hub på router
Fra : Jon Loldrup

Dato : 04-01-01 22:56

kan man sætte en 4ports-hub direkte på en adsl-router, og så har man
en router med 4 porte i stedet for 1?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-01-01 23:42

On Thu, 04 Jan 2001 22:55:33 +0100, Jon Loldrup <loldrup@mail.dk>
wrote:

> kan man sætte en 4ports-hub direkte på en adsl-router, og så har man
> en router med 4 porte i stedet for 1?

Næ, så har man en router plus en 4-ports hub...

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-01-01 02:21

>Næ, så har man en router plus en 4-ports hub...

Men giver det samme funktionalitet som HVIS man havde en 4-ports
router? Det er jo ligesom det der er interessant, ik'?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-01-01 07:12

On Fri, 05 Jan 2001 02:20:46 +0100, Jon Loldrup <loldrup@mail.dk>
wrote:

> Men giver det samme funktionalitet som HVIS man havde en 4-ports
> router? Det er jo ligesom det der er interessant, ik'?

Nej, det giver samme funktionalitet, som når man har en router
plus en 4-ports hub...

Hvad er det i virkeligheden, du spørger om, Jon? Hvad er det
egentlig, du ønsker at opnå?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 05-01-01 18:26

> Nej, det giver samme funktionalitet, som når man har en router
> plus en 4-ports hub...
>
> Hvad er det i virkeligheden, du spørger om, Jon? Hvad er det
> egentlig, du ønsker at opnå?

Hvad er dog det for et svar, Kære Asbjørn? Det er da helt tydeligt at manden
mener at han vil benytte routeren til at kunne koble andre computere til.
Når der ikke findes flere porte i routeren, vil han forsøge at sætte en hub
imellem så alle computere kan få adgang til nettet. Hvor svært kan det være?

Og svaret er "ja, du kan godt forbinde en hub til en router i princippet -
men hubben skal kunne håndtere samme hastighed som routeren. Det nytter ikke
at sætte en 100 Mbps hub på en 10 Mbps router uden en switch. Derfor er det
på mange måder bedre at benytte sig af en switch direkte, hvis den har nok
af porte til formålet."

--
ahw

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-01-01 22:17

> [...]
>Når der ikke findes flere porte i routeren, vil han forsøge at sætte en hub
>imellem så alle computere kan få adgang til nettet.

Korrekt

> [...]
>på mange måder bedre at benytte sig af en switch direkte, hvis den har nok

Min hub er en 100/10, står der på æsken. Kan den så ikke bruges på en
10 mb ADSL-router? (cisco 677)

Et andet spørgsmål: er cybercity's 1meg-modem en router eller et
adsl-"modem"?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 05-01-01 22:43

"Jon Loldrup" <loldrup@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt

> Min hub er en 100/10, står der på æsken. Kan den så ikke bruges på en
> 10 mb ADSL-router? (cisco 677)

Det skulle jeg da mene!

> Et andet spørgsmål: er cybercity's 1meg-modem en router eller et
> adsl-"modem"?

spørg CC - jeg har fornylig set på deres hjemmeside om at de vil udskifte
deres 1meq-modems med en router- men jeg så kun ganske flygtigt på det - til
gengæld noterede jeg mig at de i deres forklaringer omkring det at kunne
dele flere computere med en internetforbindelse har en illustration, hvori
de viser, at en hub eller en switch er koblet op til deres router.

Deres hjemmeside har i øvrigt en hel række forklaringer omkring deres
produkter -måske du skulle søge der?

--
ahw

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 05-01-01 22:46

"Jon Loldrup" <loldrup@mail.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld - jeg glemte lige at henvise dig til Bo Elefsens indlæg i denne
gruppe, hvor han fastslår:

"CC's router understøtter 10/100 mbit. Køb en 100 mbit hub, den kan fås fra
450 kr. så er du i hvert fald sikret
rigelig med fart."

Og jeg formoder at han har undersøgt det.

--
ahw

Fra : Bo Elefsen

Dato : 05-01-01 23:37

Jep det har jeg, kører selv med det og det funker fint!!!!

Fra : steenge@my-deja.com

Dato : 06-01-01 23:02

In article <935feu$9qi$1@news.inet.tele.dk>,
"arne h. wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote:

> [...]
denne
> gruppe, hvor han fastslår:
>
> "CC's router understøtter 10/100 mbit. Køb en 100 mbit hub, den kan

- Mellem de andre computere ihvert fald

Om du ser med 10 eller 100 mbit ud i 256kbit kan vist være ligemeget

Mvh Steen

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-01-01 01:20

Jon Loldrup <loldrup@mail.dk> writes:

> Min hub er en 100/10, står der på æsken. Kan den så ikke bruges på en
> 10 mb ADSL-router? (cisco 677)

Jo! Cisco 677 kan køre 100 Mbps fuld duplex på LAN-siden.

