VHF radio - selvstudie
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 05-04-07 17:10

Hej alle

Har sprunget på en bærbar VHF radio som ekstra sikkerhed når jeg er på
vandet i min jolle.

Men jeg har ikke det såkaldte SRC certifikat (eller andet). Nu har jeg
rekvireret teoribogen fra TDC Lyndby Radio.

Spørgsmålet er om man selv må læse pensumet op og så bare indstille
sig selv til eksamen hvor den nu bliver afholdt??

Er der nogen der ligge inde med en gammel opgave så jeg kan se
niveauet ??

Hvad kan man forvente af rækkevidde på en lille 5W sender 1 m. over
vandet? - burde jeg ikke altid kunne fange lyndby radio på kanal 16
eller nærmeste kystradios arbejdskanal ??

Vh Henrik

Fra : TOSB

Dato : 05-04-07 20:12

henrik@bianca27.dk wrote:
> [...]
> vandet? - burde jeg ikke altid kunne fange lyndby radio på kanal 16
> eller nærmeste kystradios arbejdskanal ??

Du kan selv melde dig til eksamen, når du mener, at du kan stoffet.
Når du kan besvare denne prøve med 200 spørgsmål uden at slå op, så kan du
også bestå - vil være min påstand.
Link: http://www.duelighed.dk/vhf/00_1006.htm

Dit sidste spørgsmål - nå nærmeste kystradios arbejdskanal osv. --- det
kommer jo lidt an på, hvor du er , men mon ikke, at det kan lade sig
gøre, hvis du sejler kystnært?

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : TOSB

Dato : 05-04-07 20:15

TOSB wrote:
Supplerende

Her kan du ansøge om kaldesignal og samme sted tilmelder du dig til eksamen
+ indbetaler et gebyr sammen med et foto

http://www.fritidssejler.dk/radio/Ansoegning%20kaldesignal.pdf

Mvh
Torben

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-04-07 06:56

henrik@bianca27.dk skrev den 2007-04-05:

> Hvad kan man forvente af rækkevidde på en lille 5W sender 1 m. over
> vandet? - burde jeg ikke altid kunne fange lyndby radio på kanal 16
> eller nærmeste kystradios arbejdskanal ??

VHF radio rækker principielt så langt som man kan se pga jordens
krumning. I praksis lidt længere.
Hvis der er objekter imellem (f. eks. bakker, skov eller bygninger),
kortere.

Altså jo højere antennerne sidder, jo jængere rækkevidde.
Der var en lille illustrativ tegning engang med 2-3 skibe og en fast
station på jorden og nogle ca. afstande for rækkevidde, men jeg kan
ikke finde tegningen.

Så frit efter hukommelse/erfaring:
Mellem 2 både med antennen 1-2 meter over vandet: ca. 2-4 SM
Mellem 1 båd med antennen 2 m over vandet og en båd med antennen 12 m
oppe: 4-6 SM.
Mellem 2 både med 12 m antenner: op til 10-15 SM.
Mellem båd med 12 m antenne og landstation med antennen 60 m over
havet: 20-30 SM.

Andre forhold spiller også ind: Sendeeffekt, modtagerfølsomhed,
elektriske forstyrrelser og atmosfæriske forhold, der undertiden kan få
rækkevidden til at mangedobles.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : mit navn

Dato : 06-04-07 08:35

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis man skal vide hvor langt en radio rækker, er der 2 faktorer man skal
beregne. Den faktor der først giver for lavt signal er bestemmende for hvor
langgt du kan række.
Den ene faktor er signaldæmpningen gennem luften, og udstyret ned til selve
radioen.
Man tager alle dæmpninger, gennem stiksamlinger, kabellængder osv, og lægger
dem sammen, som ved almindelig høkerregning. ( Fast omkostninger ) Er det en
håndholdt VHF, er det jo hurtigt overstået
Så beregner man signaldæmpningen gennem luften, og lægger den til
signaldæmpningen gennem udstyret. Den er jo afhængig af afstanden. (
Variable omkostninger )
Jeg kan desværre ikke huske signaldæmpningen i luften, som vi skal bruge
her. Der er andre forhold, som skov og lignende, som man også kan tage højde
for, men det gælder jo ikke her. Dog skal man være opmærksom på, at dårligt
vejr, ofte giver dårligt signal.
Måske er der andre, der kan hjælpe med signaldæmpningen gennem luften ?

Den anden faktor, er højden på de enkelte stationer. Der skal, som
hovedregel, være frit melem stationerne.
Hvis du befinder dig 1 m. over havets overflade, kan du se ca. 3,5 km, inden
du når horisonten på havet.
Hvis modparten er 1 m. over havet, kan du så nå dobbelt så langt, altså ca.
7 km.
Hvis du vil regne lidt på det, kan du bruge samme formel som til
kimningsafstand:
Din modparts højde over havet = H1 (i meter)
Din egen højde over havet = H2 ( i meter )
1,92 x ( H1 + H2 ) = afstand ( i sømil )
Hvis du vil bruge det til at beregne en visuel stedlinie, til f.eks. et fyr,
skal du bruge faktor 2,08, i stedet for 1,92, da man derved tager højde for
reflektion i atmosfæren.

