Script til at finde fredage, men hvad går ~
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 20-04-07 15:14

Hej

Jeg har lavet nedenstående script. Tanken er at lave en dropdown med
weekender frem til 2015. Den laver dog en fejl. pludselig laver den torsdage
i nogle uger og så vender den tilbage til fredage igen... Hvad hulen sker
der lige, for jeg kan ikke se det, når jeg flytter 7 dage frem hele tiden
burde jeg da ramme fredag altid.. eller hvad??

Virker som om, at ugen pludselig kun har 6 dage 1 gang, for efter nogen tid
at få 8 dage 1 gang igen, hvorefter det hele sker igen efter nogen tid...
Det virker sku ikke logisk. Jeg kan ikke finde nogen sammenhænge i 30 / 31
dage i måneden. Uanset hvad, så er der jo ALTID 7 dage imellem 2 fredage..
Så er totalt tabt her??

Lidt info :

$bf - Startdato som er en fredag
$da - Slutdato i 2015, som også er en fredag

$st - En uge i sekunder
$pe - 2 dage i sekunder (Fredag - Søndag)

Har egentligt bare indsat teksten "Fredag " i scriptet direkte. Har dog
ændret det til en date("D",$bf) for at fejlfinde.

<?php
$bf = date("U",mktime(0,0,0,4,20,2007));
$da = date("U",mktime(0,0,0,12,25,2015));
// 12, 25, 2015
$st = (60 *60 * 24) * 7;
$pe = (60 *60 * 24) * 2;

echo "<select class='textbox' name='dato' size='1'>\n";
$ed = $bf + $pe;
$periode = "Fredag " . date("d.m.Y",$bf) . ' - ' . "Søndag " .
date("d.m.Y",$ed);
echo "<option selected>$periode</option>";

$bf = $bf + $st;

While ($bf <= $da)
{
$ed = $bf + $pe;

// Her giver den Thu i nogle perioder, for at vende tilbage til Fri igen.
// Virker som om, at ugen pludselig kun har 6 dage 1 gang, for efter nogen
tid at få 8 dage 1 gang igen, hvorefter
// det hele sker igen efter nogen tid...

$periode = date("D",$bf) . ' ' . date("d.m.Y",$bf) . ' - ' . "Søndag " .
date("d.m.Y",$ed);
echo "<option>$periode</option>";
$bf = $bf + $st;
}
echo "</select>";

?>

Fra : Kasper Johansen

Dato : 20-04-07 15:27

Finn Stampe Mikkelsen skrev:
> [...]
> hulen sker der lige, for jeg kan ikke se det, når jeg flytter 7 dage
> frem hele tiden burde jeg da ramme fredag altid.. eller hvad??

Hejsa.

Selvom strtotime() ligner et grimt hack, så kan den være virkelig nyttig.

$time = strtotime("next friday", time());
$time = strtotime("friday", time());

Se også dokumentationen her:
http://dk.php.net/strtotime

Brug den hvis du vil hoppe over, hvor gæret er lavest

Kasper Johansen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 20-04-07 15:50

On Fri, 20 Apr 2007 16:14:28 +0200, "Finn Stampe Mikkelsen"
<stampe@city.dk> wrote:

> [...]
>dage i måneden. Uanset hvad, så er der jo ALTID 7 dage imellem 2 fredage..

Bemærk hvornår skiftet sker fra fredag til torsdag og tilbage igen.
Dine problemer skyldes sommertid/normaltid. Det hurtige fiks ville
være at genere dine tidstamps kl. 12 middag i stedet for midnat.

/Jesper

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 20-04-07 16:00

On Fri, 20 Apr 2007 14:50:24 GMT, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

>Bemærk hvornår skiftet sker fra fredag til torsdag og tilbage igen.
>Dine problemer skyldes sommertid/normaltid. Det hurtige fiks ville
>være at genere dine tidstamps kl. 12 middag i stedet for midnat.

s/genere/generere/

Det gik lidt stærkt

/Jesper

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 20-04-07 16:51

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hulen sker der lige, for jeg kan ikke se det, når jeg flytter 7 dage frem
> hele tiden burde jeg da ramme fredag altid.. eller hvad??

God damn... Den havde jeg sku ikke luret, at det var sommer / vinter tid...
Kendte heller ikke til Next Friday i strtotime. Har fået det til at virke
nu, hvor jeg bruger kl. 16 i stedet for... tak for hjælpen...

/Finn