Slipper apportbukken
Fra : C.H

Dato : 16-03-07 21:31

Den gode Cassius er i fuld gang med at lære apportbukken at kende, men min
kære mand er stødt på en lille hurdle, som nogen måske kender et godt trick
til at løse..

Den lille hund slipper bukken så snart han kommer i nærheden af min mand.
Tilsyneladende er der masser af drift på den, han løber velvilligt efter
den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får
lov til at løbe med den selv.

Nogen der har et godt trick?

Connie

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 16-03-07 22:00

On 16 Mar., 21:31, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Til vores hund brugte vi en metode - der så desværre førte et andet
probelme med sig - som vi aldrig fik løst - he he så ved ikke om det
er den bedste løsning *GG*

Det bestod i at det var os der gjorde apportbukken spændene og
levende. Dvs vi vi legede med apportpukken sammen med ham - lidt
rusken i bukken etc. Dvs den blev deraf spændende og levende sammen
med os. Havde han den alene var den jo bare stille - og død.

Næste trin. Når han kom med den legede vi lidt og koblede så slip
kommando på.

Når han så fandt ud af at bukken var sjov hos os osv, blev han trænet
i at sidde pænt foran os med bukken i gabet før der blev leget.
Derefter ikke leg hver gang. Osv osv.

Husker faktisk ikke helt rækkefølgen - vil lige spørge manden.

Han endte med at være super ivrig og hente bukken - komme og sætte sig
foran os. Sidde med den et stykke tid. Slippe bukken til os - og
derefter en tyskervending om på plads.

Problemet var at han var så glad og ivrig i forventning om leg at han
tyggede på bukken når han sad der foran os. Det slap vi aldrig af med.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 16-03-07 22:05

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Hej Connie,

Apport er kanon svært, og jeg har selv store problemer, herunder problemet
at finde nogen der kan give de rigtige råd.

Jeg har en måde at arbejde med jeres problem, selvom det ikke er en ideel
løsning, og jeg bruger det faktisk ikke selv.
Men altså han skal lege lidt ruskeleg med hunden og apportbukken. Altså
holde om begge knuderne, og hunden har selvfølgelig fat i midten. Hunden er
i snor. Indimellem slipper han og hunden får apportbukken, men hunden skal
ikke løbe væk med den. Så snart han har sluppet, prøver han at enten lokke
hunden ind til sig, eller nøkke den ind med linen. Han ad vejen vil den
komme ind selv.

Problemet med at lege ruskeleg med apportbukken er at man får en hund der
gerne vil tygge i den, og blive stresset op, hvilket ikke er ønskværdigt.
Men han kan måske bruge det i en kort periode til hunden har lært ikke at
smide apporten.

En anden metode der falder mig ind, er, hvis han bruger klikker: Klikke når
hunden er på vej ind, og inden hunnden dropper aporten. Ved klik må hunden
gerne smide apporten og komme ind og få godbid. Smider hunden inden klik er
der ingen belønning. Hen ad vejen klikke senere og senere, så hunden kommer
længere og længere ind.

Måske andre har andre og bedre tips......

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 16-03-07 22:40

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden kommer længere og længere ind.
>
> Måske andre har andre og bedre tips......

Min første hund (schæfer) lærte apportering ved en mild form for tvang. Det
begyndte med at hun sad på plads, og hun fik så apporten i munden. Hun holdt
den så længere og længere. Da hun var sikker i at holde den, gik jeg tre
skridt baglæns, hun fulgte med og satte sig på plads. Da hun var sikker i
det, kastede jeg apporten, og hun gik ud og hentede den og satte sig på
plads. Hun blev meget dygtig til at apportere, hun apporterede alt, metal,
flasker og selv et æg kunne hun apportere uden at smadre det.

Med min næste hund (også schæfer) legede jeg apporteringen ind. Hun blev
også god, men ikke så god som den første, da hun legede med apporten og
tyggede.

Med min tredie hund (østrigsk pinscher) gik jeg tilbage til den første
metode, han blev også en meget dygtig og sikker apportør.

Min fjerde hund (collie) har jeg opgivet at lære at apportere. Han har sin
helt egen mening om tingene, og den dumme apportbuk gider han i hvert fald
ikke, han kan gå med til at hente en bold. Han har en helt anden psyke end
de tre andre. De tre første ville gerne glæde mig og gøre mig tilpas, min
collie mener at det er mig der skal glæde ham og gøre ham tilpas.

Sådan er hunde så forskellige.

Jeg ved ikke om du an bruge dette, jeg vil gerne uddybe den første metode,
hvis du vil have det.

hilsen
Jytte

Fra : Is

Dato : 16-03-07 22:40

> [...]
lokke
> hunden ind til sig, eller nøkke den ind med linen. Han ad vejen vil

Hvilken race er Cassius ?

Men ja, ruskelege / trækkelege skal gøres sjove for hunden.

Lad det være et krav før der kan leges, så skal hunden aflevere i
hånden.
Måske skal du være mere passiv, hvor så det eneste der udløser din
"aktive interresse" for hunden, er at den aflevere apporten.

Måske som ved hjemkald, så snart hunden har fat i apporten, vend
ryggen til, og løb væk fra hunden.

Erik Isager

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-03-07 22:44

C.H skrev:
> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Jeg havde også store problemer med afslutningen på apporten med Noah,
når han kom ind på plads smed han apporten idet han sad ned.

Min løsning var at når han kom om på min venstre side begyndte jeg at gå
inden han kunne nå at smide den og så gik vi først alm. tempo så hurtig
så satte jeg tempo ned til næsten kravl, hvis han gjorde antydning til
at slippe den satte jeg farten op igen, så begyndte jeg at gå i cirkler
og satte samtidigt farten ned når man havde gået et stykke tid på denne
måde stoppede jeg op, hvis han smed den sparkede jeg til den og begyndte
at gå igen.
Jeg rosede self. mens vi gik og han holdte apporten.

En anden løsning kan være at når hunden kommer tilbage til HF så griber
man fat om enderne i apporten og begynder at slås og trække med apporten
så den bliver sjov og hunden ikke vil af med den igen, der efter kan man
kombinere med det jeg skrev oven over.
Problemet med det er bare man risikerer at hunden begynder at tygge og
apporten "køre" rundt i munden på hunden, men det må man så pille af
bagefter.

Men apporten ER en knald svær øv. som man ikke skal haste igennem, og
det bliver ikke lettere, i PH programmet kan man F.eks komme ud for at
apporterer ALT lige fra en bidepølse til et koben ja sågar en plastpose
fyldt med krøllede aviser eller flasker af forskellig art.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Bodil

Dato : 17-03-07 16:42

> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Baglænskædning!

Dvs. start bagfra, lær hunden at aflevere, i mit program skal hunden side
foran og aflevere dvs. jeg har hunden sinddene foran og giver den apporten i
munden, roser og tager den med slip kommando, det gælder om at rose medens
hunden sider med apporten.
Hvis hunden slipper hurtigt så er en klikker god, apport i mund klik og
beløn.
øg tiden hvor hunden sider med apporten.
Senere lader du hunden side, går baglæns og kalder hunden hen og side foran
med apport i mund.
Skriv hvis du vil have det uddybet.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : C.H

Dato : 18-03-07 21:32

> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Tak for alle jeres svar. Jeg kan se, at vi har berørt de forskellige
metoder, som der beskrives her.
Den, vi har fået fra vores trænere er den, hvor der køres god drift på
apporten og derefter leges/ruskes med den. Min mand har forsøgt flere ting
for at få hunden til at holde fast på den - blandet andet at vende sig væk
fra ham og tage fat i knoldene og skubbe hunden væk fra sig. Det holder et
lille stykke tid, men han slipper alligevel forholdsvis hurtigt. Især, når
der bliver holdt på den.

At sidde med hunden foran med apportbukken er helt umuligt. Han vil ikke
have den i munden...

Hmmm... Vi tænker lige lidt over sagerne. Måske er det bare tålmodigheden,
der mangler

Connie.... (der lige vil huske at skrive, at Cassius er en schæfer, 7
måneder gammel)

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 00:08

> Nogen der har et godt trick?

http://www.aussies.dk/Aktiviteter/Tricks.html

Hvis du kigger på min hjemmeside under trick'et der hedder "hold fast" så
kommer du til den måde jeg indlærer det på - jeg bruger også baglæns
kædning når jeg indlærer apport. Ellers er der en god bog som hedder
Apportering af Marie Hansson Hallgren, som du kan købe her:
http://home13.inet.tele.dk/Trofast/priser.htm det er den samme person som
har skrevet "min bedste ven"

Mvh Carina
www.aussies.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-03-07 06:06

"hybrid" <ask4it> skrev i en meddelelse

> http://www.aussies.dk/Aktiviteter/Tricks.html

HA!, det var da en guldgrube!!, jeg skal da så absolut igang med nye
tåbeligheder med mine hunde i aften!, jeg har faktisk været kørt lidt fast i
ideerne, men nu kom der da lidt input!
takker!

mvh. marie

Fra : Xenon

Dato : 19-03-07 00:57

> [...]
> den, samler den op, men vil helst ikke holde fast - medmindre han bare får

