Presset eller hakket hvidløg?
Fra : Torben

Dato : 07-04-07 08:50

Hej gruppe,

er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvornår man bruger presset
fremfor hakket hvidløg, samt hvilken effekt det har på smagen?

Fortsat god påske!

mvh
Torben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-07 09:25

Torben skrev:

> er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvornår man bruger
> presset fremfor hakket hvidløg, samt hvilken effekt det har
> på smagen?

Når hvidløg presses, omdannes det lugtfrie alliin til allicin af
enzymet allinase, som frigøres når cellerne knuses. Når man hakker
hvidløg frigives mindre mængder af enzymet, og derfor får man en
anden smag og lugt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Torben

Dato : 07-04-07 11:56

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> enzymet allinase, som frigøres når cellerne knuses. Når man hakker
> hvidløg frigives mindre mængder af enzymet, og derfor får man en

Takker, men kan du definere denne "anden smag" lidt mere?

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 07-04-07 12:18

Hej Torben

> Takker, men kan du definere denne "anden smag" lidt mere?

Jeg tror du vil få meget mere ud af at prøve dig lidt frem, end
af mange ord der prøver at forklare noget så vanskeligt som
forskellige smagsindtryk.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 07-04-07 12:35

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Jeg tror du vil få meget mere ud af at prøve dig lidt frem, end
> af mange ord der prøver at forklare noget så vanskeligt som
> forskellige smagsindtryk.

Hehe, det har du nok ret i - men omvendt, hvis man ikke er i stand til at
forklare forskellen, ja så er den (forskellen) måske ikke helt så stor
alligevel

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 07-04-07 13:12

Hej Torben

> til at forklare forskellen, ja så er den (forskellen) måske ikke helt
> så stor alligevel

Og selv om jeg forklare en forskel, ja derfor er det jo ikke
sikkert at du kan smage den :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-04-07 14:07

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hehe, det har du nok ret i - men omvendt, hvis man ikke er i stand
> til at forklare forskellen, ja så er den (forskellen) måske ikke helt
> så stor alligevel

Pjat. Dit spørgsmål tyder på, du ikke ved, om der rent faktisk er en stor,
uforklarlig forskel. Hvorfor spørger du forresten?

Jeg synes selv, der er rimelig stor forskel, og jeg har lidt svært ved at
sætte ord på denne forskel. Presset hvidløg prikker på tungespidsen - det
gør hakket hvidløg ikke. Presset hvidløg giver en ret generel hvidløgssmag -
det gør hakket hvidløg slet ikke på samme måde.

Som sagt har jeg svært ved at sætte ord på, men jeg oplever det som to helt
forskellige smagsoplevelser. Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at smage en Tom
Kha-suppe til med hakket hvidløg, men bruger rask væk presset hvidløg i dén
forbindelse. Omvendt kunne jeg ikke drømme om at marinere min blæksprutte i
presset hvidløg, men bruger rask væk hakket hvidløg i dén forbindelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 07-04-07 19:26

"Jens Bruun" wrote:

>Presset hvidløg prikker på tungespidsen - det gør hakket hvidløg ikke.

Det skyldes, at smagsintensiteten er tusindvis mange gange højere.
Selve grundsmagen er den samme.

Du kan sammenligne oplevelsen med smagen af salt. Tager du to store
saltkrystaller på 2 gr. og pulverserer det ene, vil der også være en
kæmpeforkel på smagsoplevelsen af de to produkter.

>Presset hvidløg giver en ret generel hvidløgssmag -
>det gør hakket hvidløg slet ikke på samme måde.

Jo den gør. Det, som kan forvirre nogle er, at ved den hakkede hvidløg
blandes hvidløgssmagen med smagen fra de rå hvidløg (som
indledningsvis kun smager som løg).
Tygger man rå hvidløg langsomt og grundigt, vil man opnå præcist samme
smagsoplevelse, som hvis man havde spist pressede hvidløg.

