ny mobilos...
Fra : ___P.Sir

Dato : 15-04-07 19:07

Min søn fik ny mobiltelefon i konfirmationsgave igår. En LG
"chokolate"...men pludselig ser jeg, at han er på nettet med den, da han
viser mig en hjemmeside, som vi selv har lavet.
Der er altså ikke noget internetadgang i hans abonnement (telia express, fri
sms) - så hvordan i alverden kan han pludselig komme på nettet med den? Og
gad vide hvad det har kostet mig...?
preben

--
www.granvista.dk
Din feriehacienda i Spanien...

Fra : Johnny

Dato : 15-04-07 19:17

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fri sms) - så hvordan i alverden kan han pludselig komme på nettet med
> den? Og gad vide hvad det har kostet mig...?

Han bruger da bare GPRS, og den indbyggede browser til internet. Det er i
næsten alle nye telefoner nu om dage.
Prisen afhænger af din udbyder, ca. 10-15 kr. pr. mb han har hentet og
sendt.

Johnny

Fra : ___P.Sir

Dato : 15-04-07 19:22

"Johnny" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Han bruger da bare GPRS, og den indbyggede browser til internet. Det er i
> næsten alle nye telefoner nu om dage.
> Prisen afhænger af din udbyder, ca. 10-15 kr. pr. mb han har hentet og
> sendt.

javel...og det er ikke noget man aktivt skal vælge til ? Det har man bare
automatisk - og så betaler derefter..? Når det er noget der koster så meget,
så burde det vel være noget man konkret har sagt "ja" til...?
preben

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-04-07 20:00

___P.Sir wrote:
> [...]
> automatisk - og så betaler derefter..? Når det er noget der koster så meget,
> så burde det vel være noget man konkret har sagt "ja" til...?

Du siger ja til det når du bestiller abonnementet, det er en inkluderet
del af det, og det står i dine abonnementsbetingelser.

Hvis du vil forhindre at det bliver benyttet, kan du fjerne GPRS og
CDS/WAP opsætningen i telefonen, men det er nemt at gendanne denne, de
fleste udbydere tilbyder en service hvor man kan få opsætningen tilsendt
via SMS.

Så du må nok bare aftale med barnet at han IKKE benytter funktionen.
Forbruget kan ses på en udspecificeret regning, så det er nemt at se om
aftalen bliver overholdt. Hvis abonnementet er hos sonofon, kan man med
maks 24 timers forsinkelse (Og adgang til mobilen) se det aktuelle
forbrug, både af tale og GPRS trafik.

- Chano Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-07 21:02

___P.Sir skrev:

> javel...og det er ikke noget man aktivt skal vælge til ?

Hvis du bruger Telmore eller Unoeuro som udbyder, kan du i
opsætningen hos udbyderen vælge GPRS fra. Det kan derefter ikke
aktiveres med mobilen, men kræver login på kontrolsiden med
kodeord.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 16-04-07 06:15

Unoeuro=Unotel ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-07 09:22

Anders skrev:

> Unoeuro=Unotel ?

Ja, for syv sytten. Jeg bliver ved med at lave den fejl.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-04-07 08:02

___P.Sir skrev den 15-04-2007 20:22:

> [...]
> automatisk - og så betaler derefter..? Når det er noget der koster så meget,
> så burde det vel være noget man konkret har sagt "ja" til...?

Du har sagt ja til det i kraft af, at du har lavet aftalen.

Det koster 15 kroner pr. Megabyte.

Hvis forbruget er højt, så tjek datapakkerne. For 61,25 kroner pr.
måned har du 10 megabyte og yderligere megabyte koster ca. 6 kroner.
(derudover kan du overføre overskydende megabyte til næste måned, dog
maks. den pakkestørrelse du abonnerer på)

Har du husket de forskellige muligheder du har for at begrænse
forbruget: http://telia.dk/undgaaubehag
Husk, når du bestiller forbrugskontrol, at indregne den månedlige
forbrugskontrolafgift på 10 kroner.
EKSEMPEL: hvis du siger, at han må tale/GPRS'e for 80 kroner, så skal du
tillade en samlet regning på 210 kroner
120 kroner for abonnement
og 80 kroner i tale/GPRS
og 10 kroner i forbrugskontrolafgift.

Hver 6. måned skal du nedsætte forbrugskontrollen ned med 20 kroner, da
dit xpress abonnement falder ned til 60 kroner efter 1½ år. Altså hvis
du fastholder tale/GPRS for 80 kroner pr. mdr.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til