Jeg håber I er tilfreds
Fra : John

Dato : 03-07-01 08:58

Hej Gruppe

I noget tid har min kæreste meget intenst fulgt alle jeres indlæg i denne
gruppe - og rigtig gættet nu skal vi også have kat !!!!

Hun vil gerne have en rød hunkat men det er som bekendt ikke så nemt...

Så er mit spørgsmål : Kan det ikke være ligemeget hvilket køn det er - hvis
man får fjernet klodserne på en han...

Vi bor i lejlighed med en lille altan - men det skulle helst være sådan at
den kan få en sele på og så komme med, når vi skal nogle steder
(familiebesøg mv. ) er det et ønske der er umulig eller kan det lade sig
gøre at vende katten til det...

Håber der er nogen der har nogle gode forslag...

MVH

John
(lidt irriteret over at fruen fandt denne gruppe

Fra : Katrine

Dato : 03-07-01 09:31

Hej John

Din stakel, min kæreste var heller ikke meget begejstret da jeg skulle
have kat, men han er nu totalt omvendt for de er jo så søde.

Jeg synes af nylig erfaring at i skal overveje to katte med det samme.
To katte larmer mere end en når de leger sammen, men de har så meget
glæde af hinanden. Jeg synes også at i skal få en kat neutraliseret
ligegyldigt om det er en han eller hun. Derved undgår i uønskede
killinger og at hankatten strinter. Jeg har selv en han og hun kat.
Pigen er ikke steriliseret endnu, da hun kun er en baby, men det kommer.

Angående familiebesøg, hvis i skal rejse eller lignende så anskaf jer en
transportkasse. Det kan godt være at katten brokker sig lidt, men så er
der styr på den og den er mere tryg. Jeg har selv en transportkasse
stående i stuen til misserne, derfor er de heller ikke bange for den og
jeg har ingen problemer med at transportere dem i kassen. Med hensyn til
sele, min den gamle kat, som er omkring et år går gerne tur i selen, men
det er den som bestemmer tempoet og hvorhen, så hvis i har et mål med en
tur er transportkassen altså bedre. ”Gå aldrig tur med katten, det
ender med at den går tur med dig.”

Hvis i vil have en rød kat, findes der en race, som hedder Rød Europé,
men det er der sikkert andre her på siden som ved meget mere om.

Held og lykke.
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : John

Dato : 03-07-01 10:00

Hej Katrine

Jeg takker for dit svar

Vi har snakket om at få den/dem fra dyrenes Beskyttelses kattehjem - men er
i tvivl om det er en god iden.... Eller om vi skal finde dem hvor de har
været hos deres mor!

John

<6of07.3089$c63.272383@news000.worldonline.dk>...

Fra : Katrine

Dato : 03-07-01 10:42

Hej igen

Personligt synes jeg at det er en god ide. Begge mine katte kommer fra
kattens værn i Ålborg. Den store fik jeg for 1½ mdr. siden. Da var den
omkring 10 mdr. og var indleveret fordi ejeren ikke kune have den mere.
Den lille fik jeg i lørdags. Den er 12½ uge og havde været hos sin mor
indtil torsdag, tror jeg. Den var indleveret fordi en familie havde
overskud af killinger - Den er totalt bedårende, men det er de vel altid
i den alder. :)

I skal være opmærksom på at hvis i får katte fra kattens værn
forpligtiger i jer til at få den/dem neutraliseret, hvis de ikke
allerede er det. Jeg ved ikke om det også gælder andre steder. Endnu en
ting, hvis i får en stor kat, skal i være opmærksom på om den er vant
til at være inde eller udekat. En udekat kan have svært ved at være
indekat. Hvis i får en killing er det ikke det store problem, da de
vender sig til meget i den alder.

\Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J.L

Dato : 03-07-01 10:58

Supergod ide. Vores ene kat hentede vi på Kattens Værn i Aalborg da han var 2,5
år gammel, og han har vist sig at være en drøm af en kat! Meget forsigtig i
starten ...og nu er han som en stor kælen klat smør bare man ser på ham. En del
af kattene på kattehjemmene er voksne katte, hvor man ved noget eller intet om
deres fortid, andre er killinger - nogle har haft 12 uger med mormis andre
måske kortere eller længere tid. Det varierer, men I kan jo spørge.
Hvis I finder killingerne hos folk der ikke er seriøse opdrættere, så vær
opmærksom på hvor gamle killingerne er når I kan hente dem (min. 12 uger), om
de er vaccinerede osv. En kat fra fx Kattens Værn er dyrlægekontrolleret, så I
ikke risikerer at stå med en dødssyg kat i løbet af no time. Henter i
killingen/katten på et kattehjem, så hjælper I med at løse problemer, og
køber/får I killingen hos folk der bare ikke gider lade deres hunkat
sterilisere, ja...så er I efter min mening med til at lade dem forblive i troen
om, at det er helt ok at lade kattene formere sig uhæmmet. Rådgivningen er også
god på kattehjemmene, hvilket egentlig ikke er helt uden betydning heller.
Held og lykke
-Gitte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-07-01 17:39

Hej John!
Jamen det er da fedt at din kæreste har fulgt med her i gruppen,
så ved hun jo allerede (næsten) alt om katte *smil*. Desværre er
der jo en del der tager sagerne den anden vej rundt, først katten,
så informationen. Jeg tror I allerede er godt på vej til at blive gode
katteslaver!

> Hun vil gerne have en rød hunkat men det er som bekendt ikke så nemt...

Nej, de er ikke så almindelige blandt huskatte, men hos visse racer
er det ret almindeligt med røde huskatte.

> Så er mit spørgsmål : Kan det ikke være ligemeget hvilket køn det er - hvis
> man får fjernet klodserne på en han...

Joh...det vil mange sikkert skrive under på. Kastrerede hankatte er
vidunderlige kælekatte, og så er man ude over dyre sterilisationer,
larmende løbetider, uønskede killinger osv.

> [...]
> den kan få en sele på og så komme med, når vi skal nogle steder
> (familiebesøg mv. ) er det et ønske der er umulig eller kan det lade sig

Det kan man sagtens vende den til, faktisk vil den nok elske det. Eneste
problem kan være at den bliver så glad for det, at den vil plage om gåture
ret ofte, også derhjemme.

> Håber der er nogen der har nogle gode forslag...

Hihihi, jooo.... jeg har jo en vidunderlig rød hankilling til salg her udenfor
København. Han bliver 3 måneder i slutninger af august. Hans mor kan I
se her, sammen med vækstkuver osv. http://www.kishka.dk/fie.html Hvis
I er interesserede, kan jeg lægge et par billeder ud af "Klipsen" som han
hedder lige nu.

Hilsen Dorthe ( - og de 4 terrorister, der nu har lært at forcere siderne af
den kravlegård der skulle have holdt på dem i endnu 2 uger ! ).

Fra : Jan R.

Dato : 04-07-01 07:51

Hej John.
Du skal nu ikke være så ked af at fruen fandt denne gruppe... det sparer dig
for at høre en masse ævlen, bævlen om missekatten, når den først er i hus
Her kan hun nemlig få afløb for alle sine frustrationer, få nogle at
glæde sig med og sørge med - og lære andre at kende, som er mindst lige så
"bindegale" *sss*... jooooh katte-ng er bare den bedste for katte-freaks og
deres mænd!!!
Er grov nu, men ved at der afholdes katte-kom-sammen for Københavnsområdet
på torsdag - dét var måske noget for fruen at deltage i??? I kan evt tage
kontakt til Ann Rudbeck her fra gruppen... se efter indlæg fra hende.
Held og lykke med at finde den helt rigtige røde misser - og måske en lille
legekammerat til den ?? Brug endelig internaterne, de er pt ved at blive
oversvømmet med killinger og forladte katte :(
Mvh Jan (Ann K's mand)

Fra : John

Dato : 04-07-01 12:06

Hej Jan

Det er da også udemærket at hun læser i gruppen - problemet er bare at
tanken om at få en kat mens vi bor i lejlighed var snakket til ende - indtil
hun fandt denne gruppe - Så "ombestemte" vi os og skal nu anskaffe et sådan
kræ..

Men det skal nok gå - Hun kommer fra et hjem hvor de altid har haft 2 katte.

Er der forresten nogen der har et udkast til en turnusordning ang. tømning
af bakke mv. (eller skal jeg ansøge om alle vagterne

Mht mødet i Staden så kommer vi/hun nok ikke - vi bor nemlig i Nykøbing F.
(Falster til dem der er tvivl) men tak alligevel

MVH

John

<3b42bd0b$0$2138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Jan R.

Dato : 04-07-01 14:35

Hej John.
>Er der forresten nogen der har et udkast til en turnusordning ang. tømning
af bakke mv. (eller skal jeg ansøge om alle vagterne

<> Ja da, men du vil ikke kunne lide den!
Hun looooover at "Det skal _jeg_ nok klare!" - og så tømmer _du_ bakken de
næste 15 år!
Men når nu I er ved det - så anskaf hellere to katte. Det er, hvor utroligt
det end lyder, mere skånsomt overfor møblerne.... Og så meget ekstra kommer
der heller ikke i bakken *G*
Mvh Jan

Fra : John

Dato : 05-07-01 07:00

Hej Jan

Jeg regnede også med at det var det svar jeg fik....
Der er nok ikke andet at gøre end at tørre øjnene...

Men vi har fulgt dit og andres råd om at anskaffe 2 katte...
De blev bestilt i går hos Dyrenes Beskyttelse (mellem Horreby og
Stubbekøbing på Falster)
Men de er først gamle nok om tre uger .... Så det bliver sikkert nogle lange
uger (for mig)....
Men jeg er sikker på at Lise (fruen) nok skal skrive en masse indlæg i denne
gruppe - jeg har da også måtte love at lave en hjemmeside så alle disse
mennesker kan se killingerne....

Er der forresten nogen der kender et godt sted hvor man kan købe klatreting
o.lign. til dyrene?

MVH

John
<3b431bbb$0$365$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Fie & Christian

Dato : 05-07-01 08:43

Hej John

(snip)
> Er der forresten nogen der kender et godt sted hvor man kan købe
klatreting
> o.lign. til dyrene?

De rigtig dejlige klatretræer er lidt hidsige i prisen, hvis man køber dem
fra nye af. Du kan prøve at kigge på auktioner på nettet og finde et godt
brugt et måske. Ellers er der likita på nettet (www.likita.dk) De er en
smule billigere og meget søde til at hjælpe dig med at konstruere det helt
rigtige træ. Derudover er der flere i gruppen som har lavet deres egene
klatre-træer og du kan sikkert få udførlige beskrivelser fra dem

Hilsen
Fie (-som var så heldig at naboen flyttede og ikke havde plads til sit
gulv-til-loft meget lækre klatretræ, og fik det for en slik! Hendes 2 perser
katte havde næsten aldrig ligget i det.............nogen der sagde noget om
lidt dovne persere?)

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-07-01 16:32

"Fie & Christian" <cbo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:tVU07.5665$DJ5.418696@news010.worldonline.dk...
> [...]
> smule billigere og meget søde til at hjælpe dig med at konstruere det helt

En lille korrektion De er faktisk en hel del
billigere end Kattens No. 1 og kvaliteten er langt
bedre og så er der flere kombinationsmuligheder.
Kan absolut anbefales.

--
Hilsen Helle
As every cat owner knows, nobody owns a cat.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-07-01 20:20

Hej John og Frue

Har i kigget på denne side
http://www.cats-cats.dk/steenbergs_killinger_2.htm

Der er røde katte både hunner og hanner

Hilsen
Joan *som har den dejligste røde hankat *

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-07-01 21:16

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9hvq5u$lpl$1@sunsite.dk...
> Hej John og Frue
>
> Der er røde katte både hunner og hanner
>
> Hilsen
> Joan *som har den dejligste røde hankat *

<> ups det undrer mig .. har nemlig altid hørt at røde katte er sikre hankatte og de skildpaddefarvede sikre hunkatte ... men det er måske så forkert ??

MVH Ami

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-07-01 21:27

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

<> ups det undrer mig .. har nemlig altid hørt at røde katte er sikre
hankatte og de skildpaddefarvede sikre hunkatte ... men det er måske så
forkert ??

MVH Ami

Ikke desto mindre bliver der reklameret med røde katte af begge køn.

Hilsen
Joan

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-07-01 21:50

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9hvu3o$7oi$1@sunsite.dk...
> Ikke desto mindre bliver der reklameret med røde katte af begge køn.

<> ja men jeg overgiver mig når det drejer sig om røde katte af begge køn

hilsen fra Ami

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-07-01 22:03

[...]

Hej Anne-Marie

Det er både rigtigt og forkert...
Det er nemlig rigtigt, at skildpaddefarvede (2-farvede, dog undtaget dem,
som er med hvidt - altså fx en sort/hvid da det er nogle helt andre gener,
og 3-farvede - her inkl. dem, som er med hvidt, fx sort/rød/hvid) i 99,999%
af tilfældende er hunkatte.
Men hunkatte kan sagtens være helt røde - dog er der typisk færre af dem,
fordi de statistisk er sværere at få...

Alt dette skyldes, at rød - hos de fleste katte, enkelte racer undtaget - er
kønsbundet... (her følger længere forklaring... spring den over hvis I synes
det er uinteressant :

Det røde farvegen O (for Orange) er kønsbundet til hunkattens X-kromosom,
som hunkatte altså har to af, og som hankatte kun har ét af. En hunkat har
således kønskromosom-sammensætningen X-X-, hvor en hankat hedder X-Y. At
O-genet kun knytter sig til kønskromet X er simpelthen fordi Y-kromosomet er
for lille til at kunne have noget "hægtet" på!
En helt almindelig sort hunkat har så sammensætningen XoXo - de små o'er
betyder, at katten er ikke-rød - en sort hankat ville så have kombinationen
XoY - igen en ikke-rød hankat. Da hannen jo kun har et X-kromosom betyder
det så til gengæld, at hvis han har sammensætningen XOY, så _er_ han rød. Og
her er det så, at hunkattene begynder at skille sig ud... De har nemlig
muligheden for, at have ikke kun 2 kombinationer (som hankattene - XoY eller
XOY), men istedet 3 - XoXo, XOXo og endelig XOXO.
XOXo er altså et rødt gen og et ikke-rødt gen = hunkatten er
skildpaddefarvet (eller tortie, som det også kaldes), og en XOXO, som så er
to gange rødt gen, betyder at hunkatten er rød.

Og hvorfor er det så sværere at få en rød hun... Jo, fordi det for det
første kræver, at man parrer en enten skildpaddefarvet (tortie) eller rød
hunkat med en rød hankat - hvis man parrer en rød hun og en rød han, så er
man 100% sikker på kun at få røde hunner og hanner (vi glemmer lige at der
også er noget der hedder fortynding, for ikke at forvirre endnu mere!),
fordi hankatten garanteret vil give alle hunkillingerne sit XO-kromosom, og
da hunkatten jo "hedder" XOXO, så kan også den kun give et XO videre = alle
hunkillinger bliver XOXO.
Er hunkatten derimod tortie (XOXo), så kan den jo aflevere _enten_ et XO
eller Xo, hvilket giver mulighed for at killingerne bliver enten XOXO (røde)
eller XOXo (tortie) - dvs. statistisk set 25% chance for røde hunner, når vi
satser på at der er 50/50 fordeling mellem hanner og hunner, og så igen
50/50 fordeling mellem om det er et XO eller Xo, der bliver givet videre.

Og hvorfor skrev jeg så, at hunkattene kun i 99,999% er
skildpaddefarvede... - jo, fordi naturen somme tider ikke vil som genetikken
foreskriver - der findes eksempler på, at hankatte kan være tortie, men så
er det - for det meste - fordi de har en kromosomfejl som gør, at de har
kombinationen XOXoY - altså et ekstra sæt X- tilføjet. Disse er som oftest
sterile pga. det ekstra hunlige kønskromosom, men der faktisk eksempler på
avlsdygtige tortie hankatte!

Ok, håber I forstod det - hvis I altså overhovedet nåede så langt... men så
er "lektionen i farvegenetik - kønsbunden rød" altså også slut for i dag

Mvh. Camilla

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-07-01 22:14

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse news:9hvvtc$1beg$1@news.cybercity.dk...
> Ok, håber I forstod det - hvis I altså overhovedet nåede så langt... men så
> er "lektionen i farvegenetik - kønsbunden rød" altså også slut for i dag
>
> Mvh. Camilla

Hej Camilla!

Tak for et spændende indlæg om farve og genitik .. absolut værd at læse ... og jeg blev rigtig meget klogere af dit indlæg ...

MVH Ami

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-07-01 15:05

d. 04/07/01 23:03 skrev Camilla Scharff på camischa@jubiimail.dk i artiklen
> [...]

> er "lektionen i farvegenetik - kønsbunden rød" altså også slut for i dag

hej Camilla

Helt forståeligt, meget oplysende. Den vil jeg gemme
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 05-07-01 18:17

Hej Camilla

Tak for en meget god lektion *S*
Så blev jeg det klogere, men håber ikke jeg bliver hørt i det *G*

Hilsen
Joan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-07-01 21:34

Hej Joan

Ikke fordi jeg ikke sætter pris på, at du formidler links mv til den type
katte, som folk gerne vil have, men liiige netop denne "opdrætter" er jeg
ikke helt sikker på, at jeg vil tilskynde folk at købe hos... Forstå mig
ret - vedkommende "opdrætter" 6 (7?) forskellige racer, og med de priser som
jeg ved han tager for både killinger og parringer mv., så er det IMO ikke et
opdræt, men en avler... Og der er for mig _stor_ forskel!
En opdrætter er en, som forsøger at tilføre/"forbedre" racen - altså
omhyggeligt udvælge sine avlskatte - hvilket også indebærer, at man undlader
at opdrætte på katte med forskellige defekter, sortere købere (det gør
Steenberg sikkert også, sorterer altså) og - ikke mindst - være forberedt på
et dundrende underskud i og med at det er ren hobby.
En avler er en, som gør det "for pengenes skyld" - altså som i princippet er
ligeglad med hvordan kattene ser ud i forhold til standarden, om den har et
haleknæk (en defekt) som den ikke må have osv. og "bare" parrer mere eller
mindre tilfældige katte sammen og håber på det bedste.
Dette er mine "private" definitioner - dog ved jeg, at andre har samme
definitioner, så måske de bliver "standard"

Og det skal også lige siges, at jeg *kender* omtalte opdrætter fra
udstillinger mv., da vi "opdrætter" samme type katte (+ han så også bare har
en 5-6 andre racer). Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at manden er meget
glad for sine katte - han har bare FOR mange til at de - efter min mening -
kan blive ordentligt socialiserede mv.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Joan Frederiksen <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hvq5u$lpl$1@sunsite.dk...

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-07-01 21:37

Hej Camilla

Takker for oplysningen *S*

Er kun glad for indskydelser af den slags, for så bliver jeg også selv det
klogere.

Hilsen
Joan