Ældste ISP i danmark?
Fra : Leif Neland

Dato : 12-04-07 22:00

Hvem er det?

Leif

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-04-07 22:15

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Hvem er det?
>
> Leif

tdc ? ... eller måske Uni•C

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-04-07 08:46

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:461e9dc2$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvem er det?

Uni.C
Se evt. http://www.uni-c.dk/generelt/pressemeddelelser/261005_jubi40.html

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-04-07 09:48

Leif Neland <leif@neland.dk> skrev 2007-04-12:
> Hvem er det?
Hvis du med ISP mener salg af internet til private så er det dknet der
blev solgt til TDC.
http://www.dkuug.dk/content/view/12/29/

Før den tid var der unic og mange universiteter og STORE virksomheder
havde deres egne linier (Tit over TDC).

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-04-07 16:19

On Thu, 12 Apr 2007 22:59:47 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>Hvem er det?

Hvis du mener hvor man som privat enkeltperson kunne få adgang, så vil
jeg mene det var UNI*C.

Tilbage i vel 1989 eller '90 fik jeg en login konto på en Unisys
maskine. Betalte pr. CPU cycle og kilobyte lager, så den månedlige
regning var meget svingende. Jeg brugte Gopher, Usenet (via NN),
E-mail og IRC. Samt telnet til diverse MUDs.

Lidt senere var jeg også på en UUCP opkobling hos nogen der hed Ping
tror jeg. Dermed kunne man få offline-news, mail og fetche filer via
en FTP-Email gateway.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-04-07 18:23

Nicolai Lang skrev:

> [...]
> regning var meget svingende. Jeg brugte Gopher, Usenet (via NN),
> E-mail og IRC. Samt telnet til diverse MUDs.

På DIKU var der modemindgang så man kunne koble på sin konto
og derfra videre ud i verdenen med f.eks. ftp

Siden ca. 1981-83 havde DIKU mail og news-forbindelse til
resten af verden via modemopkald til universitet i Holland.
Så kunne ansatte og studerende få en slags "internetadgang".
Jeg kan dog ikke huske hvornå der kom modemindgang på DIKU,
til at begynde med var modem også ret dyre og store.Det
kom først ned i pris med 1200/75 og 300/300 bps modemerne.
Men det er nok ikke helt forkert at det var i slutningen
af 80'erne.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-04-07 08:14

On Fri, 13 Apr 2007 19:22:36 +0200, Frank Damgaard
<frank_news@milpent.dk> wrote:

>På DIKU var der modemindgang så man kunne koble på sin konto
>og derfra videre ud i verdenen med f.eks. ftp

Men det var vel kun for personer tilknyttet institutionen?

Jeg startede med et 2400 baud CMS modem (havde inden da et 1200/75 på
skolen). Det var i mange år terminaladgang - at få en TCP/IP
forbindelse (PPP) blev først muligt da DKnet kom til. Og i lang tid
fandt jeg det for dyrt.

I dag har jeg en forbindelse med 26.214.400 bit/s begge veje ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-07 12:16

On Sat, 14 Apr 2007 09:13:57 +0200, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

> I dag har jeg en forbindelse med 26.214.400 bit/s begge veje ;)

Normalt er mega i datakommunikation 10^6, ikke 2^20.

-A

Fra : Brian Lund

Dato : 14-04-07 15:13

> Normalt er mega i datakommunikation 10^6, ikke 2^20.

Et "56K" modem kan køre 57600 bps.
En halv megabit forbindelse er 512Kbit/s!
TDC's 20Mbit/s er 20480Kbit/s.

Brian

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-04-07 18:39

On 2007-04-14, Brian Lund <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

> Et "56K" modem kan køre 57600 bps.

Nej, v.90 er ihvertfald 56000 bps.

> En halv megabit forbindelse er 512Kbit/s!

Nej, en halv megabit forbindelse er 500kbps.

> TDC's 20Mbit/s er 20480Kbit/s.

Måske, men det er fordi det er det markedet forventer.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-07 22:29

On Sat, 14 Apr 2007 16:13:03 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

> Et "56K" modem kan køre 57600 bps.

Nej, V.90 er max 56.000 bps (ligesom V.34bis er netop 33.600 bps).

> En halv megabit forbindelse er 512Kbit/s!

Ofte er den faktisk 500 Kbps... Men du har da ret i, det afhænger lidt
af teknologien.

> TDC's 20Mbit/s er 20480Kbit/s.

Ja, det er en skæv ADSL-hastighed. Til gengæld sælger TDC også '2
Mbps', der faktisk er 1.920.000 bps (30 kanaler á 64.000 bps).

Det var måske lidt meget at sige 'normalt' i en edb-verden, der har
det med at lade marketing-folk runde op. 10^3 for kilo og 10^6 for
mega er dog stadig det mest almindelige i datakommunikation.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-04-07 22:44

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Ja, det er en skæv ADSL-hastighed. Til gengæld sælger TDC også '2
> Mbps', der faktisk er 1.920.000 bps (30 kanaler á 64.000 bps).

Det er vel en ISDN30 ? der er jo også en kommunikationskanal som jeg ikke
kan huske størrelsen på ved isdn30

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-07 22:54

On Sat, 14 Apr 2007 23:43:52 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote:

> Det er vel en ISDN30 ?

Nej, det en en E1 (der *kunne* være ISDN30).

> der er jo også en kommunikationskanal som jeg ikke kan huske størrelsen
> på ved isdn30

Ja, og hvis man har udstyr, der kan tage D-kanalen med, så bliver de
'2 Mbps' til 1984 Kbps.

-A

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-04-07 08:00

On Sat, 14 Apr 2007 13:16:26 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Normalt er mega i datakommunikation 10^6, ikke 2^20.

Ja okay - anyway, den er markedsført som en 25/25 mbit, lysleder
gennem Dong Energy med Dansk Brebaand som provider.

Ifølge MRTG på min router så har max hastighed været In: 30.4 Mb/s
(115.8%) Out: 34.2 Mb/s (130.3%) - men jeg ved nu ikke om jeg skal
stole på den måling.

Uanset, så går det hurtigt nok - selv med en teenager i huset ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Frank Damgaard

Dato : 14-04-07 12:59

Ja. det stod også lidt længere nede i det jeg skrev:

> [...]

DIKU var i øvrigt hovedpostmaskine for dansk email i starten
(egentlig freja.diku.dk , en VAX7 82/785 med BSD unix)
Senere havde DKUUG i en årrække en egen maskine stående på DIKU,
indtil de flyttede og DKNET blev oprettet og senere solgt
til TDC, inkl DK-hostmaster funktionen.

Se mere på:
http://std.dkuug.dk/keld/keld-og-dkuug.html

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 13-04-07 19:49

I demand that Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> may or may not have
written in news:vk7v13h5om76ub9fk9a65800gtk3vl6t9c@4ax.com:
> Hvis du mener hvor man som privat enkeltperson kunne få adgang, så vil
> jeg mene det var UNI*C.

Det var ihvertifald der jeg fik min første konto - som faktisk var aktiv
som et mail alias indtil for nyligt! Nu virker den vist ikke mere!
Det var tider!

Det var tider dengang!

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 13-04-07 21:48

On 13 Apr 2007 18:49:09 GMT, Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew
Rump) wrote in dk.edb.internet.udbydere
<Xns9911D3C80FD29newandrewrumpdk@130.225.247.90>:

>Det var tider dengang!

Jeps.

Jeg startede med en login konto hos DKnet. Modempuljen stod i København
og jeg bor 20 Km syd for Aalborg, så dengang var det dyrere at ringe til
København end at ringe lokalt.

Senere kom der en modempulje i Aalborg der vist boede til leje hos KMD i
Aalborg. Desværre var den ikke ret stabil i starten, og man måtte da
ringe til København for at kunne koble op.

Jeg startede med et 1200 baud modem, men fik senere tiltusket mig et
9600 baud modem der vist var noget af det hurtigste der fandtes.

Dengang fik man et velkomstbrev med brugernavn og password samt en 1.44
Mbytes diskette med alle de programmer man skulle bruge. Dengang brugte
jeg Win 3.11 og skulle bruge et separat winsock program for at kunne
lave en tcp-ip forbindelse via modem.

Man ringede op til en Sun box og blev præsenteret for en menu hvor man
via sit terminalprogram havde forskellige muligheder. Jeg kan huske at
jeg brugte at bede om nye indlæg i de nyhedsgrupper jeg abonnerede på,
sendte de indlæg jeg havde skrevet og loggede af igen. Nu pakkede
newsserveren de nye indlæg i de ønskede grupper i en zipfil, men det
varede lidt så man kunne vælge at logge af og kalde op et kvarters tid
senere og hente den pakkede fil.

Den blev så udpakket lokalt og indlæggene blev placeret i de rette
grupper i en efter nutidens standard ret primitiv newsreader.

Der var såvidt jeg husker ikke nogen groupsfile, hvilke grupper der
fandtes kunne læses i en tekstfil der lå i dk.admin. og man skulle så
manuelt skrive den ind i nyhedslæserens gruppeoversigt.

Jeg havde ikke adgang til www, kun news og email. Hvis man ville have
www kostede det en "formue" og foruden telefontaksten 25 øre i minuttet,
så det var med at fatte sig i korthed.

Og nu har man bredbånd og mange megabit både hjemme og i sommerhuset.

Ak ja...
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 13-04-07 21:57

I demand that Svend Erik Jensen <adressen@er.invalid> may or may not have
written in news:461fec7d$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> [...]
> Jeg startede med et 1200 baud modem, men fik senere tiltusket mig et
> 9600 baud modem der vist var noget af det hurtigste der fandtes.

Jeg startede med 300 baud! Og kørte BBS, hvor jeg - uden TeleDanmarks
tilladelse(!) - fik fat i et 2400 baud modem - det kunne jo støje på de
andre linier!

> Dengang fik man et velkomstbrev med brugernavn og password samt en 1.44
> Mbytes diskette med alle de programmer man skulle bruge.

1.44MB! Jeg bliver nødt til at underbyde dig igen *G* 360KB 5" diskette!

> Og nu har man bredbånd og mange megabit både hjemme og i sommerhuset.
> Ak ja...

Mon ikke.

Andrew Engels Rump

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-04-07 05:47

> [...]

> Jeg startede med 300 baud! Og kørte BBS, hvor jeg - uden TeleDanmarks
> tilladelse(!) - fik fat i et 2400 baud modem - det kunne jo støje på de

Hvis vi er tilbage i 80'erne, så var det ikke pga støj med 1200/2400 baud
dialup-modemer.
Det var simpelthen fordi P&T havde monopol på modemer, og KTAS havde monopol
på linierne.
Hvis man, som vi, ville have 1200/2400 baud dialup-modemer hed det *leje* af
P&T, formedelst spidsen af en jetjager.
Jeg fik selv købt et 2400 baud for ca. 8.600 kr.
Ja det var tider, men på den anden side fik man allerede dengang dobbelt op
hastighed[1] til samme pris[2].

[1] 1200 -> 2400.
[2] samme minuttakst.

Stig Johansen

Fra : Jens G

Dato : 14-04-07 13:09

On Fri, 13 Apr 2007 17:19:06 +0200, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Hvis du mener hvor man som privat enkeltperson kunne få adgang, så vil
>jeg mene det var UNI*C.

Men hvem var så den første der var nede i et prisniveau hvor de store
masser begyndte at være tiltrukket?
Jeg kan huske der var et firma som hed DK-Online, og pga for stor
succes hurtigt blev kaldt dk-offline.
--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-07 18:26

Jens G skrev:

> Men hvem var så den første der var nede i et prisniveau hvor de store
> masser begyndte at være tiltrukket?

TDC med deres Opasia var det første firma der fik mange til at
komme på nettet. Jeg debuterede med et 28'00-modem hvilket ikke
var almindeligt på det tidspunkt. Da var det stadig kun nogle få
procent der havde internet. Jeg har glemt hvad år det var.

--
Bertel

Fra : Jens G

Dato : 15-04-07 19:20

On Sun, 15 Apr 2007 19:25:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>var almindeligt på det tidspunkt. Da var det stadig kun nogle få
>procent der havde internet. Jeg har glemt hvad år det var.

Jeg kom på Internet hos Image Scandinavia i Januar 1995, ret kort tid
efter deres Internet var startet op. Inden da var der flere af mine
kollegaer der startede hos DK-Online, dvs at det må have været i 1994.

Jeg husker det som om TDC var lidt langsom til at komme ind på
Internetmarkedet for private.
Opasia blev vist først startet op i 1996.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-07 11:52

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in news:462263eb.40047390
@dtext.news.tele.dk:

> Jeg kom på Internet hos Image Scandinavia i Januar 1995,

Jeg hoppede også på Image Scandinavias sysop deal mens jeg var node på
Fidonet. Det må ha' været tilbage i 91 eller 92.

Havde man et BBS, kunne man få stillet en ZyXEL Elite 2864 til rådighed mod
at levere en lille reklame på indgangssiden. Eliten kørte 14.4 til at
starte med, men var et fantastisk innovativt stykke hardware.

Via firmware blev den opgraderet til 28.8 og senere 56K. Og tilsidst var vi
vist nogle af de gamle trofaste sysopper der fik en gratis
hardwareopgradering til Elite 2864i, der kunne køre ISDN. Jeg mener jeg
betalte 200,- kr for arbejdsløn, men intet for selve opgraderingskittet.

Selv idag er en Elite 2864i et af de mest avancerede stykker ISDN isenkram
der findes.

Havde en flatrate ISDN konto hos Image til 500,- kr om måneden. Eliten
styrede med hård hånd alle indgående og udgående opkald både voice og BBS,
og lavede 2xISDN opkald når jeg downloadede fra internet.

Startede på internet med news og mail via Fidonet gateways i 93 eller 94,
røg senere på PingNets offline internet adgang en kort overgang. Man
surfede via mail: Send en mail med request af webside. Log af. Vente. Hente
requestede websider via mail. Log af. Læse side. Sende ny request...

Derfra var det direkte til Image, som var en formidabel internet udbyder.

Fra : Leif Neland

Dato : 26-04-07 01:59

Jens G wrote:

> [...]
>
> Jeg husker det som om TDC var lidt langsom til at komme ind på
> Internetmarkedet for private.
> Opasia blev vist først startet op i 1996.

Så dette er rent reklamegas?

http://www.internet.dk/378

"Internet.dk har eksisteret siden 1995 og er dermed Danmark ældste Internet
selskab (ISP'er). Over 70% af virksomhedens medarbejdere har været med fra
begyndelsen. Dermed har internet.dk forstået at sikre sin forsatte
førerposition som den absolut bedste og mest videnstunge ISP'er på det
danske marked."

Leif

Fra : Geert Lund

Dato : 26-04-07 09:25

Leif Neland wrote:

> Så dette er rent reklamegas?
> http://www.internet.dk/378

Internet.dk har i hvertfald eksisteret tilbage i 1996 - det blev jf. CVR
oprettet som selskab den 07.09.1995 - så det lyder meget sandsynligt at
de var et af de første selskaber til at tilbyde internetadgang som vi
kender det i dag.

WayBackMaschine kan bekræfte de i hvertfald solgte dial-up adgang i 1996.

http://web.archive.org/web/19961107040252/http://www.internet.dk/

Jeg er dog stadig ikke sikker på om de kom før DanaData, Diatel og
CyberCity.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-04-07 09:25

On 2007-04-26, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> http://web.archive.org/web/19961107040252/http://www.internet.dk/
>
> Jeg er dog stadig ikke sikker på om de kom før DanaData, Diatel og

Jeg er rimelig sikker på at CC ikke var med fra starten, shjv begyndte
der at gå hul på bylden, da DataShopper og Cybernet begyndte at sælge
abonnementer, og iflg
http://web.archive.org/web/19961101222740/http://www.cybernet.dk/ var
cybernet ihvertfald et år gammel i '96.

--
Andreas

Fra : Geert Lund

Dato : 26-04-07 09:45

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Jeg er rimelig sikker på at CC ikke var med fra starten, shjv begyndte
> der at gå hul på bylden, da DataShopper og Cybernet begyndte at sælge
> [...]

Men det kommer jo an på hvornår man definerer starten? For jeg er næsten
100% sikker på at jeg købte CyberCity adgang tilbage i 1995 samtidig med
at have kørt BBS/Fidonet fra min Win3.11 maskine siden sommeren 1994.

Så jeg er ret sikker på at CyberCity var et af de firmaer der var med
til at starte bølgen med at gøre Dial-up internet hver-mands-eje...

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-04-07 09:43

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> writes:

>Men det kommer jo an på hvornår man definerer starten? For jeg er næsten
>100% sikker på at jeg købte CyberCity adgang tilbage i 1995 samtidig med
>at have kørt BBS/Fidonet fra min Win3.11 maskine siden sommeren 1994.

Jeg arbejdede i DKnet i 1995, og jeg kan huske ansøgningen om
cybercity.dk (DKnet havde også DK-Hostmaster-tjansen på det
tidspunkt). Så de er i hvert fald startet i løbet af 1995.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rander

Dato : 26-04-07 21:00

Andreas Plesner Jacobsen skrev noget i denne stil, den 26-04-2007 10:25:
> Jeg er rimelig sikker på at CC ikke var med fra starten, shjv begyndte
> der at gå hul på bylden, da DataShopper og Cybernet begyndte at sælge
> [...]

Det kan godt være at jeg husker meget forkert, men begyndte DanBBS ikke
også at sælge net-adgang ret tidligt?

http://rander.dk (finally up again!)

Forskellen på et kæledyr og en kæreste er,
at et kæledyr kan ikke sladre. (Barbara, 8 år)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-04-07 09:29

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> crashed Echelon writing

> Jeg er dog stadig ikke sikker på om de kom før DanaData, Diatel og
> CyberCity.

Jeg købte interabonnement hos CC igennem Fona i midt 1996

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens G

Dato : 27-04-07 16:32

On Thu, 26 Apr 2007 02:59:12 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>begyndelsen. Dermed har internet.dk forstået at sikre sin forsatte
>førerposition som den absolut bedste og mest videnstunge ISP'er på det

Jeg er ret sikker på at der var et selskab der hed Dk-Online som et
par af mine kollegaer kom på inden jeg kom på Image Scandinavia.

Image Scandinavia er jeg ret sikker på jeg blev abonnenent hos i
januar 1995. Jeg har dog ikke fakturaen mere, men jeg har mails fra
maj 1996 hvor vi er et par stykker der aftaler at mødes til pizza
efter det årlige brugermøde hos Image. Og det møde med pizza er jeg
helt sikker på var andet år jeg var kunde der. Altså startede jeg i
januar 1995, og der var forøvrigt under 200 Internetkunder hos Image
på det tidspunkt.

Til første brugermøde var vi forøvrigt ikke flere end at vi kunne
sidde rundt om et bord i serverrummet. Og der blev med stor stolthed
fremvist en ny server med Pentium Pro 133MHz.
Til andet brugermøde var der adskillige hundrede fremmødte. Hele
gården var fyldt.

Nå, men alt dette skriveri argumenterer for at DK-Online må have
eksisteret i 1994, da et par af mine kollegaer havde Internet før mig
og var kunder der(indtil jeg fik dem lokket til Image).

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 15-04-07 21:13

Hej

> [...]

>var almindeligt på det tidspunkt. Da var det stadig kun nogle få
>procent der havde internet. Jeg har glemt hvad år det var.

Jeg tror det har været omkring 90, jeg begyndte selv på 'nettet' i
foråret 87 hvor det vist hed 9600 Baud, eller var det kun 1200. - Jeg
husker "som var det igår" da du var inde og takke af på Fidonet. -
Mindes at du fortalte at nu flyttede du over på Internet, og du syntes
ikke du havde hverken tid elle råd til at være aktiv begge steder :)
sammenligned med idag var det jo voldsomme priser vi betalte,
minutafgift til TeleDanmark (Hed de dét dengang ?) og trafikafgift til
udbyder, jo, det var tider....
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Geert Lund

Dato : 25-04-07 12:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> var almindeligt på det tidspunkt. Da var det stadig kun nogle få
> procent der havde internet. Jeg har glemt hvad år det var.

Faktisk tror jeg også at CyberCity kan være med på den vogn. Jeg var i
hvertfald på internettet via CyberCity før jeg begyndte hos TDC og tror
at deres Cameleon Sampler system (to disketter med software så vidt jeg
husker) - må være kommet ud nogenlunde på samme tid som Opasia 1.x...