Den karateristiske hvidløgssmag opstår i det øjeblik hvidløgets celler
ødelægges, og i sekunderne/minutterne derefter opstår der uanede
mængder af nye smagsstoffer. Tid og temperatur samt
syre/base-forholdet er vigtige parametre.

> [...]
>presset hvidløg, men bruger rask væk hakket hvidløg i dén forbindelse.

Det er KUN et spørgsmål om mængder, tid, temperatur og ph-værdi.
Smagen vil nemt kunne blive den samme, uanset om løget hakkes eller
presses.

Selv om jeg har forkortet lidt, så teksten fremstår lidt firekantet,
håber jeg de fleste har forstået noget af sammenhængen.

m.v.h. Emil

Fra : Torben

Dato : 08-04-07 11:04

> Pjat. Dit spørgsmål tyder på, du ikke ved, om der rent faktisk er en stor,
> uforklarlig forskel. Hvorfor spørger du forresten?

Pjat? Jeg spørger af ren interesse, ikke andet!

Men tak til alle..

mvh
Torben

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 13-04-07 11:37

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> Pjat? Jeg spørger af ren interesse, ikke andet!
>
> Men tak til alle..

Det er ikke pjat, men sådan nogle svar får man ind i mellem.

Jeg plejer at bruge hakket til ting, der steges. Presset bruger jeg mere til
lasagne, ting der koges osv. - meget overfladisk, for ingen regel uden
(mange) undtagelser.

/Lars

Venligst
Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-07 12:56

Torben skrev:

> Takker, men kan du definere denne "anden smag" lidt mere?

Næh, men det er allicin der er hovedansvarlig for hvidløgsaromaen,
så et godt gæt er 'mildere hvidløgssmag' når man skærer hvidløg i
forhold til når man knuser det. Men prøv dig frem. Hvad kan du
bedst lide?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Emil

Dato : 07-04-07 15:01

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Næh, men det er allicin der er hovedansvarlig for hvidløgsaromaen,
>så et godt gæt er 'mildere hvidløgssmag' når man skærer hvidløg i
>forhold til når man knuser det.

Korrekt. Jeg prøvede engang at presse et hvidløg ud i en kop, og
umiddelbart havde det en behagelig duft.

Efter et par timer var duften blevet ubehagelig (stinkende) og farven
lidt mørkere. Jeg antog at hovedårsagen var en iltning. Men, som du
lige skrev, var det nok mest enzymerne som havde haft tid til at
virke, og derved startet en lang kædereaktion.

Ved omdannelsen fremkommer der flere biprodukter (bl.a. ammoniak,
syrer og utallige svovlforbindelser) hvoraf de fleste er ildelugtende.

Derfor er mit forslag, at vil man have den 'gode' hvidløgsaroma
(allicin) i rigelige mængder, skal hvidløgget (halveres, hakkes eller
presses) tilsættes ned i den ellers færdige ret, så SENT som muligt
før servering. Så undgår man mange af de uønskede (stinkende)
biprodikter.
Varme vil standse udviklingen af biprodukterne, ligesom mavesyren også
vil gøre det. Biprodukterne kan (for de flestes vedkommende) kun
dannes i rent vand, ikke i maven. Tiden hersker her.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-04-07 10:05

On Sat, 7 Apr 2007 08:25:16 +0000 (UTC)
> [...]

> enzymet allinase, som frigøres når cellerne knuses. Når man hakker
> hvidløg frigives mindre mængder af enzymet, og derfor får man en

Hakker du det fint, så vil jeg garantere dig at du ikke kan smage
forskel.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-07 10:42

Kim Schulz skrev:

> Hakker du det fint, så vil jeg garantere dig at du ikke kan
> smage forskel.

Selvfølgelig. Alt er relativt. Jo mere finthakket hvidløgsfedet
er, jo mindre forskel er der på hakket og knust.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler