labrador hvalp på 14 uger !?
Fra : martin

Dato : 11-03-07 17:12

´vi har fået en 12 uger gammel hvalp,den er nu 14 uger,hvornår kan vi regne
med den bliver stueren ? den kan holde sig hele natten men det kniber om
dagen,den render tit rundt med halen imellem benene ? men logre dog ved leg
og ros,er der evt nogle gode gratis sider men hvordan man opdrager en sådan
hund ?

evt andre gode råd og vejledning ?

Martin

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-03-07 17:36

"martin" <alf@bengt.jensen> skrev i en meddelelse
> [...]
> kniber om dagen,den render tit rundt med halen imellem benene ? men logre
> dog ved leg og ros,er der evt nogle gode gratis sider men hvordan man

hej Martin
jeg har selv en 10 uger gammel lab.hvalp, den 5. af slagsen, og hvis den
bliver som de tidligere, kan der sagtens gå nogle måneder med intens
renlighedstræning, førend den bliver renlig. Min nuværende hvalp er ikke
særlig vaks til at gå til terrassedøren, mens en af de tidligere hunde
næsten var renlig, da jeg hentede den ved opdrætteren.
Ros den, hver gang den gør sig ren udenfor og ignorer det og skæld den
aldrig ud, hvis den tisser/besørger indendøre, det er dig, der så ikke har
været opmærksom nok på dens signaler.

Du kan få mange gode tips til den første tid med hvalpen på dette link

http://www.netdyredoktor.dk/sw18869.asp

og på "hundeskolen" på netdyredoktor.dk.

Held og lykke med hvalpen.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kasper

Dato : 11-03-07 21:11

> Ros den, hver gang den gør sig ren udenfor og ignorer det og skæld den
> aldrig ud, hvis den tisser/besørger indendøre, det er dig, der så ikke har
> været opmærksom nok på dens signaler.

For lige at følge op med hvad vi har lavet:

Når han tissede de første mange gange sagde vi tis til ham, og efter det er
sket mange gange løber han til døren når vi spørger om han skal tisse..
endvidere kan han næsten tisse på kommando

Kasper

Fra : Hm

Dato : 11-03-07 18:10

Hej martin
det er da flot hvis den næsten er renlig om natten, hvor længe er den alene
om dagen? 4 timer??

du skrev:
> [...]

det lyder ikke så rart, en hund har kun halen mellem benene når den er
"trykket", I skælder den vel ikke for meget ud?
En hund skal være tryk for at have et godt liv, og ikke gå med halen mellem
benene, så se at få halen "glad" -:)
hilsen og held og lykke med den lille nye
Hanne

Fra : Is

Dato : 11-03-07 18:42

> [...]
ved leg
> og ros,er der evt nogle gode gratis sider men hvordan man opdrager

Havde det ikke været en ide at søge lidt inden man anskaffer sig en
hvalp ????

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 11-03-07 18:52

Is, skrev:
> "martin" <alf@bengt.jensen> skrev i en meddelelse

> Havde det ikke været en ide at søge lidt inden man anskaffer sig en
> hvalp ????

Også min første tanke.
Men bedre sent end aldrig

/Jens

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-03-07 19:43

"martin" <alf@bengt.jensen> skrev i meddelelsen
> [...]
> kniber om dagen,den render tit rundt med halen imellem benene ? men logre
> dog ved leg og ros,er der evt nogle gode gratis sider men hvordan man

Hej Martin
Vi har en Golden Retriever hvalp på 10 uger og eftersom det er vores
første hund, meldte jeg mig (den) til hvalpesocialicering allerede for
2 uger siden - vi har nu været der 2 gange og det er alletiders - både
for hunden men også for os.

Som nybagt førstegangs-hundejer vil jeg mene at det er ens egen pligt
at opsøge hjælp f.eks. i form af "hvalpekravlegård" eller lign. - det burde
være lovpligtigt

Spørg f.eks. din lokale dyrlæge hvor der findes hvalpetræning og kom så i
gang

Vedr. renlighed : jeg er ikke ekspert, men efter mad, søvn og leg = udenfor
og tisse
og ellers en gang i timen, eller når den begynder at snuse rundt. ROS den
når den
gør det udenfor - hvis den gør det indenfor, så tør/vask op og se bedre
efter
den næste gang

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : pwh

Dato : 11-03-07 20:13

Brian S Jensen, skrev:

> Som nybagt førstegangs-hundejer vil jeg mene at det er ens egen pligt
> at opsøge hjælp f.eks. i form af "hvalpekravlegård" eller lign. - det
> burde være lovpligtigt

Ligefrem lovpligtigt behøver det vel ikke værer
Men fornuftigvis bør man nok lige sætte sig lidt ind i
hvad en hvalp kræver inden man får den inden for dørene.

Det er altså ikke raketvidenskab at opdrage en hund,
men det er ikke alt man kan gætte sig til.
Men bruger man sin (forhåbentlige) sunde fornuft,
er konsekvent og kærlig i sin omgang med hvalpen
er jeg sikker på at man er godt på vej.

Men basal viden om hvordan hunde reagerer og signalerer,
og tolker signaler er næsten et must inden man får hvalpen.
Hunde fungerer langt fra som mennesker inden i hovedet,
tror man det begår man et brøler af rang.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-03-07 22:50

On Sun, 11 Mar 2007 17:12:22 +0100, "martin" <alf@bengt.jensen> wrote:

>´vi har fået en 12 uger gammel hvalp,den er nu 14 uger,hvornår kan vi regne
>med den bliver stueren ?

Det er meget forskelligt. Nogle er renlige efter en uge og andre er år
om at lære det...
Det er et spørgsmål om at blive ved og ved og ved med at træne det.

>den render tit rundt med halen imellem benene ? men logre dog ved leg
>og ros

Det kan være den er usikker og kuet, men det kan ose være pga.
ændringerne i den liv. Oy logrede heller ikke ved menneskelig kontakt
de første 14 dage vi havde ham, men kunne sagtens logre og lege med de
store hunde. Giv hunden lidt tid, og masser af ros, leg og omsorg.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : martin

Dato : 12-03-07 22:54

tak for alle svar,de var rigtig gode...

undtagen fra IS og pwh !!1

hvordan fanden kunne vi vide før vi fik hunden at den ville rende med halen
mellem benene ?

hvordan fanden kunne vi vide hvornår den blev stueren ? det er da ting som
kommer når det kommer,og ville bare høre lidt om det,vi vidste da udemærket
at der ville komme mange uheld efter vi fik sådan en,det hører jo bare
med...

så slap lige af ik' !?

ang. det med renligheden,han har aldrig lavet noget om natten (endnu
....hehe..) han er alene 4-6 timer om dagen,og har været renlig de sidste 4
dage nu,så håber vi det holder :) der har dog været et uheld eller 2 imens
vi har været hjemme,men det er nok mest pga vi ikke lige har haft opdaget
han "søgen" efter et sted at tisse....

og vi synes ikke vi skælder ham for meget ud,han skal jo selvfølgelig kende
de gængse regler osv,og det får han jo så også afvide hvis disse
overtrædes...

men som sagt--- tak for hjælpen :)

Martin

Fra : Is

Dato : 12-03-07 23:44

> tak for alle svar,de var rigtig gode...
>
> undtagen fra IS og pwh !!1
>
> hvordan fanden kunne vi vide før vi fik hunden at den ville rende
med halen
> mellem benene ?

Velbekomme !

Dette fik mig til at svare sådan :
***
evt nogle gode gratis sider men hvordan man opdrager en sådan
hund ?
***

Så ku noget tyde på at der ikke var undersøgt så meget, men lad det nu
være - vi skal se fremad.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 06:04

martin, skrev:

> så slap lige af ik' !?

I lige måde bror lort.
Hvis du ikke kan tåle kritik, er Usenet ikke
det rette sted søge råd.

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 15-03-07 21:35

> I det hele taget, hvorfor er det blevet så "almindeligt" at snakke i en grov
> tone til hinanden, det møder man desværre også ofte i det virkelige liv. Som
> en anden her også omtalte, hvor er almindelig høflighed dog blevet af?
>
> lh- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ikke helt enig - eller jeg deler ikke helt samme oplevelse.

Jeg synes tonen er meget venligere IRL. Jeg oplever i hvert fald
yderst yderst sjældent en grov tone - medmindre det er nogle flabede
unge eller ballademagere - men dem møder jeg nu også yderst sjældent.

Men på nettet, hvor man kan gemme sig bag en skærm, synes jeg det er
meget almindeligt. Hunde nyhedsgruppen er dog slet ikke slem. Så
skulle du kigge i dk.politil(tror jeg den hedder).

LN

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 22:01

spoi@sol.dk, skrev:

> [...]
> meget almindeligt. Hunde nyhedsgruppen er dog slet ikke slem. Så
> skulle du kigge i dk.politil(tror jeg den hedder).

Synes nu heller ikke denne gruppe er slem normalt.
Derfor var jeg måske også lidt hurtig på aftrækkeren overfor Martin
(som er ny i gruppen) for at stoppe hvad jeg følte var en grov tone.
Metoden kan jeg så kun beklage, hidsigheden tog overhånd

Men helt enig i at man tit støder på at folk benytter sig af
den anonymitet der er på Usenet, man kan jo frit skrive
hvad som helst uden at blive stillet til regnskab for det.

Men på den anden side giver det også den frihed at mange
tør sige deres mening, som de måske ikke tør IRL.
Jeg hører så ikke til dem der ikke tør sige min mening IRL,
og det giver mig da til tider også nogle "ørertæver".
Men noget jeg kan brække mig over IRL er når folk bare
skal sidde "og mene det samme" for at holde en god stemning,
utroligt så sjældent man støder på mennesker man kan få en god
debat med, det er fordelen ved Usenet, folk tør sige lidt mere

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-03-07 22:13

spoi@sol.dk wrote:

> [...]
> meget almindeligt. Hunde nyhedsgruppen er dog slet ikke slem. Så
> skulle du kigge i dk.politil(tror jeg den hedder).

Det er jeg helt enig med dig i. Hundegruppens skribenter er "novicer"
i forhold til andre i en del af Usenets grupper.

I nogle grupper er sproget mildest talt rædselsfuldt, men da er det jo
godt at have et filter hvor de værste elementer kan puttes i. Jeg kan
godt lide grupper der har med edb, bolig, have, madlavning, forbruger,
o.l. at gøre, og der er tonen lige så pæn som i hunde og kattegruppen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 22:43

Tove Krieger, skrev:

> Det er jeg helt enig med dig i. Hundegruppens skribenter er "novicer"
> i forhold til andre i en del af Usenets grupper.

Vi må give den en tand mere Tove
Når vi ikke kan fører i postingsstatestikken,
så kan vi måske komme til at fører på flest grovheder

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-07 00:31

pwh wrote:

> Vi må give den en tand mere Tove
> Når vi ikke kan fører i postingsstatestikken,
> så kan vi måske komme til at fører på flest grovheder
>
> /Jens

Nah ! Jeg tror nu nok, at jeg vil melde pas der, men man skal jo
aldrig sige aldrig

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 15-03-07 22:25

> [...]
> (som er ny i gruppen) for at stoppe hvad jeg følte var en grov tone.
> Metoden kan jeg så kun beklage, hidsigheden tog overhånd

Ingen kommentar - jeg har jo sagt min mening her

> [...]
> Jeg hører så ikke til dem der ikke tør sige min mening IRL,
> og det giver mig da til tider også nogle "ørertæver".

Man kan sagtens sige sin mening og stå ved dine meninger uden at være
modbydelig eller grov. Oftest tages man også mere seriøs så.
Jeg har i hvert fald ikke meget respekt for det der mundgalde.

Men der skal så i samme åndedrag siges at i moral er godt og
dobbelmoral er dobbelt så godt. Også jeg kan gribes af et emne og
blive revet med. Du behøver bare nævne en Boxer *GG*

LN

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 22:39

spoi@sol.dk, skrev:

> Man kan sagtens sige sin mening og stå ved dine meninger uden at være
> modbydelig eller grov. Oftest tages man også mere seriøs så.

Enig.
Men nu er det self helt forskelligt hvad man opfatter som grovheder,
tror ikke man skal værer alt for sart på Usenet.
Dog skal makkertonen holdes, indbyrdes respekt skal der værer.

> Jeg har i hvert fald ikke meget respekt for det der mundgalde.

Ender det desværre i engang imellem, det gør det jo også IRL.

> Men der skal så i samme åndedrag siges at i moral er godt og
> dobbelmoral er dobbelt så godt. Også jeg kan gribes af et emne og
> blive revet med. Du behøver bare nævne en Boxer *GG*

Sådan vil det jo værer en en "hobbygruppe" som denne,
vi brænder jo allesammen for stoffet, og så kan bølgerne gå højt.
Det synes jeg ikke der er nogen fejl på, det giver da lidt kolorit
Jeg kan da godt selv hygge mig over lidt sværdfægtning mellem folk
her i gruppen, sådan fra sidelinien, det er da ren underholdning

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 13-03-07 19:02

On 13 Mar., 06:03, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> I lige måde bror lort.
> Hvis du ikke kan tåle kritik, er Usenet ikke
> det rette sted søge råd.
>
> /Jens

Ej Jens
Uanset om man er enig eller ej så kan man da godt skrive i en
ordentlig tone.
En ommer Jens

LN

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 19:46

spoi@sol.dk, skrev:

> Ej Jens
> Uanset om man er enig eller ej så kan man da godt skrive i en
> ordentlig tone.

Helt enig, det er jeg selv fortaler for.
Men det var sgu da en surhed at stå op til imorges, så jeg blev sur.

Fint nok at der kommer nye til i gruppen, men hvis de straks skal
fører sig frem som Martin og Leif Langaard med trusler og sablen ned,
jamen så bliver jeg muggen.

Martin signalerer med sit indlæg netop at han ikke har gidet sætte
sig for fem flade ører ind i hvad en hund er inden han får hvalp.
Og det der direkte slog mig var efterlysningen efter "gratis" sider
med info om hundeopdragelse, det lugter af at manden synes han
har brugt rigeligt penge på dyret, så nu må resten godt værer gratis.

> En ommer Jens

En uforbeholden undskyldning til Martin for mit sprogbrug,
men ikke for indholdet, det står jeg ved.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 13-03-07 19:56

> En uforbeholden undskyldning til Martin for mit sprogbrug,
> men ikke for indholdet, det står jeg ved.

Hej Jens
"Hatten" af for denne undskyldning.
Hilsen
Hanne

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 20:01

Hm, skrev:

> Hej Jens
> "Hatten" af for denne undskyldning.
> Hilsen
> Hanne

Tak Hanne
Det skal man aldrig værer for stor til,
havde faktisk lidt dårlig samvittighed bagefter.
Så fint nok at LN (mærkligt navn) irettesatte mig.

/Jens (som er rolig igen)

Fra : Is

Dato : 13-03-07 21:42

> Tak Hanne
> Det skal man aldrig værer for stor til,
> havde faktisk lidt dårlig samvittighed bagefter.
> Så fint nok at LN (mærkligt navn) irettesatte mig.
>
> /Jens (som er rolig igen)

Ja ja, du har sagt undskyld, men hvis du er morgensur, så vent lidt
med at svare.

ellers ender det med at du selv lukker gruppen !!

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 21:56

Is, skrev:

> Ja ja, du har sagt undskyld, men hvis du er morgensur, så vent lidt
> med at svare.

Nu må du sgu snart styrer dig Erik.
Det var faktisk dig der startede med at lange ud mod Martin,
jeg holdt så bare med dig, men med en lille smiley på.

> ellers ender det med at du selv lukker gruppen !!

Det ender snart med at jeg lukker dig med dine tomme argumenter.
Sidste tråd vi diskuterede i gik du også død i, keder du dig,
eller har du noget seriøst at komme med ?????.

/Jens

Fra : Is

Dato : 13-03-07 22:10

> Nu må du sgu snart styrer dig Erik.
> Det var faktisk dig der startede med at lange ud mod Martin,
> jeg holdt så bare med dig, men med en lille smiley på.

Ja, der i har du ret, man da Martin sagde tak tal alle andre en os to,
kaldte jeg ham ikke "bror lort"???

> Det ender snart med at jeg lukker dig med dine tomme argumenter.
> Sidste tråd vi diskuterede i gik du også død i, keder du dig,
> eller har du noget seriøst at komme med ?????.

Og med hensyn til den anden tråd, så må jeg nok indrømme noget, men
det gør jeg så i den tråd.

keder mig, nej - så er der meget andet man kan lave på nettet. Og det
synes du måske jeg så skulle gøre??

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 22:48

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der i har du ret, man da Martin sagde tak tal alle andre en os to,
> kaldte jeg ham ikke "bror lort"???

Erik, læs tiderne for diverse postings.

/Jens

Fra : Is

Dato : 13-03-07 23:15

> Erik, læs tiderne for diverse postings.
>
> /Jens

06.03 ??

Erik Isager

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-03-07 19:59

> [...]
>
> En uforbeholden undskyldning til Martin for mit sprogbrug,
> men ikke for indholdet, det står jeg ved.

Dygtig dreng! ((-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 20:05

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Dygtig dreng! ((-;
>
> mvh. marie

Jens, Som logrer undskyldene

Ps.
Lidt ret har jeg vist i det jeg skriver, ikke ???

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-03-07 20:06

pwh wrote:

> [...]
> gratis.
>
> En uforbeholden undskyldning til Martin for mit sprogbrug,
> men ikke for indholdet, det står jeg ved.

Bravo Jens Jeg synes også at du til dels har ret i din
anskuelse, men du er aldrig bleg for at give en undskyld hvis du er
blevet lidt for sur. Det ka' jeg godt li'. Martins svar var nu efter
min mening heller ikke for pænt

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 20:24

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> anskuelse, men du er aldrig bleg for at give en undskyld hvis du er
> blevet lidt for sur. Det ka' jeg godt li'. Martins svar var nu efter

Med mit temperament dur det ikke at værer bleg for at
sige undskyld
Men igen synes jeg at man godt lige kan farer lidt med lempe
når man er nystartet i en gruppe.
Syntes faktisk at min første posting til Martin var ret blid,
med en smiley i enden og det hele

Fint nok at vi gang på gang får de der basale spørgsmål
her i gruppen, jeg tænker som regel bare mit og holder kæft.
Eller fortæller hvor hurtigt/langsomt mine blev renlige,
det var den med at det skulle værer gratis der triggede den hos mig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-03-07 22:45

On Tue, 13 Mar 2007 20:24:16 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Eller fortæller hvor hurtigt/langsomt mine blev renlige,
>det var den med at det skulle værer gratis der triggede den hos mig.

At man ikke har nogle penge betyder ikke at man er en dårligere
hundeejer. Det er nemt nok at dømme andre, når man selv sidder på
flæsket, men sidder man uden en krone på lommen, så søger man altså
efter alle de gratis ting man kan finde. Så har man sg* ikke råd til
at gå ud at købe dyre opslagsværker, men spørger et sted (f.eks. her),
hvor man mener at der må sidde nogle mennesker med forstand på de
sager. Og ja, jeg sidder selv uden en krone på lommen, og det er sg*
ikke sjovt, men før jeg går ud og investerer i materiale om hvordan
jeg skal opdrage og passe mine hunde, så investerer jeg hellere i
noget føde til dem. Det er lige som lidt mere vigtigt her og nu, og
kan jeg finde mine svar her er det jo osse fint.

Pas på ikke at gøre det til et spørgsmål om penge. Det er altså ikke
kun det livet handler om... uanset om man har hund eller ej.

(Ja, jeg følte mig stemplet som dårlig hunde ejer igen igen, fordi jeg
heller ikke har råd til det vilde.)

Fra : pwh

Dato : 14-03-07 07:50

Leyna, skrev:

> At man ikke har nogle penge betyder ikke at man er en dårligere
> hundeejer. Det er nemt nok at dømme andre, når man selv sidder på
> flæsket,

Hvis det er mig du mener der "sidder på flæsket" er du galt på den,
ved ikke hvor du har fået den fikse ide fra at jeg skulle have mange penge.
At jeg modsat mange andre kan finde ud at at styre min økonomi er noget
helt andet, men logisk set Leyna, hvor velhavende tror du en finmekaniker
med eget hus i kbh (dyre ejendomsskatter) er.

> Og ja, jeg sidder selv uden en krone på lommen, og det er sg*
> ikke sjovt,

Det er vel i bund og grund din egen skyld, og gruppen uvedkommende.

> Pas på ikke at gøre det til et spørgsmål om penge. Det er altså ikke
> kun det livet handler om... uanset om man har hund eller ej.

Det er dig der gør det til et spørgsmål om penge,
dem er du ret fikseret på har jeg opdaget,
jeg er glad for bare at have til dagen af vejen.

> (Ja, jeg følte mig stemplet som dårlig hunde ejer igen igen, fordi jeg
> heller ikke har råd til det vilde.)

Hvorfor igen, hvad har du ellers dårlig samvittighed over.

Synes nu ikke det ville have været særligt vildt rent økonomisk
for Martin at have købt en hundebog inden hvalpen kom.
Men nu er jeg jo også stenrig og har ingen fornemmelse for det.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-03-07 08:47

On Wed, 14 Mar 2007 07:50:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>At jeg modsat mange andre kan finde ud at at styre min økonomi er noget
>helt andet, men logisk set Leyna, hvor velhavende tror du en finmekaniker
>med eget hus i kbh (dyre ejendomsskatter) er.

Tjaeh, siden du kan sidde i sådan et hus på kun en indkomst, såeh...

>Det er vel i bund og grund din egen skyld, og gruppen uvedkommende.

Der er nu mange faktorer der spiller ind dér, men problematikken, som
jeg ser den, er at nogle mennesker mener at det er skrækkeligt, når vi
"fattige" leder efter gratis info. Det kan jeg ærlig talt ikke se det
store problem i. Så skal vi straks gøres til dårlige hunde ejere, der
ikke gider ofre en krone på vores dyr. Det er DET jeg synes er noget
sludder.

>Hvorfor igen, hvad har du ellers dårlig samvittighed over.

Den har skam været oppe at vende før. Pludselig blev det et spørgsmål
om man havde hus, have og bil, for at kunne være en ordentlig hunde
ejer. Jeg har ikke dårlig samvittighed, og jeg mener at jeg selv gør
det godt nok, men kan jeg spare nogle penge, så gør jeg det sg*. Dog
uden at sætte dyrenes helbred på spil!

>Synes nu ikke det ville have været særligt vildt rent økonomisk
>for Martin at have købt en hundebog inden hvalpen kom.
>Men nu er jeg jo også stenrig og har ingen fornemmelse for det.

