Ny stationær pc - hvad skal man vælge ??
Fra : Gitte Daphne

Dato : 18-04-07 12:37

Jeg står i den situation, at jeg skal ud og have mig en stationær pc, MEN
mangler lidt gode råd om, hvilke mærker/firmaer, der kunne være gode at
handle ved??

Har også nogen overvejelser, der går i retning af, hvorvidt jeg skal vælge
MAC fremfor PC, eftersom at flere billedprogrammer, såvidt jeg er blevet
orienteret fungerer bedst i MAC, hvor de oprindeligt er udviklet til bl.a.
Photoshop, som jeg arbejder ekstremt meget med, og som skulle være
hurtigere, og nemmere kunne kapere mange billeder på én gang.

Nå, men bottom-line er, hvad pokker skal man vælge ?? - jeg skal have det
hele fra bunden af.. et tower med ordentlig power.. tastatur (gerne
ergonomisk korrekt, og hvor tasterne er nemme at trykke ned), en fladskærm,
som kan gengive digitaler billeder på en korrekt måde, hvor man ikke får
'plæver' af at kigge på den.. derudover skal jeg også bruge en ordentlig
mus.. har de sidste 3 år kun brugt bærbare med mouse-pads, og ved ikke lige,
hvordan jeg skal vænne mig til en 'ekstern' mus..

Minimums-krav til hardware-delen (tower) - 200Gb harddisk eller derover.. en
processor med en ordentlig drivkraft 2,4GHz eller gerne derover.. min. 1Gb
RAM.. et så stort og kraftig grafik-kort som overhovedet muligt.. Indbygget
netkort til trådløst netværk.. bluetooth.. indbygget DVD/CD-brænder,
USB-porte (min. 4 og gerne mange flere)..

Skærm: gerne med indbyggede højtalere, fladskærm med en ordentlig
billedgengivelse, og som er til at stole på.. (har hørt lidt om, at specielt
fladskærme skulle være utilregnelige i nogen varianter, men ved ikke om
denne 'skrøne' stadig holder ?)
er vant til en 15" skærm, men ved ikke om jeg ville kunne vænne mig til en
skærmstørrelse på 17", hvad er forskellen i fremvisningen af billeder/grafik
på skærmen ?? - er ikke så meget for widescreen skærme, da jeg synes de
forvrænger specielt billeder, så de ikke er i overensstemmelse med
resultatet, men kan så godt være, det bare er mig, der ikke ved hverken buh
eller bæh omkring det..

Hvilke forretninger/forhandler eller net-forhandlere er til at stole på ? -
og hvad pokker skal jeg vælge ??

Håber nogen kan være mig behjælpelig.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne