Nye campister
Fra : A & L

Dato : 21-04-07 06:55

Hej

Vi er to voksne der har lyst til at prøve camping livet igen. Vi har ikke
camperet siden vores unge dage og det var i telt.

Vi skal ud og investerer i en CV og har nogle spørgsmål, som I måske kan
hjælpe med.

Vognen skal passe til to voksne og et par børnebørn.

Jeg tror ikke, vi skal bruge vognen om vinteren.

Vi har en VW Touran 1.9 TDI der må trække op til 1500 kg.

Kan den så det uden at tabe pusten?

Jeg har hørt lidt om fugt i konstruktionerne på de forskellige vogne, og at
Hymer er bygget anderledes op uden træ i skroget. Vil det sige, det den man
skal gå efter? Eller er det ikke et problem?

Hvis der er bruser i vognen hvordan fungerer det så i det daglige, skal der
hentes og bringes vand konstant? Bruger i jeres til det daglige bad?

Det samme med toilettet, bruger I det til alt, eller er det kun til en lille
tår? Hvor tit skal det tømmes. (det kommer an på hvor meget du bruger det)
ja men hvor tit tømmer I det?

Hvis der skal være gulvvarme, eller andet ekstraudstyr , i vognen er det så
noget man selv monterer.

Har I nogle forslag til en vogn på max 5 år?

Vi havde forestilles os der skulle være en god rundsidde gruppe, toilet og
brus, soveafdeling mm.

Allan

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 21-04-07 08:23

"A & L" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Vi er to voksne der har lyst til at prøve camping livet igen. Vi har ikke
> camperet siden vores unge dage og det var i telt.

Velkommen i vores dejlige afstressende verden !!!!!

> Vi skal ud og investerer i en CV og har nogle spørgsmål, som I måske kan
> hjælpe med.

Penge at spare ved privat køb , men desværre ingen garantier - anbefaler
derfor køb ved forhandler!

> Vognen skal passe til to voksne og et par børnebørn.
Børnebørn vel bare til opredning i sidegruppen? , ellers gå efter vogne med
"klapkøjer"

> Jeg tror ikke, vi skal bruge vognen om vinteren.
de fleste vogne kan i dag sagtens bruges til vintercamping , og specielt med
lidt vinterudrustning på !

> Vi har en VW Touran 1.9 TDI der må trække op til 1500 kg.
>
> Kan den så det uden at tabe pusten?

Nej , men pas på kørekort reglerne. Og hvis du vil checke om bil +
campingvogn er en god sammensætning - Så smut lige forbi
www.hanses-campingsider , der er lige lavet en kopi af en populær hollansk
side = test dit vogntræk.

> Jeg har hørt lidt om fugt i konstruktionerne på de forskellige vogne, og
> at Hymer er bygget anderledes op uden træ i skroget. Vil det sige, det den
> man skal gå efter? Eller er det ikke et problem?

Ikke det store problem , desuden giver mange fabrikker 5-6 års fugt garanti.
Bare vognen har været til tidligere garanti besøg. Derfor er det en god ide
at du også beder om fugtkontrol af vogn inden køb(Eller betinger det i
købsaftalen)

> Hvis der er bruser i vognen hvordan fungerer det så i det daglige, skal
> der hentes og bringes vand konstant? Bruger i jeres til det daglige bad?

Nej , tror jeg ikke ret mange gør ?- Måske 2-3 ud af 100
Nogle vogne har "slæb" bar vandtank , andre har indbygget (De er typisk
større).
Hvis du skal bade m.m. i vognen er det en god ide at du bestiller vognen
monteret med direkte vandtilslutning + afløb`s monterings sæt - Desuden
kræver det på campingpladserne en plads for direkte vand til/af løb.

> Det samme med toilettet, bruger I det til alt, eller er det kun til en
> lille tår? Hvor tit skal det tømmes. (det kommer an på hvor meget du
> bruger det) ja men hvor tit tømmer I det?

Lille Tår - Og hvis det er "strengt" nødvendigt også til andet. Det med
tømningen er afhængig af fyldning og brug- Men ved sommerture med meget
varme er det ret tit f.eks. hver 3die dag.

> Hvis der skal være gulvvarme, eller andet ekstraudstyr , i vognen er det
> så noget man selv monterer.

Det kan man hvis man har lidt forstand på det og der findes nogle glimrende
vejledningr på f.eks. www.campingstuff.dk
Men det er klart flottest hvis det er indbygget i gulv i forvejen og totalt
vedligeholdelsesfrit !
-MOVER kan anbefales for "rulning" med vogn.
Generelt hvis man ikke før har arbejdet med montering af ting på
Campingvogn - så lad være - det kan blive en meget dyre affære, hvis noget
går galt.
Desuden forøger det også egenvægt på vogn !

> Har I nogle forslag til en vogn på max 5 år?
1 million svar tror jeg du får i denne gruppe, der er specielt en del med
farver som kan være meget afgørende
- Mange ønsker sig gode senge , og et fornuftigt køkken
Men tjek en 5-8 forhandlere så har i helt sikkert et par favorit
indretninger + vogne.

> Vi havde forestilles os der skulle være en god rundsidde gruppe, toilet og
> brus, soveafdeling mm.
> Allan

hilsen Kim

Fra : Jan Nielsen

Dato : 21-04-07 09:31

"A & L" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> Vognen skal passe til to voksne og et par børnebørn.

Der er flere muligheder, en køjevogn er en af dem, men jeg ville vælge en
med en god seng til jer selv, endten enkelt eller dobbelt, alt efter
temperement, og så evt rede rundsiddegruppen op, eller slå et telt op ved
siden af vognen, en tilbygning til forteltet kunne også være en ide.

> Jeg tror ikke, vi skal bruge vognen om vinteren.

Langt de fleste vogne kan klare lidt vinter, evt hvis der optimeres lidt med
dobbeltbund i magasinerne osv.

> Vi har en VW Touran 1.9 TDI der må trække op til 1500 kg.
> Kan den så det uden at tabe pusten?

Vi har kørt med en Knaus Azur 500TF efter en Toyota sportsvan 2,2 td med 90
hk og 205 nm det gik over al forventning, så mit umiddelbare gæt er, at du
selvfølgelig kan mærke at der er noget på krogen, men at det sagtens kan
lade sig gøre, uden at ligge og rode i 2-3 gear

> Jeg har hørt lidt om fugt i konstruktionerne på de forskellige vogne, og
> at Hymer er bygget anderledes op uden træ i skroget. Vil det sige, det den
> man skal gå efter? Eller er det ikke et problem?

Jeg har hørt om enkelte der har haft problemer med en utæt vogn, faktisk
Cabby begge gange, men at det ikke var "snigende" fugt, men en decideret
utæthed, få vognen fugtprøvet inden køb

> Hvis der er bruser i vognen hvordan fungerer det så i det daglige, skal
> der hentes og bringes vand konstant? Bruger i jeres til det daglige bad?

Vi bruger ikke bruseren, men dem vi kører sammen med, gør (www.lervad.dk),
de bruser 5-10 min og det tager ca 10 l vand, som både skal hentes og
afleveres igen, hvis vi havde en seperat bruser, tror jeg vi ville bruge den
en gang imellem, hvis der var lang kø på baderummene.

> Det samme med toilettet, bruger I det til alt, eller er det kun til en
> lille tår? Hvor tit skal det tømmes. (det kommer an på hvor meget du
> bruger det) ja men hvor tit tømmer I det?

Vi bruger det til bimmelim, men ALDRIG til bummelum og normalt går vi på
toilettet på pladsen i dag og aftentimerne, jeg troede aldrig jeg fik lært
at tømme et toilet, men det er meget nemt og helt lugtfrit, jeg vil anbefale
at gå efter en vogn hvor skyllevandet er seperat og altså ikke fra samme
tank som drikkevandet, så kan man jo ikke hælde "det lyserøde" i som
descinficerer og dufter dejligt.

> Hvis der skal være gulvvarme, eller andet ekstraudstyr , i vognen er det
> så noget man selv monterer.

Gulvvarme skal i mine øjne være vandbåren, og er så ikke noget man selv
roder med, vi er også tilhængere af tæpper i vognen, det er dejligt synes vi

> Har I nogle forslag til en vogn på max 5 år?
>
> Vi havde forestilles os der skulle være en god rundsidde gruppe, toilet og
> brus, soveafdeling mm.

Her vil jeg holde min mening for mig selv, jeg er en af de farvede.... go
fornøjelse, og på gensys på pladserne

Mvh
Jan