onclick...
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 12-04-07 21:42

nogen der kan fortælle hvorfor dette ikke virker i ie6:

onclick="javascript:this.form.submit();"

Når den står inde i en form osv..

Link hvis det er ren volapyk:

http://gie04-05.dk/opensource%20projekter/kalender/

/Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-04-07 23:42

Jeppe Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> nogen der kan fortælle hvorfor dette ikke virker i ie6:
>
> onclick="javascript:this.form.submit();"

> [...]

giv din form et id, og brug det i stedet for this.form...
this er det element du er i - options - og de har ikke nogen form
inde i dem...

<form id="kalenderform"..
<option value="1"
onclick="javascript:kalenderform.submit();">Januar</option>
eller så selv FF måske kan forstå det..
<option value="1"
onclick="javascript:document.getElementById('kalenderform').submi
t();">Januar</option>
</form>

Birger

Fra : Martin

Dato : 13-04-07 08:27

Jeppe Christensen wrote:
> nogen der kan fortælle hvorfor dette ikke virker i ie6:
>
> onclick="javascript:this.form.submit();"

man skal kun skrive javascript: hvis man skriver det i href'en
altså
onclick="this.form.submit();"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-07 13:58

Martin was thinking very hard :
> man skal kun skrive javascript: hvis man skriver det i href'en

Hvilket egentlig også er forkert eftersom der svjv ikke er en
(officiel) protokol der hedder javascript...

Det er IMHO dårlig stil at skrive det i href, man bør skrive det i en
click event og så returnere false.

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : Martin

Dato : 13-04-07 14:34

Henrik Stidsen wrote:
> Martin was thinking very hard :
>
> Hvilket egentlig også er forkert eftersom der svjv ikke er en (officiel)
> protokol der hedder javascript...

Nææ... men der er jo ingen browsere (svjv) der fejler ved det, som vel
egentlig er hovedsagen?

> Det er IMHO dårlig stil at skrive det i href, man bør skrive det i en
> click event og så returnere false.

Helt enig...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-07 16:26

Martin was thinking very hard :

> Nææ... men der er jo ingen browsere (svjv) der fejler ved det, som vel
> egentlig er hovedsagen?

Det er rigtig nok...

> Helt enig...

....og ved at gøre det med events får man også muligheden for at linket
kan fungere for browsere hvor javascript er slået fra.

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s
"moo".
- Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".

Fra : Martin

Dato : 13-04-07 20:39

Henrik Stidsen wrote:

> ...og ved at gøre det med events får man også muligheden for at linket
> kan fungere for browsere hvor javascript er slået fra.

Uddyb venligst lige denne?
Dvs hvis browseren har slået javascript fra, så vil events stadig virke?
- Eller hvad mener du helt præcist?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-04-07 08:55

Martin expressed precisely :

> Uddyb venligst lige denne?
> Dvs hvis browseren har slået javascript fra, så vil events stadig virke? -
> Eller hvad mener du helt præcist?

Nej - lav et link der ser sådan her ud:

foo.html skal så være et link der enten forklarer at javascript er
påkrævet eller giver samme funktion som javascripten. Kan man ikke gøre
det sådan er det egentlig ikke den store grund til at bruge et link, så
ku man ligeså godt bruge et <span> med en onclick event tilknyttet.

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"Books have the same enemies as people: fire, humidity, animals,
weather, and their own content." - Paul Valery

Fra : Martin

Dato : 14-04-07 12:40

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> det sådan er det egentlig ikke den store grund til at bruge et link, så
> ku man ligeså godt bruge et <span> med en onclick event tilknyttet.

Ahh på den måde, ja det er så rigtigt, men der hvor jeg bruger
javascript er somreglen i et administrationsmodul, hvor man ved hvem der
logger ind :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-04-07 12:49

Martin wrote :
> Ahh på den måde, ja det er så rigtigt, men der hvor jeg bruger javascript er
> somreglen i et administrationsmodul, hvor man ved hvem der logger ind :)

Det gør jo altid tingene lidt nemmere når man kan stille krav til
brugeren og forvente dem overholdt :)

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 16-04-07 11:56

> Det gør jo altid tingene lidt nemmere når man kan stille krav til
> brugeren og forvente dem overholdt :)

Meget interresant dialog... men jeg har ikke løst mit problem endnu..

Har prøvet med:

onclick="document.getElementById('calendarform').submit();"

men dette virker stadigvæk ikke i IE6...

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-04-07 17:02

> [...]
>
> Har prøvet med:
>
> onclick="document.getElementById('calendarform').submit();"
>
> men dette virker stadigvæk ikke i IE6...

Som jeg lige ser det, så virker det faktisk i både Opera og FF.
Tror måske at IE skal have en action i form tag'et for at gøre noget?

Birger

Fra : John S. Thomsen

Dato : 13-04-07 16:07

Henrik Stidsen wrote:
> Hvilket egentlig også er forkert eftersom der svjv ikke er en (officiel)
> protokol der hedder javascript...

Working Draft:
http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/section-scripting.html#javascript-protocol

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-04-07 12:20

On 16 Apr., 12:56, Jeppe Christensen <mr.pu...@NOSPAMgmail.com> wrote:

> Meget interresant dialog... men jeg har ikke løst mit problem endnu..

Ærgeligt...

> Har prøvet med:
> onclick="document.getElementById('calendarform').submit();"
> men dette virker stadigvæk ikke i IE6...

Virker det overhovedet nogen steder?
Det er svjv ingen browsere der har en onclick event på en <option> i
en <select>. Brug istedet en onchange event på selve <select> boksen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-04-07 14:53

On 16 Apr 2007 04:20:28 -0700, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Virker det overhovedet nogen steder?
>Det er svjv ingen browsere der har en onclick event på en <option> i
>en <select>. Brug istedet en onchange event på selve <select> boksen.

Giver det ikke problemer for folk, der bruger tastatur (pil-taster) til
at select'e med?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-04-07 18:12

Jørn Andersen brought next idea :

> Giver det ikke problemer for folk, der bruger tastatur (pil-taster) til
> at select'e med?

Tjow, men når man nu ikke har en onclick event at benytte så må man
bruge noget andet.

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers