Hvor mange deler samme båndbredde - oplysn~
Fra : Noller

Dato : 03-07-01 17:07

Jeg har kigget lidt på www.btopenworld.co.uk. Her oplyser British Telecom
hvor mange kunder, der maksimalt deler den samme båndbredde på deres
ADSL-produkt - hvilket åbenbart kaldes "contention ratio".

For BTs billigste ADSL-produkt er det maks. 50 kunder iflg.
http://194.73.243.99/live/explore/explore_tech_faq_list_head.php3#66. På de
dyrere produkter er det maks. 20 kunder.

Jeg kan ikke finde tilsvarende oplsyninger for fx TDC Tele Danmarks Bredbånd
ADSL eller TDC Internets Netexpress ADSL.

Jeg er klar over, at det tidligere her i gruppen har været diskuteret, om
det er rimeligt at dele båndbredden - men dette er *ikke* mit ærinde.

Jeg kunne blot tænke mig at høre, om ikke det var rimeligt at danske
internetudbydere lige som BT *oplyste* deres contention ratio - dvs. en
slags varedeklaration?

Alternativt kunne det være interessant at høre argumenterne for, at der ikke
er behov for at oplyse contention ratio i Danmark, når det åbenbart fungerer
fint i England.

Fra : Cannonfodder

Dato : 03-07-01 19:22

> For BTs billigste ADSL-produkt er det maks. 50 kunder iflg.
> http://194.73.243.99/live/explore/explore_tech_faq_list_head.php3#66.
de
> dyrere produkter er det maks. 20 kunder.

Meget interessent.

> Jeg kunne blot tænke mig at høre, om ikke det var rimeligt at danske
> internetudbydere lige som BT *oplyste* deres contention ratio - dvs. en
> slags varedeklaration?

God ide, men ville alt for mange uvidende mennesker ikke kun købe ud fra
det?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-07-01 19:29

On Tue, 3 Jul 2001 18:06:36 +0200, "Noller" <noller@nomail.zz> wrote:

>Jeg kunne blot tænke mig at høre, om ikke det var rimeligt at danske
>internetudbydere lige som BT *oplyste* deres contention ratio - dvs. en
>slags varedeklaration?

Næppe, for tallet i sig selv kan ikke bruges til noget, når du ikke
ved hvor meget, de kunder belaster.

Man kunne sagtens forestille sig at 5 hardcore gamere/downloadere i
Taastrup belastede mere tilsammen end 20 firmaer i Glostrup, der bare
er glade for at de kan checke post hele dagen lang, og i øvrigt har
lukket fra 16.00-08.00.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 03-07-01 19:49

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Man kunne sagtens forestille sig at 5 hardcore gamere....

Ja, det kan man godt...men gamere bruger ikke specielt meget
båndbredde, men derimod mange timer.

Mvh haa

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-07-01 20:34

On Tue, 3 Jul 2001 20:48:46 +0200, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Ja, det kan man godt...men gamere bruger ikke specielt meget
>båndbredde, men derimod mange timer.

Nu skrev jeg jo gamere/downloadere. En etikette på unge, der hænger
rundt i gamermiljøet og også downloader warez, nye updates, nye spil
på nettet og spiser en nr. 6 fra pizzeriaet.

I modsætning til fx online chattere, der spiser en nr. 2 fra
pizzeriaet.

(fordomsfuld?)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-01 20:46

> [...]

> på nettet og spiser en nr. 6 fra pizzeriaet.
>
> I modsætning til fx online chattere, der spiser en nr. 2 fra

Nr. 11 er bedre ! )

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 03-07-01 21:45

>og spiser en nr. 6 fra pizzeriaet.

Nr 19 er altid god.

Mvh haa.

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-07-01 21:48

Henrik Aarfeldt wrote:

>Nr 19 er altid god.

Nr. 3 er bedre.

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 03-07-01 23:11

"Christian Andersen" <4qo7nv001@sneakemail.com> wrote in
message

> Nr. 3 er bedre.

Nr. 3.....er det ikke en Margharita uden ost ?

Mvh haa.

