Side-struktur - includes...
Fra : Kristian

Dato : 22-04-07 09:04

Jeg er ved at lave en typisk personlig portal af typen, der
bygger paa et fikst CMS og indeholder sider som Blog, Billeder,
Artikler, Kalender, Projekter osv. Designet bliver noget i
retning af en menubjaelke oeverst, evt. en mere udfoldet menu i
én af siderne og selve indholdet i midten. Visse ting skal man
have saerlige rettigheder for at se, saa siden skal vaere
dynamisk med hensyn til menuer osv.

Adgang til f.eks. en artikel vil have en naturlig, hierakisk
struktur:
Forsiden -> Liste over artikler -> Den enkelte artikel

Jeg ser nu to veje eller en mellemting - og jeg vil forsoege, saa
godt jeg kan, at tydeliggoere dem:

index.php?side=1&artikel=1 - eller
artikler/index.php?artikel=1 - eller
artikler/artikel.php

Enten har forsiden (som indeholder menuer der genereres efter den
aktuelle side) en include af en underside, som har en include af
noget indhold. Eller ogsaa har indholdet en include af menuer,
logo osv. Eller noget midt imellem... Det er svaert at forklare,
saa jeg haaber paa genkendelse af problemstillingen, som er meget
basal:

parent -> child eller
child <- parent ...

Nogle gode erfaringer i forbindelse med mine overvejelser? Hvad
er mest hensigtsmaessigt? Hvad er lettest at overskue og
administrere og hvor opstaar der problemer med eks.
administrering af rettigheder?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian

Dato : 26-04-07 05:00

(Giver lige mig selv endnu en chance...)

Skriv her. Hvordan strukturerer du dit dynamiske website og hvorfor
paa den maade?? Hvilke erfaringer har du med andre maader? Fordele
og ulemper?

Fra : Geert Lund

Dato : 26-04-07 09:39

Kristian wrote:

> Skriv her. Hvordan strukturerer du dit dynamiske website og hvorfor
> paa den maade?? Hvilke erfaringer har du med andre maader? Fordele
> og ulemper?

Hvordan man strukturerer opbygningen af PHP koden på et dynamisk website
- er meget forskelligt - der findes ingen gyldne regler - men er et
spørgsmål om hvordan de folk der skal benytte det arbejder - hvordan
indholdet leveres og hvordan det er smartest at opdatere (x)HTML, kode,
CSS, templates osv...

Har man fx et eksternt firma / grafiker til at levere det grafiske
indhold af sitet - kan det være en fordel at skille alt fra hinanden i
templates eller i hvertfald i en del hvor der kun indgår grafiske / css
/ (x)html elementer - og at alt logikken ligger i andre filer.

Dette for:

1) gøre at fx en grafiker ikke også skal bruge tid på at forsøge at
gennemskue PHP kode midt i det hele

2) ikke at afsløre PHP kode / adgange / passwords osv.

Har man planer om at dele af ens site skal vokse sig ud i mini-sites
(subsites) kan det være smart at bygge det op så man let kan skille dele
af sitet ud af strukturen - uden at skulle lave en masse omprogrammering
på et senere tidspunkt.

Har man et rimelig flat site - kan det ofte være en fordel at lave et
site hvor dele af koden splittes ud i mindre include-filer som man
inkluderer efter behov i hver enkelt PHP side.

Fx:
header.inc.php
menu.inc.php
footer.inc.php
view.inc.php
functions.inc.php
database.inc.php

Altså at man splitter forretningslogikken i sitet ud i nogle relevante
bider så det virker logisk for den/de der skal vedligeholde PHP koden at
gennemskue hvor og hvad der er i hver fil.

Men alt i alt vil jeg stadig påstå at hvordan man strukturerer sit site
- må afhænge af: 1) hvordan sitet skal bruges, 2) hvad der gør det let
at overskue for dem der skal vedligeholde det, 3) og hvad der er af
planer for sitet på et senere tidspunkt.

Læs: der er altså ikke noget endegyldigt svar på hvordan det er smart at
opbygge sitet med includes - det må vurderes konkret i hvert enkelt projekt.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Kristian

Dato : 26-04-07 23:10