Computer fryser
Fra : Mads Frandsen

Dato : 03-07-01 17:12

Hey NG

Min computer har lige fået lyst til at fryse ret tit...
Jeg ved ikke rigtigt hvad det kan skyldes, men der skulle være et VIOS
problem med processorer over 850 mhz (min er 900).
Dette problem skulle dog være rettet med en BIOS opdatering som jeg
vistnok har installeret...

Konfigurationen ser således ud:

Asus K7M /slot A motherboard
AMD Athlon 900 mhz (nyligt udskiftet)
256 mb ram (nyligt udskiftet)
Chaintech Geforce 2 MX m/32 mb ram (nyligt udskiftet)
Realtek 10/100 mbit netkort

Please hjælp mig - det er nemlig ved at være ret irriterende!!

På forhånd mange tak
Mads

Fra : Jens Petersen

Dato : 03-07-01 17:34

On Tue, 03 Jul 2001 16:11:54 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>Min computer har lige fået lyst til at fryse ret tit...
>Jeg ved ikke rigtigt hvad det kan skyldes, men der skulle være et BIOS
>problem med processorer over 850 mhz (min er 900).

Stopper den permanent så du skal restarte eller er det kun småpauser?

Jeg havde problemer med begge dele. De totale frysninger blev
afhjulpet ved at sætte '4 way page interleave' til disabled.

Jeg har stadig problemer med småfrysninger hvor alt står stille i et
sekund for derefter at fortsætte som om intet var hændt.

Fra : Mads Frandsen

Dato : 03-07-01 17:56

>Stopper den permanent så du skal restarte eller er det kun småpauser?

Den stopper helt - skærmen fryser.
Hvis jeg hører musik eller spiller et eller andet spil lyder det som
en plade der går i hak...

>Jeg havde problemer med begge dele. De totale frysninger blev
>afhjulpet ved at sætte '4 way page interleave' til disabled.

'4 way page interleave' ??
Er det i BIOS?

mvh
Mads

Fra : Mercenary

Dato : 03-07-01 21:58

Jeg har nøjagtig det samme problem med min nye maskine.

Abit KT7A-RAID
AMD Athlon 1200/266 FSB
2x Apacer 256 MB ram
Asus V8200 Geforce 3 deluxe
3Com 10/100 Mbit .

Jeg kan få maskinen til at køre stabilt hvis jeg sætter CPU'ens FSB til 100
MHz. Men ligesåsnart jeg kører 133 MHz på FSB går lortet i stå

Maskinen er spinterny og skal nu til service for anden gang.

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-07-01 15:12

On Tue, 03 Jul 2001 16:56:12 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>'4 way page interleave' ??
>Er det i BIOS?

Ja, to steder i BIOS faktisk. Jeg ved ikke hvorfor det er nævnt to
steder, men efter at jeg disablede det har den ikke døet helt.

I øjeblikket kører den faktisk helt stabilt, hvilket man ikke kan sige
om news, jeg får kun indlæg i tre grupper ud af tolv efter forleden da
de lavede noget med serveren

Fra : Mads Frandsen

Dato : 05-07-01 14:34

>Ja, to steder i BIOS faktisk. Jeg ved ikke hvorfor det er nævnt to
>steder, men efter at jeg disablede det har den ikke døet helt.

Hvor sådan ca. er det??
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan finde det...

mvh
Mads

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-07-01 15:41

On Thu, 05 Jul 2001 13:33:48 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>Hvor sådan ca. er det??
>Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan finde det...

Jeg fandt lige ud af at du har en AMI BIOS og i den vejledning jeg
fandt til AMI BIOS var der ikke en sådan indstilling.

Fra : Mads Frandsen

Dato : 07-07-01 13:27

>Jeg fandt lige ud af at du har en AMI BIOS og i den vejledning jeg
>fandt til AMI BIOS var der ikke en sådan indstilling.

Nåå - jeg syntes nok ikke at jeg kunne finde den...
Har du nogen ide og hvad det så kunne vlre??

mvh
Mads

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-07-01 15:30

On Sat, 07 Jul 2001 12:26:32 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>Nåå - jeg syntes nok ikke at jeg kunne finde den...
>Har du nogen ide og hvad det så kunne være??

Jo måske, hvis du har mulighed for at sænke Vcore, det hjalp vistnok
på mit system. ( Abit KT7 )

--

Jens

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-07-01 08:34

>Jo måske, hvis du har mulighed for at sænke Vcore, det hjalp vistnok
>på mit system. ( Abit KT7 )

Det skulle så også gøres i BIOS - ikke??
Jeg kan ikke finde noget sted at ændre den, men den står iflg.
hardware monitoren i BIOS til 1.792 V - er det godt eller skidt?

mvh
Mads

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-07-01 09:56

On Sun, 08 Jul 2001 07:33:51 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>Det skulle så også gøres i BIOS - ikke??
>Jeg kan ikke finde noget sted at ændre den, men den står iflg.
>hardware monitoren i BIOS til 1.792 V - er det godt eller skidt?

Det er ikke for højt ifølge AMD men jeg 'føler' at min kører bedre
efter at jeg sænkede den fra 1,81 til 1,76.

Næste gang jeg rebooter ( det gør jeg ikke så tit ) sænker jeg den
lidt mere.

Måske kan du gøre det med en jumper, se i manualen.

--
Jens

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-07-01 10:07

> [...]
>lidt mere.
>
>Måske kan du gøre det med en jumper, se i manualen.

OK, tak for hjælpen!!

mvh
Mads