Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pengeoverførsel i påskedagene
Fra : Dopedog

Dato : 07-04-07 16:29

Hejsa.

Jeg skulle overføre nogle penge til en, da jeg vandt hans netauktion o.s.v.
o.s.v.. So far so good. Jeg overførte pengene igår, men de er ikke gået ind
endnu. Hvad kan det skyldes ? P.g.a. helligdage eller hvordan og hvorledes ?
Normalt når jeg overfører lørdag eller søndag, så kan man stadig se dem
dagen efter (senest) men altså ikke den her gang. Det skal også siges at det
er til en BG Bank konto, og de er vidst (SVJV) igang med at gå sammen med
Danske Bank. Kan det skyldes det måske ? Altså at overførslerne lige tager
en dag eller 2 ekstra.

-Ronnie

Fra : Peter Heide

Dato : 07-04-07 16:47

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at gå sammen med Danske Bank. Kan det skyldes det måske ? Altså at
> overførslerne lige tager en dag eller 2 ekstra.

sidste påske skulle jeg overføre nogle knaster til en gut jeg skulle
bytte lejlighed med. Jeg satte pengene over på hans konto om fredagen
de var først tilrådighed på hans konto efter helligdagene om mandagen.
han havde konto i en anden bank også.

så jeg tror det er helt normalt at der ikke sker en skid på helligdage.

Fra : bj

Dato : 07-04-07 19:03

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han havde konto i en anden bank også.
>
> så jeg tror det er helt normalt at der ikke sker en skid på helligdage.

og det er jo ganske normalt og fair nok.

bj

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-04-07 21:47

> og det er jo ganske normalt og fair nok.
>
> bj

Normalt ja, men fair? Slukker de for computerne når de går på weekend eller
hvorfor sker der ikke noget med overførslerne udenfor åbningstiden, alt er
vel på computere idag, måske er der en god forklaring derude.

Mvh Niels

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 07:54

Niels Bengaard wrote:
> Normalt ja, men fair? Slukker de for computerne når de går på weekend eller
> hvorfor sker der ikke noget med overførslerne udenfor åbningstiden, alt er
> vel på computere idag, måske er der en god forklaring derude.

Computere udfører arbejdet, men der skal mennesker til at styre
computerne. Noget så vigtigt som at flytte penge sker ikke uden der er
folk til stede til at overvåge det, og til at rette eventuelle
problemer. Den slags mennesker vil også gerne have fri, især om natten.

Til gengæld kan man undre sig over hvorfor overførslerne skal vente til
om natten, hvorfor det ikke bare sker med det samme, som når det er
internt i en bank.
Så vidt jeg har forstået er det ikke teknik der er problemet. De par
gange jeg har spurgt har jeg fået et uklart svar, som tyder på at det
har noget med bureaukrati at gøre.
(Jeg arbejder i en EDB-central, men langt væk fra den her relevante
afdeling. Måske skulle jeg spørge én der faktisk har noget med det at gøre.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 08-04-07 08:16

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Jeg arbejder i en EDB-central, men langt væk fra den her relevante
> afdeling. Måske skulle jeg spørge én der faktisk har noget med det at

Det er en praktisk og politisk løsning på problemet - de forskellige
bankers bogføringscentraler er ikke forbundet med hinanden og vil ikke
umiddelbart kunne kommunikere på samme måde.
Derfor udvekslede man indtil for nogle år siden tapes med data i en fælles
aftalt struktur hver nat efter banklukketid for at kunne have et
skæringspunkt.
I dag anvendes samme model bortset fra at man starter en datatransmission
for aat udveksle data.

En anden årsag er, at bogføringsmæssigt foretages netto udvekslingen af
beløb over Nationalbanken - det vil i princippet sige at der er 1
transaktion pr. bankkontakt i dette. Skulle man køre hen over dagen ville
alle små og store beløb skulle krydse Nationalbankens konto.

Knud

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 08-04-07 07:57

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt ja, men fair? Slukker de for computerne når de går på weekend
> eller hvorfor sker der ikke noget med overførslerne udenfor åbningstiden,
> alt er vel på computere idag, måske er der en god forklaring derude.

Forklaringen er meget simpel - transaktionsudveksling mellem banker
foretages kun 1 gang i døgnet og det er natten mellem bankdage - dvs. næste
gang natten mellem tirsdag og onsdag.

Transaktioner som udveksles internt i banken og nogeng gange, hvis banker er
tilsluttet samme bogføringscentral sker det løbende.

Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 08:23

Stop op og læs nu! wrote:
> Transaktioner som udveksles internt i banken og nogeng gange, hvis banker er
> tilsluttet samme bogføringscentral sker det løbende.

Den var ny for mig. Så vidt jeg ved skal banker på samme central
udveksle data (eller i hvert fald penge) på samme måde, som hvis de
havde hver sin central. Altså ingen genveje der, kun stordriftsfordele.

Har du et eksempel på to banker der overfører realtime?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 08-04-07 15:12

> [...]
> central. Altså ingen genveje der, kun stordriftsfordele.
>
> Har du et eksempel på to banker der overfører realtime?

BG bank og Danske Bank kan godt direkte (men det er jo reelt også samme
bank)

Knud

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 08-04-07 11:53

Stop op og læs nu! skrev:
[...]
> Forklaringen er meget simpel - transaktionsudveksling mellem banker
> foretages kun 1 gang i døgnet og det er natten mellem bankdage - dvs. næste
> gang natten mellem tirsdag og onsdag.

Nej, natten til mandag foretages de transaktioner som blev sat i kø fra
onsdag slut - samt de posteringer som er bestilt i løbet af Påsken, som
trækkes med tirsdag som valørdag (renteberegningsdag), og vil så -
korrekt - være tilgængelige onsdag for de sidstnævntes vedkommende.

Henrik V Blunck - www.blunck.dk/recommends/adsense/index_da.html
Blogs: www.blunck.dk/blog - www.polblog.dk - www.blunck.dk/tjenfritid
Hillary for President? No way! - www.blunck.dk/politics/clinton

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 08-04-07 15:14

"Henrik Vestergaard Blunck" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> trækkes med tirsdag som valørdag (renteberegningsdag), og vil så -
> korrekt - være tilgængelige onsdag for de sidstnævntes vedkommende.

Nej mandag (i denne uge) er helligdag, så opsamlingen af påskedagene +
tirsdag sker tirsdag aften med modtagelse onsdag for de modtagende banker.

Knud

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 08-04-07 16:17

Stop op og læs nu! skrev:
> Nej mandag (i denne uge) er helligdag, så opsamlingen af påskedagene +
> tirsdag sker tirsdag aften med modtagelse onsdag for de modtagende banker.
> Knud

Du har ret. Skrivefejl fra min side. Beklager. Tak fordi du fangede fejlen.

Henrik V Blunck Fortsat god Påske ---> www.blunck.dk/hilsen

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 08-04-07 11:47

Peter Heide skrev:
> [...]
> han havde konto i en anden bank også.
> så jeg tror det er helt normalt at der ikke sker en skid på helligdage.

Mandagen plejer at være 2. påskedag, og dermed også helligdag - så du
har nok ment tirsdagen.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 07-04-07 19:59

Overførseler mellem banker foretages kun på bank (åbnings)dage.
Dv.s en transaktion lavet f.eks. Skærtorsdag afsendes fra din bank tirsdag
og modtages i modtagerbank onsdag morgen.

Er det bankinterne overflytninger sker det normalt med det samme.

Knud

Fra : Dopedog

Dato : 07-04-07 22:45

> [...]
> og modtages i modtagerbank onsdag morgen.
>
> Er det bankinterne overflytninger sker det normalt med det samme.

Jeg har overført det via netbank. Burde de så ikke være der tirsdag ?

Tak for svarene allesammen

-Ronnie

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 08-04-07 07:54

> Jeg har overført det via netbank. Burde de så ikke være der tirsdag ?

Ikke hvis du har sendt det i løbet af påskedagene - så vil det først være
fremme hos modtagerbank onsdag.

Betalingsudvekslinger bankerne imellem foretages om natten mellem
bankdagene - dvs. din netbank blev tømt onsdag aften og bliver tømt igen
tirsdag aften (hvor påskens transaktioner vil være med)

Knud

Fra : Knud

Dato : 13-04-07 18:56

Hej Dopedog.
"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
Ja, hej med dig.

> -Ronnie
Er det en bank du har brugt til din pengeoverførsel? Hvorfor spørger du
ikke din bank? Er det ikke der du har pengene?
Hvem fanden i denne gruppe skulle vide hvorfor BG-DB-JB eller en helt
femte bank ikke har ført dine knaster over på en anden konto?
Hvis jeg overflytter nogle penge til en mand, og så ikke kan se at de er
flyttet, så ringer jeg i Vordingborg Bank og spørger.
De kan altid svare, nej vi går ikke på arbejde juleaften fordi du har
sendt 57 kroner til julemanden. Det må sku vente til næste bankdag,
hverdag.
Sådan er det bare, det må man leve med. Også Julemanden.
Mvh Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-04-07 20:14

Knud wrote:
> Er det en bank du har brugt til din pengeoverførsel?

Formentlig.

> Hvorfor spørger du ikke din bank?

Formentlig fordi de har lukket.

> Hvem fanden i denne gruppe skulle vide hvorfor BG-DB-JB eller en helt
> femte bank ikke har ført dine knaster over på en anden konto?

Der er mange der kender svaret, og han har da også fået det. Ret
detaljeret, enda. Er det ikke herligt med denne mulighed for at få
kontakt til mennesker med et bestemt interesse-område?

> De kan altid svare, nej vi går ikke på arbejde juleaften fordi du har
> sendt 57 kroner til julemanden. Det må sku vente til næste bankdag,
> hverdag.

Rolig nu. Det her er et forum, det er beregnet til at stille spørgsmål
i. Jeg synes det er interessant, han synes det er interessant, faktisk
er det vist 6 mennesker som har deltaget aktivt i tråden. Synes du det
er et dumt spørgsmål, så spring det over. Du behøver ikke at deltage.

--
Mvh.

Niels Andersen