> Et andet spørgsmål: er cybercity's 1meg-modem en router eller et
> adsl-"modem"?

Det er en brigde, altså ganske som et analogt modem.
Altså er det den computer du slutter til det, som får
den offentlige IP-adresse og ikke en router som med
Cisco-fætteren.

--
Jacob
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-01 01:36

On Fri, 5 Jan 2001 18:26:09 +0100, "arne h. wilstrup"
<ahw@ahw.dk> wrote:

> Hvad er dog det for et svar, Kære Asbjørn?

Det er oprigtigt ment. Jeg opfatter en 4-ports router som noget
helt andet end en 1-ports router plus en hub.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-01-01 13:52

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det er oprigtigt ment. Jeg opfatter en 4-ports router som noget
> helt andet end en 1-ports router plus en hub.

Det er det også. En 4-ports router må være en router der binder 4
forskellige logiske netværkssegmenter sammen.En 1-ports router plus en
hub samler bare en mængde computere i elektrisk i det samme logiske
netværkssegment.

--
Morten Boysen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-01-01 23:02

On Sat, 06 Jan 2001 12:51:58 GMT, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

> En 4-ports router må være en router der binder 4 forskellige logiske
> netværkssegmenter sammen. En 1-ports router plus en hub samler bare
> en mængde computere i elektrisk i det samme logiske netværkssegment.

MPE.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 07-01-01 11:11

> Det er oprigtigt ment. Jeg opfatter en 4-ports router som noget
> helt andet end en 1-ports router plus en hub.

Det har du da helt ret i - jeg mener blot at han som privatmand med et
enkelt behov ikke behøver alt den viden om tingene - han vil blot kunne få
sat nogle forbindelser sammen med en anden computer - derfor er det
fuldkommen ligegyldigt om der er en teknisk spidsfindig forklaring på de
forskelle.

En fireports router er også væsentligt ´dyrere end en en-ports router og en
4-ports hub, skulle jeg mene. Alene det forhold, at han er privatkunde, at
han kun har et beskedent behov burde måske have fået en klokke til at ringe
hos dig og komme med den enkelste forklaring - til et firma ville dit svar
have været mere relevant.

--
ahw

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-01-01 09:14

"Jon Loldrup" <loldrup@mail.dk> wrote in message
> kan man sætte en 4ports-hub direkte på en adsl-router, og så har man
> en router med 4 porte i stedet for 1?

Der er ingen hub i routeren.

Der er tale om en ethernet port der med et krydskabel kan sættes direkte i
en PC.

Du kan købe fx. en 4 ports hub, så skal du anvende alm. RJ45 twisted pair
kabel fra routeren til hubben. Men i det hele taget så har du bare en hub
med 4 porte hvoraf routeren tager den ene af dem.

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-01-01 12:33

"Jon Loldrup" <loldrup@mail.dk> wrote in message
> kan man sætte en 4ports-hub direkte på en adsl-router, og så har man
> en router med 4 porte i stedet for 1?

Lad os lige tage den fra starten igen... :)

Du har en router. Den kan du forbinde direkte til en computer med et
"cross-kabel".
Alternativt kan du forbinde routeren med en hub eller switch med et
"patch-kabel". Hvis du gør det kan du tilslutte flere computere til hubben
eller switchen via patch-kabler.
Altså, med en 4-ports hub kan du tilslutte 3 computere (den ene port bruger
routeren).

Det eneste du skal være opmærksom på her er vel, at hver computer skal have
forskellige IP-adresser. Hvis du beder dem om at finde en automatisk
tildeler routeren sikkert en passende. Øvrigt problematikker i forbindelse
med denne løsning er en større diskution, som slet ikke handler om hubs og
switches, men om TCP/IP og NAT.

Cross-kabler og patch-kabler har mange navne. Hovedsagen er at cross-kabler
er "krydset", og patchkabler ikke er. Den eneste forskel er, hvordan
stikkende er sat på ledningen.
Hvis du har en cross-kabel du gerne vil bruge til routeren kan du sætte
denne i huben "uplink" port, hvis der er sådan en.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bo Elefsen

Dato : 05-01-01 23:40

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med denne løsning er en større diskution, som slet ikke handler om hubs og

Routeren kan sættes op til både at fungere som dhcpserver ( default fra
CC ), og som klient, det kan også ses af den dokumentation som følger
routeren...