Obduktion igen (ønskes)
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 11-04-07 20:32

Hej !!
Kan man selv bestemme, at man vil gennemgå en obduktion, når man er
død.
Bryder mig ikke om tanken om risikoen for at vågne i en kiste og finde
ud af, at man er blevet begravet, eller er ved at blive brændt !!
---- dette skulle jo være udelukket hvis man først har fået en
obduktion
Med venlig hilsen Hans

Fra : Holst

Dato : 11-04-07 20:47

Hans Mikkelsen (slet LKZ2Z) wrote:

> [...]
> Bryder mig ikke om tanken om risikoen for at vågne i en kiste og finde
> ud af, at man er blevet begravet, eller er ved at blive brændt !!

Nej, en obduktion bliver i almindelighed kun gennemført, når der anses
at være en grund derfor.

Dog kan du jo donere dit afdøde legeme til videnskaben, så
medicinstuderende har noget at skære i. På den måde er du med garanti
sikker på at være helt død, inden du bliver smidt i jorden. Samtidig er
du med til at sikre en høj standard af lægeuddannelsen. Manglen på døde
kroppe til undervisningsbrug skulle være et stort problem.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 12-04-07 00:16

Holst <newsnov06@shelter.dk> skrev:

>Nej, en obduktion bliver i
>almindelighed kun gennemført, når der anses
> [...]

Mit næste spørgsmål er så, om jeg evt. kan dorere mit hjerte til
f. eks. Odense Universitetshospital, der forgæves har prøvet at
åbne den ene kranspulsåre og lavet ballonudvidelse på den anden.
Så kunne de pille hele sagen ud og studere det nærmere.
Med venlig hilsen Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-04-07 16:23

On 11 Apr 2007 23:16:29 GMT, Hans Mikkelsen <bkfoto3@ZZUVNmail.dk>
(slet ZZUVN) wrote:

> [...]
>åbne den ene kranspulsåre og lavet ballonudvidelse på den anden.
>Så kunne de pille hele sagen ud og studere det nærmere.

Prøv at henvende dig til Anatomisk Institut på Odense Universitet, de
har vistnok tlf 65 50 23 32

<mlr>

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-04-07 09:00

On Wed, 11 Apr 2007 21:47:28 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:
klip
> [...]
>du med til at sikre en høj standard af lægeuddannelsen. Manglen på døde
>kroppe til undervisningsbrug skulle være et stort problem.

Det er vist op og ned med det.
Min bror havde doneret sit legeme til Panum instituttet.
Da han var død, stod hele familien samlet om ham, for at tage
afsked, da der kom besked fra Panum, at de alligevel ikke ville
have ham, så begyndte panikken med at finde gravsted og at
få det hele på plads i en fart.
mvh Ebbe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-07 20:56

On 11 Apr 2007 19:32:26 GMT, Hans Mikkelsen <bkfoto3@LKZ2Zmail.dk>
(slet LKZ2Z) wrote:

>Kan man selv bestemme, at man vil gennemgå en obduktion, når man er
>død.

Nope, det kan man ikke.

I dag er der stort set ingen afdøde der obduceres i Danmark.

>Bryder mig ikke om tanken om risikoen for at vågne i en kiste og finde
>ud af, at man er blevet begravet, eller er ved at blive brændt !!

Det er heller ikke nogen rar tanke - Men jeg kan da trøste dig med at
det heller ikke vil ske - Læger kan godt skelne mellem levende og
død..

>---- dette skulle jo være udelukket hvis man først har fået en
>obduktion

Obduceret bliver du næppe - Men du kan jo donere dit legeme til
videnskaben...

<mlr>

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-04-07 11:27

Hans Mikkelsen (slet LKZ2Z) skrev den 11-04-2007 21:32:
> Hej !!
> Kan man selv bestemme, at man vil gennemgå en obduktion, når man er
> død.

Afgiv dit legeme til videnskaben, så er du mere end temmelig sikker

> Bryder mig ikke om tanken om risikoen for at vågne i en kiste og finde
> ud af, at man er blevet begravet, eller er ved at blive brændt !!

Det kan du rolig udelukke!

Prøv lige at læs her: http://www.nakskov-sygehus.dk/ligsyn.htm

husk at leve livet. Du har kun ét.

--