gullasch suppe
Fra : Sulle

Dato : 08-04-07 14:35

Kort og godt... Er der nogen der har en god opskrift på dette?

Tusind tak

Fra : John Sahl

Dato : 08-04-07 15:43

Sulle wrote:
> Kort og godt... Er der nogen der har en god opskrift på dette?

Ikke helt kort, men here goes:

Opskriften er lidt svær at skrive ned da jeg altid generelt bruger mere af
det hele.Jeg bruger den store stegegryde til denne portion, så er der til
nogle dage, men i kan selvfølgelig sagtens lave en mindre portion ved at
regne lidt på tingene

Vi plejer at starte ved 14-14.30 tiden, så passer det til aftensmaden.

Nåh, men her kommer opskriften:

1 kg oksekød (gullaschkød, billige steaks der kan skæres i stykker
- Ikke alt for magert men heller ikke for fedt kød)
ca. 1/2-1 kg kartofler
3 l vand (Jeg fylder bare mere i som det nu passer hen af vejen)
3 løg
2 spsk paprika (stærk!)
1 stor dåse tomatpuré
1 spsk salt
ca. 4 gulerødder
margarine/fedtstof
1-1½ tsk spidskommen
2 røde peberfrugter
1 grøn peberfrugt

Smelt i en stor gryde fedtstoffet , de finthakkede løg brunes heri.Paprika
og kødet i tern på tilsættes og brunes godt. Salt, spidskommen og tomatpuré
tilsættes sammen med vand.

Retten skal nu småkoge under låg, til kødet er mørt - det tager 2-3-4 timer.
Jo mere mørt kødet er blevet, des bedre.

Så tilsættes kartofler og gulerødder ligeledes i, og suppen koger til disse
er møre.

30 minutter inden servering tilsættes peberfrugterne til at give den sidste
smag. (Nogen mener først de skal med "som pynt" men jeg vil hellere koge dem
med, så de afgiver smagen bedre, de ser dog noget udkogte ud på denne måde)

Til sidst smager man den til med paprika, salt og peber.

Server suppen, gerne med franskbrød til. Vand passer godt til og det gør en
god kraftig rødvin også.

Det kan være svært, at få rigtig stærk paprika herhjemme, (måske i
indvandrerbutikkerne ) men man må IKKE bruge chili, eller lignende for at
gøre retten stærkere! Så hellere noget ekstra af den almindelige paprika.

Spidskommen virker ved at fremhæve det stærke; men det kan ikke anbefales
at øge mængden af dette krydderi, da smagen så bliver for gennemtrængende.

Ovenstående er en kombination af beskrivelser fundet online, vores
oplevelser og erfaringer, men jeg garanterer for at det virker

--
John Sahl

Fra : Hauge

Dato : 08-04-07 15:49

Hejsa
John Sahl wrote:
> Ikke helt kort, men here goes:

Jeg laver også en udgave der minder meget om din, men jeg plejer at tage et
bæger krydderost fra Aldi, svarer til Buko's Pikant, og lader den koge med i
5-minutters tid, det giver lige det sidste pift.

Mvh Hauge

Fra : John Sahl

Dato : 08-04-07 16:49

Hauge wrote:
> Jeg laver også en udgave der minder meget om din, men jeg plejer at
> tage et bæger krydderost fra Aldi, svarer til Buko's Pikant, og lader
> den koge med i 5-minutters tid, det giver lige det sidste pift.

Tør du give dig ud i en beskrivelse af, hvad det er for et pift det giver?

--
John Sahl

Fra : Hauge

Dato : 08-04-07 17:11

Hejsa
John Sahl wrote:
> Tør du give dig ud i en beskrivelse af, hvad det er for et pift det
> giver?

Hehe, det kan jeg faktisk ikke, udover smagen bliver mere "fyldig" af det.
Men det kan enhver jo komme og sige
Men jeg synes du skal prøve, du behøver jo ikke "ødelægge" en hel portion,
men prøve med en lille portion af det.

Mvh Hauge

Fra : John Sahl

Dato : 08-04-07 20:55

Hauge wrote:
> Hehe, det kan jeg faktisk ikke, udover smagen bliver mere "fyldig" af
> det. Men det kan enhver jo komme og sige

Det lyder spændende i al fald.

> Men jeg synes du skal prøve, du behøver jo ikke "ødelægge" en hel
> portion, men prøve med en lille portion af det.

Det vil jeg helt sikkert gøre næste gang

--
John Sahl

Fra : Sulle

Dato : 08-04-07 19:23

> [...]
> et bæger krydderost fra Aldi, svarer til Buko's Pikant, og lader den koge
> med i 5-minutters tid, det giver lige det sidste pift.

Okay, det er også noteret. Jeg kan godt forestille mig det giver et pift. Og
måske gør suppen lidt cremet?

Fra : Sulle

Dato : 08-04-07 19:21

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ovenstående er en kombination af beskrivelser fundet online, vores
> oplevelser og erfaringer, men jeg garanterer for at det virker

Tak skal du ha´. Det lyder lækkert, og skal helt sikkert afprøves snart.

Fra : Emil

Dato : 08-04-07 21:55

"John Sahl" wrote:

> [...]
>nogle dage, men i kan selvfølgelig sagtens lave en mindre portion ved at

Dejligt, at du selv eksperimenterer lidt.

Det som undrer mig er, hvorfor fornuftige mennesker bliver ved med at
følge de gamle opskrifter, når der nu er belæg for, at det ikke giver
et optimalt resultat, selv om prisen bliver den samme.

Nostalgi, uvidenhed, dovenskab, nøjsomhed eller gamle vaner?
Eller er det fordi selv helt nye kogebøger blot er genoptryk af de
gamle fejltagelser (dog med nye fotos af fejltagelserne)?

Du skal have ros, fordi du kom med dine egne meninger og (begrundede)
anbefalinger. Den slags kan bruges til noget.

m.v.h. Emil

Fra : ib

Dato : 09-04-07 12:05

> [...]
> John Sahl
>
>Den ligner "min" opskrift . men jeg bruger svinefedt i rigelige mænde, det
vh ib