Hvordan jeg finder overgangen i CVens 220v~
Fra : John Sendsen

Dato : 05-04-07 18:32

Vi har en Adria med ca. 40 volt strøm i chassiet. Når man står
på jorden og berører alu-stellet, så føles overgangen, som en
lille snert på det berørte sted.
Når jeg afbryder 220v forsyningen, så er alt i orden.
Gode ideer eftersøges til hvordan jeg finder overgangen?

--
Hilsen John

Fra : Hans

Dato : 05-04-07 19:57

"John Sendsen" <John@wingm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når jeg afbryder 220v forsyningen, så er alt i orden.
> Gode ideer eftersøges til hvordan jeg finder overgangen?

Har du ikke jord på din instalation ?

Gætter på at det er vandvarmeren

Prøv at afbryde strømmen til den alene

Hans

Fra : John Sendsen

Dato : 06-04-07 05:01

> Har du ikke jord på din instalation ?

jo da.

> Gætter på at det er vandvarmeren

Jeg prøver.

--
Hilsen John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-07 23:27

John Sendsen wrote:
> [...]
> Når jeg afbryder 220v forsyningen, så er alt i orden.
> Gode ideer eftersøges til hvordan jeg finder overgangen?

Prøv at montere jord på campingvognen, evt. ved at besøge en campingplads.
Består problemet, så vend tilbage. Ellers sørg for at have jord også
derhjemme (det er helt normalt at vognen støder, når der ingen jord er
forbundet).

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sendsen

Dato : 06-04-07 05:03

> [...]
> Består problemet, så vend tilbage. Ellers sørg for at have jord også
> derhjemme (det er helt normalt at vognen støder, når der ingen jord er

Der er jord på installationen, men jeg vil senere idag prøve med et
andet kabel, så jeg er sikker på at der er jord helt igennem.
--
Hilsen John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-04-07 06:00

John Sendsen wrote:

> Der er jord på installationen, men jeg vil senere idag prøve med et
> andet kabel, så jeg er sikker på at der er jord helt igennem.

Hvis du har et voltmeter kan det sikkert måle modstanden igennem
jord-lederen.

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sendsen

Dato : 06-04-07 08:02

Efter alle jeres råd har jeg checket kablets jordforbindelse.
Jordforbindelsen var IKKE i orden. Min fine udendørskontakt på
huset har defekt/ingen jordforbindelse.

Tak for den hjælp.
Men det rejser vel et andet problem, såsom at
jeg ofte, i udlandet, har camperet på pladser, hvor der kun
har være alm. stikkontakter uden jord.

Kan det være rigtigt at der skal/være strøm i chassiet selvom
jordforbindelsen mangler?

--
Hilsen John

Fra : sjakalen

Dato : 06-04-07 08:23

"John Sendsen" <John@wingm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har være alm. stikkontakter uden jord.
>
> Kan det være rigtigt at der skal/være strøm i chassiet selvom

Har du træ plader under støttebenene eller har du de der plastik plader på
støtteben hvis du har, kan du afhjælpe med en ledning med et Krokodille næb
i den ene ende og et jern spyd/pløk i den anden.
sæt ledningen på chassiset og i jorden så skulle det være nok på de
campingpladser hvor der ikke er jordforbindelse i stik kontakterne

Søren

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-04-07 09:30

> Kan det være rigtigt at der skal/være strøm i chassiet selvom
> jordforbindelsen mangler?

Hej John

Ja det er rigtigt, normalt er det omkring halvdelen af forsyningsspænding
dvs. ca 115 v. men strømmen er så lille at det ikke har betydning.

Grunden er at der sidder et elektrisk filter på din strømforsyning, som
fjerner elektrisk støj både det der kommer udefra men også støj du selv
laver, så det ikke løber baglæns og genere andres el udstyr.

Det samme kan du måle på eks. pcere som der ikke er jordet.
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : John Sendsen

Dato : 06-04-07 22:36

Jamen tak for forklaringerne og forslagene.

--
Hilsen John

Fra : Sten Bo

Dato : 07-04-07 09:24

"John Sendsen" <John@wingm.dk> skrev i en meddelelse
> Efter alle jeres råd har jeg checket kablets jordforbindelse.
> Jordforbindelsen var IKKE i orden. Min fine udendørskontakt på
> huset har defekt/ingen jordforbindelse.

Hvordan fandt du ud af det.

Hvad så med jord i resten af huset.

Jeg har et eller andet med en polsøger (glimlampe i lille skruetrækker) der
slår hfi hvis man "tester" mellem en fase og jord. Så er der da fysisk fat
et eller andet, men om den rent elektrisk overføringsmæssigt er i orden er
måske stadig en tvivlsom sag. Men man er da sikker på at hfi hpfi virker
gennem en glimlampe mod jord i stikket. Og, at ledningsvejer oprettet af
elektrikeren stadig er nogenlunde intakt.

Værdien af jord afhænger stærkt af at der er lille modstand i
jordforbindelsen, sådan at eventuelle fejlstrømme omgående går i jord.
Kravet er 6 mm2 kobber til spydet - og så er der noget med max længde jeg
ikke husker.

Bortset fra hvis den totalt mangler har jeg set mange, manglende eller meget
indviklede forklaringer til fremgangsmåder på hvordan det tjekkes om den er
god nok.

Udendørs og forbindelser med jord er elektrikeropgave.

(Grin bare Jørgen).

Jeg har hørt at det tider hjælper hvis fase og nul byttes om. Stikket
vendes? Men pas lige på, man skal montere til de rigtige ben i stikkene -
og de er da også mærkede.

Nå men til det kommer i orden ku du banke et jordspyd ned ved vognen, fås
hos installatøren, eller onkel Harald. - og gi det et startkabel til en
vange på vognen. Stedet skal helst være vådt, så hvis du når ned til
grundvandet det bedste.

Jeg kan ikke se at det skulle være ulovligt - bortset fra at stikket uden på
huset selvfølgelig ikke må bruges - og husk at fjerne den inden i kører. :)

Omvendt må man gerne bruge dobbeltisoleret på en 2 leder hækkeklipperledning
sat til inde i huset, idet det hele selvfølgelig er omfatter af dets
hpfi/hfi.
Man skal også her hæfte sig ved om tilsluttede kræver jord.
Vi er nok alle på herrens mark pga. de danske 3 benede udtag i husene, for
hvor mange søger for en adapter til schukostikkene eller skifter stikket.
Fylder voldsomt på kaffemaskine.

Hilsen

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 07-04-07 10:58

,

> Værdien af jord afhænger stærkt af at der er lille modstand i
> jordforbindelsen, sådan at eventuelle fejlstrømme omgående går i jord.

Der er (også) lidt "sprogspasse" her.

El bevæger sig med den hastighed el gør, og "Omgående går i jord", forstås
som at modstanden dæmper strømmen der kan gå gennem "afledningen" - og da
udløse tiden på relæer og sikringer, især det sidste er afhængig af
strømmens størrelse varer det med større modstand i ledningsvejen længere
før de kobler ud. Så omgående = omgående frakobling. Altså mindst mulig
sejpineri hvis man (hunden selvfølgelig) tisser på stikket på jorden. Og
man øger så at sige følsomheden og hurtigheden på beskyttelsen.

Vistnok også en af årsagerne til 2½ kvadrat kravet til vores kabler.

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-04-07 23:23

> (Grin bare Jørgen).

Jeg kunne aldrig finde på at grine, højst smile med lyd

Nej jeg syntes at det er meget fornuftigt det du skriver så der er ikke
noget at udsætte fra min side.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : John Sendsen

Dato : 08-04-07 05:34

> "John Sendsen" <John@wingm.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvordan fandt du ud af det.

Ved at måle med et voltmeter direkte i stikket.

> Hvad så med jord i resten af huset.

Jeg har 3 andre udendørsstik rundt omkring huset.
De er alle i orden mht. jordforb. Installationen har flere spyd
forskellige steder, nok fordi huset er fra 1937. Dengang var der
jo ikke så store elforbrug som idag.

--
Hilsen John