Javascript: setTimeout virker ikke?
Fra : Morten

Dato : 16-04-07 13:03

Hej når jeg afvikler nedenstående side på XP med explorer så virker det
ikke. Jeg ønsker noget så simpelt som en tæller der med skal tælle fra 1 til
5 med et sekunds mellemrum. Nogen der ved hvorfor dulen det ikke virker?

<head>
</head>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function Counter() {
var i = 1;
function setCounter() {
i += 1;
if (i < 5) {
document.write(i);
setTimeout("setCounter()",1000);
}
}
setCounter();
}
</SCRIPT>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-04-07 17:11

Morten wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> 5 med et sekunds mellemrum. Nogen der ved hvorfor dulen det ikke virker?

Fordi det hele står inde i "function Counter()" der aldrig bliver kaldt...
Noget i retning af :

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var i = 0;

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John S. Thomsen

Dato : 16-04-07 20:58

Birger Sørensen wrote:

> Fordi det hele står inde i "function Counter()" der aldrig bliver kaldt...

Man skal aldrig sige aldrig

> Noget i retning af :
>
> <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
> var i = 0;
>
> function setCounter() {
> i += 1;
> if (i < 5) {
> document.write(i);

BOOM! You are dead!

"document.write ... After the page has completed loading, the rules
change. Instead of adding content to the page, it will replace the page."

-- http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/javascript/writing

Det vil sige, at setCounter() slet ikke eksisterer, når den kaldes efter
1 sekund.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-04-07 21:33

John S. Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> -- http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/javascript/writing
>
> Det vil sige, at setCounter() slet ikke eksisterer, når den kaldes efter

Tror nu ikke nogen dør af det...

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var i = 1;

function setCounter() {
i += 1;
if (i < 5) {
nr.innerText = i;

Fra : Christian Hansen

Dato : 17-04-07 06:40

Hej Morten

Du benytter nestede funktioner, det er IE ikke glad for - desværre.
Derydover skal du ikke have 2 bodytags - det er IE heller ikke glad for.
Document.write er ikke godt at bruge til løbende indhold - brug i stedet
eksempelvis innerHTML. Når man ønsker en handling gentaget mere end
en gang, er setInterval mere praktisk i brug end setTimeout.

Jeg har for lang tid siden lavet et skript, der tæller ned. Du kan se
det her:

<http://www.chrsen.dk/fundanemt/files/scripter/javascript/misc/countdown.html>

Mvh Christian

Fra : Morten

Dato : 17-04-07 08:06

Begge eksempler virker. Takker mange gange for svarene :).

Fra : Morten

Dato : 17-04-07 09:09

Egentlig søger jeg en løsning hvor denne nedtælling er en underframe og hvor
den hver 5 sekund skal undersøges om en anden underframe viser siden
rigtigt. Den anden underframe har en metarefresh indbygget og kan måske
pludselig få en "siden kan ikke vises" fejl. Så er det at
nedtællingsscriptet gerne skulle kunne finde ud af det og så indsætte en ny
side i den anden underframe som ikke virker.

Herunder er nedtællingsscriptet som anbefalet herinde. Problemet er at

txt = window.document.write(parent.frames["meta"].document.location.href);

hele tiden er den samme selvom jeg fremprovokerer at den anden underframe
med navn meta får en "siden kan ikke vises". Jeg havde regnet med at txt
blev ingenting menn det sker altså ikke.

<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var i = 0;

function setCounter() {
i += 1;
if (i < 500) {
txt = window.document.write(parent.frames["meta"].tu);
nr.innerText = txt;

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-04-07 13:52

> [...]
> i += 1;
> if (i < 500) {
> txt = window.document.write(parent.frames["meta"].tu);

Du kan prøve at bruge document.URL i stedet. Den er principielt den samme som
document.location.href - men jeg mener den giver den viste i stedet for den
søgte...
Alternativt kan du måske bruge document.title. Den giver titlen på det viste
document. Hvis den søgte side ikke kan findes, skulle den jo så være noget
andet..

txt = window.document.write(parent.frames["meta"].document.title);
if ( txt != "forventet title") { // hent den igen..
}

Fra : Morten

Dato : 18-04-07 14:31

document.title giver fint titlen men der er noget der fuldstændig mangler i
min logik om programmering. Nestående skriver title selvom jeg sætter txt =
"a"????? Der sker altså et eller andet mærkeligt når jeg kalder "txt =
window.document.write(parent.frames["meta"].document.title);"

<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var i = 0;
var txt = "";

function setCounter() {
i += 1;
if (i < 500) {
txt = window.document.write(parent.frames["meta"].document.title);
txt = "a";

nr.innerText = txt;

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-04-07 19:54

> [...]
> i += 1;
> if (i < 500) {
> txt = window.document.write(parent.frames["meta"].document.title);

Nej, det er godt nok... :)
document.write() skal skrive til et åbent dokument. Dvs. det skal normalt åbnes
først og lukkes bagefter.
document.open();
document.write(...);
document.close();
Det betyder at indholdet i document erstattes med det du skriver.
I dit script bliver txt formentlig sat til "undefined", da document.write ikke
returnerer noget.
Efterfølgende sætter du txt til "a", som du sætter in i tag nr - men det
eksisterer ikke længere.
Du bør faktisk få en fejl der, og du skal se titlen på skærmen.
Hvis du skriver
txt = parent.frames["meta"].document.title;
skulle du se dit "a"...

Håber det er forståeligt... :)

Fra : Morten

Dato : 19-04-07 12:00

Hej Birger. Du har ret i at den viser title men jeg får godt nok ingen fejl.

Nå - men det du skriver med at bruge

parent.frames["meta"].document.title;

virker :). Og nu får jeg også den aktuelle tile "siden blev ikke fundet" når
refresh frames provokeres til at gå ned. Nu kan jeg komme videre selv om jeg
ikke helt forstår det du skriver om hvordan det virker. Men det kommer nok
på et tidspunkt når jeg har arbejdet lidt mere med javascript. Tak for
hjælpen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-04-07 13:16

> [...]
> ikke helt forstår det du skriver om hvordan det virker. Men det kommer nok
> på et tidspunkt når jeg har arbejdet lidt mere med javascript. Tak for

Velbekomme Morten.
Det er også i den lidt mere avancerede ende...
Som hovedregel, skal du kun bruge document.write( 'tekst') direkte i body - der
vil 'tekst' blive blandet med sidens øvrige indhold, (og det er ikke ret tit
man har noget i javascript der skal vises på skærmen, allerede inden siden er
færdig med at loade..)
Når document.write(..) anvendes i funktioner, slettes sidens aktuelle indhold
og erstattes af det du "writer" (tekst), og det er heller ikke ret tit, det er
det, der er brug for...