Sitemap fejler
Fra : Gitte Grønnegaard Je~

Dato : 23-04-07 17:09

Hej
Jeg har forsøgt at skrive et sitemap ud fra vejledningen på
Google, men det fejler, selvom jeg mener det er 112% i orden.

Den fejler på linie 2 med følgende beskrivelse:
"Linje: 2 Ugyldigt navneområde
Dit Sitemap eller din Sitemap-indeksfil angiver ikke navneområdet
korrekt"

Starten af mit sitemap ser således ud:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.mirus-aps.dk/schemas/sitemap/0.84">
<url>
<loc>http://www.mirus-aps.dk/
<lastmod>2007-04-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
<url>

<loc>http://www.mirus-aps.dk/behandl.asp?venstre=143px
<lastmod>2007-04-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.9</priority>
</url>

Så vidt jeg kan se er det helt identisk med vejledningen.

Det startede egentlig med at google ikke har indekseret min side,
og jeg har læst at et sitemap kunne være en del af løsningen.

Er der nogen der kan give et godt råd?

Mvh Gitte
www.mirus-aps.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Raaby

Dato : 23-04-07 20:45

Gitte Grønnegaard Jensen skrev:
> [...]
>
> Det startede egentlig med at google ikke har indekseret min side,
> og jeg har læst at et sitemap kunne være en del af løsningen.

Du mangler </urlset> til slut.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Gitte Grønnegaard Je~

Dato : 23-04-07 23:06

Lars Raaby wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du mangler </urlset> til slut.
>

> --
> MVH
> Lars Raaby
> www.8840.dk
> - My home town

Hej Lars
Tak for hurtigt svar.
Jeg har </urlset> til slut. Se evt http://www.mirus-aps.dk/sitemap.xml

Jeg ville bare ikke fylde hele indlægget med kode (det stod der jeg
ikke skulle....)
Men det glæder mig at du ikke fandt andre åbenlyse fejl!

Kommentarer er fortsat MEGET velkomne

Mvh Gitte

Fra : Brian Joergensen

Dato : 23-04-07 23:50

> Den fejler på linie 2 med følgende beskrivelse:
> "Linje: 2 Ugyldigt navneområde
> Dit Sitemap eller din Sitemap-indeksfil angiver ikke navneområdet
> korrekt"

Det der er galt her er, at du i anden linie henviser til et schema
på dit eget domæne (mirus-aps.dk/schemas/sitemap/0.84) som ikke
eksisterer! Benytter du W3C´s XML validator
(http://www.w3.org/2001/03/webdata/xsv) får du denne meddelelse:

Error: can't retrieve
"http://www.mirus-aps.dk/schemas/sitemap/0.84": 404 Object Not Found

> Starten af mit sitemap ser således ud:
> <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
> <urlset xmlns="http://www.mirus-aps.dk/schemas/sitemap/0.84">

Hvis du skal bruge dit eget XML schema kan du gøre som du har gjort
ved i URLSET at henvise til et XML schema på dit domæne. Ellers vil
jeg mene det er nemmere bare at benytte denne her:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:schemaLocation="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84
http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84/sitemap.xsd">

Resten ser fint ud :)

Brian,
http://webdesign123.dk/

Fra : Michael Weber

Dato : 23-04-07 23:53

"Gitte Grønnegaard Jensen" <gitte@mirus-aps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det startede egentlig med at google ikke har indekseret min side,
> og jeg har læst at et sitemap kunne være en del af løsningen.

Dit namespace findes ikke på url´en defineret i < urlset xmlns=".....">

Prøv at ændre :

<urlset xmlns="http://www.mirus-aps.dk/schemas/sitemap/0.84">

til ( taget fra linket nederst) :

[...]

Alternativt....
download Schema´erne og placér dem på dit eget site og ændre ovenstående
tilsvarende.

Sitemap Schema :
http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84/sitemap.xsd

Sitemap index filer Schema :
http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84/siteindex.xsd

Læs mere her ( hvorfra jeg tog ovenstående ) :
https://www.google.com/webmasters/tools/docs/en/protocol.html#sitemapValidat
ion

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Gitte Grønnegaard Je~

Dato : 24-04-07 02:35

Michael Weber wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Sitemap index filer Schema :
> http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84/siteindex.xsd
>

> Læs mere her ( hvorfra jeg tog ovenstående ) :

Tak til Brian og Michael
Det virkede!!
Nu kan jeg komme videre med links, søgeord mv.
Tusind tak

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-04-07 06:33

Det er egentlig et svar til hele tråden.
Se inline.

Gitte Grønnegaard Jensen wrote:
> [...]
> Google, men det fejler, selvom jeg mener det er 112% i orden.
>
> Den fejler på linie 2 med følgende beskrivelse:

Suk, er 'navneområde' nu det danske ord for namespace?

> Dit Sitemap eller din Sitemap-indeksfil angiver ikke navneområdet
> [...]

Dit namespace er forkert.

Og så pointen med mit indlæg, for at udrede lidt begrebsforvirring:
Et namespace er en fri definition, og behøver på ingen måde at henvise til
fysisk indhold. Dog holdes det som enten en URI eller en URN.
Der er mange fortalere for at benytte URN, da man undgår denne forvirring.
I denne sammenhæng vil jeg beskrive namespacet som en henvisning til Googles
'interne ordbog'.
Namespaces er defineret af Google og må ikke ændres.

Så bliver der skrevet lidt om Schema (skemaer). Schemas er en *definition*
af indholdet, og kan ligge hvorsomhelst på denne jord.
Schema skal kun bruges hvis man ønsker en (præ)validering af dataene.
En validering består af XML dokumentet holdt op mod et Schema.

Du skal altså kun bruge Schemas hvis du vil implementere en
valideringsrutine.

Stig Johansen