Sort beg i dieselfilter
Fra : Steen Andreasen

Dato : 08-04-07 11:10

Hej

Jeg har netop skiftet brændstoffiltre på min motor (Volvo Penta 2002), og i
filtret i vandudskilleren var der samlet nogle sorte flager af noget der
ligner beg eller tjære. Er der nogen der ved, hvad det er jeg har fundet??

mvh Steen

Fra : JN-snabela-lightstor~

Dato : 08-04-07 12:54

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i filtret i vandudskilleren var der samlet nogle sorte flager af noget
> der ligner beg eller tjære. Er der nogen der ved, hvad det er jeg har

Hej Steen,

TILLYKKE - du har fået dieselpest

Nå, spøg til side... det lyder ihvertilfælde som det jeg mødte i min nye
gamle båd - og HVIS det er dieselpest er det noget øv at komme af med. Hvis
du kan inspicere diseltankens indhold, så kig efter "fnug" eller
"støvfnuller-agtige" forekomster, sorte klumper og lignende.

Selvfølgelig kan du være heldig, at der i dit tilfælde kun er tale om
almindelig forurening som har samlet sig i klumper - i så fald er det bare
at tømme tanken, rense - samt rensning af slanger o.s.v. - og påfylde ny
diesel.

ER der tale om dieselpest - så findes der glimrende omtale af fænomenet fra
Søværnets side. De blev nemlig ramt af skidtet i nogle af deres store skibe
og måtte rigtigt meget igennem før de kom problemet til livs.

Da jeg så dit indslag fra en anden computer end min normale, kan jeg ikke
her smide links til dig - men har det interesse, så giv lyd.

I sin tid kom der iøvrigt også nogle gode links fra Harding... så hvis han
"lytter" med kan det jo være at han er mere kompetent til at hjælpe.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-07 12:56

Hej Steen,

Det er en ganske almindelig opsamling af diverse
forureningsrester der altid forekommer i dieselolie
sammenblandet med kondensvand. I tanken flyder ofte de sorte
flager og geleklumper rundt i især den nederste del af tanken og
det sætter sig i filtrene og i bunden af vandudskilleren.
Det gør ikke noget om man med års mellemrum renser dieseltanken
evt. ved hjælp af en vacuumoliesuger filtrene bør skiftes årligt
og vandudskilleren tømmes for vandige ansamlinger.
Dieseltanken fyldes helt op om efteråret når båden skal på land,
der skal helst stå olie helt op i påfyldningsslangen. Hermed kan
der ikke dannes kondensvand i tanken gennem vinteren.
Når du fylder diesel på tanken så sæt en gammel nylonstrømpe
over påfyldningsrøret, den vil opsamle megen forurening og kan
smides væk efter brugen.

Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 10-04-07 22:15

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-04-07 04:25

Niels & Astrid tastede følgende:

Jeg har ikke haft dieselpest, men lod mig engang lokke til at købe en
lille flaske norsk "Dieseldyr Bekjemper" for en stor sum penge.
Den ville jeg bruge enten forebyggende eller hvis ulykken skulle være
ude. Jeg fik den aldrig brugt.
Der står på flasken: 30-60 % 2-propanol (karburatorsprit), 10-30%
formaldehyd og 1-5% methanol
Dosering bekæmbende: 1:2000, forebyggende 1:5000, så det er ikke meget
der skal i.
Jeg mener også at have læst et sted at spritten i dieselolien KAN skade
højtrykspumpen, fordi det nedsætter oliens smøreevne, men det ved andre
nok mere om.
Der er i hvert fald stor forskel på 1:50 (2% blanding) og 1:2000 som
der står på flasken.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)