Hej Connie

Det er ikke et trick der skal til men fornuftig træning. Du træner jo BHP,
du kan ikke gå til prøve før hunden er 10 mdr. gammel og det er endda alt
for tidligt efter min mening, du har masser af tid.
I Schæfer kredse er det meget brugt at lege ruske lege med apport bukken men
det giver ofte tyg i apporten, hvorfor bruge en metode der giver fejl. ?
Glem alt om apport bukken nu brug en bold eller lille bidepølle.
Først skal hunden lærer at hente bolden og komme direkte tilbage, det gøres
ved leg, kast bolden og få hunden til at kømme tilbage, en lille fast bold
med kort snor er velegnet, når hunden kommer ind tag fat i snoren og lav en
ruske leg og lad hunden vinde bolden, først efter 3-4 gange tager du bolden
fra den. Med den metode opnår du en hund der gerne kommer fordi du leger med
den og ikke tager bolden fra den hver gang. Når man har gjort det over et
stykke tid og H. kommer glad ind hver gang så begynder man at forlange mere,
midt i legen bliver man passiv og siger sit og får H. til at sidde foran,
lige så snart den har sat sig starter legen igen. Det er vigtigt at man hele
tiden har fat i snoren og H. i bolden.
Når H. har forstået at den skal sitte , så øger man tiden at den sitter før
legen starter igen, derefter kan man begynde at forlange ro af H. dvs. den
skal sidde i ro og ikke tygge i bolden men det giver næsten sig selv når man
er kommet så langt.
Hvorfor tygger hunde i apporten, der er mange svar men prøv at lægge mærke
til at tyggeriet tager som regel til jo nærmere H. kommer HF, Det er jo nok
fordi der har været ubehag eller overdrevne ruskelege i forbindelse af
Apporten

Jeg håber du forstår hvordan jeg gør , det er meget svært at forklare på
skrift det er lettere at vise i praksis.

Claus
Der lige har bestået IPO 3 og næsten aldrig bliver trukket for tyg.

Fra : C.H

Dato : 19-03-07 13:40

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrift det er lettere at vise i praksis.
>
> Claus
> Der lige har bestået IPO 3 og næsten aldrig bliver trukket for tyg.

Hej Claus - først og fremmest tillykke med din IPO3 - jeg kan levende sætte
mig ind i alt arbejdet, der er gået forud

Først og fremmest vil jeg sige, at vi bestemt ikke har travlt. Vi håber på
at Cassius kan bestå sin begynder-B i dette år - kan han ikke det, så har
det ingen hast. BHP er målet, men vi har goooood tid

Angående motivationslegen med bolden - det er faktisk præcis, hvad der er
gået forud og også løber sideløbende med træningen med selve apportbukken.

Det, der endnu ikke er koblet på med bolden er at sitte foran HF - ellers er
resten med.
Alt foregår stadig i line, for ellers synes Cassius det er sjovere at lege
tag-fat. En uvane, der har sneget sig ind, desværre. - Den skal vi også have
gjort kål på i fremtiden.

Det, vi gerne ville var jo at få Cassius til at blive ligeså glad for bukken
som han er for bolden - og jeg tænker det er derfor, at vi bliver anbefalet
at køre en masse drift på den og lave sjov og leg med den.
Vores problem er så i mindre grad at han tygger, i højere grad at han smider
den fra sig - vil ikke holde fast...

Der har været en masse gode råd i denne tråd - jeg vil lade min kære husbond
kigge dem igennem så han kan se, hvad der passer bedst ind i systemet...

Min mand er førstegangshundefører - har ikke i forvejen nogen viden om
brugshundesport, så det er en fantastisk ny og stor verden han oplever (og
jeg). Men samtidig er der også større muligheder for at lave de der små
irriterende fejl, som bare sætter sig fast i hunden som uvaner...
Ak ja, det er udfordringen....

De kloge siger, at der plejer at gå en hund til i HF uddannelse som HF - så
det er da meget muligt at det ikke bliver Cassius, der får sin BHP3
(Selvom han for nuværende er godt med - vi har jo lov at håbe )

Jeg takker både dig og andre for de gode svar!

Connie

Fra : Xenon

Dato : 19-03-07 17:48

> [...]
> Vores problem er så i mindre grad at han tygger, i højere grad at han
> smider den fra sig - vil ikke holde fast...

Hej Igen Connie.

Du har mistet pointen, du skal slet ikke bruge apport
bukken før den kan lave en korrekt apport med bolden, det er det der er
hele humlen.
Hvis i stadig har line på for at få hunden til at komme , så er
grundarbejdet ikke godt nok.

Claus

Fra : C.H

Dato : 19-03-07 18:15

> [...]
> hele humlen.
> Hvis i stadig har line på for at få hunden til at komme , så er

OK - jeg giver det videre og så kan husbonden vende det med trænerne i
kredsen.
Takker for input!

Connie

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 19-03-07 06:37

> [...]
> fordi der har været ubehag eller overdrevne ruskelege i forbindelse af

Opfatter det absolut som ivrighed. Vi har boxer og med den race er det
oplagt at lege mange ting ind

De schæfere på vores træningshold har vi dog ikke rigtig benyttet
denne metode, idet det virker som om de let stresser.??

Vi har det modsatte problem med en Schæfer - den vil ikke slippe igen
- og det er nu opgivet fra ejers side. Min mand kan godt få hunden til
at slippe - men det er bestemt ikke noget hun er glad for. Men ejer
kan bare ikke få hende til at slippe.

LN

Fra : Xenon

Dato : 19-03-07 18:04

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

[...]

jeg mener ikke det har noget med ivrighed at gørem når hunden tygger, det er
forkert indlæring. mener du oxo det er ivrighed , hvis den tygger i ærmet
under bidearbejde. ?

Hvis din mand kan få den Schæfer til at slippe apporten så kan han vel oxo
lærer HF. at få den til det.?

Claus