Hmm... må overveje at grave i mine gamle TD@ arkiver og se om jeg kan
finde release datoer på de første Opasia versioner :)

(er lidt i tvivl om CC var ude før TD@)

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jens G

Dato : 25-04-07 16:09

On Wed, 25 Apr 2007 13:38:07 +0200, Geert Lund
<glund-news@post.tele.dk> wrote:

>Hmm... må overveje at grave i mine gamle TD@ arkiver og se om jeg kan
>finde release datoer på de første Opasia versioner :)

Hvis man ellers kan regne med Wikipedia, så blev Opasia lanceret 13.
maj 1996.
http://da.wikipedia.org/wiki/Opasia

Fra : Geert Lund

Dato : 25-04-07 16:40

Jens G wrote:

> Hvis man ellers kan regne med Wikipedia, så blev Opasia lanceret 13.
> maj 1996.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Opasia

Kan ikke huske det - hmm... og jeg har undervist ude i supporten - hmm.
Damn :)

Men faktisk tror jeg at jeg var CyberCity kunde tilbage i 1995... så
noget kunne godt tyde på at CC var før ude end TD@...

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-04-07 22:07

On Wed, 25 Apr 2007 13:38:07 +0200, Geert Lund wrote:

> [...]
>
> Hmm... må overveje at grave i mine gamle TD@ arkiver og se om jeg kan
> finde release datoer på de første Opasia versioner :)

Husk at TD@ basalt set var DanaData Internet med et nyt navn (med
Diatel's kunder oveni, og noget senere DKnet), som all var meget tidligt
ude, jeg ved dog ikke om CyberCity var tidligere eller senere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Geert Lund

Dato : 26-04-07 09:26

Jesper Skriver wrote:

> Husk at TD@ basalt set var DanaData Internet med et nyt navn (med
> Diatel's kunder oveni, og noget senere DKnet), som all var meget tidligt
> ude, jeg ved dog ikke om CyberCity var tidligere eller senere.

Det er rigtigt. Havde helt glemt Diatel og DanaData :)

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Martin Damberg

Dato : 15-04-07 12:03

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> wrote in message
> On Thu, 12 Apr 2007 22:59:47 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
> wrote:

"klip"

> [...]
>
> Lidt senere var jeg også på en UUCP opkobling hos nogen der hed Ping
> tror jeg. Dermed kunne man få offline-news, mail og fetche filer via

UNI-C udgav i 2005, på deres 40 års jubilæum, en bog om UNI-C og den danske
IT historie de sidste 40 år ...
ret underholdende læsestof. Du finder ex. et billede af Danmarks første
Cisco router, som (afaik) stadig står i Lyngby.

http://www.oiepoie.nl/pics/4sale/cisco-mgs-voor.jpg

Hvis du skriver til UNI-C kan du sikkert på .pdf versionen af bogen "På
forkant i 40 år"

mvh

Martin Damberg

Fra : Martin Damberg

Dato : 15-04-07 12:05

"klip"

> [...]
>
> http://www.oiepoie.nl/pics/4sale/cisco-mgs-voor.jpg
>
> Hvis du skriver til UNI-C kan du sikkert på .pdf versionen af bogen "På

den ligger der allerede, kan jeg se :

www.uni-c.dk/billeder/billeder/Corporate/UNIC_jubilaeum.pdf

mvh

Martin Damberg

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-04-07 20:08

On Sun, 15 Apr 2007 20:20:20 +0200
Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Jeg husker det som om TDC var lidt langsom til at komme ind på
> Internetmarkedet for private.
> Opasia blev vist først startet op i 1996.

De forsøgte jo også at sælge sig selv med en flyvende gris som logo

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-04-07 20:24

> [...]

> efter deres Internet var startet op. Inden da var der flere af mine
> kollegaer der startede hos DK-Online, dvs at det må have været i 1994.

Image Scandinavia var forøvrigt en af de absolut bedste udbydere der
var dengang og deres webhotel var også i den bedre ende. Synd at de gik
planken ud og røg igennem nedture som World Online, Tiscali,
Tele2/Uni2.

Fra : Fluffy

Dato : 26-04-07 01:00

Leif Neland wrote:
> Hvem er det?

Min første ISP hed DanaData, senere købt af TeleDanmark..

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-04-07 07:37

> [...]

> været med fra begyndelsen. Dermed har internet.dk forstået at sikre
> sin forsatte førerposition som den absolut bedste og mest videnstunge

Hmm de sælger "Eu domainer" - hvad pokker mon det er for en størrelse.
Med så mange års erfaring, så kan det da bestemt ikke være domæner de
mener når de skriver domainer

Fra : 8270

Dato : 27-04-07 17:51

Jeg kan tilføje at mit favorit bbs Cybercom begyndte at tilbyde internet
adgang i 1994. kort efter skiftede de navn til Cybernet.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare