Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Løn til USA's præsident
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 18:36

Hej.

Læste et sted på text-tv, at USA's præsident tjener 2,2 mio. kr. pr. år for
sit præsident embede.

Kan det virkelig passe, at det ikke er mere. Kender en direktør i finans
sektoren i DK, der ikke har langt op til det, som verdens mest magtfulde
mand får

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-04-07 19:14

On Sat, 14 Apr 2007 19:35:37 +0200, "Michael Sørensen" <ms1 og snabela
samt skindbeni punktum dk> wrote:

> [...]
>
>Kan det virkelig passe, at det ikke er mere. Kender en direktør i finans
>sektoren i DK, der ikke har langt op til det, som verdens mest magtfulde

Jeg tror så han har en del frynsegoder - der er skattefrie

** Lars

Fra : Kong Gulerod

Dato : 14-04-07 19:22

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message

| Jeg tror så han har en del frynsegoder - der er skattefrie

nixen....selv den citybike Clinton fik dengang han besøgte København,-den
måtte han ikke tage selv ,-egentligt er det vel heller ikke pga. pengene
at man skal være præsident, og lige på den front er USA i hvert fald ikke et
pamper rige...ligesom diverse fagforenings bosser i DK...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-04-07 20:30

On Sat, 14 Apr 2007 20:22:08 +0200, "Kong Gulerod"
<avalid@(hasd)dsf.dr> wrote:

>nixen....selv den citybike Clinton fik dengang han besøgte København,-den
>måtte han ikke tage selv

Men Det Hvide Hus betaler han vel ikke af sin løn... Eller Air Force
one... Eller... Eller...

>,-egentligt er det vel heller ikke pga. pengene
>at man skal være præsident, og lige på den front er USA i hvert fald ikke et
>pamper rige...ligesom diverse fagforenings bosser i DK...

Jeg er helt enig...

** Lars

Fra : Michael

Dato : 15-04-07 09:22

> Men Det Hvide Hus betaler han vel ikke af sin løn... Eller Air Force
> one... Eller... Eller...

Hvad har det lige med sagen at gøre? Kan præsidenten da beholde Det Hvide
Hus og Air Force One efter endt embede?

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 15-04-07 11:50

Michael skrev:
> "Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message
> Hvad har det lige med sagen at gøre? Kan præsidenten da beholde Det Hvide
> Hus og Air Force One efter endt embede?

Havde det været i Danmark skulle han nok betale en stor skat under dække
af "lejeværdi af egen (tjeneste)bolig"...

Henrik V Blunck -=-=-=-=-=- www.adsense-success.co.nr
Making Sense of IM Chaos -- www.blunck.dk/recommends/online_chaos/
Blogs: www.blunck.dk/blog - www.polblog.dk - www.blunck.dk/tjenfritid

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-07 12:01

"Henrik Vestergaard Blunck" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Havde det været i Danmark skulle han nok betale en stor skat under dække
> af "lejeværdi af egen (tjeneste)bolig"...

Har ingen anelse, men gør Fru Margrethe det?

(OK, det gør Hr. Rasmussen jo formentlig nok så på Marienlyst eller hvad den
nu hedder og det er vel ham, man bør sammenligne med eller hvad?)

Fra : Hafnia

Dato : 15-04-07 13:45

"Sørensen" <stofanet> skrev i en meddelelse

> Har ingen anelse, men gør Fru Margrethe det?
>
> (OK, det gør Hr. Rasmussen jo formentlig nok så på Marienlyst eller hvad
> den nu hedder og det er vel ham, man bør sammenligne med eller hvad?)
USA's præsident som er USA højeste embede har en mere demokratisk og åbenhed
omkring økonomi end Danmark, dronning Margrethe som genetisk og ganske
udemokratisk er Danmarks overhoved,-betaler ikke skat, hvilket bla. er en
fordel for de aktiker og værdipapire som de kongelige har afkast på,
ydremere må de ganske fint modtage og bruge alle de gaver de modtager..

Det højeste embede man demokratisk kan besidde i Danmark er formand for
folketinget,-folketinget kan kun udarbejde love, mens det er en person for
en 'bestemt familie' som skal underskive den,-det har ingen demokratisk
valgt dansker endnu mulighed for.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-07 17:03

On Sun, 15 Apr 2007 13:00:32 +0200, "Sørensen" <stofanet> wrote:

>Har ingen anelse, men gør Fru Margrethe det?

Jeg mener bestemt at kongehuset i Danmark er fritaget for landets
skatter og afgifter.

>(OK, det gør Hr. Rasmussen jo formentlig nok så på Marienlyst eller hvad den
>nu hedder og det er vel ham, man bør sammenligne med eller hvad?)

Han bor der vist ikke fast?

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-07 17:01

On Sun, 15 Apr 2007 10:22:06 +0200, "Michael" <a@b.dk> wrote:

>Hvad har det lige med sagen at gøre? Kan præsidenten da beholde Det Hvide
>Hus og Air Force One efter endt embede?

Nej det kan han da ikke. Men det er vel stadig fri bolig og fri
transport i embedsperioden.

Hvis jeg har job med fri bil kan jeg da heller ikke beholde bilen hvis
jeg skifter arbejde, den derfor regnes det da stadig som løn.

Jeg tror ikke præsidenten betaler skat af fri bolig og transport.

** Lars

Fra : Kong Gulerod

Dato : 15-04-07 18:29

> [...]
| jeg skifter arbejde, den derfor regnes det da stadig som løn.
|
| Jeg tror ikke præsidenten betaler skat af fri bolig og transport.

I mit job rejser jeg også en del med fly, bor på hotel, samt spiser en del
på resturant,-det betaler jeg dog ikke skat af endnu ,-da det er en del
af mit job,-det samme gælder vel USA's præsident eller andre der har et job
som kræver transport og mobilitet,- i DK har folketinges medlemmer enddag
SVJH kr. 50000 om året til brug til 'småting' altså udgifter uden
dokumentation.

Fra : Morten S Hansen

Dato : 15-04-07 21:10

Michael Sørensen skrev:
> [...]
>
> Kan det virkelig passe, at det ikke er mere. Kender en direktør i finans
> sektoren i DK, der ikke har langt op til det, som verdens mest magtfulde

Tror den er god nok.... Hørte i hvert fald forleden (vist i forbindelse
med Wolfowitz-sagen) at Condi Rice tjener 1,1 mio DKR (altså mindre end
Anders Fogh der får 1,4 mio).

Fair nok at man ikke skal gå ind i politik for pengenes skyld, men på
den anden side bør man aflønnes rimeligt for sin arbejdsindsats - som
for en præsidents vedkommende nok ikke er 37timer om ugen!

Normalt aflønner man vel chefer efter deres ansvar - men så store
pengebeløb er vist aldrig set for en "lønmodtager" før!

I Danmark får kommunaldirektører så vidt jeg ved også mere end
borgmesteren!

Synes det er fint at demokratiske tillidshverv ikke er på lønniveau med
topdirektører, men 2,2 danske kroner kan ikke være særligt meget i
staterne!

/morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-07 21:19

Den 15-04-07 22.09 skrev Morten S Hansen følgende:

> Synes det er fint at demokratiske tillidshverv ikke er på lønniveau med
> topdirektører, men 2,2 danske kroner kan ikke være særligt meget i
> staterne!

Til gengæld kan der tjenes rigtig mange penge efterfølgende. Clinton var
vist ved at gå bankerot, da han forlod Det Hvide Hus på grund af de
meget store advokatregninger. Men han tjente hurtigt en masse millioner
på diverse foredrag. Man kan selvfølgelig tvivle på, om Bush junior også
kan tjene på den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Optimus Prime

Dato : 16-04-07 07:36

Morten S Hansen skrev:
> Synes det er fint at demokratiske tillidshverv ikke er på lønniveau med
> topdirektører, men 2,2 danske kroner kan ikke være særligt meget i
> staterne!

Mon ikke 2,2M rækker en del længere i staterne end her i DK - desuden
ved jeg ikke om de opgivne tal er før eller efter skat; men også her er
der en væsentlig forskel... Alt i alt vel jeg hellere være rig i USA

Fra : Andy

Dato : 16-04-07 16:14

> Fair nok at man ikke skal gå ind i politik for pengenes skyld, men på
> den anden side bør man aflønnes rimeligt for sin arbejdsindsats - som
> for en præsidents vedkommende nok ikke er 37timer om ugen!

Bush er vist deltidsansat. Såvidt jeg har læst er han den præsident som har
holdt mest ferie i hele USAs historie.

> Synes det er fint at demokratiske tillidshverv ikke er på lønniveau med
> topdirektører, men 2,2 danske kroner kan ikke være særligt meget i
> staterne!

Det rækker en del længere.

Andy

Fra : Morten S Hansen

Dato : 30-04-07 20:36

Andy skrev:

> Det rækker en del længere.
>
> Andy

Det har I sådan set ret i - hvis det handler om hvad man kan købe for
dem. Tænkte mere relativt ift. hvornår man er "rig" eller velhavende
derovre.

/morten

Fra : myicq

Dato : 11-07-07 21:59

"Michael Sørensen" <ms1 og snabela samt skindbeni punktum dk> wrote in

> Hej.
>
> Læste et sted på text-tv, at USA's præsident tjener 2,2 mio. kr. pr.
> år for sit præsident embede.

Google er din ven i nøden..

[quote]
While in office, the White House in Washington, D.C. serves as the place of
residence for the president.

The president is also entitled to use its staff and facilities, including
medical care, recreation, housekeeping, and security services.

One of two Boeing VC-25 aircraft, which are extensively modified versions
of Boeing 747-200B airliners, serve as long distance travel for the
president, and are referred to as Air Force One while the president is on
board.

A salary of $400,000, along with other benefits, is paid to the president
annually
[/quote]

Beløbet på de $400.000 blev fastsat i 2005.

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/President_of_the_United_States
http://www.senate.gov/reference/resources/pdf/98-53.pdf