1G kontra 10/100 netværks hastighed
Fra : Rene Frederiksen

Dato : 16-04-07 20:23

Hej.
Hvor kan man finde noget om hastigheder via netværk?
På 10/100 kontra 1G netværk.

Og samme under DOS miljø (PKT driver)

Mvh
Rene

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 16-04-07 21:08

> Hvor kan man finde noget om hastigheder via netværk?
> På 10/100 kontra 1G netværk.

Øhh nu angiver 10/100 Mbit / 1 Gbit jo lige netop båndbredden med den
pågældende ethernet standard......

Jeg vil mene du som tommelfinger regel kan regne med ca. 80% effektiv
båndbredde (punkt til punkt)

Fra : Nicolai

Dato : 16-04-07 21:19

> Øhh nu angiver 10/100 Mbit / 1 Gbit jo lige netop båndbredden med den
> pågældende ethernet standard......
>
> Jeg vil mene du som tommelfinger regel kan regne med ca. 80% effektiv
> båndbredde (punkt til punkt)

Definer effektiv?

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 16-04-07 21:34

> Definer effektiv?

Den båndbredde som er tilrådighed for applikationen - altså den totale
båndbredde minus protokol overhead osv..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-07 21:24

On Mon, 16 Apr 2007 22:08:18 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> Jeg vil mene du som tommelfinger regel kan regne med ca. 80% effektiv
> båndbredde (punkt til punkt)

Hvordan det? Man kan godt 'fylde' punkt-til-punkt Ethernet.

-A

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 16-04-07 21:32

> Hvordan det? Man kan godt 'fylde' punkt-til-punkt Ethernet.
>
> -A

Det har jeg endnu til gode at se - men hvis du siger det, tager jeg det for
gode varer

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-04-07 00:55

>Det har jeg endnu til gode at se - men hvis du siger det, tager jeg det for
>gode varer

Hvad mener du? Med moderne servere er det da ikke det store problem at
fylde 1G ethernet?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-04-07 16:02

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> Hvad mener du? Med moderne servere er det da ikke det store problem at
> fylde 1G ethernet?

Desvære jo. Det skyldes normalt to problemer: ineffektiv hardware og
ineffektiv software (drivere) - de billige netkort har ofte et ret
elendigt interface (HW som SW) som gør at man kan se i vejviseren
efter 1Gbit/s.

Jeg får sjældent over 170Mbit/s på GbE i mit hjemmenetværk.

Kai

Fra : Nicolai

Dato : 18-04-07 16:06

> [...]
> ineffektiv software (drivere) - de billige netkort har ofte et ret
> elendigt interface (HW som SW) som gør at man kan se i vejviseren

Så er det ikke moderne servere :)

> Jeg får sjældent over 170Mbit/s på GbE i mit hjemmenetværk.

Jeg får ca 450Mbit på mit hjemmenetværk - og det er alm. PC'ere.

Serverne på arb er meget tæt på de 1Gbit

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-04-07 18:57

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
>ineffektiv software (drivere) - de billige netkort har ofte et ret
>elendigt interface (HW som SW) som gør at man kan se i vejviseren

Nu skrev jeg så også moderne servere og ikke tilfældigt SOHO skrammel.

>Jeg får sjældent over 170Mbit/s på GbE i mit hjemmenetværk.

Det er efterhånden en del år siden jeg uden problemer kunne mætte et
1G segment med TTCP mellem to servere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-04-07 18:00

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:

> Så er det ikke moderne servere :)

YMMV. jeg har prøvet med både min stationære P4 2.4GHz WinXP og firma
laptoppen (T43p) mod min server, som er en AMD3500+ med nForce 430
bundkort.

> Jeg får ca 450Mbit på mit hjemmenetværk - og det er alm. PC'ere.

Har du en/flere switche i netværket, og hvilke(n) type(r) er det?

Kai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-07 21:09

On Mon, 16 Apr 2007 21:22:40 +0200, "Rene Frederiksen"
<rof@stofanetfjerndette.dk> wrote:

> Hvor kan man finde noget om hastigheder via netværk?
> På 10/100 kontra 1G netværk.

Kan du være lidt mere specifik med, hvad du leder efter. Jeg er sikker
på, du ikke mener de nominelle hastigheder på 10, 100 og 1000 Mbps?
Det kan man ellers principielt godt fylde i.

-A

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 18-04-07 23:00

Hej Asbjorn.
Jeg mener specifikt, hvormeget hastighed kan man presse ud af et 1G
netkort/netværk under DOS imens man bruger PKT driver!

OG
Under Windows med hvad nu det tilbyder til vores netkorte...

Mvh
Rene

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-04-07 09:59

On Thu, 19 Apr 2007 00:00:14 +0200, "Rene Frederiksen"
> [...]

> OG
> Under Windows med hvad nu det tilbyder til vores netkorte...

Det afhænger meget mere af hardwaren end af softwaren. Hvis det er
god, moderne server-hardware kan man som sagt godt komme tæt på line
rate.

-A