Måling af batteri kapacitet
Fra : hersbro@gmail.com

Dato : 10-04-07 19:30

Hej, er der nogen der kan komme med et godt forslag til en
batterimåler?

Jeg har brug for at måle hvor meget strøm der er på batteriet så jeg
ved når det behøver en ladning.

Det er et enkelt batteri der sidder i en Maxi 77 og det trækker et par
lamper, et par lanterner, VHF og GPS.

Jeg ladede det to gange sidste år men mest for at jeg tænkte at det
havde nok brug for - det havde sikkert ikke....

Jeg har set en måler man monterer i båden til dkk 500,- men jeg er
lidt i tvivl om det er lidt over målet - kan det gøres billigere eller
bedre?

Jeg vil bare gerne have en nem måde at se når det behøver at blive
ladet.

Stor tak til alle indput.

MVH Jesper

Fra : Hundehandleren

Dato : 10-04-07 19:57

Hej,

Det letteste er at montere et voltmeter på batteriet.
Når batteriet er fuldt opladet viser den 12,7 Volt. - når nu nærmer din 12,3
volt skal batteriet oplades.

Der skal helst måles når batteriet har været ubelastet i en periode

Et rimeligt voltmeter koster en hund hos en elektronik pusher.

Bent

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-04-07 20:15

Hos Olav Hansen kan du købe et "diodevoltmeter" til 269,- (220,-/stk.
for 2).
Det fungerer ganske udemærket og giver netop information om spændingen
inden for det ret snævre spændingsområde der er fra fuldt opladet til
helt afladet.
Du kan se det her: http://www.olav-hansen.dk/ladere.htm

Husk at et blybatteri ikke på længere sigt har godt af at blive afladet
mere end til 60 - 70 % af deres kapacitet.

Batterier og deres vedligehold samt instrumenter til at måle på disse
kan let give både omfattende og følelsesladet diskusioner jf. tidligere
tråde her i gruppen.

Der er også lidt om blybatterier og deres kemi her på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 20:23

Hej Jesper,

Du kan gøre flere ting:

1. Lave en oversigt over elforbrugende enheder i båden og deres
strømforbrug ... F.eks. 2 lamper à 25 Watt, et par lanterner à 25 Watt,
en VHF som i standby bruger X Watt og når den sender Y Watt ... og en
GPS, som bruger Z Watt ... Ganger du disse og evt andre enheders
Watt-forbrug med den tid, du bruger dem i løbet af et døgn, får du et
udtryk for det samlede "døgn-forbrug" - eller over en uge eller en måned
eller, hvad der nu er relevant for dig ... Er det et 12 Volt anlæg
dividerer du med 12 og får så strømforbruget i Ampere for en periode ...
Dividerer du nu det tal op i batteriets "leveringsdygtige" kapacitet
(udtrykt i Ah (amperetimer) typisk 70, og f.eks. forudsætter, at du
heraf maksimalt vil trække 25Ah ud - en tommelfingerregel siger helst
ikke over 35% for at blybatteri) får du det antal perioder (antal dage,
uger eller måneder), som du i alt kan trække ud af dit batteri.

Et eksempel: Du har beregnet dit ugentlige strømforbrug til 5-6 Ampere
...., det medfører, at du mindst bør lade op sådan ca. hver 4-5 uge for
at bevare dit batteri i god stand i længere tid.

Jeg erkender, at ovenstående er noget forenklet, men tag det som
eksempel ... genrelt er det klogt ikke at lade sit batteri været afladet
i længere tid. Det er en god idé et "toppe" det op med jævne mellemrum

2. Det andet, du kan gøre er at bruge et voltmeter og løbende måle på
batteriets spænding.

Fra et tidligere indlæg har jeg "sakset" følgende:
Måling af ladetilstanden for et blybatteri.

Spændingen skal måles med et digitalt voltmeter, når batteriet har
været ubelastet i mindst 3 timer.

Ladningsgrad: Spænding (volt)

0%
11.92 volt

10%
12,00 volt

20%
12,08 volt

30%
12,16 volt

40%
12,24 volt

50%
12,32 volt

60%
12,40 volt

70%
12,48 volt

80%
12,56 volt

90%
12,64 volt

100%
12,72 volt

og det 3. du kan gøre er at måle batteriets syrekoncentration (syrens
vægtfyld), som ligeledes siger noget præcist om batteriets tilstand.

Jeg kan ikke lige finde de korrekte tal, men vil f.eks. råde dig til at
anskaffe den lille handy bog, der hedder El I båden! Den har jeg haft
megen nytte af ...

Det 4. er naturligvis at anskaffe en batterimåler, men i din situation,
ville jeg nok vælge en og/eller flere af ovenstående metoder ...

I en tidligere tråd har man bl.a. drøftet forskellige instrumenters
nøjagtighed og det viste sig, at f.eks. de bedre modeller fra Biltema,
havde en rimelig god præcision, der kan give dig en god indikation af
dit batteris tilstand ...

God fornøjelse

--
Flemming Torp