Asus P5B Deluxe og SATA
Fra : John

Dato : 20-04-07 18:06

Hej

Jeg har tidligere prøvet i Windows-gruppen med mit spørgsmål, men det
løste desværre ikke problemet.

Jeg har forsøgt at installere Windows XP på en maskine hvor disken er en
320 GB SATA-disk - uden held.

Jeg har uden problemer kunne installere Windows XP med en 80 GB
IDE-disk, men det er ikke den løsning jeg er interesseret i.

Systemet består bl.a. af følgende:

ASUS P5B Deluxe bundkort
Intel Core2Duo E6300 processor
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 16 MB, SATA II harddisk
Kingston HyperX DDR2, 900 MHz CL5, 2x 1 GB RAM
Asus EAX 1650 Silent grafikkort

Som nævnt installeres XP fint, hvis jeg installerer det på en IDE-disk,
men ikke hvis jeg forsøger at installere det på en SATA-disk.

Den undersøger fint hardwarekonfigurationen og kopierer filer, men når
den så genstarter (den røde bjælke der tæller ned i 15 sekunder),
begynder den bare forfra.

Jeg har forsøgt med F6, og både prøvet med en Intel og en JMicron
driver, men det ændrede ikke noget.

BIOS finder fint SATA-disken i øvrigt.
Men er der mon noget i BIOS'en jeg bør tjekke en ekstra gang?

Er der nogen der har det pågældende bundkort der kan komme med en
trin-for-trin vejledning?

Mvh

John

Fra : Nicolai L

Dato : 20-04-07 18:11

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt at installere Windows XP på en maskine hvor disken er en
> 320 GB SATA-disk - uden held.

Du skriver ikke hvilken SP version der er med din XP. Jeg har aldrig haft
problemer, når jeg bruger XP med SP2.

Nicolai

Fra : John

Dato : 20-04-07 18:37

Nicolai L skrev:
> "John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skriver ikke hvilken SP version der er med din XP. Jeg har aldrig haft
> problemer, når jeg bruger XP med SP2.

En XP med SP1 på disken.
Men det burde vel ikke have noget at sige, når den ikke kommer længere
end hardwarekonfigurationen og første genstart?
SP2 kommer vel først ind i billedet senere hen i installationen?

Mvh

John

Fra : Esben

Dato : 20-04-07 19:02

> [...]
> end hardwarekonfigurationen og første genstart?
> SP2 kommer vel først ind i billedet senere hen i installationen?

Det kan have betydning for hvilke drivere der bliver indlæst.

Har du prøvet at sætte sata controlleren til native mode?

--
Esben

Fra : John

Dato : 23-04-07 20:07

Esben skrev:
> "John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan have betydning for hvilke drivere der bliver indlæst.

Det lyder lidt som om jeg skal til at rode med slipstream.

> Har du prøvet at sætte sata controlleren til native mode?

SATA er sat til at være IDE. Vælger jeg fx ACHI-mode, får jeg bare en
sort skærm.

Mvh

John

Fra : ///M

Dato : 20-04-07 23:35

John wrote:
> Den undersøger fint hardwarekonfigurationen og kopierer filer, men når
> den så genstarter (den røde bjælke der tæller ned i 15 sekunder),
> begynder den bare forfra.

Har du konfigureret boot-rækkefølgen til overhovedet at inkludere din
SATA-HD? Hvis nej, så kunne jeg godt forestille mig at cd'en bare ville
boote igen og igen.....

mvh
///M

Fra : John

Dato : 23-04-07 19:56

///M skrev:

> Har du konfigureret boot-rækkefølgen til overhovedet at inkludere din
> SATA-HD? Hvis nej, så kunne jeg godt forestille mig at cd'en bare ville
> boote igen og igen.....

Hej

Den er sat op til følgende rækkefølge:

1: DVD
2: SATA-disk

Jeg har monteret SATA-disken til SATA 1 på bundkortet. SATA er sat op
som IDE i BIOS.

Stætter jeg IDE-disken til (og afmonterer SATA-disken) installerer den
fint Windows.

Mvh

John