Med det, kan du rimeligt hurtigt lave en tabel, for din højde og
signaldæmpningen gennem udstyret, vil sandsynligvis altid være den samme.
Med f.eks. autocad, kan du ret hurtigt lave en grafik, hvor du kan aflæse
afstandene.

Fra : Per

Dato : 06-04-07 08:46

henrik@bianca27.dk wrote:
> [...]
>
> Men jeg har ikke det såkaldte SRC certifikat (eller andet). Nu har jeg
> rekvireret teoribogen fra TDC Lyndby Radio.

Behøver man overhovedet licens/certifikat, hvis radioen kun skal bruges i
nødsituationer ?

Man kan vel næppe straffes for at have kaldt på hjælp, hvis man er ved at gå
ned ?

/Per

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-04-07 08:55

Nej man skal bare sætte et klistermærke på den, hvor der står den kun må
bruges i nødstilfælde.

Men det kunne jo være du en løb tør for benzin, og så er det jo ærgerligt at
skulle gøre sig til forbryder for at høre de nærtliggende både om man kan
købe 5 liter.

Det er supernemt. Ældfre utekniske pensionist kvinder kan består. Så kan I
også.

Køb bøgerne. LÆs dem et par gange medens man løber alle testspørgsmålene
igennem på www.duelighed.dk, så er I sikker på at bestå.

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 06-04-07 09:11

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> kan I også.
>
> Køb bøgerne. LÆs dem et par gange medens man løber alle

Nemlig - ja
Prøven er jo multi choice og er opdelt i kategorier, hvor man må have en del
forkerte svar. Dog er du kun plads til 2 fejlskud i kategorien DSC, så lige
netop omkring DSC er der måske grund til at læse mere end et par gange.

Mvh
Torben

Fra : TOSB

Dato : 06-04-07 10:09

Per wrote:
> [...]
> bruges i nødsituationer ?
>
> Man kan vel næppe straffes for at have kaldt på hjælp, hvis man er

Jeg må tilstå, at det også var min filosofi før, jeg tog SRC-beviset.
Det er det sådan set stadig på et eller andet niveau.
Min kone har ikke certifikat, men må godt betjene radioen efter mine
instrukser, men hvad nu hvis jeg er røget i baljen. Så kalder hun nok på
hjælp. Jeg har af samme grund anskaffet en ny VHF m/DSC, der skal monteres i
båden og kobles til GPS´en, så hun i en sådan situation bare kan trykke på
den røde knap.
At jeg så selv for nyligt blev ramt af en blodprop i hjernen, har fremmet
denne proces (og jeg bestod trods nævnte skade, så det er ikke kun ældre
ikke teknikkyndige kvinder, der kan klare prøven - Bjarke

Når og hvis det går galt, er det ikke sikkert, at SOK kan nå at klare
ærterne. Det kunne lige så godt være en båd lige i nærheden, men hvad nu
hvis denne båd bare har en VHF, der kun er til brug i nødsituationer
(slukket og lukket)?
Jeg tror, at det er et stort problem, at der er rigtigt mange, der har VHF
ombord, men at den netop er slukket, fordi den kun skal bruges i en
nødsituation (og fordi man ikke har certifikat og dermed ikke rigtigt tør at
bruge den).
Vi har pligt til at hjælpe, hvor vi kan, men kan jo ikke hjælpe nogen, hvis
vi ikke lytter med på radioen.

Udover det så er mobiltelefonen nu ikke at foragte, når man sejler kystnært.

Mvh
Torben

Fra : Ivar Holm

Dato : 06-04-07 11:01

I "Tekniske navigeringsmidler" af Edvin Fischer, Robert Jensen og Svend
Nielsen (1970 - side 169) er den teoretiske radarsynsvidden i sømil udregnet
således:

Radarsynsvidden = 2,2 x ( ?H + ?h)

Hvor H og h er henholdsvis egen antennehøjde og målets højde i meter.

Det må være den samme formel, der gælder for andre radiobølger.

Teorien kan imidlertid ikke bruges til meget, hvis man forgæves står og
taster på sin VHF.

I praksis har jeg oplevet, at høre VHF på Bornholm fra Kattegat, og se det
meste af Østersøen på et radarbillede. (Superrefraktion)

Radiodækning kan næppe betegnes som nogen eksakt videnskab

Ivar Holm

Fra : Ivar Holm

Dato : 06-04-07 11:08

Jeg kan se, at mailprogrammet har lavet mine symboler for kvadratrod om til
spørgsmålstegn i formlen.

Ivar Holm

Fra : Jan

Dato : 06-04-07 14:24

Fri, 6 Apr 2007 12:01:18 +0200, "Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk>;
<46161a70$0$929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Det må være den samme formel, der gælder for andre radiobølger.

Kun for dem, der ikke kan følge jordens krumning (dvs, den gælder for
lys og anden elektromagnetisk udbredelse ned til en frekvens rundt om
de 30 MHz), men specielle atmosfæriske forhold giver kan dog give
længre rekkevidder.
Vi kunde for kort tid siden se danske UHF fjernsynssignaler via
antenne (position cirka 90 nautiske mil ENE for Skagen), og hører ofte
Lyngby på VHF i vores skib (antennehøjde 12 m)
--
/Jan
<jan@jpharo.net>