Placering af indhold og tolkning af scroll~
Fra : Malene Maare

Dato : 14-04-07 12:49

Hej,

Jeg har to problemer, jeg håber I kvikke hoveder kan hjælpe med.

1. Placering af indhold.
Hvis man kigger på siden
http://www.doriskarloff.dk/gitz/galleri.html i hhv. Explorer,
Firefox og Opera så placerer Explorer indholdet helt fra top (som
også defineret) mens Opera og Firefox skubber indholdet lidt ned,
så der kommer en topmargin på. Det influerer på submenuen til
højre i topbaren (Grønland - Cristians Ø ....). Nogen ideer til,
hvordan jeg kan styre det, så det vises ens?

2. Jeg har styret thumbs og store billeder vha. javascript og en
styling. Explorer viser det korrekt, mens Firefox kun giver plads
til et billede pr. række og Opera helt udelukker scrollbaren, så
de små thumbs flyder ned over hele siden. Nogen ide til hvad jeg
kan gøre der for at få de andre browsere til at vise det samme
som IE? Vigtigst her er at få Opera til at sætte scrollbar på!

Du kan se mit stylesheet på
http://www.doriskarloff.dk/gitz/style/gitz.css

På forhånd tak
Malene

www.doriskarloff.dk
Fjern NOSPAM fra min mail for at skrive direkte.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-04-07 14:43

On 14 Apr 2007 11:49:02 GMT, Malene Maare <malenemaareNOSPAM@gmail.com>
wrote:

> [...]
>højre i topbaren (Grønland - Cristians Ø ....). Nogen ideer til,
>hvordan jeg kan styre det, så det vises ens?

Lyder som om du skal nulstille padding og margin. Placér dette øverst i
dit stylesheet:
html, body {
margin:0;
padding:0;
}
- og evt. andre steder, hvor der ikke specifikt er angivet en
margin/padding.
Forskellige browsere har forskellige default-værdier for fx margin og
padding.

Prøv også at kigge på dine border-værdier.

Ikke testet.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Malene Maare

Dato : 14-04-07 18:23

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lyder som om du skal nulstille padding og margin. Placér dette øverst i
> [...]

Det hjalp desværre ikke. Jeg havde allerede margin:0;
men det hjalp ikke at adde padding, desværre.

> Good luck!
Men tak alligevel!

Vh Malene

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-04-07 23:15

On 14 Apr 2007 17:22:39 GMT, Malene Maare <malenemaareNOSPAM@gmail.com>
wrote:

>Det hjalp desværre ikke. Jeg havde allerede margin:0;
>men det hjalp ikke at adde padding, desværre.

Prøv at fjerne:

- ser ud til at hjælpe, men lige hvorfor ...?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-04-07 16:14

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv at fjerne:
>
> - ser ud til at hjælpe, men lige hvorfor ...?

Tror måske det har noget at gøre med at det meste af resten af siden er
absolut positioneret.
er udenfor - og placeres så i det normale flow for dokumentet - som godt
kan være et sted hvor det faktisk er i vejen..

Birger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-04-07 14:58

Malene Maare wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> kan gøre der for at få de andre browsere til at vise det samme
> som IE? Vigtigst her er at få Opera til at sætte scrollbar på!

Jeg kan ikke lige svare på første del af dit spørgsmål.
Anden del har jeg et forslag til.
overflow-y er en MS opfindelse og findes ikke, selvom det virker i
IE.
Brug overflow i stedet.
I øvrigt bør du validere både HTML og CSS, så kan du finde den slags
selv.. ;>)

Birger

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-04-07 15:19

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> skrev :

>overflow-y er en MS opfindelse og findes ikke, selvom det virker i
>IE.

Virker nu vidst i de fleste moderne browsere og skulle komme med
i CSS 3.0.

Men det er da ikke med i CSS 2.1, det er korrekt.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-04-07 17:17

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Virker nu vidst i de fleste moderne browsere og skulle komme med
> i CSS 3.0.
>
> Men det er da ikke med i CSS 2.1, det er korrekt.
>
> --
> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)

Virker ikke i Opera, og det var hvad der blev spurgt om.
Du kan selv spørge Ham...

Birger

Fra : mc´eren

Dato : 16-04-07 19:23

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
ja ja ja millioner tror på gud, jesus, muhammed, allah og og havd de nu
hedder
og millioner tror på små grønne mars mænd men hvem har nogensinde set nogen
af ?? INGEN
og det er der heller aldrig nogen der kommer til.

og dem som mener at islam er den eneste og sande religion skulle have
stukket
en STOR, FED OG TYK amerikansk raket op i røven, hvor på der står :
FUCK MUHAMMED.

(René 1962, vers 1 og 2)
Ateist ikke troende

Fra : Malene Maare

Dato : 14-04-07 18:26

> [...]
> Anden del har jeg et forslag til.
> overflow-y er en MS opfindelse og findes ikke, selvom det virker i

Super!
Nu er der også scroll i Opera.
Tusind tak!

/Malene

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-04-07 22:30

Malene Maare skrev:

> mens Opera og Firefox skubber indholdet lidt ned,
> så der kommer en topmargin på.

Prøv at flytte <div id="logo"> op før <div id="ramme">
og centrer den på samme måde, så behøver du slet
ikke position:absolute;

Så er der bare nogle andre småting der skal rettes
til bagefter, men det ser du hurtigt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk