Hvis link = www.minside.dk/tal1=25.25,tal2~
Fra : Leif Mathiasen

Dato : 12-04-07 11:59

Jeg ønsker at lave et link til en side: www.minside.html med to
talværdier som parmetre. Efterfølgende skal de to værdier sættes
ind i et javascript. Jeg forestiller mig et link kunne se sådan
ud: www.minside.dk/11.11,12.12
eller www.minside.dk/tal1=11.11,tal2=12.12

Men hvordan ser en kode ud som kan hente de to parametre.

hilsen
LeifMath

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thrane

Dato : 12-04-07 14:47

Leif Mathiasen skrev:
> [...]
> ud: www.minside.dk/11.11,12.12
> eller www.minside.dk/tal1=11.11,tal2=12.12
>
> Men hvordan ser en kode ud som kan hente de to parametre.

Det afhænger af hvad serveren understøtter.

I .asp kunne det se således ud:
www.minside.dk/?tal1=11.11&tal2=12.12

--
Thrane

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-04-07 15:20

Leif Mathiasen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> ud: www.minside.dk/11.11,12.12
> eller www.minside.dk/tal1=11.11,tal2=12.12
>
> Men hvordan ser en kode ud som kan hente de to parametre.

Du skal vist over i noget serverside script, for at kunne "gette"
data.
Det kan lade sig gøre med php,asp cgi... men vist ikke HTML.

Hvad er formålet?

Birger

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-04-07 16:59

On 12 Apr 2007 14:19:51 GMT
Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> data.
> Det kan lade sig gøre med php,asp cgi... men vist ikke HTML.

Ikke helt korrekt. Du kan næsten alt i javascript hvis blot du ikke
skal til at have serveren til at gøre noget ved det.
Det kunne f.eks. gøres med en url ala denne:

function getUrlVar( name )
{
var regexString = "[\\?&]"+name+"=([^&#]*)";
var regex = new RegExp( regexString );
var tmpURL = window.location.href;
var results = regex.exec( tmpURL );
if( results == null )
return "";
else
return results[1];
}

hvis du så har
www.minside.dk/?tal1=25.25&tal2=11.11
så er det blot

var mittal1 = getUrlVar(tal1);
var mittal2 = getUrlVar(tal2);

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-04-07 23:48

Kim Schulz wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> function getUrlVar( name )
> {
> var regexString = "[\\?&]"+name+"=([^&#]*)";

OK.
Man lærer hele tiden... ;>) Tak

Birger

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 13-04-07 10:22

..

> [...]
>
> function getUrlVar( name )
> {
> var regexString = "[\\?&]"+name+"=([^&#]*)";

Tak for dit forslag. Jeg har forgæves forsøgt at få det til at virke,
men jeg er en amatør hvad asngår java.
Jeg må hellere forklare hvad formålet er. Hvis gå ind på følgende
side: www.fotomap.dk/googlemap.html så skulle du gerne se et kort som
starter centret omkring et punkt: latitude = 55.3251 og longitude
11.1539. Mit projekt er selvfølgelig at kunne kalde googlemap.html med
forskellige værdier for latitude og longitude. Hvis du henter siden og
ser på kildeteksten, kan du måske få en bedre ide.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-04-07 22:39

Leif Mathiasen wrote:

> Tak for dit forslag. Jeg har forgæves forsøgt at få det til at virke,
> men jeg er en amatør hvad asngår java.

Det er da ligegyldigt hvordan du er til java, når du vil lave det i
javascript.

Hint: java og javascript er to (vidt) forskellige ting.

Leif

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 14-04-07 13:34

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Leif
>
> Ok mr. smart guy!! Har du hørt om begrebet nedarvning?

Er javascript ikke en nedarvning fra java?

Nok om det. Jer har fundet en løsning på mit problem. Jeg fandt det på
nettet. sådan kan det også gøres:

// ========== Read paramaters that have been passed in ==========

// Before we go looking for the passed parameters, set some
defaults
// in case there are no patameters
var lat = 0;
var lng = 0;

// If there are any parameters at eh end of the URL, they will be
in location.search
// looking something like "?lat=50.0&lng=-3.0"

// skip the first character, we are not interested in the "?"
var query = location.search.substring(1);

// split the rest at each "&" character to give a list of
"argname=value" pairs
var pairs = query.split("&");
for (var i=0; i<pairs.length; i++) {
// break each pair at the first "=" to obtain the argname and
value
    var pos = pairs[i].indexOf("=");
    var argname = pairs[i].substring(0,pos).toLowerCase();
    var value = pairs[i].substring(pos+1).toLowerCase();

// process each possible argname
if (argname == "lat") {lat = parseFloat(value);}
if (argname == "lng") {lng = parseFloat(value);}
}

Denne løsning har jeg testet med held. Løsningen er fundet på:

http://www.econym.demon.co.uk/googlemaps/examples/linktothis.htm?lat=53.81
6134&lng=-3.055567&zoom=18&type=k

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-04-07 14:48

On 14 Apr 2007 12:34:24 GMT, Leif Mathiasen <leifmath@fotomap.dk> wrote:

>Er javascript ikke en nedarvning fra java?

Det skal jeg ikke kunne sige - men de har meget lidt med hiannden at
gøre.
Og eftersom begge teknikker anvendes på websider, er det da vigtigt at
skelne mellem dem.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 14-04-07 20:16

"Leif Mathiasen" <leifmath@fotomap.dk> skrev i en meddelelse
> Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Er javascript ikke en nedarvning fra java?

Niks!
JavaScript og Java bruger langt hen ad vejen samme syntaks. Men det har
intet med nedarvning at gøre.

Jørgen

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 15-04-07 10:17

Jørgen Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> intet med nedarvning at gøre.
>
> Jørgen
>
> Ok Jørgen, jeg er enig! Min brug af begrebet #nedarvning" var
selvfølgelig teknisk set forkert. Det er måske mere korrekt at sige de er
"beslægtet".
Slut på denne debat, please.

Jeg havde et lille problem og nu har jeg fundet en løsning. Jeg håber
andre kan bruge de to forslag som er kommet.