Ny computer: AMD vs Intel vs. Støj vs. AG
Fra : Thomas Christensen

Dato : 12-04-07 07:03

Min gode gamle Athlon 2200+ trænger til en opdatering. Men jeg har brug
for lidt input.

Mine prioriteter:

* Hurtigere til LightRoom (kræver SSE2, hvilke så godt som alle nye
CPU'er har)
* Still (har p.t. en Zalmann CPU "vifte" uden blæser, og en GPU heatpipe
også uden blæser)
* Genbruge mit Radeon 9800 AGP kort (så vidt jeg kan se koster et nyt
tilsvarende kort omkring 1500..?)
* Rimelig leve tid (CPU socket bliver ikke out-dated i morgen)
* Jeg spille CounterStrike og Halflife2 engang imellem...

Jeg har fulgt forholdsvist godt med i AMD's processer linie og har da
også stykket en maskine sammen omkring en X2 i AM2

* ASRock AM2NF3-VSTA
(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216387) - Har AM2
socket og AGP. (~400kr)
* AMD X2 5000+ (~1200kr)
* TwinMos 2 x 1GB 800mhz (~1000kr)
* CPU køler: Har ikke lige fundet ud af hvor meget X2'en larmer og hva'
der er nødvendigt.

Der findes kun et andet bundkort som har AM2 og AGP og det er et MSI
microATX - men findes der microATX kabinetter som, ret støjmæssigt, kan
måle sig med et MidiTower? Ikke at størrelsen af kabinettet er en primær
prioritet.

Jeg har ikke nogle problemer med at underclocke CPUen en smule hvis det
er det som skal til for at få den helt stille.

Jeg skal også have valgt harddisk (er Samsung's stadigvæk de mest
støjsvage?) og Kabinet/PSU (har p.t. et AOpen med en NorthQ PSU), men
der er CPU valget mindre relevant.

Anyway; Spørgsmålet var: Hvordan ser et tilsvarende Intel baseret system
ud? Hva' er den mest leve dygtige sokkel? De fleste CPUer syntes at være
til 775. For 1200 kroner kan man få en Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, som
syntes at klarer sig godt i forhold til X2 5000+'eren, når jeg kigger på
Toms Hardware's cpu tests (der er ikke nogen E6300, men en E6400).

Men hvordan med varme udvikling/støj?

Der findes en del sokkel 775 baserede MB's med AGP - Hva' kan anbefales?
De flest syntes kun at have 2 ram sokler, findes der nogle med fire?

Okay, det var vist nok spørgsmål for denne omgang...

--
TC

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-04-07 16:10

On Thu, 12 Apr 2007 08:03:11 +0200, Thomas Christensen <tc@tc.dk>
wrote:

>Min gode gamle Athlon 2200+ trænger til en opdatering. Men jeg har brug
>for lidt input.

...cut lang smøre...

Hvis du virkelig vil opgradere bør du nok kigge på Intel Core 2 Duo og
et PCI-Express x16 grafikkort.

AGP er helt-og-aldeles død, så at købe nyt bundkort med AGP port er
efter min mening ren galimatias...

Måske er det bedre at spare op i 2-3 måneder og så købe det rigtige
fremfor at gå på kompromis og smide penge ud på noget der aldrig
bliver rigtig godt...

<mlr>

Fra : Thomas Christensen

Dato : 12-04-07 17:02

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> et PCI-Express x16 grafikkort.
>
> AGP er helt-og-aldeles død, så at købe nyt bundkort med AGP port er

Jeg er selv ved at nå frem til det sammen - det gør bare lidt ondt at
droppe et grafik kort til 2k (+500 til køleren, så vidt jeg husker)...

Ved lidt yderligere søgning har jeg fundet et par motherboards som har
båd AGP og PCIe x16, så det var måske et sted at starte. De syntes dog
alle at have et Via chipset. Sidste jeg byggede maskine, var de ikke det
mest anbefalede. Er de blevet bedre?

--
TC

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-04-07 19:31

On Thu, 12 Apr 2007 18:01:38 +0200, Thomas Christensen <tc@tc.dk>
wrote:

>Jeg er selv ved at nå frem til det sammen - det gør bare lidt ondt at
>droppe et grafik kort til 2k (+500 til køleren, så vidt jeg husker)...

Uanset hvad du køber af edb i dag, kan du om 3 måneder få noget der er
dobbelt så godt til den halve pris

> [...]
>båd AGP og PCIe x16, så det var måske et sted at starte. De syntes dog
>alle at have et Via chipset. Sidste jeg byggede maskine, var de ikke det

Via laver for så vidt ganske udmærkede chipset, men taler vi helt
specifikt Core 2 Duo vil Via næppe være første valg...

Og kombinationen af AGP og PCIe x16 er næppe optimal...

<mlr>

Fra : Thomas Christensen

Dato : 17-04-07 22:18

Michael Rasmussen skrev:

> Uanset hvad du køber af edb i dag, kan du om 3 måneder få noget der er
> dobbelt så godt til den halve pris

Sådan cirka. Det kommer ihvertfald til at gøre ondt

> Via laver for så vidt ganske udmærkede chipset, men taler vi helt
> specifikt Core 2 Duo vil Via næppe være første valg...

Næ, det ser ikke helt sådan ud.

> Og kombinationen af AGP og PCIe x16 er næppe optimal...

Og det kører så faktisk også kun max x4 på PCIe'en, hvilket også er
mindre optimalt..

Tak for dit input.

--
TC

Fra : Dr.Phil

Dato : 12-04-07 21:17

"Thomas Christensen" <tc@tc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> båd AGP og PCIe x16, så det var måske et sted at starte. De syntes dog
> alle at have et Via chipset. Sidste jeg byggede maskine, var de ikke det

ASrock 939DUALSATA2
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939Dual-SATA2&s=939

har både AGP og PCI-E og har ULI M1695 chipset som Nvidia har opkøbt.
Det yder meget godt i forhold til prisen.Det ligger lige i baghjulet af
Nforce4 chipset så hut jeg visker :)

Fra : Svend

Dato : 16-04-07 05:43

Thomas Christensen skrev:

> [...]
> båd AGP og PCIe x16, så det var måske et sted at starte. De syntes dog
> alle at have et Via chipset. Sidste jeg byggede maskine, var de ikke det

Det kan godt bruges, ok. løsning, hvis de stadig kan skaffes.

--
Svend

Fra : Jonny Bøgely

Dato : 17-04-07 06:01

> Hvis du virkelig vil opgradere bør du nok kigge på Intel Core 2 Duo og
> et PCI-Express x16 grafikkort.
>
> AGP er helt-og-aldeles død, så at købe nyt bundkort med AGP port er
> efter min mening ren galimatias...

Det er så ikke helt korrekt... Ati har jo for nylig udgivet deres X1950 PRO
chip på agp kort, med både 256 og 512 MB ram på... Det er ganske fornuftig
ydelse, især til prisen, som ligger på en 15 og op, og yder ca 3x hvad et
X850 kan. Plus de har lovet at der kommer en XT version af kortet på gaden
inden længe også, til AGP. Selv nVidias 8800 kommer i en AGP version til
sommer, så død? Naaah, ikke helt ;)

Også ydelsesmæssigt er der tale om marginaler, som endog er forsvindene små
i de fleste spil, men mest målbare i de virkelig tunge drenge. Det samme
spil på den samme cpu, med samme ram og samme chipset på bundkortet og samme
GPU på gfx kortet vil i 99% af tilfældene ikke være hurtigere, bare fordi
det er PCI-X der forbinder, og ikke AGP. Det er bevist flere gange af både
THG, anandtech og flere andre. Faktisk er den eneste rigtige begrænsning på
AGP-soklen, at man ikke har muliged for at smide SLI sæt i, til dual gfx
kort, men det lyder ikke som om det er den slags vores oprindelige poster
har planer om, når han virker tilfreds med et 9800?

Det er ikke hul i hovedet at købe et bundkort til hvad, 500-600,-? og så
spare at skulle købe nyt grafikkort her og nu, som der reelt ikke er brug
for. Med en god CPU i det bundkort, kan man jo bedre skifte det igen når den
tid engang melder sig, og igen genbruger CPU, hvis den altså hjemkøbes stor
nok.

Man behøver ikke skifte bare fordi nogle har fået den ide at når de store
virksomheder råber spring, så springer man, og køber hardware der er for
stort, både behov/ydelsesmæssigt, og ike mindst prismæssigt.

Og Michael, nu var det her ikke ment som at nedgøre dig eller dine meninger,
det var blot en kommentar, indeholdene lidt fakta, til udtalelsen med at
"AGP er helt-og-aldeles død", og så kom resten af mit indlæg lige med her,
nu jeg var i gang med at skrive

Jonny.

Fra : Thomas Christensen

Dato : 17-04-07 22:16

Jonny Bøgely skrev:

> Det er så ikke helt korrekt... Ati har jo for nylig udgivet deres X1950 PRO
> chip på agp kort, med både 256 og 512 MB ram på... Det er ganske fornuftig

Tusinde tak for dit input.

Det gør dog ikke mit valg nemmere.

Jeg har prøvet at beskrive et par maskiner, for mig selv, og den mindste
hvor jeg genbruger 9800 Pro kortet i et AsRock kort, kommer til at koste
omkring 5000.- (incl kabinet, OS, 500gb Harddisk og 2GB PC2-4200 ram),
og baseret på et Gigabyte GA-965P-DS3P og et ASUS EN7600GS SILENT og
PC2-6400 ram, kommer op på 7100.-.

For de ekstra penge får jeg, så vidt jeg kan se:

* Meget bedre mulighed for at overclocke (hvilket jo kan ses som at jeg
har sparet adskillige tusinde på den CPU jeg ikke købte)
* To frie ram sokler
* x16 PCIe
* Et hurtigere grafikkort (?), er lidt i tvivl om hvor hurtigt det er
forhold til det gamle
* Mulighed for at skifte CPUen ud med en Core2Quad hvis jeg får lyst.
* Mulighed for at smide et ekstra grafik kort i for SLI
* Den gamle maskine vil stadigvæk være komplet

Hvilket jo lyder meget tillokkende, men at sætte værdi på fremtidige
udvidelses muligheder kan være rigtig svært.

> kort, men det lyder ikke som om det er den slags vores oprindelige poster
> har planer om, når han virker tilfreds med et 9800?

Jeg er lidt i tvivl om hva' et 9800 Pro svarer til i "nutids penge".

Et par ekstra spørgsmål (mest til d.e.h.stoj):

Hvor meget larmer standard blæseren på en E6300?

Jeg overvejer et AOpen H 600B kabinet (mest fordi jeg har gode
erfaringer med AOpen kabinetter) - hvor meget larmer deres standard PSU?
Er der noget andet som kan anbefales i den prisklasse (<1000), hvor der
er lagt vægt på det at være støjsvag?

--
TC

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-04-07 08:29

"Thomas Christensen" <tc@tc.dk> wrote in message
> [...]
> microATX - men findes der microATX kabinetter som, ret støjmæssigt, kan
> måle sig med et MidiTower? Ikke at størrelsen af kabinettet er en primær

Nu behøver du jo ikke at købe et microatx kabinet, bare fordi du køber et
microatx bundkort. Det kan sagtens monteres i et almindeligt kabinet.

Bjarne K.

Fra : Thomas Christensen

Dato : 17-04-07 22:19

Bjarne K. skrev:

> Nu behøver du jo ikke at købe et microatx kabinet, bare fordi du køber et
> microatx bundkort. Det kan sagtens monteres i et almindeligt kabinet.

Nåja, det var bare nu muligheden var der.

--
TC

Fra : Brian Olesen

Dato : 17-04-07 23:27

Hejsa
Det sidste år har Intels duo core 2 jo efterhånden været kåret af alle til
at være det bedste køb, så valget er vel egentlig ikke så svært.

Mvh. brian