Intel STL2 Server board sammen med Plextor~
Fra : Jesper Bøgeskov

Dato : 03-07-01 11:26

Vi har en web-server med Windows 2000/IIS 5.0 kørende.
Bundkortet er et Intel STL2-board (Intel Tupelo Dual server board FC-PGA)

Mit spørgsmål går på, hvorvidt man kan koble en Plextor SCSI-brænder (model
PX-W1210TS) direkte på motherboardets onboard SCSI-controller (AIC-7899
Ultra160), eller om det er nødvendigt at købe en løs SCSI-controller og
sætte i?
Hvilken type kabel, skal i så fald bruges til at koble controlleren sammen
med Plextoren?

Har nogen erfaringer med at sætte en sådan brænder på - i så fald, kører det
problenfrit?
Med håb om et hurtigt svar.
- -
Mvh
Jesper B.

Fra : René Jensen

Dato : 04-07-01 01:00

"Jesper Bøgeskov" wrote:
> [...]
> PX-W1210TS) direkte på motherboardets onboard SCSI-controller (AIC-7899
> Ultra160), eller om det er nødvendigt at købe en løs SCSI-controller og

Uden at kende nærmere omkring de enkelte tekniske specifikationer, vil
jeg mene at du ikke kan tilslutte en brænder på onboard-SCSI
controlleren. De fleste (for ikke at sige alle) CD-ROM, DVD-ROM og CD-R
drev tilsluttes normalt på en Fast-SCSI controller (50 pins). Ta' lige
og kig i manualen til dit motherboard og se om der er support for
Fast-SCSI, ellers skal du ud og købe et Fast-SCSI controller kort.

Var det hurtigt nok? :)

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Laust Brock-Nannesta~

Dato : 04-07-01 16:48

In dk.edb.hardware.server René Jensen <rene.jensen@city.dk> wrote:

> [...]
> og kig i manualen til dit motherboard og se om der er support for
> Fast-SCSI, ellers skal du ud og købe et Fast-SCSI controller kort.

Øh, SCSI udstyr plejer at være kompatibelt med tidligere SCSI standarder,
så jeg kan ikke se at der skulle være nogen problemer, udover at finde det
rigtige konverteringsstik og/eller kabel.

Men nu ser det heldigvis ud til at Intels bundkort har både Ultra-SCSI og
Ultra-160 stik på bundkortet, så jeg vil tro den kan smides på Ultra-SCSI
stikket (50 pins) uden problemer eller specielle konverteringsstik.

mvh,

Laust

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-07-01 21:07

Laust Brock-Nannestad <laustbn@diku.dk> writes:
> Men nu ser det heldigvis ud til at Intels bundkort har både Ultra-SCSI og
> Ultra-160 stik på bundkortet, så jeg vil tro den kan smides på Ultra-SCSI
> stikket (50 pins) uden problemer eller specielle konverteringsstik.

Stikkene er Narrow SCSI (50 pins) og Wide SCSI (68 pins), samt afarten
SCA (80 pins, inkl strøm). Hvorvidt det er Ultra-det-ene-eller-andet
har ikke noget med stikformen at gøre.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Laust Brock-Nannesta~

Dato : 04-07-01 21:36

In dk.edb.hardware.server Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> wrote:

> Stikkene er Narrow SCSI (50 pins) og Wide SCSI (68 pins), samt afarten
> SCA (80 pins, inkl strøm). Hvorvidt det er Ultra-det-ene-eller-andet
> har ikke noget med stikformen at gøre.

tjah, men nu stod der Ultra SCSI i Intels dokumentation til bundkortet,
hvilket var grunden til at jeg nævnte det...

mvh,

Laust

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-07-01 23:35

"Laust Brock-Nannestad" <laustbn@diku.dk> wrote:

> Men nu ser det heldigvis ud til at Intels bundkort har både Ultra-SCSI og
> Ultra-160 stik på bundkortet, så jeg vil tro den kan smides på Ultra-SCSI
> stikket (50 pins) uden problemer eller specielle konverteringsstik.

Så har du set forkert, der er 2 x 68pin Wide SCSI stik på boarded, den ene
kører Ultra Wide SCSI, den anden Ultra 160.

- Ulrik Lunddahl.

Fra : Laust Brock-Nannesta~

Dato : 05-07-01 00:00

In dk.edb.hardware.server Ulrik Lunddahl <lunddahl@mail.dk> wrote:

> Så har du set forkert, der er 2 x 68pin Wide SCSI stik på boarded, den ene
> kører Ultra Wide SCSI, den anden Ultra 160.

Du har ret. Et nærmere kig på den pdf-fil jeg hentede viser at begge stik er
68 pins. Beklager forvirringen

mvh,

Laust

Fra : René Jensen

Dato : 06-07-01 00:27

Laust Brock-Nannestad wrote:
> Øh, SCSI udstyr plejer at være kompatibelt med tidligere SCSI standarder,
> så jeg kan ikke se at der skulle være nogen problemer, udover at finde det
> rigtige konverteringsstik og/eller kabel.

Ja, såfremt at der findes en Fast-SCSI tilslutning på bundkortet.

> Men nu ser det heldigvis ud til at Intels bundkort har både Ultra-SCSI og
> Ultra-160 stik på bundkortet, så jeg vil tro den kan smides på Ultra-SCSI
> stikket (50 pins) uden problemer eller specielle konverteringsstik.

Hvis det er tilfældet, så er der ingen problemer med at tilslutte et
brænder på onbard-SCSI-controlleren.

Fra : Svend-erik

Dato : 22-09-01 22:01

Ingen problemer.

Sæt den i den langsommeste controller, da SCSI bussen så vidt jeg husker
kommer til at køre med den hastighed, som den langsommeste enhed på bussen
maksimalt kan køre med.

Du skal nok bruge en converter fra 68 til 50 pin, de er desværre ofte meget
dyrere end de burde være, prøv evt. www.restlageret.com ellers er der vist
nogle engelske forhandlere, der sælger dem til menneskepriser.

--------------------------

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-01 11:41

On Sat, 22 Sep 2001 23:00:34 +0200,
Svend-erik <killu@fsmail.net> wrote:
> [...]
> kommer til at køre med den hastighed, som den langsommeste enhed på bussen

IKKE korrekt. SCSI taler med den enkelte enhed med den hastighed den
kan klare. Typisk i en SCSI BIO kan du se tape drev der kører 5MByte/s,
og diske der kører f.esk. 80 Mbyte/sek.

> Du skal nok bruge en converter fra 68 til 50 pin, de er desværre ofte meget
> dyrere end de burde være, prøv evt. www.restlageret.com ellers er der vist
> nogle engelske forhandlere, der sælger dem til menneskepriser.

En SCSI wide -> SCSI narrow konverter indeholder en aktiv terminering
af de 8 databen der ikke bruges i narrow. Så det er ikke helt bare en
konverter. Derudover har Wide SCSI også et ben mere til adresse etc.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 23-09-01 13:07

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> En SCSI wide -> SCSI narrow konverter indeholder en aktiv terminering
> af de 8 databen der ikke bruges i narrow. Så det er ikke helt bare en
> konverter. Derudover har Wide SCSI også et ben mere til adresse etc.

Det er da bestemt ikke alle convertere der indeholder en terminering,
tværtimod, et eksempel er en IDC-50f - HD-68f

Den anvendes hvis du ønsker at montere Narrow devices på en wide bus, og her
nytter det jo ikke noget at terminere wide delen, da du så kun vil kunne
have en enhed på bussen.

Så smæk en af ovenstående i drevet, og træk kabler som du normalt ville gøre
hvis det var en wide bus.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Svend-erik

Dato : 22-09-01 22:03

Én ting til, husk at terminere scsi kæden efter brænderen. Jeg mener, at det
er en god idé at få fat på en 68-pins terminator og ikke en 50-pin, da man
vist ellers ikke får termineret alle ledningerne (så vidt jeg husker, det
kan jo være at jeg tager fejl).