Avance hos en forhandler.
Fra : Gunnar007

Dato : 23-04-07 21:20

Er der nogen som har en fornemmelse af hvad avancen på en vogn i 120-130.000
kr klassen ligger på hos en forhandler når de sælger ??

Jeg har hørt et "løst" rygte på at avancen på en vogn i 200.000 kr klassen
skulle ligge meget tæt på 100 %

Og det giver jo immervæk noget at prutte med, når man skal handle ny vogn

Nogen som har en insider viden de vil dele ??

Hilsen G

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-04-07 00:04

> [...]
>
> Og det giver jo immervæk noget at prutte med, når man skal handle ny vogn
>

> Nogen som har en insider viden de vil dele ??

100% betyder at de skulle tjene 100.000 på en 200.000 kr. vogn, det er godt
nok en temmelig god del ved siden af.

mellem 20-30%, ja det er en del, men der skal også betale forentning af demo
vogne og de vogne der tages hjem med forventning om disse kan sælges, det er
ikke unormalt at en vogntype der året før har solgt godt, pludselig ikke kan
sælges det næste år, og så har man måske 2-5 vogne stående og til sidst må
sælge med meget lille avance eller med underskud.

Så der er ikke så meget prutte med men det er lettere med prisen på den
gamle vogn og det ekstra udstyr der skal på.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Gunnar007

Dato : 24-04-07 07:51

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> 100% betyder at de skulle tjene 100.000 på en 200.000 kr. vogn, det er
> godt nok en temmelig god del ved siden af.

Det løse rygte skulle komme fra en god ven som laver regnskabssystemer, som
netop har lavet det hos en forhandler af dyere vogne, og han så deres
indkøbspriser, og deres salgspriser.
Deraf kommer min "viden" om 100 % i avance.

Jeg skulle undres at han så forkert, da han trodsalt lever af at se på tal.

Hilsen G

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-04-07 10:56

> [...]
> Deraf kommer min "viden" om 100 % i avance.
>
> Jeg skulle undres at han så forkert, da han trodsalt lever af at se på

Hvis der var så meget i avance, skulle det jo ikke være noget problem at
udkonkurere de Tyske forhandlere, du glemmer jo også at der er andre
udgifter end selve vognen, transport, forsikring, osv så du kan ikke sige at
der er 100 % uden at have alle udgifter med.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-04-07 11:45

Jørgen L. skrev i 462dd424$0$90273$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> andre udgifter end selve vognen, transport, forsikring, osv så du kan
> ikke sige at der er 100 % uden at have alle udgifter med.

Er avancen ikke netop forskellen mellem indkøbspris og udsalgspris? Og så
skal alle følgeudgifterne ikke regnes med. Derfor kan en avance godt være
tårnhøj uanset at der ikke tjenes alverden.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : BigMac

Dato : 24-04-07 10:38

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Deraf kommer min "viden" om 100 % i avance.
>
> Jeg skulle undres at han så forkert, da han trodsalt lever af at se på

der var nok uden moms, levering og udstyr....

Fra : Thore

Dato : 24-04-07 12:06

On Tue, 24 Apr 2007 01:04:05 +0200, "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk>
wrote:

>100% betyder at de skulle tjene 100.000 på en 200.000 kr. vogn, det er godt
>nok en temmelig god del ved siden af.

Der tager du altså fejl...
Hvis de har 100% avance skal de have varen gratis hos fabrikken.
Køber de varen for f.x. 100K og sælger den for 200K har de 50% avance...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : hkjaer@hotmail.com

Dato : 24-04-07 12:59

On Tue, 24 Apr 2007 13:05:33 +0200, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

>Der tager du altså fejl...
>Hvis de har 100% avance skal de have varen gratis hos fabrikken.
>Køber de varen for f.x. 100K og sælger den for 200K har de 50% avance...

Det er ikke korrekt. Fortjenesten beregnes af købsprisen og ikke af
salgsprisen - altså hvis en vogn købes for 100.000 kr og sælges videre
for 200.000 kr. er der en fortjeneste på 100.000 kr. - en fortjeneste
på 100% af købsprisen. Sådan lærte vi det i hvert fald i skolen.

Hilsen
Hans

Fra : Thore

Dato : 25-04-07 10:00

On Tue, 24 Apr 2007 13:59:21 +0200, hkjaer@hotmail.com wrote:

> [...]
>for 200.000 kr. er der en fortjeneste på 100.000 kr. - en fortjeneste
>på 100% af købsprisen. Sådan lærte vi det i hvert fald i skolen.

Man beregner avancer ud fra forskellen mellem omsætning og omkostninger.

1) Man køber en vare for 100,- Man beregner sin udsalgspris ved at lægge
et antal % til (i dette tænkte tilfælde 100%) = Udsalgspris = 200,-
Så langt så godt...

2) Når man laver regnskab og beregner sin rå avance (også kaldet
dækningsbidrag 1 - før alle omkostninger) som: omsætning=200,-
minus varekøb=100,- = avance = 50%.

Ellers spørg en revisor

Fra : bigOne

Dato : 24-04-07 13:45

"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Der tager du altså fejl...
> Hvis de har 100% avance skal de have varen gratis hos fabrikken.
> Køber de varen for f.x. 100K og sælger den for 200K har de 50% avance...

nej nu må du da lige klappe hesten....

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-04-07 15:32

> [...]
> Hvis de har 100% avance skal de have varen gratis hos fabrikken.
> Køber de varen for f.x. 100K og sælger den for 200K har de 50% avance...

Hæ, du har da vist gået i skole på Sjælland

Steen.

Fra : Sten Bo

Dato : 24-04-07 17:47

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hæ, du har da vist gået i skole på Sjælland
>
> Steen.

Hvilket minder mig om min brors besøg hos sin klassesidekammerat fra skolen,
stråtækt osv.
ikke set i 40 år - der til min brors usigelige forbavselse var blevet
vognmand i Dallas US - med 400 lastbiler i flåden. Utroligt hvad man finder
med google) - og da de har anden familie på de kanter - var et besøg var
lige for.

Nå men forbavselsen skyldes, at min bror altid havde regnet alle hans
stykker, han var som et hul i jorden til tal - og godt ordblind tilligemed.

Hvordan søren klare du det?

Jo jeg husker jo godt, har folk til at skrive - og så skal det bare gi 3%
hver gang jeg laver noget!

3% ?? (Der manglede bestemt ikke noget, ku simpelthen ikke passe).

Ja - 3 % ...

Hver gang vi omsætter for en million skal der være 300.000 i overskud.

Fra : sæbelaursen

Dato : 26-04-07 06:31

Inden det hele nu kører af sporet - så er forskellen mellem udsalg og indkøb
gange 100 - divideret med udsalg - det er avancen i procent.

Men jeg køber en cykkel til 100 kroner 100 = procent - sælger den for 300 -
og de 3% lever jeg af.

Så kommer der lidt til moms og benzin - Men det trækker jeg fra i
regnskabet. Det er altså simpelt.

sæbelaursen - grosserer og syntes det her hører til i "gruppen" vittigheder"
efterhånden.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-04-07 12:29

sæbelaursen wrote:

> [...]
> regnskabet. Det er altså simpelt.
>
> sæbelaursen - grosserer og syntes det her hører til i "gruppen"

Det kom det i hvert fald til da du bragte dit indslag!

--
Per, Esbjerg

Fra : Gunnar007

Dato : 26-04-07 18:48

"sæbelaursen" <sæbe@laursen.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg køber en cykkel til 100 kroner 100 = procent - sælger den for
> 300 - og de 3% lever jeg af.

Hmm, måske er jeg ikke revisor, men tjener du 3 % på 100 kr, skal varen da
sælges til 103 kr ?
Eller tager jeg helt fejl !

Hilsen G

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-04-07 00:00

Næh. Det var derfor jeg skrev hans indlæg hørte til i vittigheder :)

--
Per, Esbjerg

Fra : KHH

Dato : 27-04-07 09:02

Når en vogn koster med moms 130.000 kr.

Erprisen på vognen 130.000/125 og dette beløb gange du med 100, momsen er jo
ikke betaling for vognen, men en skat.

news:4631ette beløb gange du med
1002edb$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-04-07 22:18

Jamen 100.000 + 3% er da kun 103.000 ?

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : KHH

Dato : 28-04-07 07:42

Du skal under alle omstændigheder fraregne momsen, da dette jo er en
merværdiskat og ikke varens pris.

Går du i et supermarked og køber for 1250 kroner, får du kun varer for de
1000 kroner, resten er momsen.

Fra : Johnny

Dato : 28-04-07 13:01

> Du skal under alle omstændigheder fraregne momsen, da dette jo er en
> merværdiskat og ikke varens pris.
>
> Går du i et supermarked og køber for 1250 kroner, får du kun varer for de
> 1000 kroner, resten er momsen.

Det er ikke rigtig. Prøv med lommeregneren.
Du får varer for 937,50
Det er ikke det samme at trække fra som at lægge til.

Men ligger du moms til 1000 kr er det 1250 kr

Johnny

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 28-04-07 14:45

Johnny <virker@ikke.dk> skrev:
> [...]
>Det er ikke det samme at trække fra
>som at lægge til.
>
>Men ligger du moms til 1000 kr er det 1250 kr

Nu skulle momsen gerne være den samme i kroner, uanset hvilken
vej der regnes.
Lad os antage en vare med en salgspris på kr. 100 før moms -
hertil lægges 25 kr. i moms, dvs salgspris inkl. moms 125.

Dvs. momsen udgør 25 kr. på en salgspris inkl. moms på 125. Dvs.
momsen udgør 20 procent af salgsprisen inkl. moms. (25*100/125)
De 20 procent gælder naturligvis ved alle salgspriser inkl. moms.

Ved en salgspris på 1250 inkl moms er 20% lig med 250, som igen
er lig med 25% af 1000 (beløb før moms)

mvh
Bjarne Toft

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-04-07 02:12

Johnny wrote:

> Det er ikke rigtig. Prøv med lommeregneren.
> Du får varer for 937,50
> Det er ikke det samme at trække fra som at lægge til.

Ganske kort:

Man ganger med 1.25 for at lægge momsen til og dividerer med 1.25 for at få
beløbet uden moms.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-04-07 02:13

KHH wrote:

> Når en vogn koster med moms 130.000 kr.
>
> Erprisen på vognen 130.000/125 og dette beløb gange du med 100,
> momsen er jo ikke betaling for vognen, men en skat.

Det er jo en påstand grebet ud af det blå. Jeg har nemlig på ingen måde
forsøgt at forklare andet endsige nævnt ordet moms.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 28-04-07 14:58

>Der tager du altså fejl...
>Hvis de har 100% avance skal de have
>varen gratis hos fabrikken.
>Køber de varen for f.x. 100K og sælger
>den for 200K har de 50% avance...
>
>--
>Venlig hilsen / Best regards
>Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj /

Hvis vi antager at varens kostpris d.v.s. købspris +
hjemtagelsesomk. til lager er kr. 0 - vil du få betydelige
problemer med at beregne bruttoavanceprocenten i procent af
kostprisen - det har altid været besværligt at dividere med 0!
(Antag du har 5 pærer der skal fordeles på 0 hænder: hvor mange
pærer får hver hånd?)

For en ordens skyld vil jeg gøre opmærksom på at en
bruttoavanceprocent kan beregnes i procent af såvel kostpris som
salgspris (uden moms naturligvis) Der er frit valg.

Mvh
Bjarne Toft