Hvis han kan finde de oplysninger han skal bruge her, så ja.
Og mange af de spørgsmål man sidder med som førstegangs hunde ejer, er
jo nogle man ikke umiddelbart kan få besvaret i en bog, så jeg synes
det er fint at der spørges her.

Fra : pwh

Dato : 14-03-07 09:20

Leyna, skrev:

> Tjaeh, siden du kan sidde i sådan et hus på kun en indkomst, såeh...

Såeh tyder det på at jeg kan finde ud af at få noget ud af de penge jeg har,
som feks. at købe ind med hundemad så jeg får rabatter, og ikke bare betale
fuld pris ved kasse 1 som andre måske gør Leyna.

> [...]
> store problem i. Så skal vi straks gøres til dårlige hunde ejere, der
> ikke gider ofre en krone på vores dyr. Det er DET jeg synes er noget

Nu er du ved vist at vende debatten over til at dreje sig om din egen person,
dine økonomiske vilkår er mig (og nok også gruppen) evigt ligegyldige.

Det som det drejede sig om til at starte med var den sædvanlige med
at folk anskaffer sig en køter, og ikke i forvejen gider sætte sig ind i
hvad det er de får, det mener jeg stadig er for dårligt.

> [...]
> Og mange af de spørgsmål man sidder med som førstegangs hunde ejer, er
> jo nogle man ikke umiddelbart kan få besvaret i en bog, så jeg synes

Og du mener måske også at vejen frem er at sætte sig ind i det
basale omkring hundehold efter at man har fået hunden, gratis eller ej.
Der er vi så helt forskellige, jeg læste meget om hunde inden jeg fik Tyson,
og jeg var ikke engang novice på området,
men en hvalp havde jeg ingen erfaring med og satte mig derfor ind i det inden.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-03-07 10:38

On Wed, 14 Mar 2007 09:20:05 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det som det drejede sig om til at starte med var den sædvanlige med
>at folk anskaffer sig en køter, og ikke i forvejen gider sætte sig ind i
>hvad det er de får, det mener jeg stadig er for dårligt.

Og det skal du ha' lov til at mene, men det jeg læste var at du
oponerede imod at der blev fremsat ønske om at få noget gratis.
Skal jeg virkelig til at finde det frem igen?

>Og du mener måske også at vejen frem er at sætte sig ind i det
>basale omkring hundehold efter at man har fået hunden, gratis eller ej.

Det må være folks egen sag, men jeg mener i hvert fald at man skal
vide på forhånd hvor meget tid sådan et dyr kræver. Det tror jeg der
er rigtigt mange der har brændt nallerne på, for det er jo sjovt at gå
ture med hunden så længe solen skinner og det er dejligt vejr, men når
efterårsstormen rusker er det knapt så sjovt, men det SKAL jo til.

>Der er vi så helt forskellige, jeg læste meget om hunde inden jeg fik Tyson,
>og jeg var ikke engang novice på området,
>men en hvalp havde jeg ingen erfaring med og satte mig derfor ind i det inden.

Og det er så din måde at gøre det på, men derfor behøver den jo ikke
være den eneste rigtige, vel?
At spørge om hvornår en hund bliver renlig, tror jeg vi allesammen har
stået i. Det er jo SÅ forskelligt, og man tror at man må gøre et eller
andet galt.
Jeg læste ikke noget om hvordan man opdrager hvalpe FØR jeg fik Vaks,
og det jeg så læste mig til passede bare ikke på Vaks, og så var jeg
jo ærlig talt lige vidt. Hvordan man opdrager sine hunde er osse
individuelt, lige som det er individuelt hvornår de bliver renlige. Så
er det nu altså rart at kunne gå ind i et forum som dette, og høre at
man ikke er helt alene om en "anderledes" hund.

Fra : pwh

Dato : 14-03-07 10:54

Leyna, skrev:

> Og det skal du ha' lov til at mene, men det jeg læste var at du
> oponerede imod at der blev fremsat ønske om at få noget gratis.
> Skal jeg virkelig til at finde det frem igen?

Det synes jeg du skal gører, så kan det værer du fatter sammenhængen
i anden omgang. Gider ikke blive ved med at skulle forklarer mig.

> Det må være folks egen sag,

Det kan vi indfører som standartsvar i fremtiden.
Troede man havde lov til at lufte sine standpunkter her i gruppen.

> Og det er så din måde at gøre det på, men derfor behøver den jo ikke
> være den eneste rigtige, vel?

Jeg argumenter vel for fanden ud fra hvad jeg mener der er rigtigt,
skal jeg da argumenterer ud fra hvad du mener er rigtigt.

> At spørge om hvornår en hund bliver renlig, tror jeg vi allesammen har
> stået i. Det er jo SÅ forskelligt, og man tror at man må gøre et eller
> andet galt.

Det er nok det oftest stillede spørgsmål her i gruppen,
jeg har personligt svartet på det mange gange.

> Jeg læste ikke noget om hvordan man opdrager hvalpe FØR jeg fik Vaks,

Det er så din måde at gøre det på, forbavser mig ikke.
Nogle mennesker tager tingene som de kommer, andre (som jeg) kan godt
lide at have lidt plan i hvad de foretager sig.

> og det jeg så læste mig til passede bare ikke på Vaks, og så var jeg
> jo ærlig talt lige vidt.

Eller du fandt måske et enkelt punkt i bogen du ikke brød dig om,
og forkastede resten.

> [...]
> er det nu altså rart at kunne gå ind i et forum som dette, og høre at
> man ikke er helt alene om en "anderledes" hund.

Har jeg sagt at der er noget galt i at spørge her i gruppen.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-03-07 13:27

On Wed, 14 Mar 2007 10:53:41 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det synes jeg du skal gører, så kan det værer du fatter sammenhængen
>i anden omgang. Gider ikke blive ved med at skulle forklarer mig.

Så vil det jo være ret omsonst... altså når ikke du gider!

>Det kan vi indfører som standartsvar i fremtiden.
>Troede man havde lov til at lufte sine standpunkter her i gruppen.

Ja, netop. Måske skal man blot være lidt varsom med at lufte sine
fordomme...

>Jeg argumenter vel for fanden ud fra hvad jeg mener der er rigtigt,
>skal jeg da argumenterer ud fra hvad du mener er rigtigt.

Du bliver sørme hurtigt sur for tiden!
Selvfølgelig argumenterer du af fra hvad du synes er rigtigt, men det
gør vi andre jo osse, og hvad der er rigtigt for den ene er det ikke
nødvendigvis for den anden.

>Det er så din måde at gøre det på, forbavser mig ikke.
>Nogle mennesker tager tingene som de kommer, andre (som jeg) kan godt
>lide at have lidt plan i hvad de foretager sig.

Og så er den nedladende tone der igen. Fordi jeg ikke læser alverdens
bøger før jeg handler, så har jeg pludselig ingen plan i det jeg
foretager mig...? tsk tsk tsk

>Eller du fandt måske et enkelt punkt i bogen du ikke brød dig om,
>og forkastede resten.

Det er så noget du griber ud af den blå luft. Pak dog dine fordomme
sammen, Jens!

>Har jeg sagt at der er noget galt i at spørge her i gruppen.

Nope, men du giver stærkt udtryk for at man ikke skal have noget
gratis!

Fra : martin

Dato : 14-03-07 17:13

tsk tsk... sikke dog et postyr fordi man er uvindende og får smidt et så
voldsomt svar i hovedet fordi man vil have en ting gratis !?

og det er jo det der er 90% af problemet... for det er det alle fremhæver !!

det skal lige siges at vi intet sparer på den hund,der bliver købt rigelig
med mad,legetøj og senere (forhåbentlig bare ruting tjek dyrelægebesøg) vi
har ikke tænkt os at spare mht til hunden's velbefindende,men dog nægter jeg
at give 150-500 kr for en hundebog hvis samme informationer forefindes på
nettet til en gratis penge.....

det er muligt at du mener jeg er frembrusende og for aggresiv i min
post,,,eller hvad du lige hentyder til,,, men det eneste du gør er at
angribe mig og fortælle mig det ene og det
andet................................. ja undskyld mig.. men det lyder
extremt meget for mig som DU tror du ejer denne gruppe ?!

men tilbage til virkeligheden... spekuler lige i at ikke alle ved lige
meget om alt.... derfor er disse grupper oprettet.for at få bedre forståelse
og kendskab til div, emner som ikke kan forefindes i de omgangkredse vi
kommer i til daglig,og jeg hører så tit at folk siger at man skal kunne tåle
kritik hvis man vil liste rundt herinde i nyhedsgrupperne,hvad er det for en
gang sludder !? hvad er der blevet af alm. social venlighed ? du har 100 %
også en masse fejl.... måske bruger du briller,måske stammer du,måske er du
ikke så lærenem,måske er du arbejdsløs... men alle de ting betyder da ikke
noget !!! eller jeg ville da aldrig starte med at fremhæve de ting,ligeledes
synes jeg ikke det er særlig venligt at angribe mig sådan fordi jeg skriver
1 ord !!! "gratis" uuuuhhh.... farligt !??!!?

nå.... men tak for undskyldningen fra den ene.... og dette var så mest ment
på IS og pwh.... man bliver kaldt bror lort fordi man siger du skal slappe
af.... *G*

nå.... men til ALLE jer andre... 1000 tak for de gode råd.kæresten fandt
også en bog fra 87,men der var masser af brugbare ting i,så det hele er godt
igen...

hunden holder sig nu ganske godt,det er blevet til 3 uheld på 5 dage...
altså uheld som skulle gøres udenfor,taler vi om uheld såsom afrivning af
glasvæv,bid i låger,møbler,poter på væggen og meget fedtet rude,når han er
alene....så er det stadig noget vi arbejder på.... men det stopper vel når
han er 1½ år eller lign... *G*

Martin

Fra : pwh

Dato : 14-03-07 18:10

martin, skrev:
> tsk tsk... sikke dog et postyr fordi man er uvindende og får smidt et
> så voldsomt svar i hovedet fordi man vil have en ting gratis !?

Prøv nu lige at gå tilbage i tråden.
Det eneste jeg skrev var at jeg syntes at det var bedst at sætte
sig ind i hundehold inden hunden kom.
Og så skrev jeg jo også at det var bedre at du gjorde det sent
end aldrig.
Føler du det er et voldsomt svar, vil jeg mene du er en anelse sart.
Det med at det skulle værer gratis kom først ind senere i debatten
fordi jeg forklarede mine bevæggrunde, og jeg syntes stadig at den
bemærkning gav dit indlæg et dårligt skær.

> [...]
> andet................................. ja undskyld mig.. men det
> lyder extremt meget for mig som DU tror du ejer denne gruppe ?!

Sikke en gang ævl.

> nå.... men tak for undskyldningen fra den ene.... og dette var så
> mest ment på IS og pwh.... man bliver kaldt bror lort fordi man
> siger du skal slappe af.... *G*

Jeg hedder Jens, og self skal jeg da ikke kalde dig bror lort.
Men du startede ligesom selv lidt, jeg overreagerede så bare, klart en fejl.

/Jens

Fra : Is

Dato : 15-03-07 19:15

> Jeg hedder Jens, og self skal jeg da ikke kalde dig bror lort.
> Men du startede ligesom selv lidt, jeg overreagerede så bare, klart
en fejl.

> /Jens

Hvem har så ?

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 19:38

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem har så ?

Hvem har så, hvad ???

/Jens

Fra : Is

Dato : 15-03-07 20:09

> Hvem har så, hvad ???
>
> /Jens

Sorry, jeg læste forkert i dit svar

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 15-03-07 19:13

> [...]
nægter jeg
> at give 150-500 kr for en hundebog hvis samme informationer

Biblioteket er vel også en mulighed ?? Men jeg forstår da godt du
også søger her.

Og hvis en undskyldning kan hjælpe så er den her.

Undskyld Martin !!

Jeg mener dog ikke jeg har talt grimt til dig,
min kommentar var ud fra måden du startede tråden på, den kunne
indikere at nogen havde taget hovedet under armen, anskaffet sig en
hund, og hvad så??

Men deri kan jeg jo sagtens tage fejl ?

Erik Isager

Fra : lh

Dato : 15-03-07 19:42

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min kommentar var ud fra måden du startede tråden på, den kunne
> indikere at nogen havde taget hovedet under armen, anskaffet sig en

Helt ærlig..nu har jeg læst lidt med på sidelinien, og syntes snart -som
så mange gange før - at det er mærkeligt som der tales til hinanden.
Når nogen stiller et spørgsmål, så stik dog lige en finger i jorden inden i
farer frem med bål og brand og tror det værste som det første.
Jeg har også engang "brændt mig" da jeg for nogle år siden spurgte efter
noget "billigt noget" (husker ikke engang hvad det var). Straks tror andre
man ikke er egnet til at have hund. Nu er det sådan at det kan være meget
svært at få alt med når man skriver, der for kan det måske se "forkert" ud.
Jeg har da også lige fået hund - igen - og selvom jeg har læst meget INDEN
jeg fik hund, så kan jeg da stadig udvide horisonten ved at læse videre
EFTER hunden er anskaffet. Der dukker da mange og nye spørgsmål. Men som så
mange andre, syntes jeg snart at tonen er så grov her at jeg har valgt at
spørge min dyrlæge i stedet for at lægge spørgsmålene ud her. Eller jeg søgt
på nettet, eller som andre nævner, biblioteket er også en løsning. Jeg vil
og kan heller ikke investerer i dyre hundebøger. Men min hund har et godt
liv her hos mig - på trods af det!
Jeg er ikke millionær, og høre ikke til de rigeste, men derfor kan jeg da
godt give en hund et godt hundeliv. Den får hvad den skal i mad, legetøj,
kærlighed, dyrlæge o.s.v. Skulle der dukke noget op så der kommer en større
regning hos dyrlægen som budgettet ikke lige kan bære, jamen så må man finde
ud af det til den tid. Om ikke andet så må man dele regningen hvis det værst
tænkelige skulle ske, hvad jeg inderligt ikke håber.

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 21:07

lh, skrev:

> Helt ærlig..nu har jeg læst lidt med på sidelinien, og syntes snart -som så mange gange
> før - at det er mærkeligt som der tales til
> hinanden.

Til tider ja, men da venligt det meste af tiden.

> Når nogen stiller et spørgsmål, så stik dog lige en finger i jorden
> inden i farer frem med bål og brand og tror det værste som det første.

I dette indlæg er der vel ingen der har antaget det værste.
Så ville man vel feks. have skrevet til Martin at han skulle lade
være med at skælde så meget ud på en hvalp så den stak halen
mellem benene, det er der ingen der har skrevet eller antaget.

> Jeg har også engang "brændt mig" da jeg for nogle år siden spurgte
> efter noget "billigt noget" (husker ikke engang hvad det var).

Så er det svært at forholde sig til konkret.
"Problemet" i Martins indlæg var som sagt for mig ikke at det skulle
værer gratis info, men mere det samlede indtryk hans indlæg gav.
Da han ikke endnu har tilbagevist min og Eriks antagelse
kunne det tyde på at vi læste det rigtigt.

> Men som så mange andre, syntes jeg
> snart at tonen er så grov her at jeg har valgt at spørge min dyrlæge
> i stedet for at lægge spørgsmålene ud her.

Er det mht sundhed/sygdom er det da også der du skal spørge,
og ikke en flok fremmede mennesker.

> [...]
> bære, jamen så må man finde ud af det til den tid. Om ikke andet så
> må man dele regningen hvis det værst tænkelige skulle ske, hvad jeg

Derfor har vorherrer opfundet sygeforsikringen, som jeg anbefaler
alle "ikke millionærer" at tegne

> [...]
> en grov tone til hinanden, det møder man desværre også ofte i det
> virkelige liv. Som en anden her også omtalte, hvor er almindelig

Kan man spørge sig selv om.
Jeg har så selv kvajet mig i denne tråd, men det er vist ikke
ligefrem kendt som min stil at værer uhøflig.
Men alle, selv jeg, kan provokeres til at fyre noget af.
Har sagt undskyld til Martin for tonen, det må blive ved det.
Han førte sig også selv uheldigt frem som jeg ser det,
men ingen undskyldning for det fra hans side.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 19:43

Is, skrev:

> [...]
> min kommentar var ud fra måden du startede tråden på, den kunne
> indikere at nogen havde taget hovedet under armen, anskaffet sig en

Også min grund.

> Men deri kan jeg jo sagtens tage fejl ?

Martin er ikke kommet med noget der tyder på at vi tog fejl.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 14-03-07 18:26

Leyna, skrev:

> Så vil det jo være ret omsonst... altså når ikke du gider!

Det gider jeg godt, men har allerede gjort det.
Er træt af igen og igen at skulle komme med de samme forklaringer
når folk kan læse svaret tidligere i tråden.

> Ja, netop. Måske skal man blot være lidt varsom med at lufte sine
> fordomme...

