patchkabel anbefaling
Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 19-04-07 11:39

Hej,

Jeg har etableret cat6 kabling i huset incl patch panel. cat5e kunne nok
have gjort det men prisforskellen var minimal.

Jeg købte nogle noname cat6 patchkabler på 50cm længde. De er simplethen
SKOD dårlige. Et lille skub til kablet og der er ikke link længere. Et rent
mareridt i et rack skab.

Er der nogen der kan anbefale en mærkevare til billige penge? cat 5e er nok.
Udstyret kan alligevel ikke køre med en 1GBit.

Belkin, APC, ... ?

Mvh
Andreas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-07 15:16

"Andreas Bach Aaen" <andreas.usenet@bachaaen.dk> wrote in message
> [...]
> nok.
> Udstyret kan alligevel ikke køre med en 1GBit.

Man køber patchkabler til det system man har installeret kablingen fra. Kan
jo også være det er panelet der er dårligt. hvis man bestiller fra samme
producent, er man sikker på det virker i hvertfald.

Hvad er det da for et cat6 system du har installeret?

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 19-04-07 19:54

Bjarke Hansen wrote:

> Man køber patchkabler til det system man har installeret kablingen fra.

Ja, men så går hele ideen med en standard jo ligesom væk. Jeg ved godt, at
cat6 kabling ikke er lige så nemt som cat5. Der er krav til maks bøjning på
kabler og så videre. Jeg skal ikke have noget certificeret eller ligenende.
Indtil videre har jeg fire kabler i sving. Kabling er hjemme hos mig selv,
så jeg kan leve med fejl og den tid fejlsøgningen tager i modsætning til en
erhvervsinstallation.

> Kan jo også være det er panelet der er dårligt.

Næppe. Jeg har adskillige cat5 og cat5e kabler. De fungerer alle glimrende i
panelet og i de enheder de sættes i. Jeg har blot ikke andre 0,5 meter
kabler end noname cat6 patchkabler jeg købte. Så jeg vil blot sikre mig at
jeg ikke køber noget skod een gang til.

> hvis man bestiller fra
> samme producent, er man sikker på det virker i hvertfald.

Ja men prisen bliver også derefter.
Hvis man virkeligt skal have noget ordenligt, hvor nedetid og servicetimer
er det der koster, så skal man bruge helt andre stik end RJ45.

> Hvad er det da for et cat6 system du har installeret?

Det et mix and match. Patch panel, kabel, vægstik og patchkabler er fra hver
sin producent.

Indtil videre virker det fint med Gbit link. Det er laaaaangt bedre end det
trådløse WDS system som jeg kørte med før.

Mvh Andreas

Fra : Arne Keller

Dato : 22-04-07 19:43

Andreas Bach Aaen skrev:

> Ja, men så går hele ideen med en standard jo ligesom væk.

Næ, hvorfor det. Standarden beskriver den ydelse du kan få med et system
og siger så at hvis du laver mix og match vil de som oftest fungere.

> Jeg ved godt, at
> cat6 kabling ikke er lige så nemt som cat5. Der er krav til maks bøjning på
> kabler og så videre.

Krav til bøjningsradius, og andre installations krev er de samme for
Cat5E og Cat6.

> Ja men prisen bliver også derefter.

Det er muligt at du skal betale 30-80 kr for et kvalitetskabel det kan
vel næppe være et problem ?

> Hvis man virkeligt skal have noget ordenligt, hvor nedetid og servicetimer
> er det der koster, så skal man bruge helt andre stik end RJ45.

Hvor har du det fra ?
99,5% af verdens datacentre kører med RJ45 stik i deres kobber
installationer, de har da om nogen krav om oppetid.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-04-07 20:21

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Hvor har du det fra ?
> 99,5% af verdens datacentre kører med RJ45 stik i deres kobber
> installationer, de har da om nogen krav om oppetid.

Ja hvem gør ikke mon? eller jeg kender kun en.. bankernes EDB-central i
roskilde.. som vist fik installeret et cat7 system fra IBM for ca, 7år siden
vist.. men der skal de vel nok bare ofre dyre patchkabler som skal gå til
maskinen, som alligevel ender i Rj-45

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 22-04-07 21:35

Arne Keller wrote:

> Det er muligt at du skal betale 30-80 kr for et kvalitetskabel det kan
> vel næppe være et problem ?

Jeg er langt mere nærig med den slags til hjemmebrug end til
forretningsbrug. Min egen timeløn i de to tilfælde gør forskellen.

> Hvor har du det fra ?
> 99,5% af verdens datacentre kører med RJ45 stik i deres kobber
> installationer, de har da om nogen krav om oppetid.

Hvis man har behov for 99,999% oppetid. Telefoncentraler, her er kravene
ofte skrappere end hos datacentre. IP over ethernet benyttes, men ikke
nødvendigvis RJ45 stik.

Fra : Arne Keller

Dato : 22-04-07 22:11

Andreas Bach Aaen skrev:

> Hvis man har behov for 99,999% oppetid. Telefoncentraler, her er kravene
> ofte skrappere end hos datacentre. IP over ethernet benyttes, men ikke
> nødvendigvis RJ45 stik.

Jeg tror du har misforstået noget omkring krav til oppetider i
datacentre
Jeg tvivler på at virksomheder har højere krav til til deres PBX end de
har til deres datacenter generelt.

Den begrænsede anvendelsen af RJ45 stik i telefoncentraler har ingenting
med kravene til oppetid at gøre men langt mere at man enten ikke
anvender stik, men i stedet IDC. Alternativt fordi man har brug for
mange flere poler end RJ45 kan give.

RJ45 anvendes idag i industrien hvor de både udsættes for
temperatursvingninger og vibrationer langt udover hvad man ser i normale
datainstallationer.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-04-07 07:09

On Sun, 22 Apr 2007 23:11:09 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> Jeg tvivler på at virksomheder har højere krav til til deres PBX end de
> har til deres datacenter generelt.

Faktisk er det typisk omvendt... Og telefoncentralerne er i dag bare
servere som så meget andet, så de får i hvert fald ikke højere oppetid
end resten af datacentret.

-A

Fra : Max

Dato : 19-04-07 20:08

Hej Andreas

> Er der nogen der kan anbefale en mærkevare til billige penge? cat 5e
> er nok. Udstyret kan alligevel ikke køre med en 1GBit.

Jeg køber de billige almindelige Roline patch kabler fra
BN Elektronik og har aldrig problemer med dem, hverken
ude ved arbejdsstationerne eller i skabet med krydsfeltet.

--
Mvh Max

Fra : Arne Keller

Dato : 22-04-07 19:45

Andreas Bach Aaen skrev:
> [...]
er nok.
> Udstyret kan alligevel ikke køre med en 1GBit.

Ingen af de 2 nævnte fabrikater kan kaldes mærkevarer når det kommer til
kabling.

Bestil evt. gennem din lokale elektriker som kan købe mærkevarer hos
sine grossister.