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-01 00:19

Henrik Aarfeldt wrote:

>Nr. 3.....er det ikke en Margharita uden ost ?

Det er en Hawaii hos min lokale pizza-pusher.

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 04-07-01 00:31

"Christian Andersen" <4qo7nv001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en Hawaii hos min lokale pizza-pusher.

Rart med en ligesindet, mine bekendte mobber mig altid fordi jeg kan lide
ananas og rejer på pizzaer. (de to F'er, fisk og frugt mener de generelt
ikke hører til på en pizza).

--
Anders Vind Ebbesen
Webudvikler

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-01 06:44

Anders Ebbesen wrote:

>Rart med en ligesindet, mine bekendte mobber mig altid fordi jeg kan lide
>ananas og rejer på pizzaer. (de to F'er, fisk og frugt mener de generelt
>ikke hører til på en pizza).

Rejer? Der er ikke rejer på en Hawaii der hvor jeg køber. Måske man
skulle prøve?

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 04-07-01 12:08

> Rejer? Der er ikke rejer på en Hawaii der hvor jeg køber. Måske man
> skulle prøve?

Det er spøjst, cirka halvdelen af de pizzarier jeg kender til sælger hawaii
med skinke+ananas, 35% sælger med skinke+ananas+rejer, 10% sælger med
skinke+rejer, og yirk! 5% sælger den kun med rejer (as in: bund, tomat, ost,
reje).

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 04-07-01 13:25

It seems Anders Ebbesen wrote:
> [...]
> skinke+rejer, og yirk! 5% sælger den kun med rejer (as in: bund, tomat, ost,

Nu hvor vi er OT (medmindre det er de gratis pizza der følger med ethvert
produkt der hidrører internet) så må jeg citere min italienske pizzapusher:

"en pizza er et bagværk, ikke en gryderet"

og så er det vist fut tid.
FUT: dk.snak

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-07-01 23:06

On Tue, 03 Jul 2001 21:34:15 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>på nettet og spiser en nr. 6 fra pizzeriaet.

Cocktailpølser, ananas, skinke og oksekød?

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 04-07-01 07:56

> Cocktailpølser, ananas, skinke og oksekød?

Lyder som du citerer fra Bella Marino's menukort - god pizza i øvrigt :)

/Ulrik

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 04-07-01 17:43

On Wed, 4 Jul 2001 08:56:18 +0200, "Ulrik Nielsen"
<cheese@worldonline.dk> wrote:

>Lyder som du citerer fra Bella Marino's menukort

bellamarino.dk

> - god pizza i øvrigt :)

Tjorw - men der er nu mange andre spændende muligheder også

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-01 20:42

"Noller" <noller@nomail.zz> writes:

>Jeg kunne blot tænke mig at høre, om ikke det var rimeligt at danske
>internetudbydere lige som BT *oplyste* deres contention ratio - dvs. en
>slags varedeklaration?

Hvad er en "kunde"?

Hvis man nu koblede 50 gigtplagede plejehjemsbeboere op på én
central og 50 kollegiebeboere uden noget videre søvnbehov på
en anden, så er der tale om 50:1 på begge centraler.

Men hvilken central vil du helst selv sidde på?

Hvis svaret ikke er "det er underordnet", er Contention Ratio
nok ikke noget, man kan bruge til ret meget.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Noller

Dato : 03-07-01 21:06

"Klaus Ellegaard" skrev

> Hvad er en "kunde"?
>
> Hvis man nu koblede 50 gigtplagede plejehjemsbeboere op på én
> central og 50 kollegiebeboere uden noget videre søvnbehov på
> en anden, så er der tale om 50:1 på begge centraler.

Jeg synes du er lidt formdomsfuld men jeg kan godt se din pointe.

Men er det alligevel ikke bedre at vide, om man deler båndbredde med 50
eller 100 vildt informationshungrende plejehjemsbeboere - end at vide
ingenting?

(Her er der sikkert en internetudbyder-medarbejder, der ganske kort vil
svare: "Nej". Men hvorfor gør BT det så?)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-01 21:22

"Noller" <noller@nomail.zz> writes:

>Men er det alligevel ikke bedre at vide, om man deler båndbredde med 50
>eller 100 vildt informationshungrende plejehjemsbeboere - end at vide
>ingenting?

Det mener jeg egentlig ikke, for det siger jo ikke rigtig noget.

Lidt ligesom før en bilferie at få at vide, at man skal dele de
tyske motorveje med 300.000 biler. Øhm, er det meget eller lidt?
Er der så køer eller fuldstændig fri bane?

>(Her er der sikkert en internetudbyder-medarbejder, der ganske kort vil
>svare: "Nej". Men hvorfor gør BT det så?)

Orv, din profeti gik i opfyldelse!

Mvh.
   Klaus, som arbejder men ikke snakker for Tiscali (World Online).

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 03-07-01 21:27

On 03 jul 2001 Noller was possessed by a lesser demon and then forced to
type this:

> Men er det alligevel ikke bedre at vide, om man deler båndbredde med 50
> eller 100 vildt informationshungrende plejehjemsbeboere - end at vide
> ingenting?

Det er som nævnt lige meget, hvis der er båndbredde nok.

> (Her er der sikkert en internetudbyder-medarbejder, der ganske kort vil
> svare: "Nej". Men hvorfor gør BT det så?)

Jeg tror, BT oplyser det, for at de kan sige:
"Vi har ikke noget problem med at oplyse vores contetion ratio. Det er der
ikke andre udbydere, der gør. Er det, fordi de har noget at skjule?"

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Lars Kyndi Laursens sarkastiske indlæg grænser til det stupide og skal
ikke yderligere kommenteres. - Stefan i dk.edb.sikkerhed

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-07-01 23:09

On 03 Jul 2001 20:27:24 GMT, spam_me_senseless@mail.dk (Lars Kyndi
Laursen) wrote:

>"Vi har ikke noget problem med at oplyse vores contetion ratio. Det er der
>ikke andre udbydere, der gør. Er det, fordi de har noget at skjule?"

Og måske for at kunne sige "Det er ikke vores problem, at du ikke har
et særligt godt hul igennem. Ved bestillingen blev du gjort opmærksom
på, at du deler med X antal brugere. Hvis du ønsker større sikkerhed
for din båndbredde, kan du evt. købe produkt Y, hvor du kun deler med
Z antal brugere".

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Noller

Dato : 04-07-01 01:59

"Lars Kyndi Laursen" skrev
> Det er som nævnt lige meget, hvis der er båndbredde nok.

Vil det sige, at de danske internetudbydere forkæler kunderne uhæmmet meget
med rigelig båndbredde?

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 04-07-01 02:12

On 04 jul 2001 Noller was possessed by a lesser demon and then forced to
type this:

> Vil det sige, at de danske internetudbydere forkæler kunderne uhæmmet
> meget med rigelig båndbredde?

Jeg har altid fået den båndbredde, jeg har betalt for ved de tre
internetudbydere (TDC, Stofa og Cybercity), jeg har haft.

Fra : Noller

Dato : 04-07-01 02:34

"Lars Kyndi Laursen" skrev

> Jeg har altid fået den båndbredde, jeg har betalt for ved de tre
> internetudbydere (TDC, Stofa og Cybercity), jeg har haft.

Det lader til at jeg trygt kan glemme, at jeg nogensinde har hørt begrebet
"contention ratio"

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 04-07-01 08:20

Noller wrote:
> "Lars Kyndi Laursen" skrev
>
> Vil det sige, at de danske internetudbydere forkæler kunderne uhæmmet meget
> med rigelig båndbredde?

Jep

Internet udbydere bruger overbookings graden internt, til udregning af kost,
og jeg kan afsløre, at den er faldet kraftigt de sidste par år, efterhånden
som danskerne vænner sig til, at der er masser af båndbredde til rådighed.

Jeg ved ikke hvordan de andre ISP'ere i DK arbejder, men jeg vil skyde på,
at de lige som Tiscali indsætter mere båndbredde, når det er nødvendigt,
istedet for, kun at stille en bestemt mængde båndbredde pr bruger til
rådighed.
Lars (Der arbejder for Tiscali men taler me^h^h for sig selv)

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 04-07-01 00:00

"Noller" <noller@nomail.zz> wrote in message
> "Klaus Ellegaard" skrev

[SNIP]

> Men er det alligevel ikke bedre at vide, om man deler båndbredde med 50
> eller 100 vildt informationshungrende plejehjemsbeboere - end at vide
> ingenting?

download fra din yndlingsftp i dk og check om din båndbredde matcher dit
abbonement... gør dette kl 01, 06, 1000, 1200, 1300, 1400, 1500, 1600, 1700,
1800, 1900, 2000, 2100, 2200 osv...

hvis du ikke får din båndbredde igennem, så tjekker du lige, der er fuld
skrue på ftp serveren og den IKKE står og sveder... herefter ringer du til
din isp og forklarer sagen.

> (Her er der sikkert en internetudbyder-medarbejder, der ganske kort vil
> svare: "Nej". Men hvorfor gør BT det så?)

i min verden er det totalt pseudo tal, der ikke kan bruges til en hujende
fis.... det kan da godt være din p3 1+gig processor er hurtig på papiret,
men vi ved jo alle at min athlon raper den selv med lavere hastighed...

derudover er der jo andre fikse "tal" i pc-verden.... hvem husker ikke
maskiner med 100fsb men med "den nye lynhurtige 133mhz ram (25% hurtigere
end andet ram)" ... de blev solgt af forskellige edb kæder....

/jakob

--
Your KungFu is old... And now you're gonna DIE!

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-07-01 23:40

"Noller" <noller@nomail.zz> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne blot tænke mig at høre, om ikke det var rimeligt at danske
> internetudbydere lige som BT *oplyste* deres contention ratio - dvs. en
> slags varedeklaration?

Hvorfor?

Så et klogt, folieindpakket, statsgodkendt magasin kan tage tallene, og sige
"Udbyder X har 10 2mbit kunder på den central, men udbyderen har kun 15mbit
ud på centralen = 15/10 = 1,5mbit per kunde[1]. Uha, forbrugerklagenævn,
ombudsmand, embedsmandsudvalg og højesteret, fordi det er jo tydeligt at se
at kunderne bliver snydt"

Tallene er mere eller mindre taget ud af den blå luft.

> [...]
ikke
> er behov for at oplyse contention ratio i Danmark, når det åbenbart

Hvilke andre udbydere i England oplyser det?

Har du nogensinde haft problemer med kapaciteten på din linie?

Fra : Noller

Dato : 04-07-01 01:40

"Anders Ebbesen" skrev

> Hvorfor?

Det lader til at være noget, englænderne finder interessant.
http://www.adslguide.org.uk/qanda.asp?faq=beginners#Q7

Når engelske internetudbydere oplyser det, er det vel ikke fordi de engelske
udbydere, kunder eller lovgivere er mindre kloge end de danske - eller er
det?

> [...]
> forbrugerklagenævn, ombudsmand, embedsmandsudvalg og højesteret,
> fordi det er jo tydeligt at se at kunderne bliver snydt"

Hvis det på forhånd er oplyst til forbrugerne, er det vel ikke snyd.

> Hvilke andre udbydere i England oplyser det?

Bl.a. disse:
http://www.plus.net/info/adsl/compare_adsl.html
http://195.92.248.233/freeserve/edu/home.html#a4
http://www.adsl-now.co.uk/costs.htm
http://www.mistraladsl.co.uk/mistraladslfaq.asp
http://www.iomart.com/PDF/info_sheet.pdf
Måske fordi nogle af udbyderene tilsyneladende videresælger BTs produkt i
forholdsvis uforandret form.

En oversigt findes her:
http://www.adslguide.org.uk/isps.asp?action=index

> Har du nogensinde haft problemer med kapaciteten på din linie?

Nja - som andre også rigtigt bemærker, har det næppe været udbyderens skyld
- men snarere modemets eller serverens.