Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bil budget, regnskab med udgifter etc.
Fra : Grinz

Dato : 10-04-07 22:24

Hej dk.penge

Står og overvejer erhvervelse af en ny eller mindre brugt bil. I den
forbindelse vil jeg gerne lave et realistisk budget, så jeg ikke får nogen
uventede (læs: glemte) økonomiske "overraskelser" i ejertiden.

Har du kendskab til eksempler på privat bil regnskaber med "samtlige"
udgiftsposter så skriv endeligt eller send det til mig.

På forhånd tak.
AGA

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 11-04-07 07:43

Du skal lige gøre dig klart, hvilken bil (prisklasse) du køber bilen, samt
hvor langt du forventer at køre om året.
Regnskabet er altså ikke så svært:

Investeringen skal forrentes i bilens levetid - en procent på ca. 5 er
realistisk
Bilen skal afskrives over dens levetid - første år kan du godt afskrive 20%
og derefter ca. 10% pr. år (så har du 'gratis' bil efter ca. 8 år)

Brændstof - ca. 1 kr pr. kørt kilometer (+/- afhængig af bil og
benzin/diesel)

Forsikring - 5000 til 50000 pr. år afhængig af din ancienntitet og bilen.

Ejerafgift - 500 - 10000 pr. år afhængig af bil

Service/olieskift - 3000-10000 kr. pr. år

Mekanikerregninger/stumper 0-100000 kr. pr. år afhængig af bilens alder og
stand.

Du er nødt til at være mere præcis omkring dine behov for at få et eksakt
tal, men regn med minimum 3000 kr. pr. måned og mest sandsynlig 5-7000 kr.
pr. måned, hvis du vil til at holde bil.

Knud