rygeost, den rigtige farve efter røgning
Fra : Kirsten Marker

Dato : 08-04-07 18:23

hej!

er der en der kan hjælpe mig med røgning af rygeost, der får mine rygeoste,
til at have/få den gyldne, rødbrune farve, som ser så rigtig ud,
(appetitlig /indbydende)
min afdøde husbond kunne det bare!.
Min sidste opskrift har jeg fra dr.dk/udeliv, med en indfødt fynbo´s
opskrift
som summasumarum er helt rigtig.

mvh/enkefruen

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 10-04-07 10:18

Nu har jeg ganske vist kun erfaring med røgning af kød og fisk, men
jeg synes da farven kommer helt af sig selv?

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-04-07 17:30

<lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Nu har jeg ganske vist kun erfaring med røgning af kød og fisk, men
jeg synes da farven kommer helt af sig selv?

Iflg. en af frilandsudsendelserne, hvor der blev lavet rygeost, er farven
nærmest fra antydet til lysebrunt, ellers vil røgsmagen blive for
gennemtrængende. Røgningen tog kun sekunder.

mvh
Jørgen

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-04-07 08:15

hej!

i opskriften på rygeost fra frilandsudendelserne står der ca. 15. røgetid;
jeg kunne ikke skaffe rughalm til rygningen, brugte enghø til marsvin, måske
det var årsagen til farven på rygeosten ikke fik, den ønskede farve.
Så, næste gang HAR jeg skaffet rughalm hjem;
iøvrigt blev rygeosten både i konsistens og smag, helt fantastisk!
( en rigtig solde kalorie rygeost )

mvh/kirsten