Det er ingen fordom at mange ikke sætter sig ind i hundehold inden de får hund,
det er ren og skær fakta. Om det så ikke gælder for Martin ved jeg så ikke,
men noget kunne tyde på det, og han har da heller ikke sagt andet selv.

> Du bliver sørme hurtigt sur for tiden!

Muligt, føler jeg ikke selv, skrev fanden for at understrege hvad
jeg mente, ikke af surhed

> Selvfølgelig argumenterer du af fra hvad du synes er rigtigt, men det
> gør vi andre jo osse, og hvad der er rigtigt for den ene er det ikke
> nødvendigvis for den anden.

Logik for burhøns

> Og så er den nedladende tone der igen. Fordi jeg ikke læser alverdens
> bøger før jeg handler, så har jeg pludselig ingen plan i det jeg
> foretager mig...? tsk tsk tsk

Jeg aner da ikke om du har plan i hvad du foretager dig.
Men det forbavser mig ikke at du ikke læser mange fagbøger,
derfor kan du da sagten søge oplysninger på anden måde.
Det er jo forskelligt hvordan man foretrækker at få serveret
sine oplysninger, det er der intet nedladene i fra min side.

> Det er så noget du griber ud af den blå luft. Pak dog dine fordomme
> sammen, Jens!

Nope, den bemærkning havde en direkte adresse til Barfbiblen
som du forkastede som ævl generelt fordi manden anbefalede at
hunde åd lort, så det har jeg skam dine egne ord for.
Når du kan gører det med en bog, kan du vel også gører det med en anden.

> Nope, men du giver stærkt udtryk for at man ikke skal have noget
> gratis!

Sludder.
Tror du at jeg kunne få min økonomi til at hænge sammen hvis
jeg ikke selv benyttede mig af gratis ting og rabatter i så vid
udstrækning som muligt.
Tror du bare bevidst prøver at misforstå mig, af uransagelige grunde

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-03-07 22:36

On Wed, 14 Mar 2007 18:26:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Nope, den bemærkning havde en direkte adresse til Barfbiblen
>som du forkastede som ævl generelt fordi manden anbefalede at
>hunde åd lort, så det har jeg skam dine egne ord for.

Og her rammer du måske netop hovedet på sømmet, for jeg ser ikke en
tilfældig bog om barf som en bibel.

>Når du kan gører det med en bog, kan du vel også gører det med en anden.

Hvis jeg mener det er noget vrøvl, så ja!
Biblen (altså den rigtige) er skrottet af samme årsag!

>Tror du bare bevidst prøver at misforstå mig, af uransagelige grunde

Det gør jeg nu ikke, men dit sprog stødte mig, og så fordi det var
noget der skulle være gratis.
Okay, sproget har du undskyldt, og måske udtrykker du dig bare på en
måde der lige kan få mig ud af starthullerne.

Fra : pwh

Dato : 15-03-07 01:16

Leyna, skrev:

> Og her rammer du måske netop hovedet på sømmet, for jeg ser ikke en
> tilfældig bog om barf som en bibel.

Det er jo bare et slangudtryk om Billinghurst's bog, og ikke et jeg har fundet på.
Kald det en forkortelse i stedet for at skulle skrive "Give your dog a bone" hvergang.

> Hvis jeg mener det er noget vrøvl, så ja!

Så havde jeg jo ret, og det var ikke grebet ud af den blå luft.
I tilfældet med barfbiblen skulle der jo ikke meget til før
du skrottede den som vrøvl.

> Biblen (altså den rigtige) er skrottet af samme årsag!

Aldrig læst den, kommer heller ikke til det.

> Det gør jeg nu ikke, men dit sprog stødte mig, og så fordi det var
> noget der skulle være gratis.
> Okay, sproget har du undskyldt, og måske udtrykker du dig bare på en
> måde der lige kan få mig ud af starthullerne.

Havde mere indtrykket af at du ville kører debatten over på din egen person,
tro mig, jeg havde ikke dig i tankerne da jeg skrev indlægget til Martin.

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 13-03-07 20:32

On 13 Mar., 20:01, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Tak Hanne
> Det skal man aldrig værer for stor til,
> havde faktisk lidt dårlig samvittighed bagefter.
> Så fint nok at LN (mærkligt navn) irettesatte mig.
>
> /Jens (som er rolig igen)

LN er mine intitialer *GG*
Laila Er fornavnet

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-03-07 20:58

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Tak Hanne
> Det skal man aldrig værer for stor til,
> havde faktisk lidt dårlig samvittighed bagefter.
> Så fint nok at LN (mærkligt navn) irettesatte mig.
>
> /Jens (som er rolig igen)

LN er mine intitialer *GG*
Laila Er fornavnet

OT!
prøv lige at se her,Laila! den er langt fra færdig, men da en begyndelse..
www.boxergruppenbornholm.dk
Der mangler nogle af gruppens hunde, men visse folk er ikke til at sparke i
gang (-;

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : pwh

Dato : 13-03-07 21:35

spoi@sol.dk, skrev:

> LN er mine intitialer *GG*
> Laila Er fornavnet

Glad for at hører.
Laila er da er smukt navn som du ikke skal gemme
bag et "nick"

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 13-03-07 21:20

On 13 Mar., 20:58, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> <s...@sol.dk> skrev i en meddelelsenews:1173814336.952647.121030@t69g2000cwt.googlegroups.com...

> LN er mine intitialer *GG*
> Laila Er fornavnet
>
> OT!
> prøv lige at se her,Laila! den er langt fra færdig, men da en begyndelse..www.boxergruppenbornholm.dk
> Der mangler nogle af gruppens hunde, men visse folk er ikke til at sparke i
> gang (-;
>
> mvh. mariewww.photopassion.dk- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

God ide med billeder af hundene og lidt historie.

Ham Loui der, han er nu bare for lækker.

LN