sende til flere
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-04-07 12:15

Hvis man sender en e-mail til flere adresser og der er fejl i én af
adresserne (ukendt brugernavn eller lignende), hvad sker der så med de
adresser som er gode nok? Får de e-mailen eller ej?

Eller er det helt afhængigt af min smtp-server og måske også modtagernes
mail-servere?

Jeg står og skal sende ca. 30 e-mail på én gang og vil gerne sikre mig, at
det går så gnidningsfrit som muligt, samtidig med at de kan sendes som en
e-mail til alle.

Mange adresser er tastet ind manuelt, så der skal nok være fejl i én eller
flere af dem.

hilsen
Uffe

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 17-04-07 13:30

Uffe Kousgaard skrev

> Hvis man sender en e-mail til flere adresser og der er fejl i én af
> adresserne (ukendt brugernavn eller lignende), hvad sker der så med
> de adresser som er gode nok? Får de e-mailen eller ej?

det har jeg prøvet flere gange, de gode når frem, mens du får en
fejlmeddelelse på de dårlige. Sådan har det været her.
thomas
--
En smuk sang
http://personal.telefonica.terra.es/web/ruth/praesten/08%20Pista%208.wma

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-04-07 14:04

ThomasD (dk) skrev:
> Uffe Kousgaard skrev

> det har jeg prøvet flere gange, de gode når frem, mens du får en
> fejlmeddelelse på de dårlige. Sådan har det været her.
> thomas

Det er korrekt. Men pas på med bcc:feltet, det kan ikke længere
anbefales for det vil højst sandsynligt resultere i, at mailen havner i
mange af modtagernes spamfiltre.

Mikkel

Fra : L.E.P.

Dato : 18-04-07 12:21

Tue, 17 Apr 2007 15:04:08 +0200, skrev Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> :

>Det er korrekt. Men pas på med bcc:feltet, det kan ikke længere
>anbefales for det vil højst sandsynligt resultere i, at mailen havner i
>mange af modtagernes spamfiltre.
>
>Mikkel

Så må de pågældende anskaffe sig et bedre spamfilter, for alternativet
er at alle så kan se hvem der modtager brevet, og det er endnu værre.
Så vil det først for alvor begynde at vælte ind med spam.
Brug ALTID bcc-feltet hvis du skal sende det samme brev til mange
modtagere og din egen adresse i til-feltet.

Hilsen Lars

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-04-07 12:56

"L.E.P." <nyheder@SLETplakaten.dk> wrote in message

> Så må de pågældende anskaffe sig et bedre spamfilter, for alternativet
> er at alle så kan se hvem der modtager brevet, og det er endnu værre.

Som afsender, der er interesseret i at budskabet når frem, kan det råd ikke
bruges til meget.

> Så vil det først for alvor begynde at vælte ind med spam.

Det kommer an på hvem modtagerne er. Jeg er ret sikker på, at ingen af mine
modtagere har tænkt sig at udsende spam.

> Brug ALTID bcc-feltet hvis du skal sende det samme brev til mange
> modtagere og din egen adresse i til-feltet.

Eller også sender jeg én e-mail ad gangen

Findes der i øvrigt nogen spammer-mordere man kan donere penge til? For hold
da kæft, hvor koster spam-lort mig meget tid hver uge. Både i forbindelse
med e-mails der bliver afvist (det værste), det man fejlagtigt ikke selv
modtager og alt det lort der fylder op i postkassen (til trods for et godt
spam-filter).

hilsen
Uffe

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 18-04-07 15:11

I demand that "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> may or may not have written in
> "L.E.P." <nyheder@SLETplakaten.dk> wrote in message
> Som afsender, der er interesseret i at budskabet når frem, kan det råd
> ikke bruges til meget.

Jo! For (der findes ikke en metoder der virker for allem men) denne her
er den bedste og mest logiske. Bare fordi nogle ikke har ordentlig
spamfiltre er det ikke ensbetydende med at alle må vælge en dårligere
metode for at sikre at alle får mails!

Min regel siger: E-mail adresser til folk som ikke kender hinanden(s e-
mail adresser) skal altid skrives i Bcc-feltet. Punktum.

> Det kommer an på hvem modtagerne er. Jeg er ret sikker på, at ingen af
> mine modtagere har tænkt sig at udsende spam.

Næh, måske ikke - og dog alligevel, for der er lige denne her
sjove/vigtige/... e-mail som nu kan sendes videre til endnu flere
mennesker og en af dem bliver garanteret inficeret med virus på et eller
andet tidspunkt og stå din adresse i en mail vedkommende har modtaget er
du næsten 100% sikker på at modtage virusen!

> Eller også sender jeg én e-mail ad gangen

Netop det er en anden mulighed - hvis din udbyder tillader at du sender
mange mails på en gang!?!

> [...]
> fejlagtigt ikke selv modtager og alt det lort der fylder op i
> postkassen (til trods for et godt spam-filter).

Mails bør ikke afvises medmindre de med sikkerhed kommer fra en
spammerkilde (og dem som har valgt en udbyder som beskytter spammere bør
hurtigst muligt finde en anden ISP). Udbydere/brugere der vælger
bloklister og afviser mails på et tvivlsomt grundlag bør også efterlades
til at sejle i deres egen sø.

Jeg modtager selv adskillige hundrede spam mails om dagen, men heldigvis
bliver de fleste fanget i spamfilteret/afvist - men jo det er pisse
irriterende at skulle bruge tid på at whiteliste de få der bliver fanget
enten fordi deres udbyder ikke er helt fin i kanten eller de sender HTML-
formaterede mails med alt spammer liret der lige får filteret op og
ringe!

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-04-07 15:56

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> wrote
in message

> Netop det er en anden mulighed - hvis din udbyder tillader at du sender
> mange mails på en gang!?!

Selvfølgelig - helt på én gang er det jo ikke. Men kort efter hinanden.

> (og dem som har valgt en udbyder som beskytter spammere bør
> hurtigst muligt finde en anden ISP).

Nu kan man jo ikke skifte ISP fra den ene dag til den anden. Det er
forbundet med betragtelige problemer og udgifter. Jeg har flere gange været
ude for at TDC's smtp server har været på nogle spamlister. Så er det godt,
at de har 2 at vælge imellem og jeg selv har en 3de som reserve hos min
hjemmeside host.

> Udbydere/brugere der vælger
> bloklister og afviser mails på et tvivlsomt grundlag bør også efterlades
> til at sejle i deres egen sø.

Bortset fra at det er mig som afsender der står med problemet, når en e-mail
bliver afvist og jeg gerne vil have den frem.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 19-04-07 10:36

> Selvfølgelig - helt på én gang er det jo ikke. Men kort efter
> hinanden.

Resultatet bliver det samme.

> [...]
> været ude for at TDC's smtp server har været på nogle spamlister. Så
> er det godt, at de har 2 at vælge imellem og jeg selv har en 3de som

Inden man vælger en ISP, bør man checke deres "rygte" og når man får
tildelt IP-adresser checke dem I diverse blocklister, m.m. for at se om
"stien er ren". Løbende bør man også holde sig orienteret om ens udbyders
reaktion på misbrug af deres linier. Mere kan man ikke gøre, men så burde
(læs: burde) de useriøse ISP'er også dø en stille død, når deres kunder
forsvinder! Det er ihvertifald teorien - noget andet er praksis!

> Bortset fra at det er mig som afsender der står med problemet, når en
> e-mail bliver afvist og jeg gerne vil have den frem.

Det er jo afhængig af om man tager problemet på sig eller modtageren
bliver gjort opmærksom på problemet og selv må løse det - det er jo dem
eller deres ISP der har skabt det.

It is a cold cruel world out there!

Andrew Engels Rump