Databaser
Fra : Rune Jensen

Dato : 13-04-07 17:09

Jeg skal til at bruge databaser i asp, da jeg skal lave oversigt over
formentlig omkring 100 billeder med beskrivelser. Jeg har adgang til både
Access og MySQL, iflg. UnoEuro. Hvilken vil være bedst at sætte sig ind i,
når man er helt grøn i databaser? Hvor kan jeg lettest få de grundlæggende
ting ind omkring databaser, nu jeg ikke har rodet med det før? html.dk er
ikke lige mig, hvad det angår... så et andet link til en side, som kan
forklare det, vil jeg være meget taknemmelig for, evt. på engelsk.

På forhånd tak.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 17:48

> [...]
> ikke lige mig, hvad det angår... så et andet link til en side, som kan
> forklare det, vil jeg være meget taknemmelig for, evt. på engelsk.

Access er umiddelbart den bedste begynder database og der findes megen
litteratur
om den osse på dansk. Check osse min hjemmeside

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-04-07 16:18

"Tom Jensen" <noone> skrev i en meddelelse...

> Access er umiddelbart den bedste begynder database og der findes megen
> litteratur
> om den osse på dansk.

Ja, var også mit indtryk. Og jeg har fået lovning på et lynkursus fra min
far til lige det med oprettelse af databaser (access).

> Check osse min hjemmeside

Jeg har skam været inde og kigge. Prøvede endda at gå det sådan ret grundigt
igennem. Jeg skal nok have det grundlæggende om databaser ind først. før jeg
får udbytte (altså om selve databasen/Access). Der må nemlig være nogle
metoder eller fremgangsmåder, jeg ikke kender endnu eller ikke forstår.

Jeg kiggede også i sådan et 70 kr. hæfte om databasestyrede websider, købt
for laaaang tid siden. Er kommet til forordet, hvorefter jeg er strandet.
Det er nok det samme, som gør sig gældende, at jeg skal have idéen med selve
databasen ind først, før jeg begynder at lære styringen af den. (Er vel også
logisk nok)

Men vender måske tilbage til din side, når jeg sådan har lært det
grundlæggende. Takker for svaret - ved godt, jeg svarer lidt sent, men andre
ting har taget mere tid end forventet, så jeg har måttet udskyde det med
databaserne lidt.

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP:
Magic Dance Xplosion - Volume 8

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-04-07 22:48

On Fri, 27 Apr 2007 17:18:16 +0200, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal nok have det grundlæggende om databaser ind først. før jeg
>får udbytte (altså om selve databasen/Access). Der må nemlig være nogle
>metoder eller fremgangsmåder, jeg ikke kender endnu eller ikke forstår.

Ja, i modsætning til regneark, tekstbehandling osv., så er
relations-databaser ikke "intuitive" på samme måde.

Man er nødt til at lære noget teori *sammen med* noget "how-to". Ellers
bliver man ved med at løbe ind i problemer.

Jeg fik først "hul på" at forstå noget af det, efter at jeg fik chancen
for at komme på på et uge-kursus.

>Jeg kiggede også i sådan et 70 kr. hæfte om databasestyrede websider, købt
>for laaaang tid siden. Er kommet til forordet, hvorefter jeg er strandet.

De fleste af dem nøjes med "how-to" og er meget svage på teorien. Men
der er et par enkelte, som er i stand til at forklare den basale teori,
så man kan få noget mening i deres how-to's.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj