdriften hos
> en hund af denne kaliber fuldstændig hovedløs.

Har du set hunde opdrage på hinanden, der bliver sgu ikke altid
taget med fløjelshandsker, tror det er det vi i en vis udstrækning
skal efterligne til tider. Altså sige kraftigt fra hvis situationen
kræver det, og så værer gode venner igen lige bagefter.

> [...]
> jeg, at man som leder og fører skal afholde sig fuldstændig fra at
> gøre ting, der kan belaste den og dermed trigge dens forsvarsdrift.

I min verden burde en Rotte/Dogo værer en psykisk meget stærk hund,
dem tror jeg ikke på du kun kan opdrage med ros og godbidder.
Jeg tror der vil værer en fare for at hunden overtager føringen
fordi den synes lederen er et skvat.

> Jeg ville ALDRIG slå en hund af denne type (og heller ingen andre,
> men man slipper lidt heldigere fra det med mange andre hunde).

Jeg har heller ikke anbefalet at SLÅ den, det er der ingen der har.

> Jeg ville ALDRIG bruge dask eller klask systematisk til opdragelse.

Jeg har også frarådet at bruge dask systematisk, så der er vi enige.

> At Cassius har modtaget en lussing på et tidspunkt - ja, det er hvad
> der sker. En reflektorisk reaktion er noget hunden forstår, for det
> er det, den får fra sine artsfæller. Den får ikke overvejet straf.

Jeg har da også dasket mine rent reflektorisk som du skriver,
det er jo en menneskelig reaktion, som man dog bør tøjle mest muligt.
Men jeg ser intet galt i at give et dask velovervejet, men det skal bestemt
da værer undtagelsen, men da stadig bedre end at det sker af ren hidsighed.

> At lederskab har noget med fysik at gøre er en menneske-ting. Det er
> ikke noget, der eksisterer i hundeflokke....

Det er din påstand.
Jeg må igen henvise til egne observationer hunde imellem,
de forstår da glimrende (som regel) hvis den ene hund er fysisk overlegen.
Tyson har da i tidens løb sat en par hidsigpropper på plads rent fysisk,
ved at fikserer dem på jorden med sit gab om deres hals.
Jeg kan love dig at det et en besked der trænger igennem.
Og for at blive ved din egen race, har han også sat en
belastende Schæferhan på plads lidt voldsomt (ingen huller)
siden den dag har Gajo da været meget afdæmpet i forhold til Tyson.
Så fysisk overmagt er jeg sikker på at hunde respekterer,
det er vel i bund og grund rent overlevelsesinstinkt for dem.

/Jens

Fra : Is

Dato : 26-03-07 19:52

> [...]
> Så fysisk overmagt er jeg sikker på at hunde respekterer,
> det er vel i bund og grund rent overlevelsesinstinkt for dem.

hmm !
siger du Ellen bare skal slippe sin hund, og lade dem finde ud af hvem
der bestemmer ?

det håber jeg ikke.

Det kan da godt være at Tyson har sat "hidsigpropper" på plads, men
det er da så kun i forhold til Tyson. Det har da sikkert ikke hjulpet
på deres forhold til andre hunde ??

Man høre da også tit om folk der har 2 hunde, en stor og en lille,
f.eks schæfer & gravhud, at det er gravhunden der bestemmer hvem der
det store kødben. Dermed mener jeg at klogskab tit vinder over fysisk
overlegenhed, også i hundeverden. (og jeg siger ikke schæfer er dumme)

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 26-03-07 20:28

Is, skrev:
> [...]
>>

> hmm !
> siger du Ellen bare skal slippe sin hund, og lade dem finde ud af hvem

Nej for fanden, det er slet ikke det jeg mener, det er jeg modstander af
da det alt for let kan gå grueligt galt.
Det var mere for med et eksempel med min egen hund at illustrerer
at hunde indbyrdes har respekt for at blive sat fysisk på plads.
Men jeg stopper altid den slags inden det når at udvikle sig,
og jeg tager det i opløbet hvis det er muligt.

> Det kan da godt være at Tyson har sat "hidsigpropper" på plads, men
> det er da så kun i forhold til Tyson. Det har da sikkert ikke hjulpet
> på deres forhold til andre hunde ??

Hmmm.. igen ikke min personlige erfaring.
Gajo (Schæferen) som Tyson satte på plads har såmænd et fint forhold
til Tyson nu, han udviser nu stor respekt i stedet for at provokerer.
Og en sur ældre Rottweilertæve som trode at hun skulle overfalde Angel
bagfra blev også sat på plads af hende, den Rotte møder jeg jævnligt
(senest igår) og Angel og Sandy omgåes uden probs efter det sammestød.
Jeg oplever ikke det samme "bæren nag" mellem hunde, som mellem mennesker,
der skal prøves nogle grænser af til tider, og så falder det på plads.

> [...]
> det store kødben. Dermed mener jeg at klogskab tit vinder over fysisk
> overlegenhed, også i hundeverden. (og jeg siger ikke schæfer er dumme)

Svært at sige hvad der foregår inden i hovedet på en hund,
men lige Gravhunde har vist heller aldrig opdaget at de er fysisk underlegne
Det har jeg også oplevet 2-3 gange med Dansk/Svensk Gårdhunde,
det var dem jeg havde i tankerne da jeg fortalte om at Tyson har givet dem
en tur i græsset, der har de klart vist underlegenhed straks.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 26-03-07 20:56

> Det gør jeg da også, i en del af det.

> Sikkert, men stadig med store variationer inden for racerne.

> Ikke min erfaring med mine egne. Jeg er ikke helt ved målet med
> Angel endnu, men det skal nok nåes.

Nu er dine hunde jo heller ikke af den type
(Hentyder du til rotten i Angel, så er den gode gamle store
arbejdsrottweiler ved at være avlet væk.... Det er slet ikke så skarpe som
de har været).

> [...]
> skal efterligne til tider. Altså sige kraftigt fra hvis situationen
> kræver det, og så værer gode venner igen lige bagefter.

Jo, det er netop med fløjlshandsker. For det første er tålmodigheden i en
hundeflok enorm. Lømler får lov til at gå rigtig langt. Herefter bliver der
kommunikeret, der bliver sat grænser helt uden brug af korporlighed fra
hundenes side.
Holder lømlen ikke op, bliver der snerret og hjælper dette heller ikke,
bliver der markeret meget tydeligt. Ikke en gang når de for alvor siger fra
kommer de i nærheden af noget, der gør skade.
Og som du selv siger - de siger fra, og så er det overstået.

> [...]
> dem tror jeg ikke på du kun kan opdrage med ros og godbidder.
> Jeg tror der vil værer en fare for at hunden overtager føringen

Enhver hund bør være en psykisk stærk hund - men det er alle hunde ikke,
ligegyldigt race.
En dogo er historisk set avlet til at udvise aggression mod andre hunde.
Jeg har læst mig til, at det er noget seriøse opdrættere forsøger at
"fortynde" - fuldstændig som det er tilfældet med andre muskelhunde-racer.

Og så lige en enkel ting..... (som sikkert bliver lang)
Det er en udbredt misforståelse at lederen i en hundeflok er den stærkeste
og mest overlegne.
Det er en forståelse, der er overleveret gennem mange år, og som stammer fra
halvdårlige observationer af ulveflokke.
Man er nu blevet klar over, at det slet ikke fungerer sådan i flokkene.
Alfahannen er en rolig hund, og dennes vigtigste opgave er, at sørge for at
alle i flokken har det godt. Alfahannens hovedområde er maden. Han sørger
for, at maden bliver fordelt på den mest hensigtsmæssige måde.
(Det vil sige alfahan og alfahun først, for det er dem, der leverer
hvalpene, herefter hvalpene og så de voksne hunde)
Vejen til en hunds hjerte er gennem maden.
Respekten som leder får man herigennem.
En god leder i en hundefolk er rolig, overbærende, retfærdig og har
overblik. Han er god til at passe på sin flok. Aggression er en dårlig
egenskab for flokken, der skaber splid... En aggressiv hund er kun leder i
et kort øjeblik.

Og så lige en tilføjelse - alfahannen er ikke den hund, der bestemmer over
alt i en gruppe. Alle voksne hunde har deres speciale, som de råder og
regerer over....

> [...]
> bestemt
> da værer undtagelsen, men da stadig bedre end at det sker af ren

Ja, jeg giver dig helt ret i, at det skal tøjles.... Jeg håber og tror på,
at mennesker der almindeligvis holder sig helt væk fra fysisk "opdragelse"
af en hund, heller ikke flipper helt tosset på den i afmagt.
Da jeg oplevede refleksen var det i forbindelse med en episode, hvor Cassius
hapsede og napsede i min arm - det nev som pokker og min arm langede helt
pr. automatik ud efter ham. Jeg ramte ham lige på siden af hovedet. Både ham
og jeg blev noget overraskede - men man må sige, at hunden forstod
budskabet.
Det har på ingen måde gjort ondt på ham, men netop den reflektoriske
reaktion påvirkede den unge mand til at stoppe sit forehavende.

> [...]
> Så fysisk overmagt er jeg sikker på at hunde respekterer,
> det er vel i bund og grund rent overlevelsesinstinkt for dem.

Fysisk overmagt er relativ.
Både Tyson og Angel kan slå dig ihjel, hvis de vil det. Det er ikke dig, der
har overmagten der.

Det er mental ro og styrke, de respekterer. Det er retfærdighed og positiv
flokadfærd.

Connie

Fra : pwh

Dato : 26-03-07 22:30

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er dine hunde jo heller ikke af den type

Hmm... tror nu jeg kender mine hunde bedre end dig
Men jeg tænkte nu nærmere på at du påstår at det er umuligt
at opdrage forsvarsdrift (eller dæmpe den) ud af en hund,
det er ikke min erfaring med mine egne.
Tyson var meget overbeskyttende overfor Angel da hun var lille hvalp,
der måtte jeg sætte ham kraftigt på plads da han jordede
en hund der ville snuse til hende, siden har han ikke blandet sig i det.

Angel har jeg fra start af skulle arbejde med for at hun ikke skulle blive en bitch,
hun havde klart den indstilling at angreb var et fint forsvar. Flere af dem jeg luftede
hund sammen med var faktisk bekymret for hvordan hun ville blive som voksen.

> [...]
> alvor siger fra kommer de i nærheden af noget, der gør skade.
> Og som du selv siger - de siger fra, og så er det overstået.

I omgang med hvalpe vil jeg give dig ret i at sådan opfører normale
voksne hunde sig, det gør mine da også.
Og jeg (eller andre) har jo heller ikke på noget tidspunkt foreslået
Ellen at skade sin hund fysisk, så hvor vores uenig er kan jeg ikke
helt få øje på.
Har mere en fornemmelse af at du citerer fra hundebøger nu,
jeg gengiver på den anden side hvad jeg oplever i dagligdagen.

> [...]
> overblik. Han er god til at passe på sin flok. Aggression er en dårlig
> egenskab for flokken, der skaber splid... En aggressiv hund er kun

Jeg har skam også læst Abrantes, det blev jeg nu hurtigt træt af
Men sidst jeg så efter var det 2 hunde jeg har, og ikke 2 ulve.
Så spar mig for at drage for mange paraleller der, det passer alligevel
ikke på vores familiehunde, de ville hurtigt dø hvis de blev sluppet
ud i naturen og skulle leve som ulve (sikkert ædt af ulve)

> Og så lige en tilføjelse - alfahannen er ikke den hund, der bestemmer
> over alt i en gruppe. Alle voksne hunde har deres speciale, som de
> råder og regerer over....

Hvor mange hunde i DK lever i sådanne idylliske flokke som du fremstiller der,
de fleste bor nok som enehunde hos deres mennesker.

> [...]
> tror på, at mennesker der almindeligvis holder sig helt væk fra
> fysisk "opdragelse" af en hund, heller ikke flipper helt tosset på

Sikkert, men så er der nok forskel på hvad man lægger i ordet "fysisk opdragelse".
Jeg skelner klart mellem at tilføje smerte (slå, nive, ect), og et dask som
ikke gør ondt. Som jeg godt mener UNDTAGELSESVIS kan bruges
for at få hundens udelte opmærksomhed.

> [...]
> Det har på ingen måde gjort ondt på ham, men netop den reflektoriske
> reaktion påvirkede den unge mand til at stoppe sit forehavende.

Du vil vel ikke i ramme alvor prøve at bilde mig ind at Cassius vidste
om det var refleks eller bevidst fra din side.
Pointen var et det skete prompte, det var det der overraskede ham,
og der hvor jeg mener et dask kan have sin berretigelse.
Altså at give hunden en forskrækkelse, lidt som et højt råb,
men man må måske heller aldrig råbe af sin hund

> Fysisk overmagt er relativ.
> Både Tyson og Angel kan slå dig ihjel, hvis de vil det. Det er ikke
> dig, der har overmagten der.

Hvilken verden lever du dog i, mine hunde lever da på min nåde
og ikke omvendt, jeg kan med loven i hånden få dem aflivet begge
2 imorgen hvis det passede mig.
Rent fysisk kan de da dræbe mig, men i det stykke føler jeg mig
nu også overbevist om at jeg er langt bedre rustet.
En hund har stadig kun tænderne at slås med, gør dem dog ikke
farligere end de rent faktisk er, det er ikke en Bengalsk Tiger vi snakker om.
Min kat kan da også dræbe mig, det vil så bare tage lidt længere tid

> Det er mental ro og styrke, de respekterer. Det er retfærdighed og
> positiv flokadfærd.

Det vil jeg ikke give dig uret i, det påstår mange, så måske passer det
Men du mener så måske også at hunde INGEN respekt har for fysisk overmagt.
Det tror jeg ikke på, det har nok de fleste levende individer,
ren overlevelse som tidligere skrevet.
I naturen er det da heller ikke de svage der overlever, der er en naturlig udvælgelse.

/Jens

Fra : Is

Dato : 26-03-07 23:03

> [...]
> ren overlevelse som tidligere skrevet.
> I naturen er det da heller ikke de svage der overlever, der er en

respekt for fysisk overmagt ??

jo på den måde at næste gang den vil slås, så finder den en anden,
hvor den den måske har fysisk overmagt.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 06:55

Is, skrev:

> respekt for fysisk overmagt ??
>
> jo på den måde at næste gang den vil slås, så finder den en anden,
> hvor den den måske har fysisk overmagt.

Øhh ja, måske...
Hvor er det du vil hen med alt dette ???

/Jens

Fra : Is

Dato : 27-03-07 20:04

> Øhh ja, måske...
> Hvor er det du vil hen med alt dette ???
>
> /Jens

Tja, det er måske lidt ved siden af, og dog.

Hvis du træner din hund på den lidt hårde måde, fysisk magt, og måske
et rap i røven hvis nødvendigt. Så har du en hund som du vil ha den.
Men måske ikke så men at tøjle hvis f.eks dine børn/venner en dag
skulle passe den.

Hvor i mod, hvis den er trænet med ros for ønsked adfærd, mener jeg
også den er meget nemmere at tøjle af alle andre.

Dermed mener jeg at det bedre med positiv motivering end fysisk
overmagt.´

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 21:20

Is, skrev:

> [...]
> et rap i røven hvis nødvendigt. Så har du en hund som du vil ha den.
> Men måske ikke så men at tøjle hvis f.eks dine børn/venner en dag

Nu må du sgu styrer dig Erik.
Hvis du bare har læst en brøkdel af hvad jeg gennem tidernes løb
har skrevet om hvordan jeg opdrager mine hunde ville du ikke
lukke sådan en gang (ja undskyld) gylle ud.
Mine hunde er netop trænet/opdraget med 99% kærlighed,
og højst 1% skælud. At jag så ikke svæger til godbidder er en
anden snak, jeg belønner mine hunde med ros og kærlighed.

Men men men... de ved også at hvis de træder uden for mine grænser,
som er meget vide, og bevidst vælger at overhører en kommando.
Jamen så er de "in a world of shit", det lærer de hurtigt,
og jeg er sikker på at en simpel hundehjerne fungerer bedst
med at ting ligger i faste rammer. Og så skal det self have konsekvenser
at træde uden for de rammer. Mine hunde ved altid hvor de har mig,
deres verden er bevidst fra min side inddelt i sort/hvid

> Hvor i mod, hvis den er trænet med ros for ønsked adfærd, mener jeg
> også den er meget nemmere at tøjle af alle andre.

Det er kun mig der skal passe mine hunde.

> Dermed mener jeg at det bedre med positiv motivering end fysisk
> overmagt.´

Har nogen da sagt noget andet ???

/Jens

Fra : Is

Dato : 27-03-07 21:59

> [...]
> deres verden er bevidst fra min side inddelt i sort/hvid

> Det er kun mig der skal passe mine hunde.

Jeg ved ikke hvorfor - men jeg synes vi ryger ud i nogle lange
diskusioner hver gang Jens, som vist ikke føre til ret meget, andet
end "fyld i trådene"

Det hele startede med (denne gang) at du i dit første svar b.la skrev:
---
Det vil uden tvivl kræve at du sætter dig fysisk i respekt,
helst ikke tæv, men et drag over nakken eller et klask i røven
er der endnu ingen hund der er død af.
---
og det var det jeg ikke mente var rigtigt . For mig virkede det om om
der ikke var ret langt til et klask i røven.

Og det tror jeg også Ellen har opfattet, da hun efterfølgende b.la.
har skrevet:
---
Men i skriver alle at jeg godt kan gå lidt hårdt til hende,,, det
syntes jeg også at jeg gør, Jeg har prøvet at gi hende et slag i røven
med hundesnoren, når hun farer frem imod, andre hunde..
---

Det mener jeg ikke er måden !!

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 22:17

Is, skrev:

> Jeg ved ikke hvorfor - men jeg synes vi ryger ud i nogle lange
> diskusioner hver gang Jens, som vist ikke føre til ret meget, andet
> end "fyld i trådene"

Helt enig.
Du har fulstændigt tabt mig de sidste par gange vi har diskuteret.

> [...]
> og det var det jeg ikke mente var rigtigt . For mig virkede det om om
> der ikke var ret langt til et klask i røven.

Og det synspunkt er vist allerede blevet vendt mange gange
i denne tråd, jeg har ikke meget mere at skrive om det end
jeg allerede har gjort samtlige gange.
Om det er fordi du ikke læser alle indlæg at du har misset det,
ved du vel bedst selv

> [...]
> syntes jeg også at jeg gør, Jeg har prøvet at gi hende et slag i røven
> med hundesnoren, når hun farer frem imod, andre hunde..

Fint nok.
Sig det til Ellen og ikke mig, jeg har sagt min mening,
det er ikke mine hunde tråden handler om.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 27-03-07 08:47

> [...]
> dem jeg luftede
> hund sammen med var faktisk bekymret for hvordan hun ville blive som

Så vidt jeg kan se på dit svar definerer vi forsvarsdrift på to forskellige
måder.
Jeg lader den ligge her, ellers bliver det simpelthen for lang en udredning

> [...]
> Har mere en fornemmelse af at du citerer fra hundebøger nu,
> jeg gengiver på den anden side hvad jeg oplever i dagligdagen.

Jeg citerer ikke fra hundebøger. (Jeg har aldrig læst en, fy skamme!!) Det
jeg beskriver er det syn jeg har på hundes måde at være på helt generelt. Og
her taler jeg ikke om hunde i menneskehænder, for her er vi alligevel så
langt fra naturen - og det er den naturlige hund, jeg har som udgangspunkt.

> [...]
> ikke på vores familiehunde, de ville hurtigt dø hvis de blev sluppet
> ud i naturen og skulle leve som ulve (sikkert ædt af ulve)

Hvis du mener, at det jeg skriver er referat af Abrantes, så tager du fejl.
Jeg er temmelig uenig med ham i hans syn på hunden. Som du også nævner, så
mener jeg på ingen måde at vores tamhunde kan beskrives ud fra vilde ulve.
Hvis du lægger mærke til mine ord, så siger jeg faktisk noget fuldstændig
andet end Abrantes - det eneste, det har til fælles er ordet "Alfahan".
Så tag lige og læs en gang til

> Hvor mange hunde i DK lever i sådanne idylliske flokke som du fremstiller
> der,
> de fleste bor nok som enehunde hos deres mennesker.

Det er fuldstændig rigtigt. Derfor er det også teoretisk indtil det bliver
implementeret i "flokken" hjemme hos hunden og dets menneske.
Jeg mener bestemt, at det giver mening at mennesker forsøger at nærme sig
den måde hundene kommunikerer på, men det kræver, at observationerne er
rigtige - og det mener jeg faktisk ikke, de har været. (jvf.
ulveobservationer Versus hundeobservationer)

> [...]
> som
> ikke gør ondt. Som jeg godt mener UNDTAGELSESVIS kan bruges

Sådan har vi det så forskelligt. Jeg vil aldrig kunne sige at det er i
orden - heller ikke undtagelsesvis. Men til gengæld ved jeg også, at verden
ikke er lyserød og at den slags sker selvom man forsøger at undgå det. Og
når det kommer der til, så klarer hunden det såmænd nok ganske glimrende
alligevel.

> Du vil vel ikke i ramme alvor prøve at bilde mig ind at Cassius vidste
> om det var refleks eller bevidst fra din side.

Næ, det har jeg vist ikke nævnt.

> Pointen var et det skete prompte, det var det der overraskede ham,

Ja, netop - det er det reflektoriske, hunden reagerer på. I det øjeblik at
det bliver "tænkt" er der gået for lang tid.

> og der hvor jeg mener et dask kan have sin berretigelse.
> Altså at give hunden en forskrækkelse, lidt som et højt råb,
> men man må måske heller aldrig råbe af sin hund

Det står der vist ingen steder, at man ikke må. Jeg synes dog det er
meningsløst i forhold til opdragelse af hunden. Til gengæld giver det mening
for mennesket, der kommer af med sin galde....
Forsøger man at opdrage Cassius - og i øvrigt også hans kuldsøskende, som
jeg har forstået - med råb og fysisk "voldsomhed", så får man en hund, der
kører helt op under loftet.
En hund, der tænder let vil stige ret til vejrs, hvis man selv kører det
mindste op.

DET har jeg lært efter jeg har fået mig en grå schæfer
Det andet kan man forholdsvis ustraffet gøre med en højavl.....

> [...]
> om.
> Min kat kan da også dræbe mig, det vil så bare tage lidt længere tid

Ja, hvis jeg skal lure på mine egne katte, så tror jeg næsten de er
farligere for mit liv end min hund

Spøg til side - En hund, der er tændt af arbejder så hurtigt og effektivt
med sine tænder, at vi mennesker ikke har en kinamands chance for at
forsvare os. (med mindre vi er på afstand og har et våben i hænderne, der er
klart - jeg taler her om en ren hund-mand slåskamp, når det er alvor for
hunden)
Jeg synes det er naivt at tro, at du har de fysiske overmagt i en nærkamp.
Du har den mentale, og det er resultatet af et vellykket opdragelsesarbejde,
der har passet til hundenes temperament.

> Det vil jeg ikke give dig uret i, det påstår mange, så måske passer det
>
> Men du mener så måske også at hunde INGEN respekt har for fysisk overmagt.

Ja, det vil jeg faktisk påstå.... Ikke når det drejer sig om lederskab...

> Det tror jeg ikke på, det har nok de fleste levende individer,
> ren overlevelse som tidligere skrevet.
> I naturen er det da heller ikke de svage der overlever, der er en naturlig
> udvælgelse.

At være fysisk stærk i forhold til overlevelse og i forhold til lederskab er
to forskellige ting.
Som sagt er det ikke den hund, der slås bedst, der bliver leder. Hunden
tilkæmper sig ikke magten, den får den tildelt af de andre fordi de
respektere den som en god og stabil flokfører med alt, hvad det indebærer.

At det sandsynligvis hænger uløseligt sammen, at en hund der er rask og
rørig også har det mentale overskud gør, at det selvfølgelig næppe bliver et
skravl, der bliver boss i en flok med hunde.....

Connie

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 17:20

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg citerer ikke fra hundebøger. (Jeg har aldrig læst en, fy
> skamme!!)

Hvor har du så din store viden fra.

> [...]
> for her er vi alligevel så langt fra naturen - og det er den
> naturlige hund, jeg har som udgangspunkt.

Har du haft mulighed for at studerer naturlige hundeflokke,
det vil jeg da gerne hører meget mere om

> Hvis du mener, at det jeg skriver er referat af Abrantes, så tager du
> fejl. Jeg er temmelig uenig med ham i hans syn på hunden.

Det var ellers flot som "amatør" at værer uenig med en der bliver regnet
for anderkendt ekspert, jeg anfægter skam ikke hans teorier,
mere hans skrivestil der kedede mig til døde

> [...]
> faktisk noget fuldstændig andet end Abrantes - det eneste, det har
> til fælles er ordet "Alfahan". Så tag lige og læs en gang til

Det ville kræve at jeg støvede min Abrantesbøger af,
det orker jeg ikke, så jeg lader tvivlen komme dig til gode

> [...]
> observationerne er rigtige - og det mener jeg faktisk ikke, de har
> været. (jvf. ulveobservationer Versus hundeobservationer)

Nu bliver det nok for teoretisk for mig, jeg holder mig til hvad
jeg selv oplever i hverdagen, det er virkligheden for mig.

> Sådan har vi det så forskelligt. Jeg vil aldrig kunne sige at det er i
> orden - heller ikke undtagelsesvis.

For at værer en smule fræk, så synes jeg du er lidt "berøringsangst"
i din omgang med hunde, de er altså ikke lavet af glas.

> Ja, netop - det er det reflektoriske, hunden reagerer på. I det
> øjeblik at det bliver "tænkt" er der gået for lang tid.

Nu tænker nogen jo hurtigere end andre

> Det står der vist ingen steder, at man ikke må. Jeg synes dog det er
> meningsløst i forhold til opdragelse af hunden. Til gengæld giver det
> mening for mennesket, der kommer af med sin galde....

Pladder i min verden, et højt råb er en glimrende stopklods til mine,
bliver måske brugt 3-4 gange pr/år for hver.
Skulle jeg feks stå og vifte med en godbid hvis de er ved at blive kørt over.

> Forsøger man at opdrage Cassius - og i øvrigt også hans kuldsøskende,
> som jeg har forstået - med råb og fysisk "voldsomhed", så får man en
> hund, der kører helt op under loftet.

Der er altså noget der hedder en mellemvej Connie, det er hundenes
verden der er sort/hvid, forhåbentligt ikke vores.

> En hund, der tænder let vil stige ret til vejrs, hvis man selv kører
> det mindste op.

Ok, hystadehunde har jeg så igen erfaring med.

> DET har jeg lært efter jeg har fået mig en grå schæfer
> Det andet kan man forholdsvis ustraffet gøre med en højavl.....

Troede debatten kørte på en Rotte/Dogo, er det blevet til Schæferdebat nu,
for der har jeg ikke meget at bidrage med

> [...]
> chance for at forsvare os. (med mindre vi er på afstand og har et
> våben i hænderne, der er klart - jeg taler her om en ren hund-mand

Nu er vi vist ovre i noget "min Far er stærkere end din Far"
Vil sige det på den måde at jeg føler mig bedre rustet til at dræbe
mine hunde end de er til at dræbe mig.
Havde jeg en Mastiff på 90kg var det en anden sag.

> Ja, det vil jeg faktisk påstå.... Ikke når det drejer sig om
> lederskab...

Har en fornemmelse af at meget af denne debat kører på ordkløveri,
det kan vi tærske langhalm på herfra og til sommer

> At være fysisk stærk i forhold til overlevelse og i forhold til
> lederskab er to forskellige ting.

Jeg har også kun sagt at det indgår som et parameter blandt andre,
at du helt vil afvise fysisk styrke som et plus for en hund er mig en gåde.

> [...]
> Hunden tilkæmper sig ikke magten, den får den tildelt af de andre
> fordi de respektere den som en god og stabil flokfører med alt, hvad

Du har en utrolig viden for en der ikke har læst en eneste hundebog,
jeg er meget spændt på at hører hvorfra du har den store viden.
Jeg vedkender da at jeg gætter, og bygger på egne observationer,
du kommer mere med dine argumenter som værende den evigtgyldige sanhed.

> At det sandsynligvis hænger uløseligt sammen, at en hund der er rask
> og rørig også har det mentale overskud gør, at det selvfølgelig næppe
> bliver et skravl, der bliver boss i en flok med hunde.....

Precis.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 27-03-07 21:26

> Har en fornemmelse af at meget af denne debat kører på ordkløveri,
> det kan vi tærske langhalm på herfra og til sommer

Jeg tror sådan set bare, at det bunder i, at vi enten er uenige eller at vi
ikke er gode nok til at forklare os så den anden forstår meningen......

Jeg holder her

Connie.....

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 21:40

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror sådan set bare, at det bunder i, at vi enten er uenige eller
> at vi ikke er gode nok til at forklare os så den anden forstår
> meningen......

Meget muligt.

> Jeg holder her

Så slap du jo også billigt udenom at forklarer hvad du bygger
dine synspunkter omkring naturlig hundeadfærd på.

Jeg synes da det var et fair spørgsmål fra min side om hvad
kilden(erne) til din tilsyneladene store viden er.
Når du nu selv melder ud at du aldrig har læst en bog om emnet,
så det punkt må du da meget gerne lige uddybe inden vi runder af.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 27-03-07 21:57

> Meget muligt.

> Så slap du jo også billigt udenom at forklarer hvad du bygger
> dine synspunkter omkring naturlig hundeadfærd på.

Det var nu ikke min hensigt at slippe billigt over noget som helst....Nok
mest at spare de medlæsende for en gang ordkløveri.

> [...]
> Når du nu selv melder ud at du aldrig har læst en bog om emnet,
> så det punkt må du da meget gerne lige uddybe inden vi runder af.

Jamen det handler da bare om, at have holdt ørene åbne i rigtig mange år.
Og om at læse en ordentlig røvfuld på internettet, søge en bunke oplysninger
af forskellige karakter allevegne fra.
At læse de blade, der kommer ind af min dør, der handler om hunde.
Og når alt det så er kommet ind at vende, så handler det om ikke blindt at
stole på alt, man læser, men veje op mod hinanden, lade teorien diskutere
med teorien og lave nogle konklusioner, som tilsvarer det, man har erfaret
med hunde igennem tiden.
Jeg lader mig ikke spise af med, at en guru fortæller "sandheden".
Kildekritik er en dyd.....

Det handler om at drage nytte af andres erfaringer, sine egne erfaringer og
så at holde øjnene åbne og huske det kritiske filter....

Det kan godt være, du synes jeg teoretiserer en masse, men jeg nævner
ingenting, som jeg ikke kan bekræfte via observationerne og erfaringerne som
mine egne hunde har givet mig...
Der skiller vi os ikke specielt fra hinanden...

Connie.... - som mener at god hundeopdragelse findes et sted lige mellem
Cesar Millan og Irene Jarnved....

Fra : pwh

Dato : 27-03-07 22:28

C.H, skrev:

> [...]
> bunke oplysninger af forskellige karakter allevegne fra.
> At læse de blade, der kommer ind af min dør, der handler om hunde.

Jamen så har du jo også læste en masse, det bar dine udtalelser også præg af.
Om det er en bog, internet eller et blad kommer vel ud på et.

> [...]
> tilsvarer det, man har erfaret med hunde igennem tiden.
> Jeg lader mig ikke spise af med, at en guru fortæller "sandheden".

Helt enig.
Når alt kommer til alt mener jeg også stadig at meget af det "guruerne"
mener der er sanheden, bare er det rene gætteri.
Om 20 år har man en ny teori, så egne erfaringer er for mig nr 1.

> [...]

> erfaringerne som mine egne hunde har givet mig...
> Der skiller vi os ikke specielt fra hinanden...

Men det er jo også netop problemt i den sammenhæng,
man tolker tit sine observationer forskelligt,
og det er fandens svært at spørge hunden hvad der er rigtigt

> Connie.... - som mener at god hundeopdragelse findes et sted lige
> mellem Cesar Millan og Irene Jarnved....

/Jens (som mener at Jens's hunde skal opdrages med Jens's metode)

Fra : Ellen01

Dato : 23-03-07 20:28

On 23 Mar., 19:46, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> er der endnu ingen hund der er død af.
> Du har valgt at få en dynamitstang af en hund,

Hej igen
Tak for indslagene... Hun er faktisk meget lydig... faktisk den eneste
af mine hunde som er lydig...Men jeg kan godt forstå at du syntes at
det er en skodhund... Altså en Dogo... Men min Emma er meget blød...og
skælder jeg ud, kryber hun langs med hegnet. Men ser hun andre hunde..
bliver hun helt vild... Hun har overværet at en af mine andre hunde
blev overfaldet af en Pitbull ... Og måske startede hendes problem
derefter ...det kan jeg ikke huske... Vi prøvede bare at redde vores
hund fra den satans pitbull
Hundetræning... Jo det ville jeg gerne,,,Men jeg bor i udlandet og
absolut på landet....Men jeg vil da kigge efter noget..

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 20:44

Ellen01, skrev:

> Hej igen
> Tak for indslagene... Hun er faktisk meget lydig... faktisk den eneste
> af mine hunde som er lydig...Men jeg kan godt forstå at du syntes at
> det er en skodhund... Altså en Dogo...

Misforstå mig nu ikke, men jeg synes ikke at racen en Dogo
er noget at samle på, ikke specielt fordi den bed min hund.
Men mere racen som sådan hvis man læser lidt om den.

> [...]
> blev overfaldet af en Pitbull ... Og måske startede hendes problem
> derefter ...det kan jeg ikke huske... Vi prøvede bare at redde vores

Kunne værer du har fat i noget der.
Både Rotten og Dogo'en har jo et udpræget beskytterinstinkt,
noget som jeg da selv værdsætter hos en hund.
Du skal så bare lærer at tøjle det åbenbart.

Det nærmeste jeg personligt kan komme det er da jeg fik min Angel,
(Rotte/Lab) der skulle min hanhund Tyson (Schæfer/Lab) også værer
meget overbeskyttende i forhold til andre hunde.
Og det var med at de hårdt og brutalt røg i græsset (ingen blod)
hvis de snusede til lille Angel.
Det greb jeg så ind overfor ved at give ham samme tur og råbe
noget surt, siden de gange har han ikke blandet sig.
Så jeg vil stadig mene at det er et spørgsmål om respekt
mellem dig og din hund, ikke nødvendigvis at hun er lydig.
Hun skal simpelthen klart anderkende dig som fører,
og med sådan en blanding er der ikke plads til tvivl.

Så bissen på vil jeg mene, kører Cesar Milan's stil
hvis du kender den.

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 21:59

> [...]

det er en skodhund... Altså en Dogo... Men min Emma er meget blød...og
skælder jeg ud, kryber hun langs med hegnet. Men ser hun andre hunde..

Kontakt øvelser - træn i at få hunden til at kigge på/efter dig, på
steder hvor du ikke møder andre hunde, og beløn den for det
(godbidder/ros)
Herefter kan du lave samme øvelse når du møder andre hunde.

Du kan også prøve at dække din hund af, og så lade de andre hunde
passere, medens du skal sørge for at din hund ikke kigger efter den
passerende, det gør du så med godbidder.

Den må ikke gø af de passerende hunde, da det måske vil få den til at
tro at det er den har jaget "fjenden" væk.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 22:17

Is, skrev:

> [...]
> (godbidder/ros)
> Herefter kan du lave samme øvelse når du møder andre hunde.

Et forsøg værd.

> Du kan også prøve at dække din hund af, og så lade de andre hunde
> passere, medens du skal sørge for at din hund ikke kigger efter den
> passerende, det gør du så med godbidder.

Det er altså ikke en blød Lab vi snakker om,
men en blanding mellem (oprindeligt) en krigshund og jagthund efter vildsvin,
Dogo'en er så er vidreudviklin af en dicidret kamphund.
Du kan ikke forvente at kunne bruge normal pædogogik på sådan
en størrelse, så tager den sgu overhånd.

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 22:30

> [...]
> Du kan ikke forvente at kunne bruge normal pædogogik på sådan
> en størrelse, så tager den sgu overhånd.

Hvorfor tror du så du kan opdrage den med et lille klask i røven ?

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 22:38

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du så du kan opdrage den med et lille klask i røven ?

Har din hund respekt for dig, så har et klask i røven
faktisk et utrolig effekt, det er min egen erfaring.

Det har på mine den samme effekt som at sige "nu stopper festen altså"
har vel brugt det 3-4 gange på Angel, og 6-8 gange på Tyson.
Så det er ikke normal procedure, så ville det heller ikke virke.

/Jens

Fra : Is

Dato : 23-03-07 23:16

> Har din hund respekt for dig, så har et klask i røven
> faktisk et utrolig effekt, det er min egen erfaring.

Og hvem bestemmer så når din arm ikke er lang nok ??

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:24

Is, skrev:

> Og hvem bestemmer så når din arm ikke er lang nok ??

Nu vil du igen (af uransagelige årsager) misforstå mig.
Ud fra mine egne hunde, har de så meget respekt for mig
at de lystrer mig hvergang jeg jeg kalder på dem.
Der kan så opstå tilspidsede situationer hvor jeg understreger
hvad jeg mener med et klask i rumpen, eller et nakkedrag.
Intet der gør fysisk ondt på mine hunde, men bestemt psykisk.

/Jens (som bruger klask/nakkedrag ca 2 gange årligt pr/hund)

Fra : Is

Dato : 23-03-07 23:50

> [...]
> Intet der gør fysisk ondt på mine hunde, men bestemt psykisk.
>
> /Jens (som bruger klask/nakkedrag ca 2 gange årligt pr/hund)

"tilspidsede situationer" ?? det vil sige når du komme til kort er
den sidste udvej, et drag over nakken?
Jeg siger ikke at det ikke virker, men chancen for det modsatte er
større.

Det forudsætter at hunden har præcis det billed inde i hoveden, som
den straffes for.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 00:59

Is, skrev:

> "tilspidsede situationer" ?? det vil sige når du komme til kort er
> den sidste udvej, et drag over nakken?

Arrh... det kommer jo an på situationen, det sker så sjældent.
Så det kan både værer en ren uovervejet reaktion på en totalt
kvajet handling fra hundens side, og sjældent en velovervejet
straf fra min side, bemærk stadig at det er meget sjælden andvendt.

> Jeg siger ikke at det ikke virker, men chancen for det modsatte er
> større.

Metoden skal bestemt ikke overdrives.
Jeg inprenter altid nye hundejerere at de ALDRIG må slå deres hunde,
det jeg bruger som "slag" undtagelsesvis til mine er ikke hvad de opfatter
som fysiske hårde slag, højst psykiske.
Husk på at jeg slås med meget med mine hunde, og temmeligt hårdt,
så de "slag" de får der er langt hårdere end dem jeg nogensinde har givet
dem ellers, igen har de så givet mig samtlige "blå mærker"
Det er altså vores måde at omgåes på.

> Det forudsætter at hunden har præcis det billed inde i hoveden, som
> den straffes for.

Helt enig, meget vigtigt.
Og ikke at forglemme at man hurtigt bagefter er gode venner igen,
hunde fatter ikke konceptet med at man bærer nag.
Kontant afregning, og så gode venner igen.
Det er såmænd ikke mere idnviklet end at lurer af hvordan hunde
opfører sig indbyrdes, der bliver sgu også sagt fra med hård hånd (pote)
ind imellem, og så gode venner igen (undtaget visse sure tæver)

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-03-07 22:55

> [...]
> Du kan ikke forvente at kunne bruge normal pædogogik på sådan
> en størrelse, så tager den sgu overhånd.

Der er sådan en blanding i mit nabolag. Den er nu meget fredelig. Underhund
i forhold til Vizla.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:14

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Der er sådan en blanding i mit nabolag. Den er nu meget fredelig.
> Underhund i forhold til Vizla.

Folk er forskellige, hunde er forskellige.
Kunne tyde på at Ellens ikke er faldet fredeligt ud.

/Jens

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-03-07 22:41

"Ellen01" <ellen@e-and-l.com> skrev i en meddelelse

>Hej igen
:)

> [...]
>blev overfaldet af en Pitbull ... Og måske startede hendes problem
>derefter ...det kan jeg ikke huske... Vi prøvede bare at redde vores

jamen det er også en race fanden har skabt - havde en veninde der havde en
den slog 9 katte ihjel inden hun solgte den

>Hundetræning... Jo det ville jeg gerne,,,Men jeg bor i udlandet

Hvor ? ja for det gør jeg også ½ delen af året !

> og
>absolut på landet....Men jeg vil da kigge efter noget..

ja prøv det - min er som sagt også en ballade mager , men så her for ikke så
længe siden havde hun sit livs lorte dage
tidligt om morgnen fik hun eplepsi så gik vi ud også blev hun fanme ramt af
en bil ( hun fik en skramme men der skete ikke noget ellers )
så fanme samme aften som det skete blev hun revet i øjet af en kat , så det
bullede ud.

men det egendomelige ved det er EFTER den lorte dag har hun altså været 10
gange mere lydig ind nogen sinde før - for normalt så galper hun op alt hvad
der bevæger sig og det gør hun stadigt , men når jeg så brøler hold kæft
køter så lukker hun faktisk i og hun kommer sgu lige så snart jeg kalder så
, det må være held i uheld.

Fra : Is

Dato : 23-03-07 22:52

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> jamen det er også en race fanden har skabt - havde en veninde der
havde en
> den slog 9 katte ihjel inden hun solgte den

Dem er der også for mange af (katte altså)

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 23:01

Is, skrev:

> Dem er der også for mange af (katte altså)

Det mener min kat også

/Jens

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-03-07 16:38

Is wrote:

Hi Is

> Dem er der også for mange af (katte altså)

tjaaa :) jeg har heller aldrig lige fundet fidusen ved dem - men nu er der
jo folk der er glade for derres kat så !

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-07 06:24

[...]
------------------------

Hej Ellen,

Mit forslag:

Find ud af den mindste afstand til andre hunde, hvor du kan få din hunds
opmærksomhed med godbidder eller et legetøj.

Fremover aldrig være nærmere andre hunde end den afstand, og når du møder en
anden hund, så få din hunds opmærksomhed med godbidder eller legetøj.

Efterhånden vil min.afstanden blive mindre og mindre. Men du skal nok regne
med langt tid.

Find evt. et træningshold, hvor du kan få lov at gå rundt med din hund i den
afstand den kan håndtere andre andre hunde, og på den måde træne den i det,
og fremskynde processen. Ellers må du opsøge steder hvor der kommer mange
hunde, for hvis du kun møder en hund en gang om ugen, tror jeg det bliver
svært at opnå fremskridt.

Så fik jeg i øvrigt tilfældigvis lige en reklamemail med denne bog, måske
det var noget:
http://www.amazon.co.uk/dp/1929242204/ref=pe_pe_5301_5694071_pe_ar_t4

Mvh
Søren

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 24-03-07 08:07

> Velkommen til DK's bedste og nok ældste gruppe

> Hidsig blanding.

> Dogo har ikke en stor plads i mit hjerte, en tæve bed engang
> et stort hul i min Tyson, skodrace i mine øjne.

uhh ja det kender jeg med rottweileren der bed et stort hul i vores
hund

LN

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 08:25

spoi@sol.dk, skrev:

> uhh ja det kender jeg med rottweileren der bed et stort hul i vores
> hund

Sådan havde jeg det også med Rotter i mange år fordi en
af slagsen overfaldt vores lille Borderblanding da jeg var knægt.
Idag holder jeg meget af Rotter, så måske bliver jeg også glad
for Dogo'er om 20-30 år

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 24-03-07 08:20

> [...]
> er der endnu ingen hund der er død af.
> Du har valgt at få en dynamitstang af en hund,

Det er min erfarring at man absolut skal være varsom med den form for
behandling af disse hunde - at mange af dem faktisk er meget følsomme/
skrøbelige.

Men ja lederskab men velovervejet, konsekvent. Ikke noget med at tabe
besindelsen og slå. Det er tegn på dårlig lederskab i mine øjne.
En god leder er en fornuftig og besindig leder.

I øvrigt er det også min erfarring at det er meget svært at ændre på
en hund der har haft den forkerte start i livet - dvs prægning. At det
er noget helt grundlæggende hunden måske mangler.

Jeg ville absolut få hjeælp af en som har forstand på netop
"kamhunderacer"
Og som ved lidt om manglende prægning.

LN

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 08:34

spoi@sol.dk, skrev:

> [...]
> besindelsen og slå. Det er tegn på dårlig lederskab i mine øjne.
> En god leder er en fornuftig og besindig leder.

Jeg har ikke anbefalet at slå sin hund, men et dask for at understrege
poienten hvis den kammer over kan man godt bruge mener jeg.
Det skal bruges yderst sjældent, ellers kan det da klrt have modsat effekt.

> I øvrigt er det også min erfarring at det er meget svært at ændre på
> en hund der har haft den forkerte start i livet - dvs prægning. At det
> er noget helt grundlæggende hunden måske mangler.

Nu har Ellen jo haft den fra 4 ugers alderen, og som jeg læser
det er den blevet socaliceret fint sammen med hendes andre hunde.
Det er hvad jeg forholder mig til, resten er gætteri.

> Jeg ville absolut få hjeælp af en som har forstand på netop
> "kamhunderacer"
> Og som ved lidt om manglende prægning.

Nu søgte Ellen jo råd herinde.
At skrive "spørg en anden" hjælper hende ikke rigtigt.

/Jens

Fra : Ellen01

Dato : 24-03-07 09:04

On 22 Mar., 23:19, "jopa" <a...@jp-web.invalid> wrote:

> [...]
> Er det ikke det der bliver spurgt om ?
> Subjekt Min hund er agressiv overfor fremmede hunde

Hej igen...
Tak for alle Jeres indslag..Jeg vil prøve at finde et
hundetræningskursus.En spurgte hvor jeg bor, jeg bor i Italien. Jeg
har lagt et billede ind af Emma, http://www.ellenlundqvist.frac.dk/Emma.jpg
hun er nemlig ikke så stor... som i gør hende til.Dengang min nabo kom
med hende, havde de hende og en hanhund, han lignede på en prik
Dogoen, Hvor min Emma er meget meget lille og finere i bygning. MEn
hun har et besværligt sind,,, Er meget meget jalous, også på den lille
hund i kan se på billedet, sammen med min søster datter. Den lille
hund er også en vi har fået forærende..
Men i skriver alle at jeg godt kan gå lidt hårdt til hende,,, det
syntes jeg også at jeg gør, Jeg har prøvet at gi hende et slag i røven
med hundesnoren, når hun farer frem imod, andre hunde.. Den er ikke så
klog,( Emma altså ) så nogle gange virker det som om, at hun undre sig
over hvad det var der skete her... Og ikke sætter det i forbindelse
med at det var fordi at hun blev aggresiv over for den anden hund...

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 09:29

Ellen01, skrev:

> [...]
> Tak for alle Jeres indslag..Jeg vil prøve at finde et
> hundetræningskursus.En spurgte hvor jeg bor, jeg bor i Italien. Jeg

Næh, jeg havde da også gættet på en noget størrer hund med den blanding.
Men hun har da gode kraftige skuldre kan jeg se, en smuk hund du har

> Men i skriver alle at jeg godt kan gå lidt hårdt til hende,,,

Det er vist mest mig der skriver det.
Men du skal jo ikke værer hård bare for at værer hård,
så bliver hun bare nervøs i stedet for risikerer du.

> [...]
> over hvad det var der skete her... Og ikke sætter det i forbindelse
> med at det var fordi at hun blev aggresiv over for den anden hund...

Du har måske også brugt det for tit til at hun tillægger det nogen betydning.
Så må du se om der er en anden vej du kan komme igennem til hende,
som jeg ser det er det ikke hunde der er dumme, men os mennesker
der måske ikke evner at kommunikerer korrekt med dem.

/Jens

Fra : Is

Dato : 24-03-07 11:08

> Ellen01, skrev:

> som jeg ser det er det ikke hunde der er dumme, men os mennesker
> der måske ikke evner at kommunikerer korrekt med dem.
>
> /Jens

Deri har du så ganske ret.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 24-03-07 11:37

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Deri har du så ganske ret.

Mange tror nok fejlagtigt at hunde forstår menneskesprog,
ved ikke noget mere tåbeligt end når folk begynder at
forklarer sig til deres hunde med en lang smører

Jeg bruger da lige så meget kropssprog til mine hunde,
som jeg bruger verbale kommandoer, det fungerer fint.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-03-07 17:02

On Sat, 24 Mar 2007 11:37:20 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Mange tror nok fejlagtigt at hunde forstår menneskesprog,
>ved ikke noget mere tåbeligt end når folk begynder at
>forklarer sig til deres hunde med en lang smører

Det havde jeg det ellers ganske hygsomt med at gøre med mine forældres
gravhund. Han hang altid i bagvinduet når vi kørte bil og halvvejs
over skulderen på mig. Og dér kommenterede jeg så alt det vi
passerede, mens jeg forklarede og underholdt. Hunden så ud til at
kigge interesseret på alt det jeg pegede på/ snakkede om, men det
varede som regel ikke mange minutter før min far bad mig holde min
kæft! hehe...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-03-07 16:50

Ellen01 wrote:

> Hej igen...
> Tak for alle Jeres indslag..Jeg vil prøve at finde et
> hundetræningskursus.En spurgte hvor jeg bor, jeg bor i Italien.

ja det var så mig :) der har jeg også famillie og er der en gang om året !
Italien er ikke det væreste sted at have hund , vi går fornuftigt meget op i
vores hunde i dk
men Italienerne og Franskmændende - er nærmest fanatiske - så jeg er helt
sikker på der er hjælp at finde.

du kan b.la se hundene her :
http://www.hollymariecombs.dk/Chokmah/2006-05-30-0058-03/Villa%20Simi/index.html

ja der er også en del andet men det kan du jo bare springe over

> Jeg
> har lagt et billede ind af Emma,
> http://www.ellenlundqvist.frac.dk/Emma.jpg
> hun er nemlig ikke så stor... som i gør hende til.

Nahh det er ikke voldsomt !

> [...]
> over hvad det var der skete her... Og ikke sætter det i forbindelse
> med at det var fordi at hun blev aggresiv over for den anden hund...

jeg sider og tænker det har noget at gøre med hvordan man har det med sin
hund
min onkel der ga mig min sagde - helved de er jo gået i symbiose !

jeg tror hvis man har et meget tæt forhold til sin hund så ser hunden verden
som dig og den selv også sig selv og en træls verden uden for.

Det tror jeg er problemet med min og når man har sådan et forhold så er det
svært at nå igenem
men hvis du bor i Italien så er jeg 100 % sikker på der er dyre pysologoer ,
det koster nok lidt men hvis du kunne få sådan en til at komme ud og se hvad
der sker og lad denne arbejde med hunden og gi råd så tror jeg du kunne
finde din løsning der evt sammen med et kursus.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 24-03-07 09:57

On 24 Mar., 08:25, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> af slagsen overfaldt vores lille Borderblanding da jeg var knægt.
> Idag holder jeg meget af Rotter, så måske bliver jeg også glad

Ja he he godt du opfangede pointen og ironien

Det er jo ikke altid let på skrift

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 24-03-07 10:10

> Nu har Ellen jo haft den fra 4 ugers alderen, og som jeg læser
> det er den blevet socaliceret fint sammen med hendes andre hunde.
> Det er hvad jeg forholder mig til, resten er gætteri.

Ja det er netop fordi hun skriver hun har haft den fra 4 ugers alderen
at jeg mener det kan være nærliggende at der mangler noget prægning.

> Nu søgte Ellen jo råd herinde.
> At skrive "spørg en anden" hjælper hende ikke rigtigt.

Jo for det er mit råd og så kan hun vælge at følge det eller ej.

Et andet råd kunne være et alm trænings hold. men det er ikke det råd
jeg giver hende.

Når man spørger om råd - får man råd. Man kan vælge og bruge dem
eller ej og det være sig dine eller mine råd.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 24-03-07 10:15

On 23 Mar., 18:33, "Ellen01" <e...@e-and-l.com> wrote:
> [...]
> er på besøg..
> Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd ?

Har du tale med nogen der har forstand på racerne.????

Prøv evt en grime og masser af kontaktøvelser. Og vær konsekvent i dit
lederskab.

LN

Fra : Ellen01

Dato : 24-03-07 13:52

On 24 Mar., 11:37, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger da lige så meget kropssprog til mine hunde,
> som jeg bruger verbale kommandoer, det fungerer fint.

Hej igen,.
Tak for alle Jeres indslag... Ja hun er nemlig ret så lille, men hun
virkede nu også som om at hun var underernæret da jeg fik hende.. Hun
ville kun spise hvis jeg gav hende Menneske dåsetun... Jeg vil gøre
forsøget med at gi hende mundkurv på ,,,når vi skal til Danmark snart
og så prøve at gå i parker med andre hunde.. i snor.. Den lille hund
elsker derimod andre hunde... Vores hanhund, er mere hård i filten,
ikke så nervøs som Emma .. Ham kan man skælder mere ud på hvis han gør
noget... han ikke må... MEn de er alle vildt kærlige..
Ellen

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 24-03-07 15:30

[...]

hej Ellen

det gør du forhåbentlig ikke mere, for tun må kun gives i meget små mængder
på grund af det store indhold af tungmetaller.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ellen01

Dato : 24-03-07 18:14

On 24 Mar., 15:29, "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDE...@jubii.dk> wrote:
> [...]
>
> det gør du forhåbentlig ikke mere, for tun må kun gives i meget små mængder
> på grund af det store indhold af tungmetaller.

Hej Anelise ...
Nu spiser hun alt... Efter at hun blev steraliseret er hun blevet
altædende.... Så den vej er hun meget nem... Hun gør ret så meget for
en hundekiks... Alle mine hunde får ganske almindeligt tørfoder, med
lidt kød i...MEn det er rigtigt at der er tungmetaller i .. Men hun
var så lille og tynd... Men nu når jeg er på... Er der nogen der
kender en god hundetræningsskole... Men det bliver nød til at være et
weekend kursus...for jeg er kun i Dk i 3 uger..
MVH Ellen
VHS Ellen

Fra : Ellen01

Dato : 24-03-07 18:51

On 24 Mar., 16:49, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> [...]
> der sker og lad denne arbejde med hunden og gi råd så tror jeg du kunne
> finde din løsning der evt sammen med et kursus.

Hej igen ,,..,
Skægt at du syntes at Italienerne går meget op i Deres hunde... Det er
slet ikke min opfattelse... Før boede jeg i et typisk Italiensk
villakvarter syd for Rom.. Der var en million hunde.. Alle står og
galper op hele dagen... Italienerne hører det ikke... Det gjorde
jeg... Derfor bor jeg IKKE mere i et villakvarter... Og Deres hunde
står bare..og de Italienere jeg kender som havde store hunde, var
faktisk sådan lidt bange for dem... nogle af vores venner havde en
sætter og en boxer...Boxeren... var enorm..og hoppede op af alle der
kom ind af Deres port... Men da de jo var lidt bange for hunden,havde
de en pind, som de så gav hunden et dask med, så de kunne redde Deres
gæster... for bæstet... som var ret ækel... Sætteren gravede ALT op i
Deres ret så lille have... af kedsomhed... for den havde ALDRIG været
ude for en dør... De gik så til kennelen som havde solgt dem
sætteren..for at høre hvad de skulle gøre... Og gud hjælpende om
manden ikke sagde at de bare skulle putte den ind i et lille bur... så
kunne den komme ud engang imellem,.... Heldigvis leverede de den
tilbage... MEn til hvilket liv.... Det er derfor at jeg har så mange
hunde... fordi at jeg får dem.. og ikke kan tåle at tænke på hvad der
vil ske med dem, hvis de skal til en Italiensk familie.... Vi fik også
en som jeg fandt et rigtig godt hjem til i DK.. Og så fik jeg en tinny
lille hundhvalp som en dame stod og gav væk, på et gadehjørne.. Han
var så lille ... Men med en million lopper og lus... Misha kaldte jeg
ham... og dyrlægen mente at han var knap 4 uger.. Han udviklede sig
til at blive VERDENS bedste hund... Han passede på en... og passede på
de andre hunde vi havde,,han elskede at kommem på plads...og vidste
altid hvad vi vill ha ham til at gøre.... Min veninde som også har
hund.. faldt pladask for ham... og syntes som mig at han var verdens
dejligste vovse.... Men skæbne ville at vi kørte ham over... i vores
indkørsel... Det er det mest forfærdelige der nogensinde er hændt, jeg
tror at jeg tuede i 14 dage.. og jeg er stadig helt vild ked af det,
når jeg tænker på ham... Han var også ret så sjov at se på... Havde et
kæmpe hoved og en kæmpe røv....ret korte ben.. og så havde han en ring
om det ene øje... Det andet var der helt lyst omkring..
Nåh men sådan kommer jeg til mine hunde.. Min nuværende hanhund..fandt
jeg i vores tidligere nabos have, hvor der kun er nogen 1 uge
årligt... Nogen havde kylet den ind over hegnet... Det er umuligt at
den selv er kommet ind.. Den havde også et sår på benet helt frisk,
sikkert fra faldet... Dyrlægen mente at den var ca et halvt år
gammel... En rigtig rødhætte...meget smuk hund.. Senere mødte vi de
mennesker der havde moderen til hunden...En dalmatiner ... de fortalte
at de egentligt havde foræret hunde til nogen længere nede af vejen...
Men de ville åbenbart ikke ha vovsen mere.. så nu bor den hos os... og
hedder mikkel... Vores mindste hund som hedder Nanna fik vi af vores
dyrlæge.. Der var kommet en mand i i hans klinik og smidt denne lille
vovse på bordet og sagt at han havde fundet hende... Hun var meget
meget syg ...og meget bange.. for alt.. Det er hun stadig.. Men efter
5 år går det bedre..men de har da virkelig fået hende fucket op.. Så
jeg syntes ikke at Italienerne er rigtig gode ved hundene.. Måske oppe
nord på... Men ikke hernede.. Nu er det dog ved lov blevet forbudt at
sælge hunde i dyrebutikker, før sad de i vinduerne og kiggede.. og
stadig næsten hos alle dyrebutikker, kan du komme ind og få en uægte
hunde.. dem har de siddende i et bur i et hjørne.. Og jo større
hundene er som race... jo hurtigere bliver de taget fra Deres mor, så
der er nogen der gider ha dem... Jeg siger ikke at Italienerne er onde
ved Deres hunde.. Men som jeg ser det ,,,fatter de ikke en skid af
hvad det vil sige at ha en hund.. De tror de kan opdrage dem som de
opdrager Deres børn.... skriger og råber og et smæk bagi... helt
ukonsekvent... Ukonsekvent vil jeg sige er ordet...... Det ene øjeblik
må de alt.. hoppe op på bordet og tage en pølse,og alle griner... det
næste øjeblik ... får de et slag over snuden... Og som jeg ser det er
nøgleordet i hundeopdragelse at være konsekvent...
Hvor har du familie hende.. ??
Sikken en smøre Undskyld.. men det kom lige over mig..
Mvh Ellen