Skinnebensbetændelse
Fra : Connie Toft

Dato : 13-04-07 21:13

Er der nogen der har de "vise" ord for hvordan man undgår
skinnebensbetændelse?
Jeg løber ca. 5 km 3-4 x pr uge, kan gøre dette i længere tid uden
besvær, men så får jeg pludselig ondt i mine skinneben, uden at jeg
har skiftet løberuterne ud. Er der nogen logisk forklaring på dette?

Connie

Fra : Simon

Dato : 13-04-07 23:44

Connie Toft wrote:
> de "vise" ord for hvordan man undgår skinnebensbetændelse?

Du har søgt på nettet? Der er mange faktorer som kan bidrage.
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skinnebensbetaendelse.htm
'shin splint' på engelsk...
Jeg har kunnet holde det væk efter jeg fik løbesko som modvirkede
over-pronation. Bliv testet i en seriøs løbe-/sportsbutik.

> Er der nogen logisk forklaring på dette?

Ikke umiddelbart...! :)

--
Simon

Fra : Andreas

Dato : 14-04-07 08:53

On 13 Apr., 22:13, Connie Toft <c...@mail.dk> wrote:
> [...]
> besvær, men så får jeg pludselig ondt i mine skinneben, uden at jeg
> har skiftet løberuterne ud. Er der nogen logisk forklaring på dette?

Jeg havde på et tidspunkt en kollega, der i flere år døjede med
skinnebensbetændelse. Det endte med at han blev opereret i begge ben,
men lige præcist hvad der blev gjort ved operationen ved jeg ikke. Han
slap til dels af med problemet, dvs. han døjede ikke længere med det i
hverdagen, men løbetræne kunne han fortsat ikke uden at få ondt. Jeg
ved at han gik over til cykling i stedet, og at det gik udmærket. Han
blev i hvert fald blandt de skarpe i den lokale klub. Nogen er
åbenbart disponeret for det, og det kan måske være nødvendigt at
tilpasse sine sportsaktiviteter derefter, selvom det kan være træls
hvis der er noget andet man hellere ville.

Mvh

Andreas

Fra : Char Lee

Dato : 14-04-07 09:32

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> wrote in message
> [...]
> besvær, men så får jeg pludselig ondt i mine skinneben, uden at jeg
> har skiftet løberuterne ud. Er der nogen logisk forklaring på dette?

Måske er dine løbesko udtjente? Med tiden mister de deres stødabsorbtion og
støtte. Løbesko er ikke bare løbesko. En god sportsforretning har
videoudstyr til at vurdere din løbestil, uden merpris.
Måske skulle du overveje at skifte løberuten. Hvis du kan finde en rute med
mere jord-/grus-underlag istedet for asfalt/fortorv, vil dette også nedsætte
stødbelastningen.